OBSZARY WSPÓŁPRACY KO I JST W ZAKRESIE GOSPODARKI FINANSOWEJ Narada z JST 22 październik 2004.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza wykonania budżetu za 2007 rok w szkołach i placówkach oświatowych na terenie Dzielnicy Wola. Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Wola m.st. Warszawy.
Advertisements

Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Młodzieżowe Biuro Pracy. Młodzieżowe Biura Pracy zostały powołane do życia już 10 lat temu. Nasze do dziś funkcjonuje u boku Powiatowego Urzędu Pracy,
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
ZADANIA ORGANU PROWADZĄCEGO SZKOŁY I PLACÓWKI OŚWIATOWE W KREOWANIU POLITYKI KADROWEJ W ŚWIETLE USTAWY O SYSTEMIE OŚWIATY.
System Stypendialny W Gminie Żyraków. Podstawa prawna: Uchwała nr V/73/03 Rady Gminy w Żyrakowie z dnia 28 marca 2003 roku w sprawie: zasad udzielania.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata stan wdrażania czyli co udało się zrobić? I co jeszcze przed nami? Mariusz Bednarz 1.
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
Nazwa, adres i REGON szkoły / placówki lub pieczątka
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
SAMORZĄD SZKOLNY Samorząd szkolny to jeden ze szkolnych organów. W jego skład wchodzą wszyscy uczniowie danej szkoły. Samorząd szkolny działa na podstawie.
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
Jest to ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem przedstawicieli).
Awans zawodowy nauczyciela
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Doskonalenie sprawowania nadzoru pedagogicznego Podstawa prawna 1. Rozporządzenie MENiS w/s szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (...)
Rozporządzenie z dnia r w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów.
Projekt zmian w ustawie o systemie oświaty (marzec 2011 r.)
PRZEGLĄD JESIENNY SZKÓŁ wrzesień - październik 2005 R.
Kryteria wyboru formy prawnej. Działalność gospodarcza: Może dotyczyć: działalności wytwórczej, budowlanej, handlowej, usługowej oraz poszukiwania, rozpoznawania.
Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy - wyniki badań w województwie łódzkim -
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
Zajęcia fakultatywne Wydział Lekarski Rok IV. Warunki konkursu Przedmiotem konkursu jest organizacja zajęć fakultatywnych Jednostka ubiegająca się o ich.
Szkolnictwo w Wielkiej Brytanii
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole
Władza lokalna w Polsce
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
STAN REALIZACJI PORADNICTWA ZAWODOWEGO W LUBUSKICH SZKOŁACH stan za rok szkolny 2010/2011 Jesionka 27 – 28 marca 2012 r.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
DARCZYŃCY GMINA BOREK WLKPGMINA GOSTYŃGMINA KROBIA GMINA PIASKI GMINA POGORZELA GMINA PONIEC POWIAT GOSTYŃSKI GMINA PĘPOWO.
RADOSNA SZKOŁA (I edycja – 2009 r.). złożone wnioski miejsca zabaw place zabaw JST 144 stowarzyszenia i osoby fizyczne 15 wnioski szkół zakup 1.
1 Charakterystyka Województwa Wrocław wg stanu na dzień 31 października 2006 roku RAPORT O WYNIKACH RESTRUKTURYZACJI PROWADZONEJ W OPARCIU O USTAWE.
Projekt BUDŻETU MIASTA CHOJNICE NA 2007r.. -projekt- Uchwała Nr IV/…/07 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 9 lutego 2007r. w sprawie uchwalenia budżetu.
Wieloletnia Prognoza Finansowa – realność i użyteczność doświadczenia związane z wdrożeniem nowej instytucji.
Zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kwalifikowanie wydatków c.d. ( najczęściej występujące problemy.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kryteria wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
Projekt realizowany w ramach ZPORR, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa Ocena i oczekiwania.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe po nowemu wicedyrektor Grzegorz Zieliński Barlinek dn r.
Elektroniczna Legitymacja Studencka w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie dokumentacji przebiegu studiów Paweł Wołczkiewicz.
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gmina Radziejowice/ Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Radziejowicach Radziejowice, 12 listopada 2013.
Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ 17 grudnia 2012.
Najważniejsze zmiany w rozporządzeniach dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej organizowanej w szkole.
STUDIA DOKTORANCKIE Szczecin 11 grudnia Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich 2.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Ziemia Pszczyńska Szkolenie pt.: Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw – przygotowywanie dokumentacji aplikacyjnej.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalizacja pielęgniarek kluczem do kariery zawodowej.
Ostaszewo, 2 września 2011 roku.
Organizacja administracji d/s środowiska w Polsce kompetencje odnośnie ooś- właściwości i prowadzenie postępowań/ postępowania zezwoleniowego Marta Łakis.
STREFA PŁATNEGO PARKOWANIA PROPOZYCJA ZMIAN. Strefa PPP dziś
Działanie 6.2 Rozwój kultury i zachowanie dziedzictwa kulturowego.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
USPOŁECZNIENIE PROCESU PLANOWANIA STRATEGICZNEGO W WOJEWÓDZTWIE WARMIŃSKO-MAZURSKIM OLSZTYN, 16 LUTY 2012.
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY. PODSTAWA PRAWNA zUSTAWA Z DNIA 7 WRZEŚNIA 1991 R y O systemie oświaty zROZPORZĄDZENIE MENiS Z DNIA 7 STYCZNIA 2003 R yw sprawie.
Beneficjent Zespół Szkół Samochodowych im. T. Kościuszki we Włocławku Włocławek ul. Leśna 1A.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
1 Prawa dziecka niepełnosprawnego. 2 3 Dziecko niepełnosprawne ma prawo n Do wczesnego wspomagania rozwoju Art.. 71b ust. 2a, 2b, 3a Ustawy o systemie.
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
1 Warszawa; POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA I KSZTAŁCENIE SPECJALNE ZADANIA SZKOŁY W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
na miarę potrzeb WYSOKO WYKWALIFIKOWANE KADRY SYSTEMU OŚWIATY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zapis prezentacji:

