Edukacja i lokalna polityka społeczna – przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu dzieci i młodzieży Konferencja zorganizowana przez Łódzkiego Kuratora Oświaty przy współpracy Instytutu Socjologii UŁ. Patronat objęła pani Jolanta Chełmińska Wojewoda Łódzki. 2 grudnia 2011 r.
Powody zainteresowania dziećmi przez zespół badający enklawy biedy Badania prowadzone w trakcie 20 lat dowodzą, że w miejscach o dużej koncentracji ludności biednej występuje międzypokoleniowa transmisja biedy i wykluczenia społecznego Jest to rezultatem tego, że dzieci wychowywane w enklawach biedy nie mogą w pełni rozwijać swojego potencjału wskutek ograniczeń finansowych, złego stanu zdrowia, podlegania stygmatyzacji ze strony kolegów i relegacji z kręgów koleżeńskich, słabej motywacji do nauki oraz wskutek obowiązków rodzinnych (opieka nad młodszym rodzeństwem, praca).
Uwarunkowania rozwoju wynikające z ograniczeń środowiska rodzinnego i sąsiedzkiego nie są uświadamiane i upowszechnione jest przekonanie, że deficyty samych dzieci sprawiają, że nie mają one odpowiednich osiągnięć szkolnych Istnieją liczne i zróżnicowane formy interwencji socjalnej (wspierania dzieci z rodzin biednych i dysfunkcyjnych) ale ich rezultaty są niezadowalające, ponieważ są rozproszone i krótkotrwałe. Konieczne jest wielowymiarowe podejście do biedy w dzieciństwie a władze lokalne mają instrumenty do zintegrowania działań różnych służb społecznych, żeby zapobiegać biedzie a nie tylko zmniejszać jej skutki.
Celem tej konferencji jest Uświadomienie zależności między procesami społecznymi oddziałującymi na dzieci i młodzież a nierównościami społecznymi, przede wszystkim, uświadomienie zależności między niską jakością życia (biedą) w dzieciństwie i adolescencji a szansami edukacyjnymi i życiowymi Zapoznanie z działaniami resortu edukacji, które mają zwiększyć szanse edukacyjne uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych Krytyczna analiza proponowanych rozwiązań
Program Lokalne problemy społeczne, a lokalna polityka społeczna – prof. UŁ Jerzy Krzyszkowski (IS UŁ) Edukacja – wystarczające remedium na biedę? – prof. Wielisława Warzywoda-Kruszyńska (IS UŁ) Jakość życia uczniów z łódzkich enklaw biedy – mgr Marta Petelewicz (IS UŁ) Warunki mieszkaniowe rodzin z dziećmi w enklawach biedy – mgr Paulina Bunio-Mroczek (ISUŁ) Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z wykorzystaniem nowych przepisów prawa – mgr Barbara Łaska (Kuratorium)