SELEKCJA Wykład III.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROPOZYCJE ZAPISU Autorzy: Uczniowie należący do Samorządu Szkolnego.
Advertisements

Krótka prezentacja na temat przemocy i pornografii
Czyli jak zrobić prezentację komputerową?
SzOK czyli Szkolny Ośrodek Kariery Szkolny Ośrodek Kariery prowadzi działania, których celem jest ukształtowanie umiejętności wspomagających absolwentów.
MATURA 2012 Na podstawie informatora CKE Edyta Rosiak.
Zastosowanie Internetu
15 marca 2006 roku Dzień Przedsiębiorczości Dagmara Wajszczyk Anna Walczak Kl. III LP w Zespole Ponadgimnazjalnych Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Socjologia rynku pracy
Wprowadzenie nowego pracownika do organizacji
Irina Svichenyuk Valeria Poligova Skąd biorą się motywy dla podróży? Skąd biorą się motywy dla podróży? Każdy człowiek ma jakieś własne potrzeby. To.
Komunikacja interpersonalna
TURYSTYKA W INTERESACH
PROJEKT WEDŁUG DILBERTA
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Relacja z Debaty. Przygotowania do debaty były żmudne i ciężkie. Wpierw musieliśmy zapoznać się z materiałami dostępnymi na stronie sdim.ceo.nq.pl, później.
Podstawy programowania
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Szkoła w chmurze.
Temat: ETAPY ŻYCIA CZŁOWIEKA Spis treści: 1. WPROWADZENIE WPROWADZENIE 2. ZADANIE ZADANIE 3. PROCES - PREZENTACJA PROCES - PREZENTACJA PROCES - PREZENTACJA.
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
ALGORYTM.
Opinie warszawiaków na temat organizacji UEFA EURO 2012 Warszawa, sierpień 2011 Opracowanie: Urząd m.st. Warszawy Centrum Komunikacji Społecznej.
Powiatowy Urząd Pracy w Tomaszowie Lubelskim Projekt pt.
Jak skutecznie organizować szkolenia językowe w firmie
Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy (rola badań marketingowych podczas rozwoju produktu: ) Powrót do sukcesu Analiza przypadku Princessy.
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
Władza lokalna w Polsce
FORMY UCZESTNICTWA OBYWATELI W ŻYCIU PUBLICZNYM
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
T44 Przepisy bhp podczas wytwarzania części maszyn.
Zapraszamy do Powiatowego Zespołu Szkół w Chojnowie
ZARZĄDZANIE PROCESAMI KOMUNIKACYJNYMI PRZEZ EVENT MARKETING
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SKĄD WIEM, KIM JESTEM? O TOŻSAMOśCI I TOŻSAMOŚCIACH
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska Prezentacja usług Badania opinii publicznej.
TWORZENIE SPISU TREŚCI Opracowała: Iwona Kowalik.
Ewa Amghar, Barbara Bułat BIBLIOTEKARZ – ZAWÓD Z PRZYPADKU, Z PRZYMUSU CZY Z MARZEŃ? MOTYWY WYBORU ZAWODU PRZEZ PRACOWNIKÓW BIBLIOTEKI JAGIELLOŃSKIEJ.
To śmieszne...
Badanie potrzeb powiatowych rynków pracy w perspektywie zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich Prezentacja wyników badań terenowych Bohdan Rożnowski Konrad.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
PolGIS jako nowoczesny system do paszportyzacji sieci
Indywidualny Projekt Kariery – portfolio dla młodzieży w województwie łódzkim 1 stycznia – 30 września 2007 r. Projekt współfinansowany ze środków Unii.
Weronika Schneider. Na fotografiach widać obecne budynki Polpharmy.
Jak napisać reportaż Krok po kroku.
Strategie badań – ilościowe v. jakościowe - porównanie
PUBLIC RELATIONS.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
Budowanie świadomości marki
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Przyczyny, przejawy, skutki
Wpływ elementów identyfikacji wizualnej i werbalnej na wizerunek miasta.
ZWIĄZKI ZAWODOWE PORZĄDEK W CHAOSIE. Związki zawodowe a WIEDZA WOLNOŚĆ WYMAGA WIEDZY BEZ PODDAŃSTWA BEZ UDAWANIA BEZ AROGANCJI BEZ BYCIA NIEŚMIAŁYM DLACZEGO.
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu Jarocin, 23 września 2011 r.
Opracowywanie wspólnych celów Trzeba dawać, żeby brać
Korzyści dla MSP ze współpracy z ISW. MSP współpracujące z ISW Przegląd korzyści Korzyści Dostęp do ekspertyz Rozwiązywanie problemów Badania Specjalistyczne.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Beneficjent Zespół Szkół Samochodowych im. T. Kościuszki we Włocławku Włocławek ul. Leśna 1A.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych w roku jest realizowana elektronicznym systemem KSEON Optivum.
Prezentacja BDI Autor: Joanna Cich Wrocław, Jak pomyślnie przejść proces rekrutacyjny?
Pozyskiwanie partnerów. Model popytowego podejścia do tworzenia innowacji Definicja Dwa podejścia do UDI –Głos konsumenta –Przewodnictwo konsumenta Cechy.
w/g Grzegorz Gadomskiego
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
Create Tworzenie Match Dopasowanie Design Projektowanie Unikalne narzędzie zwiększające skuteczność procesów rekrutacji i selekcji, budowanie ścieżek karier.
Analiza procesów metodą siatki jakości, badanie satysfakcji klienta, doskonalenie z wykorzystaniem analizy ryzyka 24 kwietnia IV Konferencja Analizy.
Zapis prezentacji:

SELEKCJA Wykład III

Podstawowe definicje Selekcja kandydatów: polega na ocenie przydatności każdego z kandydatów i wyborze osób o największej przydatności. Przydatność zawodowa: odpowiedniość kandydata z punktu widzenia określonych kryteriów, spełnianie przez niego wymagań zawartych w profilu, a przede wszystkim wysokie prawdopodobieństwo, że osoba ta osiągnie sukces na danym stanowisku.

Strategie selekcyjne negatywna pozytywna

Strategia pozytywna Wybranie kandydatów odpowiednich Chroni przed odrzuceniem kandydatów obiecujących Stosuje się głównie kryteria jakościowe Zwiększa prawdopodobieństwo zatrudniania najlepszego kandydata Wymaga większych umiejętności oceny, jest bardziej ryzykowna

Strategia negatywna Odrzucenie kandydatów nieodpowiednich Chroni przed przyjęciem złego kandydata Stosuje się głównie kryteria ilościowe i formalne Minimalizuje prawdopodobieństwo zatrudnienia złego kandydata Wymaga użycia prostszych metod selekcyjnych, jest bardziej bezpieczna

Czynniki wpływające na wybór strategii Negatywna Pozytywna Niższe stanowiska Chroni przed kosztami związanymi z błędem przy wyborze kandydatów nie dość dobrych Przy poszukiwaniu kandydata gotowego Przyjęte kryteria mają charakter formalny (np. wykształcenie) Wyższe stanowiska, bardziej wyspecjalizowane funkcje Chroni przed kosztami popełniania błędu niedotarcia do kandydatów wybitnych Przy poszukiwaniu kandydatów o dużym potencjale Kryteria przydatności, które są trudniej weryfikowalne

Kryteria selekcyjne FORMALNE TREŚCIOWE Dane obiektywne, np. wykształcenie, posiadane umiejętności, uprawnienia, dyplomy, certyfikaty. Łatwe do zweryfikowania, ale mogą nieść ryzyko pomyłki (np. nie każda osoba po studiach ma taki sam poziom wiedzy) Cechy psychologiczne i kompetencje zawodowe, np. doświadczenie zawodowe, wiedzę i umiejętności fachowe, cechy psychologiczne potrzebne na danym stanowisku Trudniejsze do oceny i weryfikacji

Kryteria dyskryminacyjne (regulacje UE) Płeć Wiek Niepełnosprawność Religia Wyznanie Rasa Pochodzenie etniczne Narodowość Orientacja seksualna Przekonania polityczne Przynależność związkowa

Metody selekcji Definicja: są to sposoby postępowania, które pozwalają wybrać najlepszych kandydatów Ocena cv Wywiad telefoniczny Rozmowa kwalifikacyjna Testy psychologiczne Metody grupowe Sprawdzanie referencji

Trafność i częstość stosowania metod selekcyjnych Metoda selekcji Trafność prognostyczna Częstość stosowania Koszt y Analiza dokumentów r = 0,30 – 0,70 100% Niskie Rozmowa kwalifikacyjna r = 0,00 – 0,25 Średnie Testy psychologiczne r = 0,10 – 0,40 5-12% Metody grupowe r = 0,25 – 0,38 14-24% Duże Assesment Centre r = 0,40 – 0,75 6% Sprawdzanie referencji b.d.

