Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE
Strategia rozwoju biblioteki w oparciu o zasady zarządzania przez jakość Analiza funkcjonowania bibliotek Badania potrzeb użytkowników
Etapy planowania strategicznego (1) Analiza sytuacyjna i analiza otoczenia Określenie misji i wizji organizacji Sformułowanie planu strategicznego (cele ogólne i podrzędne)
Etapy planowania strategicznego (2) Opracowanie i zatwierdzenie harmonogramu wdrożenia strategii Wdrożenie strategii (w tym: opracowanie strategii funkcjonalnych) Kontrola strategiczna, sprzężenie zwrotne, ocena
Strategie funkcjonalne Strategia zarządzania zbiorami Strategia rozwoju usług informacyjnych Strategia rozwoju personelu Strategia szkoleń użytkowników informacji
Misja Biblioteki (1) centrum życia akademickiego Uczelni miejsce spotkań o charakterze kształceniowym i naukowym studentów oraz pracowników naukowych miejsce udostępniania książki i innych źródeł informacji (zwłaszcza na elektronicznych nośnikach informacji)
Misja Biblioteki (2) miejsce prezentacji o charakterze artystycznym i promocyjnym – wystaw, wernisaży miejsce spotkań elit intelektualnych i artystycznych
Wizja (1) zaangażowanie w proces edukacji prowadzenie własnej działalności dydaktycznej, np. kursów z zakresu podstaw informatyki i komunikacji interpersonalnej udostępnianie i zarządzanie informacją
Wizja (2) gromadzenie i udostępnianie zbiorów zarządzanie w szerokim jego znaczeniu (zarządzanie projektem, zarządzanie przez jakość, itp.) tworzenie bibliotek elektronicznych
Wizja (3) współpraca ze społecznością akademicką Łodzi oraz wspólne wykorzystanie zasobów wspomaganie badań naukowych działalność społeczno-kulturalna
Realizacja zadań samokształcenie prowadzenie aktywnych metod kształcenia z zastosowaniem wsparcia nowoczesnych technologii informacyjnych doradzanie i informowanie pomoc w selekcjonowaniu informacji o charakterze zarówno regionalnym, krajowym, jak i globalnym
Funkcje planu strategicznego (1) Dostarczanie użytkownikom aktualnych i efektywnych usług i źródeł biblioteczno- informacyjnych wysokiej jakości Zapewnienie użytkownikom (klientom) Biblioteki warunków do pracy własnej Gromadzenie i utrzymywanie wysokiej jakości zbiorów
Funkcje planu strategicznego (2) Stworzenie z Biblioteki elastycznej organizacji Organizowanie własnej działalności dydaktycznej Kształcenie studentów i pracowników Uczelni
Funkcje planu strategicznego (3) Rozwój współpartnerstwa ze studentami i pracownikami Uczelni Rozwój współpracy z innymi bibliotekami Tworzenie najlepszego wizerunku i prestiżu biblioteki
Funkcje planu strategicznego (4) Monitorowanie dostarczania i wykorzystania zbiorów i usług bibliotecznych Efektywne zarządzanie środkami finansowymi
Prace do wykonania Opracowanie (samodzielne lub na bazie istniejących wzorów) schematu funkcjonalnego biblioteki Opracowanie schematu organizacyjnego biblioteki Określenie ilości koniecznych etatów i kwalifikacji pracowników Przygotowanie dokładnego opisu poszczególnych pomieszczeń z uwzględnieniem funkcji