Delegatura w Płocku Organizacja procesu edukacyjnego z uwzględnieniem monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej – wnioski i uwagi do rozważenia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROPOZYCJE ZAPISU Autorzy: Uczniowie należący do Samorządu Szkolnego.
Advertisements

Australia.
Ekorozwój w naszym regionie – Szkolny ogródek Opracowali : Mateusz Gryczuk IIIB Jakub Wykrętowicz IIIB.
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Katarzyna Kopeć Nauczyciel matematyki w klasach pierwszych i drugich w Gimnazjum w Miłkowicach.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
OBSZAR III: FUNKCJONOWANIE SZKOŁY LUB PLACÓWKI W ŚRODOWISKU LOKALNYM
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
Szkoła Podstawowa Nr 67 im. Władysława Łokietka w Krakowie.
Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie
Szkoła Podstawowa nr 4 w Tarnobrzegu
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
Niepubliczne gimnazjum w mielcu
Moduł analiz systemu Uczniowie Optivum NET (UONET) Przykłady zastosowań
Nazwa, adres i REGON szkoły / placówki lub pieczątka
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 120 uczniów naszej szkoły.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
SAMORZĄD SZKOLNY Samorząd szkolny to jeden ze szkolnych organów. W jego skład wchodzą wszyscy uczniowie danej szkoły. Samorząd szkolny działa na podstawie.
CZYTAM CO LUBIĘ W ramach projektu SZKOŁA Z KLASĄ 2.0.
Rok szkolny 2013/2014. Cel - promowanie i współtworzenie szkoły, która przygotowuje do życia w nowoczesnym świecie i wychowuje młodych ludzi na aktywnych.
Szkoła w chmurze.
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Doskonalenie sprawowania nadzoru pedagogicznego Podstawa prawna 1. Rozporządzenie MENiS w/s szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (...)
PRZEGLĄD JESIENNY SZKÓŁ wrzesień - październik 2005 R.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
Nabór wniosków o dofinansowanie projektów Nabór wniosków o dofinansowanie projektów dotyczących indywidualizacji procesu nauczania i wychowania uczniów.
Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy - wyniki badań w województwie łódzkim -
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
Technologię informatyczną wykorzystywana jest na tych zajęciach w dwojaki sposób: Przy użyciu płyt CD, które są jednym z elementów obudowy programu Matematyka.
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
SZKOLNA PLATFORMA EDUKACYJNA (SPE) to profesjonalne narzędzie służące do za­rządzania i wspomagania procesu kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych.
Wyniki ankiety przeprowadzonej w SP 15 w klasach 4-6. "Wiem co jem".
1 Mierzenie problemowe w zakresie warunków nauczania języków obcych w szkołach publicznych.
Szkoła przyjaźnie wymagająca
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
Nasz absolwent na wyższej uczelni
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Wydatki na zakup podręczników i akcesoriów szkolnych gemiusReport sierpień 2006.
TESTOWANIE PROGRAMU INTERBLOK Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Myślenicach Ogólna liczba nauczycieli testujących Program: 5 Nauczyciele: biologii, geografii,
PREZENTACJA DZIAŁALNOŚCI i OSIĄGNIĘĆ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. JANA PAWŁA II W GOŁKOWICACH OPRACOWANA PRZEZ DYREKTORA SZKOŁY ZOFIĘ KORONA.
Program Edukacyjno- Terapeutyczny Ortograffiti
STUDIA DOKTORANCKIE Szczecin 11 grudnia Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich 2.
EWALUACJA ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH - KOŁA ZAINTERESOWAŃ Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. C.K. Norwida Czerwiec 2011.
1 Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki Katolickie Liceum Ogólnokształcące Czerwiec 2010.
Konstruowanie programów przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole
Program Wychowawczy Zespołu Szkół Ogólnokształcacych im. Marii Skłodowskiej – Curie w Skawinie.
Bezpieczny Internet
A NALIZA OSIĄGNIĘĆ III LO W K RAKOWIE - E DUKACYJNA W ARTOŚĆ D ODANA.
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
Park Nauki i Zabawy przy Miejskiej Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Jedlinie – Zdroju, jako sposób aktywnego spędzania wolnego czasu. Rok szkolny.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Trwałość projektu "Pomorskie dobry kurs na edukację. Wspieranie uczniów o szczególnych predyspozycjach w zakresie matematyki, fizyki i informatyki" Obszar.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Beneficjent Zespół Szkół Samochodowych im. T. Kościuszki we Włocławku Włocławek ul. Leśna 1A.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR3 WE WŁOCŁAWKU IX. ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH. 9.2.PODNIESIENIE ATRAKCYJNOŚCI I JAKOŚCI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO pt.:
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych w roku jest realizowana elektronicznym systemem KSEON Optivum.
1 Prawa dziecka niepełnosprawnego. 2 3 Dziecko niepełnosprawne ma prawo n Do wczesnego wspomagania rozwoju Art.. 71b ust. 2a, 2b, 3a Ustawy o systemie.
Projekt pn. Einstein – każdy ma w sobie ukryty potencjał jest działaniem prowadzonym przez Powiat Lubański w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
SYSTEM WZMOCNIEŃ POZYTYWNYCH ZACHOWAŃ
Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół
Egzamin zawodowy 2010 Zespół Szkół nr 1 im. Jana Pawła II Władysławowo, listopad 2009.
Zapis prezentacji:

