KURATORIUM OŚWIATY W ŁODZI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Prawa i obowiązki rodziców w świetle ustawy o systemie oświaty
Kuratorium Oświaty w Gdańsku
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
25 sierpnia 2009 r. Delegatura Kuratorium Oświaty w Kościerzynie Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Awans zawodowy nauczycieli - terminy
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
REALIZACJA NADZORU PEDAGOGICZNEGO W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 stan na 31 lipca 2012 r.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
Kuratorium Oświaty w Kielcach
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Witamy uczestników konferencji
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
PODSUMOWANIE EWALUACJI ZEWNĘTRZNYCH PRZEPROWADZONYCH NA TERENIE DELEGATURY W SIEDLCACH W ROKU SZKOLNYM 2014/ Delegatura w Siedlcach.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY ( )
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
1 Nadzór pedagogiczny Lubelskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2014/2015.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela kontraktowego Renata Lipniewska,
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Zapis prezentacji:

KURATORIUM OŚWIATY W ŁODZI N A R A D A ŁÓDZKIEGO KURATORA OŚWIATY Z DYREKTORAMI SZKÓŁ I PLACÓWEK 09 września 2013 roku

Sprawozdanie z zadań realizowanych Kuratorium Oświaty w Łodzi przez Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegaturę w Skierniewicach w roku szkolnym 2012/2013 Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

NADZÓR PEDAGOGICZNY w roku szkolnym 2012/13 Liczba nadzorowanych szkół i placówek – 378 Liczba przeprowadzonych ewaluacji – 51 (100% zaplanowanych) Liczba przeprowadzonych kontroli planowych – 77 (100% zaplanowanych) Liczba przeprowadzonych kontroli doraźnych – 49 Liczba zorganizowanych narad i konferencji – 8 Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

KONTROLE PLANOWE I DORAŹNE Kontrole doraźne Razem Liczba kontroli 77 49 126 Liczba wydanych zaleceń 13 17 30 Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach KONTROLE PLANOWE Lp. Zakres kontroli Liczba kontroli Liczba zaleceń 1. prawidłowość nadzorowania przez dyrektora publicznej szkoły podstawowej spełniania przez dzieci pięcioletnie i sześcioletnie rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego 9 2 2. przestrzeganie przez dyrektora szkoły przepisów dotyczących obowiązku szkolnego 14 1 3. prawidłowość organizacji oddziału przedszkolnego 4. zgodność organizacji zajęć edukacyjnych z języków obcych nowożytnych z ramowymi planami nauczania w publicznych gimnazjach 6 5. zgodność z przepisami prawa organizacji pracy świetlicy szkolnej zorganizowanej w  publicznej szkole podstawowej Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach KONTROLE PLANOWE Lp. Zakres kontroli Liczba kontroli Liczba zaleceń 6. zgodności organizacji zajęć edukacyjnych z informatyki z ramowymi planami nauczania w publicznych liceach ogólnokształcących i technikach. 4 7. organizowania i realizowania zajęć rewalidacyjno- wychowawczych w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach oraz publicznych i niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych 11 2 8. organizacji zajęć rewalidacyjnych w szkole ogólnodostępnej, w tym liczby godzin i rodzaju tych zajęć oraz ich zgodności z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego z uwagi na niepełnosprawność. 13 5 Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach KONTROLE PLANOWE Lp. Zakres kontroli Liczba kontroli Liczba zaleceń 9. spełniania warunków określonych w art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty przez niepubliczną szkołę podstawową o uprawnieniach szkoły publicznej 1 10. prawidłowości organizacji działania publicznej biblioteki pedagogicznej i realizacji jej zadań oraz zgodności zatrudnienia nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami 11. Razem 77 13 Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

KONTROLE PLANOWE – wnioski Należy zwrócić uwagę na: kontrolowanie przez dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, spełniania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, prowadzenie księgi ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązkowi szkolnemu, oraz księgi uczniów podlegających obowiązkowi szkolnemu zamieszkałych w obwodzie szkoły, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. Nr 23, poz. 225, z późn. zm.), Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

