PODSTAWY TURYSTYKI ćwiczenia Prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa
Stymulatory rozwoju popytu turystycznego Wzrost ilości czasu wolnego skracanie godzin pracy w ciągu dnia, skracanie dni pracy w ciągu tygodnia, wprowadzenie i stopniowe wydłużanie płatnych urlopów wypoczynkowych, skracanie lat pracy (ustawodawstwo emerytalne oraz rozszerzenie zasięgu społecznego oświaty powszechnej, w tym zwłaszcza wydłużenie okresu obowiązkowego pobierania nauki).
Stymulatory rozwoju popytu turystycznego Czynniki demograficzne systematyczny wzrost liczby ludności świata, spadek ilości osób w wieku produkcyjnym na korzyść ludzi w wieku przed i poprodukcyjnym, Procesy urbanizacyjne płaszczyzna ekonomiczna, demograficzna, techniczna i społeczna (rozprzestrzenienie miejskiego stylu życia), przechodzenie ludności ze wsi do miast zmiany w strukturze zatrudnienia, rozwój wielkich miast.
Stymulatory rozwoju popytu turystycznego Wzrost gęstości zaludnienia Rozwój nauki i oświaty Rozszerzanie się geograficznego zasięgu kontaktów handlowych Wzrost stopy życiowej ludności (zwiększenie finansowych możliwości uprawiania turystyki) O efektywnym popycie turystycznym decydują: Poziom dochodów realnych (co można nabyć w pieniądzu) Poziom cen realnych (stosunek cen usług turystycznych do cen pozostałych dóbr i usług) Gusty i preferencje klientów Działania marketingowe przedsiębiorstw turystycznych (zwłaszcza reklama)
Stymulatory rozwoju popytu turystycznego Zmiany w sferze potrzeb, preferencji i motywów uprawiania turystyki Naśladownictwo i oryginalność Przewartościowanie w systemie potrzeb człowieka (to co kiedyś było towarem luksusowym, stało się z upływem czasu towarem podstawowym).
Klasyfikacja celów (motywacji) podróży turystycznych (opracowana przez WTO) Motywy związane z kulturą fizyczną oraz fizjologiczne, Motywy kulturalne, psychologiczne i edukacyjne, Motywy towarzyskie i etniczne, Motywy: rozrywka, zabawa i przyjemność, Motywy związane z pracą, Motywy religijne