Delegatura w Płocku Organizacja procesu edukacyjnego z uwzględnieniem monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej – wnioski i uwagi do rozważenia przez dyrektorów szkół

Delegatura w Płocku Przepisy rozp. MEN dot. Ramowych planów nauczania stosuje się od dnia 1 września 2012 r.: w kl. I i IV szkoły podstawowej, w kl. I gimnazjum, w kl. I szkół ponadgimnazjalnych: zasadniczej szkoły zawodowej, LO, technikum, szkoły policealnej i szkoły przysposabiającej do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz w klasie wstępnej liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi. (Dz. U. z 2012 r., poz. 204)

Delegatura w Płocku Rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół weszło w życie od 1 września 2012 r. (Dz. U. z 2012 r., poz. 977) -przepisy ww. rozp. określają terminy stosowania nowej podstawy programowej w poszczególnych typach szkół

Delegatura w Płocku MONITOROWANIE podstawy programowej jest obowiązkiem nauczycieli i dyrektorów szkół. Jak się z niego wywiązać, żeby rzeczywiście podnieść jakość nauczania? Biurokratyczny nakaz może przerodzić się w skutecznie narzędzie kierowania procesem dydaktycznym.

Delegatura w Płocku MONITOROWANIE to inaczej sprawdzanie oraz systematyczne i zorganizowane obserwowanie osiąganej jakości pracy. Monitorowanie przebiega w trzech płaszczyznach. Możemy ująć to na schemacie: MONITOROWANIE to inaczej sprawdzanie oraz systematyczne i zorganizowane obserwowanie osiąganej jakości pracy. Monitorowanie przebiega w trzech płaszczyznach. Możemy ująć to na schemacie:

Delegatura w Płocku MONITORING ILOŚCIOWY, np.: - zgodność liczby godz. zajęć z ramowymi planami nauczania, - ilość godz. zrealizowanych, - frekwencję uczniów, - liczbę uczniów w konkursach, olimpiadach, - liczbę finalistów, laureatów, - ilość imprez i uroczystości szkolnych, wycieczek, zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań

Delegatura w Płocku MONITORING JAKOŚCIOWY, np.: 1. Osiągnięcia edukacyjne uczniów potwierdzone przez: a) wyniki egzaminów zewnętrznych b) wyniki egzaminów próbnych c) wyniki testów diagnozujących wiedzę i umiejętności d) wyniki analiz ocen śródrocznych i rocznych 2. Aktywność szkolną i pozaszkolną uczniów 3. Relacje interpersonalne 4. Dokonania wychowawcze nauczycieli MONITORING JAKOŚCIOWY, np.: 1. Osiągnięcia edukacyjne uczniów potwierdzone przez: a) wyniki egzaminów zewnętrznych b) wyniki egzaminów próbnych c) wyniki testów diagnozujących wiedzę i umiejętności d) wyniki analiz ocen śródrocznych i rocznych 2. Aktywność szkolną i pozaszkolną uczniów 3. Relacje interpersonalne 4. Dokonania wychowawcze nauczycieli

Delegatura w Płocku MONITORING ORGANIZACYJNY, dotyczy w szczególności: wypełniania zalecanych warunków i sposobu realizacji podstawy programowej. 1. Na początku roku szkolnego zebranie rady pedagogicznej powinno zaowocować istotnymi działaniami, wskazaniami, wnioskami, które można wykorzystać podczas monitorowania wdrażania i realizacji nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.