OBSZARY WSPÓŁPRACY KO I JST W ZAKRESIE GOSPODARKI FINANSOWEJ Narada z JST 22 październik 2004

1) przygotowywanie propozycji podziału środków dla JST z rezerw celowych budżetu państwa w zakresie zadań oświatowych i występowanie z wnioskami w tej sprawie do Ministra Finansów, - stypendia Premiera zł wypłacono w okresie od I – VI 317 stypendiów po 253 zł wypłaci się w okresie od IX – XII 319 stypendiów po 258 zł - wyprawka szkolna zł Podręczniki szkolne w cenie od 29 do 100 zł za komplet otrzymało dzieci rozpoczynających naukę w I klasie szkoły podstawowej, I OBSZAR W ZAKRESIE FINANSOWANIA ZADAŃ OŚWIATOWYCH Z REZERW CELOWYCH

- koszty komisji egzaminacyjnych zł w sesji zimowej sfinansowano koszty prac 242 komisji powołanych przez JST po 150 zł, - stypendia dla młodzieży wiejskiej zł W okresie od I - VI 2004 roku, pomoc finansową w jednej, dwóch lub trzech formach dopuszczonych programem otrzymało uczniów, a więc 38 % młodzieży wiejskiej, uczącej się w szkołach kończących się maturą, - składki na ubezpieczenia społeczne zł Opłatami składek na ubezpieczenia społeczne w wysokości 34,49 zł miesięcznie objętych zostało 1844 dzieci i młodzieży, I OBSZAR W ZAKRESIE FINANSOWANIA ZADAŃ OŚWIATOWYCH Z REZERW CELOWYCH

- dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników zł Dofinasowaniem objęto 121 pracodawców zatrudniających 240 młodocianych pracowników w kwotach: zł (24 miesiace) zł (36 miesięcy) zł za każdy pełny miesiąc kształcenia. Dotyczy to 19 gmin. - dofinansowanie gminom kosztów dowożenia sześciolatków do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych zł. Dofinansowanie obejmie 1006 dowożonych sześciolatków po 51 złotych miesięcznie przez okres od września do grudnia w 61 gminach, w których liczba dowożonych sześciolatków w obecnym roku szkolnym zwiększyła się w stosunku do ubiegłego roku szkolnego. I OBSZAR W ZAKRESIE FINANSOWANIA ZADAŃ OŚWIATOWYCH Z REZERW CELOWYCH ŁĄCZNA KWOTA DOTACJI W 2004 ROKU zł

2) opracowywanie projektu budżetu Wojewody Podkarpackiego w zakresie zadań bieżących i inwestycyjnych w części dotyczącej oświaty i wychowania, 3) sporządzanie poleceń przekazania środków do JST na zadania oświatowe I OBSZAR W ZAKRESIE FINANSOWANIA ZADAŃ OŚWIATOWYCH Z REZERW CELOWYCH

Podstawa prawna: 1. Art.86 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. Dz 2001 r. Nr 142 poz.1591 ze zm.) 2. § 56 ust. 3 Regulaminu Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego Regulaminu Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Opiniowanie uchwał JST w sprawach organizacji i finansowania oświaty w zakresie ich zgodności z prawem, II OBSZAR W ZAKRESIE NADZORU PRAWNEGO I FINANSOWEGO

Opiniowanie uchwał JST w sprawach organizacji i finansowania oświaty w zakresie ich zgodności z prawem, uchwały dotyczące: - doskonalenia zawodowego nauczycieli, II OBSZAR W ZAKRESIE NADZORU PRAWNEGO I FINANSOWEGO

Art. 70a ust.1a Środki, o których mowa w ust. 1, mogą być również przeznaczone, w wysokości nie większej niż 20 %, na dofinansowanie kosztów obniżenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych nauczycielom dyplomowanym, którym powierzono zadania doradcy metodycznego. Dofinansowanie polegające na zwiększeniu funduszu wynagrodzeń w planach finansowych szkół nie może być wyższe niż skutki finansowe zatrudnienia nauczyciela w wymiarze odpowiadającym przyznanej zniżce tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych nauczycielowi dyplomowanemu. FINANSOWANIE DORADZTWA METODYCZNEGO

Art.70 a ust.2a Podziału środków, o których mowa w ust. 1, dokonuje się po zasięgnięciu opinii związków zawodowych zrzeszających nauczycieli. FINANSOWANIE DORADZTWA METODYCZNEGO

§ 7 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 marca 2002 roku w sprawie sposobu podziału środków …….. (Dz.U.Nr 46 poz. 430) Organ prowadzący, w porozumieniu z dyrektorami szkół i placówek, ustala corocznie maksymalną kwotę dofinansowania opłat, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1, oraz specjalności i formy kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane FINANSOWANIE DORADZTWA METODYCZNEGO

uchwały dotyczące: - wynagrodzeń i dodatków do wynagrodzeń zasadniczych II OBSZAR W ZAKRESIE NADZORU PRAWNEGO I FINANSOWEGO

Art. 30 ust. 6, Organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego, uwzględniając przewidywaną strukturę zatrudnienia, określa corocznie dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, w drodze regulaminu obowiązującego od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia wysokość stawek dodatków, szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowo i godziny doraźnych zastępstw, wysokość wysokość warunki wypłacania składników wynagrodzenia, których mowa w ust.1 pkt.4, o ile nie zostały one określone w ustawie lub odrębnych przepisach – w taki sposób, aby średnie wynagrodzenia nauczycieli składające się ze składników o których mowa w ust.1, odpowiadały na obszarze działania danej jednostki samorządu terytorialnego co najmniej średnim wynagrodzeniom nauczycieli, o których mowa odpowiednio w ust. 3 i 4. Art. 30 ust. 6, Organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego, uwzględniając przewidywaną strukturę zatrudnienia, określa corocznie dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, w drodze regulaminu obowiązującego od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia wysokość stawek dodatków, szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowo i godziny doraźnych zastępstw, wysokość wysokość warunki wypłacania składników wynagrodzenia, których mowa w ust.1 pkt.4, o ile nie zostały one określone w ustawie lub odrębnych przepisach – w taki sposób, aby średnie wynagrodzenia nauczycieli składające się ze składników o których mowa w ust.1, odpowiadały na obszarze działania danej jednostki samorządu terytorialnego co najmniej średnim wynagrodzeniom nauczycieli, o których mowa odpowiednio w ust. 3 i 4. COROCZNA NOWELIZACJA REGULAMINÓW WYNAGRADZANIA