KONTROLE PLANOWE – wnioski Należy zwrócić uwagę na: dokonanie zmian/uzupełnień w statucie dotyczących określenia celów i zadań wynikających z przepisów prawa, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624, z późn. zm.),   przestrzeganie zapisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624, z późn. zm.) w zakresie liczby dzieci w publicznym oddziale przedszkolnym, Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

KONTROLE PLANOWE – wnioski Należy zwrócić uwagę na: zorganizowanie pracy w świetlicy w ten sposób, aby liczba uczniów podczas zajęć prowadzonych przez jednego wychowawcę w świetlicy nie przekraczała 25 uczniów, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. (Dz. U. Nr 61, poz. 624, z późn. zm.), organizowanie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i zajęć rewalidacyjnych zgodnie z przepisami prawa oświatowego. Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

EWALUACJA 4 3 6 13 8 9 24 2 Razem: 12 21 51 Ewaluacja całościowa Ewaluacja problemowa – efekty i zarządzanie Ewaluacja problemowa – procesy i środowisko Ewaluacja problemowa zarządzanie Razem Przedszkola 4 3 6 13 Szkoły podstawowe 8 9 24 Gimnazja 2 Szkoły ponadgimnazjalne Razem: 12 21 51 Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

EWALUACJA - poziom spełniania wymagań W obszarze efekty: poziom E – wymaganie Uczniowie są aktywni (dot. szkół ponadgimnazjalnych) poziom A – wymaganie Analizuje się wyniki sprawdzianu zewnętrznego (dot. szkoły podstawowej) W obszarze procesy Poziom A – wymaganie Oferta zajęć umożliwia realizacje podstawy programowej wychowania przedszkolnego W obszarze środowisko Poziom A – wymaganie Wykorzystywane są zasoby środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju (dot. przedszkola) wymaganie Rodzice są partnerami (dot. przedszkola) Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Kadra pedagogiczna współdziała w realizacji zadań szkoły. EWALUACJA – wnioski Szkoły z reguły zapewniają dzieciom i młodzieży poczucie bezpieczeństwa mimo pojawiających się w nich przypadków agresji słownej i fizycznej, kradzieży i wymuszeń. Szkoły uwzględniają inicjatywy uczniowskie, dotyczące głównie akcji charytatywnych, imprez i uroczystości szkolnych, zajęć pozalekcyjnych i wycieczek, jednak w ograniczonym zakresie współpracują z uczniami w organizacji procesu dydaktycznego. Szkoły systematycznie współpracują ze środowiskiem lokalnym, integrując je wokół swoich działań i korzystając z jego pomocy w modernizowaniu i uzupełnianiu bazy dydaktycznej. Planowanie pracy szkół i wprowadzanie zmian w ich funkcjonowaniu wynika z odpowiedzi na potrzeby uczniów, rodziców i środowiska lokalnego. Kadra pedagogiczna współdziała w realizacji zadań szkoły. Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Baza szkół jest systematycznie modernizowana i uzupełniana. EWALUACJA – wnioski Deklarowana przez nauczycieli wieloaspektowa analiza wyników egzaminów zewnętrznych z uwzględnieniem wskaźnika edukacyjnej wartości dodanej i kontekstu nauczania nie zawsze przynosi wzrost umiejętności uczniów badanych tymi egzaminami, szczególnie w zakresie umiejętności matematyczno-przyrodniczych i zawodowych. Szkoły realizują programy własne, innowacje pedagogiczne, projekty edukacyjne i organizują kursy zawodowe, również z wykorzystaniem środków z Unii Europejskiej. Szkoły pozytywnie postrzegane są przez środowisko lokalne i skutecznie promują swe działania. Rodzice mają ograniczony wpływ na działania szkół, dotyczy on głównie partycypacji w kosztach utrzymania, udzielaniu szkołom pomocy fizycznej, uczestnictwa w uroczystościach i imprezach szkolnych oraz zatwierdzania, wymaganych prawem, dokumentów. Baza szkół jest systematycznie modernizowana i uzupełniana. Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Proces dydaktyczny ma charakter zindywidualizowany. EWALUACJA – wnioski Przedszkola Przedszkola tworzą środowisko przyjazne dziecku, wspierające jego wszechstronny rozwój i odpowiadające na jego potrzeby. Przedszkola analizują swoje działania i modyfikują je, dostosowując je do potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci. Proces dydaktyczny ma charakter zindywidualizowany. Utrudnieniem w realizacji zadań przedszkoli jest brak sal do zajęć ruchowych i niewielkie pomieszczenia poszczególnych grup, ograniczające aktywność ruchową dzieci. W przedszkolach z reguły brakuje sal do zajęć ruchowych. Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