Delegatura w Płocku 2. Prowadząc posiedzenie rady pedagogicznej na początku roku szkolnego warto omówić i przyjąć narzędzia do planowania i rozliczania realizacji minimalnej ilości godzin z danego przedmiotu i wszystkich przedmiotów w szkole na dany etap edukacyjny.

Delegatura w Płocku 3. Nauczyciel winien zaplanować realizację godzin na 32/33 tygodnie w ciągu roku. Łączna liczba godzin zaplanowanych na 33 tygodnie do realizacji w ciągu roku będzie nieco większa od minimalnej liczby godzin wskazanej przez MEN, co zapewni szkole bezpieczną ich realizację.

Delegatura w Płocku Dalsze zadania szkoły, np.: 1) Podjęcie decyzji o planowaniu realizacji minimalnej ilości godzin w roku szkolnym (np. za pomocą rozkładów materiału, planów kierunkowych, planów wynikowych). 2) Zaplanowanie i obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczycieli pod kątem realizacji treści z podstawy programowej (realizacja gł. umiejętności przedmiotowych i umiejętności szczegółowych z realizowanych treści danego przedmiotu). Dalsze zadania szkoły, np.: 1) Podjęcie decyzji o planowaniu realizacji minimalnej ilości godzin w roku szkolnym (np. za pomocą rozkładów materiału, planów kierunkowych, planów wynikowych). 2) Zaplanowanie i obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczycieli pod kątem realizacji treści z podstawy programowej (realizacja gł. umiejętności przedmiotowych i umiejętności szczegółowych z realizowanych treści danego przedmiotu).

Delegatura w Płocku 3) Zaplanowanie podsumowania realizacji podstawy programowej na koniec cyklu kształcenia (można za pomocą oświadczenie nauczyciela, które potwierdza, że cele i umiejętności określone w podstawie programowej w poszczególnych klasach w trzyletnim cyklu kształcenia zostały przez nauczyciela zrealizowane w ramach nauczanego przedmiotu) lub na podstawie krótkiego badania za pomocą ankiety, którą wypełniają nauczyciele. 3) Zaplanowanie podsumowania realizacji podstawy programowej na koniec cyklu kształcenia (można za pomocą oświadczenie nauczyciela, które potwierdza, że cele i umiejętności określone w podstawie programowej w poszczególnych klasach w trzyletnim cyklu kształcenia zostały przez nauczyciela zrealizowane w ramach nauczanego przedmiotu) lub na podstawie krótkiego badania za pomocą ankiety, którą wypełniają nauczyciele.

Delegatura w Płocku 4) Umieszczenie w protokole rady pedagogicznej, raz/dwa razy w roku, zapisu dotyczącego podsumowania realizacji podstawy programowej. 5) Zestawienie wniosków z realizacji podstawy programowej dokonywanej przez nauczycieli z wynikami egzaminów zewnętrznych i z wnioskami z prowadzonego nadzoru pedagogicznego. 4) Umieszczenie w protokole rady pedagogicznej, raz/dwa razy w roku, zapisu dotyczącego podsumowania realizacji podstawy programowej. 5) Zestawienie wniosków z realizacji podstawy programowej dokonywanej przez nauczycieli z wynikami egzaminów zewnętrznych i z wnioskami z prowadzonego nadzoru pedagogicznego.

Delegatura w Płocku W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego należy pamiętać o obowiązku: - monitorowania wdrażanej przez nauczycieli nowej podstawy programowej, - ocenie stopnia opanowania przez uczniów określonej wiedzy i umiejętności, - nadzorowaniu wdrażania wniosków wynikających z analizy opanowania wiedzy i umiejętności przez uczniów.