Art. 30 ust. 6a Regulamin podlega uzgodnieniu ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli. Art. 30 ust. 6b W przypadku nieuchwalenia do dnia 31 grudnia danego roku regulaminu na kolejny rok kalendarzowy stosuje się regulamin obowiązujący w roku poprzednim, nie dłużej jednak niż przez okres dwóch miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej. Art.30 ust.6 i 6b Karty Nauczyciela w znowelizowanym brzmieniu wejdzie w życie 1 stycznia 2005 roku. Art. 30 ust. 6a Regulamin podlega uzgodnieniu ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli. Art. 30 ust. 6b W przypadku nieuchwalenia do dnia 31 grudnia danego roku regulaminu na kolejny rok kalendarzowy stosuje się regulamin obowiązujący w roku poprzednim, nie dłużej jednak niż przez okres dwóch miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej. Art.30 ust.6 i 6b Karty Nauczyciela w znowelizowanym brzmieniu wejdzie w życie 1 stycznia 2005 roku. COROCZNA NOWELIZACJA REGULAMINÓW WYNAGRADZANIA

Art. 30 ust. 10 Organy prowadzące szkoły będące jednostkami samorządu terytorialnego mogą zwiększać środki na wynagrodzenia nauczycieli, w tym podwyższać minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego, o których mowa w ust. 5." Art. 30 ust. 10a Podwyższenie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego następuje w trybie określonym w ust. 6. ( w formie uchwały) Art. 30 ust. 10 Organy prowadzące szkoły będące jednostkami samorządu terytorialnego mogą zwiększać środki na wynagrodzenia nauczycieli, w tym podwyższać minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego, o których mowa w ust. 5." Art. 30 ust. 10a Podwyższenie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego następuje w trybie określonym w ust. 6. ( w formie uchwały) PODWYŻSZANIE MINIMALNYCH STAWEK WYNAGRODZEŃ ZASADNICZYCH

Art. 49 ust.2 Organy prowadzące szkoły ustalają kryteria i tryb przyznawania nagród dla nauczycieli ze środków, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uwzględniając w szczególności: - osiągnięcia w zakresie pracy dydaktyczno- wychowawczej, - pracy opiekuńczo-wychowawczej - oraz realizacji innych zadań statutowych szkoły, - sposób podziału środków na nagrody organów prowadzących szkoły i dyrektorów szkół, - tryb zgłaszania kandydatów do nagród - oraz zasadę, że nagroda może być przyznana nauczycielowi po przepracowaniu w szkole co najmniej roku. KRYTERIA I TRYB PRZYZNAWANIA NAGRÓD

Uchwały dotyczące: - trybu udzielania dotacji dla szkół i placówek publicznych i niepublicznych II OBSZAR W ZAKRESIE NADZORU PRAWNEGO I FINANSOWEGO

TYP SZKOŁY /PLACÓWKISPOSÓB KALKULACJI DOTACJI Przedszkola publiczne Wysokość równa wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w przedszkolach prowadzonych przez gminę, dla ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia w subwencji oświatowej Przedszkola niepubliczne W wysokości nie niższej niż 75 % ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, a dla ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana dla niepełnosprawnego ucznia w subwencji oświatowej Szkoły publiczne Wysokość równa wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez tę JST. ( przypadku nie prowadzenia - tak jak w subwencji oświatowej)