EWALUACJA – wnioski Szkoły Podstawowe Uczniowie chętnie uczestniczą w zajęciach dydaktycznych i przedsięwzięciach organizowanych przez szkoły, ale w niewielkim stopniu współdziałają z nauczycielami w organizacji procesu nauczania-uczenia się. Organizacja pracy szkół sprzyja procesowi nauczania-uczenia się, ale sam proces nie zawsze ma charakter zindywidualizowany. Systematycznie analizowana i modyfikowana oferta edukacyjna szkół z reguły odpowiada potrzebom uczniów i przygotowuje ich do funkcjonowania na rynku pracy. Utrudnieniem w pracy jest brak w części szkół sal gimnastycznych i boisk szkolnych, a także niewielkie pomieszczenia klasowe i niedostateczna liczba stanowisk komputerowych. Rodzice akceptują działania szkół mimo poczucia, że nie wszystkie przygotowują dzieci do kolejnego etapu edukacyjnego. Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

EWALUACJA – wnioski Gimnazja Nauczyciele pozytywnie postrzegają uczniów i traktują ich sprawiedliwie, ale tylko w niewielkim stopniu uwzględniają opinie uczniów, szczególnie w zakresie organizacji procesu dydaktycznego. Nauczyciele nie zawsze pomagają sobie w rozwiązywaniu, pojawiających się w szkołach, problemów. Organizacja procesu dydaktycznego nie zawsze sprzyja uczeniu się – zajęcia mało angażują uczniów do pracy, plany zajęć nie spełniają wymogów bhp, uczeń nie jest traktowany indywidualnie. Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Szkoły ponadgimnazjalne EWALUACJA – wnioski Szkoły ponadgimnazjalne Uczniowie nie zawsze mają możliwości współdecydowania w sprawach szkół Proces dydaktyczny nie zawsze dostosowany jest do możliwości uczniów, a zajęcia nie zawsze angażują ich do pracy. Baza dydaktyczna szkół ponadgimnazjalnych wyróżnia się możliwościami korzystania przez młodzież z technologii informacyjnej i nabywania przez nich umiejętności zawodowych. Utrudnieniem w realizacji zadań szkół jest brak w ich części sal gimnastycznych. Część nauczycieli oczekuje od koleżanek i kolegów większego wsparcia w rozwiązywaniu, pojawiających się w szkołach, problemów. Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Konceptualizacja jest to przygotowanie koncepcji ewaluacji. EWALUACJA – zmiany Konceptualizacja jest to przygotowanie koncepcji ewaluacji. Konceptualizacja wymagań – określenie kryteriów ewaluacji operacyjnych i aksjologicznych do poszczególnych wymagań i wskazanie, co jest „wartością” w badanym przedmiocie ewaluacji, ustalenie pytań badawczych, źródeł informacyjnych i metod badawczych. Informacje o konceptualizacji ewaluacji: System Ewaluacji Oświaty: Nadzór Pedagogiczny, w zakładce: materiały do pobrania. Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

O poziomie spełniania wymagań będą decydować: EWALUACJA – zmiany O poziomie spełniania wymagań będą decydować: powszechność inicjowania działań, powszechność działań, poczucia bezpieczeństwa, zaangażowania uczniów, powszechność współpracy, powszechność znajomości wniosków i ich wykorzystania, spójność realizowanych działań, procesów edukacyjnych, skuteczność działań, wdrażanych wniosków, zarządzania, partycypacja uczniów i rodziców, adekwatność procesów edukacyjnych do potrzeb ucznia, grupy, oddziału, zajęć pozalekcyjnych, wsparcia do potrzeb uczniów i oczekiwań rodziców, Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