Delegatura w Płocku UWAGI i WNIOSKI wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego, w kontekście monitorowania podstawy programowej kształcenia ogólnego (wybrane przykłady) - zbyt rzadko monitoruje się postęp w osiągnięciach uczniów poprzez recenzowanie projektów edukacyjnych oraz prac domowych ucznia; - podczas lekcji języka polskiego nauczyciele stosują aktywizujące metody, np. dyskusję, ale mniej - formę prezentacji; UWAGI i WNIOSKI wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego, w kontekście monitorowania podstawy programowej kształcenia ogólnego (wybrane przykłady) - zbyt rzadko monitoruje się postęp w osiągnięciach uczniów poprzez recenzowanie projektów edukacyjnych oraz prac domowych ucznia; - podczas lekcji języka polskiego nauczyciele stosują aktywizujące metody, np. dyskusję, ale mniej - formę prezentacji;

Delegatura w Płocku - najbardziej popularną formą uczestnictwa w kulturze jest udział uczniów w seansach filmowych, nieco rzadziej uczniowie mają okazję do obejrzenia sztuki teatralnej, sporadycznie zwiedzają wystaw i uczestniczą w koncertach; - w ramach lekcji z geografii rzadko prowadzi się zajęcia w terenie, stosunkowo niewiele razy sięga się do zasobów regionu, wiele szkół wcale nie prowadzi takich zajęć;

Delegatura w Płocku - podczas lekcji biologii nie jest stałą praktyką stosowanie doświadczeń, obserwacji mikroskopowych i terenowych; w niewielkim zakresie realizowano zajęcia w ogrodzie botanicznym czy zoologicznym; - podczas lekcji chemii i fizyki doświadczenia, eksperymenty, pomiary, pokazy/demonstracje oraz filmy dydaktyczne prowadzi się na niektórych bądź na wybranych zajęciach w zależności od tematyki.

Delegatura w Płocku Zajęcia WF powinny być prowadzone w sali gimnastycznej/sportowej, bądź na boisku szkolnym Lekcje wychowania fizycznego można organizować: 1) w systemie klasowo-lekcyjnym (1 godz tygodniowo) 2) w formie zajęć do wyboru (sportowe, sprawnościowo- zdrowotne, taneczne, turystyczne – na pozostałych godzinach obowiązkowych)

Delegatura w Płocku ZDANIEM MINISTERSTWA SPORTU blisko połowa chłopców w wieku 13 lat spędza ponad dwie godziny dziennie przy komputerze (ponad 20 proc. ma w tym wieku nadwagę). Aż 18 proc. polskich 18-latków narzeka na bóle pleców i stawów. Wady postawy ma nawet 60 proc. dzieci. Tylko 10 proc. 14-latków podejmuje jakąkolwiek aktywność fizyczną, np. jeździ na rowerze lub gra w piłkę. Te dane powinny wzbudzić nasze refleksje…

Delegatura w Płocku Ministerstwo Sportu rozpoczyna ogólnopolską kampanię Stop zwolnieniom z WF Proponuje się, by wspólnie z rodzicami uczniów, organami prowadzącymi, społecznością lokalną, podjąć rozmowy i działania na temat przyczyn i skutków unikania przez dzieci i młodzież zajęć WF-u, kiedy uczniowie nie muszą być zwalniani z zajęć i dlaczego zwolnienia są szkodliwe.

Delegatura w Płocku MONITOROWANIE I DOSKONALENIE PROCESU WDRAŻANIA PODSTAW PROGRAMOWYCH KSZTAŁCENIA W ZAWODACH Głównym celem projektu jest wsparcie szkół zawodowych we wdrażaniu nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach. Cel ten będzie osiągany poprzez: monitorowanie procesu wdrażania podstawy programowej kształcenia w zawodach, przygotowanie, w oparciu o wnioski z monitorowania, oferty doskonalenia kadry zarządzającej oraz nauczycieli szkół zawodowych. szczegółowe informacje na stronie

Delegatura w Płocku Uwagi dot. wypełniania Ankiety monitorowania podstawy programowej I przykład: Wypełnianie informacji wzajemnie się wykluczających, np. rodzice uczniów byli informowani podczas spotkań klasowych/szkolnych i nie byli informowani. II przykład: Nie wskazano żadnej formy uczestnictwa rodziców w życiu szkoły z inicjatywy tej szkoły - wygląda na to, że w szkole nie organizowano, np. zebrań z rodzicami.