TYP SZKOŁY /PLACÓWKISPOSÓB KALKULACJI DOTACJI Szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkoły publicznej w których jest realizowany obowiązek szkolny lub nauki W wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w subwencji oświatowej Szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkoły publicznej w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub nauki W wysokości nie niższej niż 50 % ustalonych w budżecie odpowiedniej JST wydatków bieżących ponoszonych w szkołach publicznych tego samego typu i rodzaju Placówki publiczne (ośrodki młodzieżowe, internaty i bursy) W wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w placówkach tego samego rodzaju prowadzonych przez powiat.(w przypadku nieprowadzenia – tak jak w subwencji oświatowej)

TYP SZKOŁY /PLACÓWKISPOSÓB KALKULACJI DOTACJI Placówki niepubliczne (ośrodki młodzieżowe, internaty i bursy) W wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w placówkach tego samego rodzaju prowadzonych przez powiat. Placówki publiczne i niepubliczne pozostałe (oświatowo-wychowawcze, poradnie psychologiczno- pedagogiczne, biblioteki pedagogiczne) NIEOBLIGATORYJNE WEDŁUG ZASAD USTALONYCH PRZEZ POWIAT Szkoły niepubliczne nie posiadające uprawnień szkoły publicznej NIEOBLIGATORYJNE WEDŁUG ZASAD USTALONYCH PRZEZ POWIAT

dotacje są przekazywane w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiącaustalając tryb udzielania i rozliczania dotacji należy uwzględnić podstawę obliczania dotacji (rzeczywista liczba uczniów), oraz zakres danych zawartych we wniosku (planowana liczba uczniów).dotacje są przekazywane w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiącaustalając tryb udzielania i rozliczania dotacji należy uwzględnić podstawę obliczania dotacji (rzeczywista liczba uczniów), oraz zakres danych zawartych we wniosku (planowana liczba uczniów). Uchwały dotyczące: - trybu udzielania dotacji dla szkół i placówek publicznych i niepublicznych

uchwały dotyczące: - tworzenia środków specjalnych - organizacji obsługi finansowej szkół i placówek - tworzenia systemów stypendialnych II OBSZAR W ZAKRESIE NADZORU PRAWNEGO I FINANSOWEGO

2)Prowadzenie kontroli wykorzystania dotacji na zadania oświatowe, Podstawa prawna: Art.91 ust.3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku O FINANSACH PUBLICZNYCH (Dz. U. z 2004 roku Nr.15 poz.148) Zadanie to realizowane jest głównie poprzez analizę rozliczeń finansowych przedkładanych przez JST. Analiza ta dokonywana jest pod kątem: prawidłowości wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu, pod względem zgodności z przeznaczeniem, wysokości wykorzystanej dotacji a stopniem realizacji zadań przewidzianych do sfinansowania dotacją z budżetu państwa. 2)Prowadzenie kontroli wykorzystania dotacji na zadania oświatowe, Podstawa prawna: Art.91 ust.3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku O FINANSACH PUBLICZNYCH (Dz. U. z 2004 roku Nr.15 poz.148) Zadanie to realizowane jest głównie poprzez analizę rozliczeń finansowych przedkładanych przez JST. Analiza ta dokonywana jest pod kątem: prawidłowości wykorzystania dotacji udzielonych z budżetu, pod względem zgodności z przeznaczeniem, wysokości wykorzystanej dotacji a stopniem realizacji zadań przewidzianych do sfinansowania dotacją z budżetu państwa. II OBSZAR W ZAKRESIE NADZORU PRAWNEGO I FINANSOWEGO

