Cenowe decyzje przedsiębiorstwa turystycznego Karolina Bąk Kamil Szary Piotr Dobkowski Magda Kopyta Damian Kardasz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przygotował: Adrian Walkowiak
Advertisements

Małgorzata Pietroczuk
rachunkowość zajęcia nr 7
Zarządzanie Przedsiębiorstwem Turystycznym Prowadzący: mgr. Łukasz Stokłosa.
Badania podaży i popytu turystycznego
Dystrybucja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Polityka turystyczna państwa
Socjologia rynku pracy
Prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa Autorzy: Sylwia Furtak Bożena Rodak Paweł Pelc
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA
Mikrootoczenie Przedsiębiorstwa Turystycznego.
Otoczenie naturalne przedsiębiorstwa
Turystyka krajoznawcza
PODSTAWOWE ZAGADNIENIA
Polityka turystyczna pańswa
Mikrootoczenie przedsiębiorstwa turystycznego. Iwona Piróg
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Dystrybucja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Przedsiębiorstwa mają ogromny wpływ na środowisko. Dlatego muszą stosować się do przepisów UE dotyczących ochrony środowiska w wielu dziedzinach, takich.
Strategie cenowe w przedsiębiorstwie turystycznym
TURYSTYKA W INTERESACH
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Systemy klastrowe inaczej klasterowe.
Prąd Elektryczny.
Zastanówmy Się…...
POPYT I PODAŻ.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
ALGORYTM.
Towaroznawstwo i Zarządzanie Jakością Absolwenci specjalności są specjalistami w zakresie kształtowania, oceny i ochrony jakości produktów i usług. W trakcie.
Wykonała Sylwia Kozber
Jeżdżę z głową.
System gospodarki rynkowej
xHTML jako rozszerzenie HTML
PHP Operacje na datach Damian Urbańczyk. Operacje na datach? Dzięki odpowiednim funkcjom PHP, możemy dokonywać operacji na datach. Funkcje date() i time()
HTML Podstawy języka hipertekstowego Damian Urbańczyk.
Władza lokalna w Polsce
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Ruch jednostajny po okręgu Ciało porusza się ruchem jednostajnym oraz torem tego ruchu jest okrąg.
Międzynarodowa Konferencja Turystyka wiejska na drodze do komercjalizacji Kielce, 9-10 kwietnia 2010 r.
Strategia kształtowania jakości oferty turystyki wiejskiej
Optyka Widmo Światła Białego Dyfrakcja i Interferencja
Punkty rekrutacyjne Zasady rekrutacji Wybór szkoły kolejne kroki Zapoznanie się z ofertą edukacyjną m.in. na stronach www szkół Wybór maksymalnie.
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
Bezpieczeństwo na drodze
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
12 luty 2008r.- Dzień Bezpieczeństwa Internetu Bezpieczeństwo dziecka w SIECI.
PolGIS jako nowoczesny system do paszportyzacji sieci
Zmiany w Przepisach Gry w Piłkę Nożną od 1 września 2006r. Kolegium Sędziów Warmińsko-Mazurskiego Związku Piłki Nożnej.
Prawo o aktach stanu cywilnego
Biznes plany w ramach PO RYBY Przemysław Osiński, r.
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
Wynik finansowy stanowi wyrażony w mierniku pieniężnym, rezultat działalności jednostki gospodarczej osiągnięty w pewnym czasie. Rezultat ten może być.
PUBLIC RELATIONS.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Budowanie świadomości marki
„Psychologia w sprzedaży. Jakie techniki stosują handlowcy?”
Temat 5: Elementy meta.
Temat 4: Znaki diakrytyczne i definiowanie języka dokumentu
Przyczyny, przejawy, skutki
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
Bezpieczeństwo energetyczne kraju Program dla obszarów wiejskich Bogdan Sedler Olsztyn, sierpień 2008 r. Fundacja Naukowo – Techniczna GDAŃSK.
Instrukcja switch switch (wyrażenie) { case wart_1 : { instr_1; break; } case wart_2 : { instr_2; break; } … case wart_n : { instr_n; break; } default.
Opracowywanie wspólnych celów Trzeba dawać, żeby brać
Pozyskiwanie partnerów. Model popytowego podejścia do tworzenia innowacji Definicja Dwa podejścia do UDI –Głos konsumenta –Przewodnictwo konsumenta Cechy.
PIENIĄDZE.
SERCE SPORTOWCA Zespół objawów fizjologicznej, odwracalnej adaptacji u trenujących sporty wytrzymałościowe.
Analiza procesów metodą siatki jakości, badanie satysfakcji klienta, doskonalenie z wykorzystaniem analizy ryzyka 24 kwietnia IV Konferencja Analizy.
Zapis prezentacji:

Cenowe decyzje przedsiębiorstwa turystycznego Karolina Bąk Kamil Szary Piotr Dobkowski Magda Kopyta Damian Kardasz

Cena jest jednym z podstawowych instrumentów marketingu mix. Jest ona wynikiem ścierania się różnych czynników i powinna być ustalona na poziomie, który zostanie zaakceptowany przez nabywcę (turystę) oraz pozwoli przedsiębiorstwu na zwrot nakładów i wypracowanie zysku. Oznacza to, że jest ona wartością przedmiotu (produktu lub usługi) transakcji rynkowej zgodną z oczekiwaniami kupującego i sprzedającego, określaną najczęściej w ujęciu monetarnym. Przedsiębiorstwo turystyczne ustalając cenę na oferowane przez siebie produkty, może korzystać z jednej z trzech podstawowych metod ich ustalania, a mianowicie: - kosztowej, - popytowej, - konkurencyjnej.

Cena poszczególnych składników produktu turystycznego oferowanego przez różne jednostki gospodarcze działające na rynku turystycznym powinna zapewnić pokrycie poniesionych kosztów i pozwolić na osiągnięcie zysku. Należy zatem prowadzić bardzo dokładny pomiar ponoszonych kosztów, będący podstawą do ich kalkulacji a następnie do ustalenia konkretnej ceny na poszczególne składowe produktu turystycznego. Ciągla obserwacja i pomiar kosztów pozwolą również wychwycić obszary kosztotwórcze, określić przyczyny takiego stanu i w konsekwencji podjąć kroki zmierzające do obniżki kosztów. Spadek kosztów działania może zostać osiągnięty np. w wyniku: - zmiane dostawców poszczególnych usług i dóbr materialnych składających się na komplementarny produkt turystyczny - efektywniejszego wykorzystania zasobów materialnych i ludzkich - wspólparcy z innymi podmiotami w celu rozłożenia niektórych kosztów np. reklamy, badań rynku.

Prowadzona kalkulacja kosztów, stanowiąca podstawę ustalenia ceny, musi uwzględniać następujące czynniki: - koszty całkowite i ich strukturę - wysokość kosztów stałych i zmiennych przypadających na jednostkę produktu - możliwość wykorzystania tzn. korzyści skali wytwarzania. Cena będąca odbiciem kosztów wytworzenia i zbytu produktu turystycznego, jest postrzegana przez konsumenta jako element wskazujący jego wartość użytkową w konkretnym miejscu i czasie. Polityka cenowa prowadzona w przedsiębiorstwach turystycznych powinna zatem uwzględniać cenotwórczą rolę kosztów, chociażby dlatego, iż wyznaczają one dolny pułap cen produktów.

Z drugiej jednak strony nie mogą być one traktowane jako jedyny wyznacznik cen produktów turystycznych. Punktem wyjścia do określenia ostatecznego poziomu cen jest bowiem konsument, który musi zaakceptować ustaloną cenę danego produktu. W efekcie ustalona na podstawie kosztów cena podlega weryfikacji na rynku. Popyt turystyczny charakteryzuje się zróżnicowana wrażliwością cenową: jest on bardzo elastyczny w odniesieniu do produktu masowego, bardzo słabo zaś w odniesieniu do produktu ekskluzywnego. W związku z tym pewne dzialania podejmowane w ramach polityki cen powinny uwzględniać strukturalne ceny nabywców. W rzeczywistości Trudno jednak ustalić wzajemne relacje popytu i ceny.

Trzeba także pamiętać ze popyt turystyczny jest trudny do określenia, bardzo niestabilny w czasie i uzależniony od wielu, w dużej mierze subiektywnych czynników, mających swoje źródło w psychice nabywcy. W sytuacji ciągłego wzrostu liczby jednostek gospodarczych działających i podejmujących działalność na rynku turystycznym, każdy jego uczestnik zmuszony jest stale obserwować posunięcia konsumentów, w tym również podejmowane przez nich działania w ramach prowadzonej polityki cen, i reagować na nie. Mówiąc o polityce cen i cenie produktów turystycznych, należy zwrócić uwagę na dwa elementy składające się na ostateczną cenę produktu, którą płaci nabywca, a mianowicie: cenę wyjściową (podstawową) i odchylenia od niej.