Analiza aplikacji Aplikacja – zgłoszenie pisemne od kandydata, zazwyczaj jest to CV i list motywacyjny Ocena wg listy kryteriów Sposoby autoprezentacji kandydatów w dokumentach aplikacyjnych

Analiza dokumentów Informacje Wykorzystanie Ograniczenia Dane osobowe, zdobyte kwalifikacje przebieg kariery zawodowej, zainteresowania Oczekiwania kandydata wobec pracy Dane faktograficzne Przebieg kariery zawodowej Podstawa przeprowadzenia wstępnej selekcji Możliwość łatwego porównania kandydatów Podstawa przygotowania wywiady z wytypowanymi kandydatami Zawarte informacje są skrótowe, trudno trafnie ocenić kompetencje kandydatów Subiektywny charakter informacji, których źródłem jest sam zainteresowany

Rozmowa kwalifikacyjna - etapy Wprowadzenie do sesji Pytania i odpowiedzi kandydata Zakończenie sesji

Rozmowa kwalifikacyjna – faza wstępna Cele i zamierzenia Czynności Ustalenie celów i zasad spotkania Ustalenie relacji między rozmówcami: Przełamanie oporu i tworzenie przyjaznej atmosfery Tworzenie klimatu rzeczowej i konkretnej rozmowy Przywitanie Prezentacja uczestników spotkania Informacja o celu spotkania, czasie trwania i organizacji rozmowy Prezentacja oferty: najważniejsze informacje o firmie i stanowisku, o jakie ubiega się kandydat Pytania kandydata dotyczące oferty pracy

Rozmowa kwalifikacyjna – faza zasadnicza Cele i zamierzenia Czynności Wyjaśnienie nieścisłości w danych zawartych w aplikacji Uzupełnienie brakujących informacji Uzyskanie informacji na temat doświadczeń zawodowych kandydata Sprawdzenie kwalifikacji zawodowych i ocena psychologicznych predyspozycji zawodowych Potwierdzenie zainteresowania ofertą Sprawdzenie oczekiwań kandydata Ustalenie kiedy kandydat może rozpocząć pracę Pytania dotyczące: CV Opinii zawodowych Sprawdzające wiedzę i umiejętności Osobistych opinii, przekonań i preferencji związanych z pracą

Rozmowa kwalifikacyjna – faza końcowa Cele i zamierzenia Czynności Zakończenie spotkania i ustalenie przyszłych działań Podsumowanie rozmowy Udzielenia informacji o dalszym przebiegu rekrutacji i terminach

Rozmowa kwalifikacyjna: jej skuteczność zależy od: Przygotowania się do konkretnej rozmowy, Umiejętności zadawania pytań i słuchania, Umiejętności stworzenia atmosfery koniecznej dla względnej otwartości w komunikacji, Znajomości zasad psychologii i uumiejętneo unikania błędów w postrzeganiu, Umiejętności rejestracji i interpretacji wyników rozmowy oraz umiejętności sformułowania oceny w odniesieniu do danej osoby.

Najczęściej zadawane pytania Kiedy podjął Pan pierwszą pracę? Czym kierował się Pan wybierając swoje pierwsze miejsce pracy? Co ostatecznie zdecydowało, że podjął Pan tę pracę? Proszę szczegółowo opisać na czym polegała Pana praca w tej firmie. Co należało do Pana obowiązków? Dlaczego zmienił Pan (chce zmienić) pracę? Dlaczego wybrał Pan naszą firmę? Od kiedy mógłby Pan podjąć u nas pracę?

Najczęściej zadawane pytania Jakie były przełomowe wydarzenia w Pana karierze zawodowej (sukcesy, porażki)? Jakie Pan widział wyjścia z tych sytuacji? Jaką decyzję pan podjął? Dlaczego podjął Pan właśnie takie działania? Czy dzisiaj też podjąłby Pan tę decyzję?

Przykładowe pytania sprawdzające umiejętności Handlowe: Jakiego typu klientów obsługiwał Pan dotychczas? Jakie elementy pracy handlowca lubi Pan najbardziej, a jakie najmniej? Podejmowania decyzji: proszę przedstawić przykład sytuacji, w której musiał Pan podjąć trudną, niepopularną decyzję. Jakich decyzji nie lubi Pan podejmować? Jakie cechy psychiczne potrzebne są do podejmowania decyzji?

Najczęstsze błędy w ocenianiu Błąd tendencji centralnej Efekt kontrastu Efekt pierwszeństwa Efekt aureoli Presja czasu Uprzedzenia

Testy psychologiczne Testy osobowości Testy uzdolnień i umiejętności Testy wiadomości

Cechy dobrego testu Trafność testu Rzetelność testu Standaryzacja Obiektywizm Normalizacja

Asessment Center i grupowe metody badania przydatności metody grupowe: grupy dyskusyjne zadania rozwiązywane grupowo zespołowe gry kierownicze gry symulacyjne różne formy wywiadów: panelowe w warunkach stresu sytuacyjne Ćwiczenia symulujące konkretne zadania zawodowe: Metoda in basket (poczta przychodząca) Testy psychologiczne