KLOCKOMANIA
Podstawa programowa o zabawie mówi: Zabawa jest podstawową formą aktywności dziecka Podczas zabawy możemy dowiedzieć się czym dziecko się interesuje, czego pragnie, jakiej formy aktywności poszukuje Podczas zabawy wykorzystywane są zdobyte wiadomości i informacje Uczy się obcowania z ludźmi i przedmiotami
Wraz z wiekiem zabawa nabiera nowego charakteru Dzieci zaczynają planować , wskazywać etapy czynności, współdziałać oraz pełnić określone role Zgodnie z naturalną potrzebą zaspokajania ciekawości, wzrostem świadomości i umiejętności dziecka jest ono w stanie dłużej skupić się na konkretnym zadaniem, zgodnie z tą myślą proste czynności manipulacyjne zastępowane się konstruowaniem
Zabawy manipulacyjne pojawiają się w najwcześniejszym etapie życia dziecka Wyrabiają zręczność, usprawniają motorykę całego ciała oraz rozwój umysłowy Za pomocą dotyku dziecko poznaje rożne cechy i właściwości przedmiotów: kształt, wielkość, ciężar, fakturę oraz dźwięki jaki mogą wydawać
Na co wpływają zabawy konstrukcyjne? Rozwijają operacje umysłowe (porównywanie, różnicowanie, przewidywanie) Rozwijają wyobraźnię i postawy twórcze Doskonalą umiejętność współdziałania – przygotowanie dziecka do życia społecznego Umożliwiają dzieciom wymienianie doświadczeń i łączenie pomysłów celem tworzenia większych, ciekawszych, bardziej przestrzennych budowli
Pozytywny wynik zabawy pogłębia zainteresowanie dziecka techniką i budownictwem, kształtuje właściwy stosunek do pracy Budowanie wg wzoru rozwija umiejętność dokonywania analizy i syntezy Uzyskany rezultat wywołuje radość z osiągniętego sukcesu Dziecko odczuwa przyjemność i zaspokaja potrzebę tworzenia
Z mojego programu: Można wyróżnić następujące zabawy konstrukcyjne: • budowanie z klocków różnej wielkości i różnorodnych kształtów, • konstruowanie, łączenie elementów z zestawów, • budownictwo z piasku lub śniegu, • tworzenie i konstruowanie różnych przedmiotów służących do zabaw tematycznych czy inscenizowanych, • budowanie na wolnym powietrzu, łączenie większych elementów (deseczek, palików, łuków drewnianych), konstruowanie budowli, które mogą być wykorzystane w zabawach tematycznych.
Cel programu: Wspomaganie rozwoju poprzez poszerzanie wiedzy i zdolności manipulacyjno-konstrukcyjnych dzieci
Cele szczegółowe: Budzenie zainteresowań technicznych dzieci, Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie, Kształtowanie i rozwijanie zdolności matematycznych, Rozwijanie wyobraźni przestrzennej, Kształtowanie umiejętności konstrukcyjnych oraz sprawności manualnych, Poznawanie słynnych budowli europejskich i światowych,
Poznawanie działania różnych pojazdów Rozwijanie kreatywnego myślenia poprzez tworzenie własnych projektów i doprowadzanie do ich realizacji, Dostarczanie rożnych wrażeń poprzez manipulowanie w różnorodnych masach plastycznych (piasek gips, glina, śnieg, masa solna itp.)- określa właściwości wykorzystywanych materiałów, Zna wartość własnej pracy i pracy innych dzieci Potrafi gospodarować wykorzystywanymi materiałami w oszczędny sposób Posługuje się prostymi narzędziami i wie do czego służą
Tematyka zajęć: „Kasztanowy gość” „Jadę, lecę, płynę” „Ozdoby choinkowe” „Zabawki” „Lodowy pałac” „Piaskowy zamek” „Dzień bez zabawek”
BIBLIOGRAFIA 1. E. Tokarska, J. Kopała: Zanim będę uczniem. Program wychowania przedszkolnego