Cena podstawowa może byś określana w odniesieniu do przyjętych marketingowych celów działania: - cele oparte za zysku (np. założenie, że w danym przedziale czasu przedsiębiorstwo osiągnie pewien zysk) - cele oparte na sprzedaży (np. celem przedsiębiorstwa jest osiągnięcie dwukrotnego wzrostu wolumenu sprzedaży) - celem przyjmowane w odniesieniu do konkurencji (np. zniechęcenie konkurentów do wejścia na rynek) - cele oparte na kreowaniu wizerunku (np. wizerunek taniego dostawcy).

Jednocześnie mogą następować odchylenia od ceny podstawowej in plus lub in minus. Wynika to z występowania relacji substytucyjnych i komplementarnych pomiędzy produktami turystycznymi. Modyfikacja cen wyjściowych może być wprowadzana przez wykorzystywanie następujących technik cenowych: - ustalenie cen dla pozycji asortymentowych tworzących formę produktów, - grup cenowych, - cen wiodących, - cen dla systemu produktów.

Dla przedsiębiorstw turystycznych najbardziej interesująca techniką korygowania ceny podstawowej jest ustalenie cen dla systemów produktów. System produktów to zestaw produktów i usług stanowiących jeden komplementarny produkt służący zaspokojeniu określonych potrzeb turysty. W ramach wskazanej techniki możemy wyróżnić opcje: - oddzielna cena dla każdego elementu systemu produktów, - wspólna cena dla systemów produktu, - mieszana oferta cenowa.

Zróżnicowanie cen w polityce cenowej polega na sprzedaży produktów po różnych cenach, czego nie uzasadniają koszty ponoszone przez przedsiębiorstwa. Zależy to od takich czynników jak: - czas dokonywania transakcji kupna i sprzedaży, - grupa odbiorców, - wielkość obrotu, - forma sprzedaży. Innym ważnym zagadnieniem w polityce cenowej jest wybór ogólnej strategii cenowej: - strategia cen wysokich, - strategia cen neutralnych, - strategia cen niskich.

Dystrybucja oferty przedsiębiorstwa turystycznego Głównym celem dystrybucji jest dostarczanie nabywcom produktów o właściwej jakości w odpowiednim czasie i miejscu, w najbardziej dogodnych formach i warunkach dokonywania zakupów i po możliwie najtańszych kosztach. Do transakcji kupna i sprzedaży towarów służą kanały dystrybucji. Są one ważne źródłem informacji o: - przyjęciu, z jakim spotykają się na rynku produkty, ich ceny i warunki sprzedaży, - zmianach popytu i zagrożeniu przez konkurencie, - reakcji nabywców na prowadzoną promocje, - nowych szansach i możliwościach lokowania produktów w innych niż dotąd ogniwach przebiegu towarów, - pożądanych nowacjach produktów i metod sprzedaży.

Kanały dystrybucyjne decydują o warunkach dostępności produktu turystycznego dla konsumenta. Typowymi funkcjami kanałów dystrybucji w turystyce są: sprzedaż, serwis, kredytowanie klientów oraz realizowanie ich specjalnych zamówień. W zależności od tego, które z tych funkcji są spełniane, wyróżniamy następujących pośredników sprzedaży: - bezpośrednie kanały dystrybucji, - dystrybutorzy, - dystrybutorzy zamknięci (to tacy, którzy są zaangażowani przez jednego dostawcę), - agenci, - maklerzy.

Wybór kanałów dystrybucji dla przedsiębiorstwa turystycznego jest istotną decyzją, ponieważ stanowi długoterminowe zobowiązanie w stosunku do wybranej metody rozpowszechniania i wybranych dystrybutorów, ponadto wywiera wpływa na: - organizację własnego działu sprzedaży, - politykę cenową, - decyzję dotyczące promocji i reklamy produktu turystycznego. Kryteriami wyboru dystrybutora w kanałach są: - wielkość obrotu, które może zrealizować, - wymagania inwestycyjne, - bieżące koszty użycia danego kanału, - stopień zgodności celów działania dystrybutora i przedsiębiorstwa, - warunki dotyczące czasu trwania i odnowy kontraktu, - charakter produktu, - segmenty rynku, na które nastawiona jest działalność przedsiębiorstw, - pojemność rynków lokalnych, do których adresowany jest produkt, - potencjał ekonomiczny przedsiębiorstwa, - zamiar ekspansji na nowy rynek, - doświadczenia współpracy z partnerami – uczestnikami kanałów.

Dziękujemy