Nowy art. 93 ustawy o finansach publicznych: dotacja wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem (klasyfikacja budżetowa: oznaczenie działu, rozdziału, paragrafu) dotacja pobrana w nadmiernej wysokości w wysokości wyższej niż określona w umowie lub odrębnych przepisach w wysokości wyższej niż niezbędna na dofinansowanie lub finansowanie dotowanego zadania dotacja nienależna, udzielona bez podstawy prawnej. Nowy art. 93 ustawy o finansach publicznych: dotacja wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem (klasyfikacja budżetowa: oznaczenie działu, rozdziału, paragrafu) dotacja pobrana w nadmiernej wysokości w wysokości wyższej niż określona w umowie lub odrębnych przepisach w wysokości wyższej niż niezbędna na dofinansowanie lub finansowanie dotowanego zadania dotacja nienależna, udzielona bez podstawy prawnej. II OBSZAR W ZAKRESIE NADZORU PRAWNEGO I FINANSOWEGO

Dotacje wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości podlegają zwrotowi do budżetu państwa do dnia 28 lutego roku następującego po roku, w którym udzielono dotacji. Wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem wyklucza prawo otrzymania dotacji przez kolejne trzy lata. Dotacje wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości podlegają zwrotowi do budżetu państwa do dnia 28 lutego roku następującego po roku, w którym udzielono dotacji. Wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem wyklucza prawo otrzymania dotacji przez kolejne trzy lata.

Podstawa prawna: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 października 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dz.U. Nr 133 poz. 1480) Akceptowanie programów inwestycji oświatowych oraz ich uzgadnianie na wniosek JST zawierający dane: - program inwestycji (uzasadnienie celowości inwestycji, lokalizacja, zakres rzeczowy, okres realizacji, ocena ekonomicznej efektywności inwestycji, planowane efekty rzeczowe, harmonogram realizacji zadania, planowane źródła finansowania), - zaktualizowana wartość kosztorysowa, - udokumentowanie prawa dysponowania nieruchomością, na której realizowana jest inwestycja. III OBSZAR W ZAKRESIE INWESTYCJI OŚWIATOWYCH

Podstawa prawna: Zarządzenie Nr 94/04 Wojewody Podkarpackiego z dnia 8 lipca 2004 roku w sprawie szczegółowego określenia działań i obowiązków wydziałów PUW oraz zespolonych służb wojewódzkich w odniesieniu do programów objętych Narodowym Planem Rozwoju oraz innych źródeł zagranicznych realizowanych na terenie województwa podkarpackiego. IV OBSZAR W ZAKRESIE KONTRAKTU WOJEWÓDZKIEGO

1) udział w pracach planistycznych dotyczących zapewnienie finansowania zadań ze środków budżetu państwa, 2) prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem projektów umów o finansowanie zadań, 3) przygotowywanie umów wykonawczych do Kontraktu wojewódzkiego dla województwa podkarpackiego w zakresie inwestycji oświatowych, IV OBSZAR W ZAKRESIE KONTRAKTU WOJEWÓDZKIEGO

4) weryfikacja wniosków, faktur, rachunków i innych dokumentów finansowych (np. zgodności nazwy i przedmiotu zadania z właściwością rzeczową JST oraz klasyfikacją budżetową we wszystkich dokumentach) oraz sporządzanie poleceń przekazania środków, Weryfikacja wniosków faktur i innych dokumentów finansowych dotyczy: - względów formalnych i rachunkowych, - zgodności zrealizowanych zakresów rzeczowych z harmonogramem rzeczowo - finansowym, IV OBSZAR W ZAKRESIE KONTRAKTU WOJEWÓDZKIEGO

5) dokonywanie kontroli realizacji zakresu rzeczowego zadań oraz monitoring i raportowanie prowadzonych projektów i programów, Zadania o wartości dofinansowania ze środków budżetu państwa: - nie przekraczającej zł są kontrolowane w miarę potrzeb w nieprzekraczającym terminie 3 miesięcy od dnia przekazania ostatniej płatności, - powyżej zł są kontrolowane jeden raz przed zrealizowaniem ostatniego wniosku o płatność. IV OBSZAR W ZAKRESIE KONTRAKTU WOJEWÓDZKIEGO

6) udzielanie zainteresowanym informacji dotyczących realizowanych programów i zadań, 7) opracowywanie okresowych informacji o przebiegu finansowania inwestycji oświatowych IV OBSZAR W ZAKRESIE KONTRAKTU WOJEWÓDZKIEGO