O poziomie spełniania wymagań będą decydować: EWALUACJA – zmiany O poziomie spełniania wymagań będą decydować: różnorodność podejmowanych aktywności i działań, inicjatywa własna uczniów, systemowość rozwiązań, prowadzonej diagnozy, zespołowe wprowadzanie zmian, otwartość szkoły na inicjatywy rodziców, użyteczność realizowanych inicjatyw, celowość działań, użyteczność badań. Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

EWALUACJA – zmiany Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Nadzór pedagogiczny – zmiany EWALUACJA terminy przeprowadzania ewaluacji: przedstawienie wyników i wniosków z ewaluacji przed sporządzeniem raportu, sporządzenie raportu - 25 i 20 dni robocze od dnia jej rozpoczęcia, przekazanie raportu - 7 dni roboczych od dnia jego sporządzenia, możliwość przedłużenia okresu przeprowadzania ewaluacji - nie dłużej niż 5 dni roboczych w ciągu kolejnych trzech tygodni, określenie czynności ewaluacyjnych, uwzględnienie sytuacji, gdy w szkole lub placówce nie działa rada pedagogiczna, Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Nadzór pedagogiczny – zmiany wymagania w zakresie ewaluacji (odstąpienie od grupowania wymagań w obszary) czynności podejmowane w przypadku stwierdzenia poziomu E w odniesieniu do choćby jednego z wymagań ewaluacyjnych - w terminie 3 lat od dnia przekazania raportu przeprowadzenie ewaluacji całościowej, nieuwzględnianie wyników ewaluacji wewnętrznej, możliwość rozpoczęcia planowej ewaluacji zewnętrznej w terminie późniejszym – nie później niż 14 dni od dnia upływu terminu rozpoczęcia ewaluacji wynikającego z zawiadomienia, Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Nadzór pedagogiczny – zmiany KONTROLA termin sporządzenia i zawartość protokołu kontroli, 3 dni robocze (kontrola planowa) i 7 dni roboczych (kontrola doraźna) od dnia zakończenia czynności w ramach kontroli planowej w szkole lub placówce, określenie terminu realizacji wydanych zaleceń, WSPOMAGANIE zmniejszenie liczby zadań organu sprawującego nadzór pedagogiczny MONITOROWANIE PRACY SZKOŁY LUB PLACÓWKI – nowe zadanie osób przeprowadzających czynności z zakresu nadzoru pedagogicznego Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Nadzór pedagogiczny – zmiany PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO KURATORA OŚWIATY terminy sporządzania wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego Kuratora Oświaty od dnia 1 czerwca poprzedniego roku szkolnego do dnia 31 maja danego roku szkolnego - 15 czerwca danego roku szkolnego, zawartość planu wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w poprzednim roku szkolnym, liczba ewaluacji całościowych i problemowych, zakres ewaluacji problemowych oraz liczba i tematyka kontroli planowanych - w poszczególnych typach szkół i rodzajach placówek. Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Nadzór pedagogiczny – zmiany NADZÓR PEDAGOGICZNY DYREKTORA SZKOŁY poinformowanie rady rodziców, samorządu uczniowskiego i rady szkoły, o zakończeniu ewaluacji zewnętrznej i możliwości zapoznania się z raportem z ewaluacji - 3 dni robocze od dnia otrzymania raportu, ewaluacja wewnętrzna w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne w jej działalności, Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Nadzór pedagogiczny – zmiany PLAN NADZORU PEDAGOGICZNEGO DYREKTORA SZKOŁY uwzględnienie wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w szkole w poprzednim roku szkolnym, jego zawartość (przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz termin jej przeprowadzenia, tematyka i terminy przeprowadzania kontroli, zakres wspomagania nauczycieli w realizacji ich zadań), uwzględnienie sytuacji, gdy w szkole lub placówce nie działa rada pedagogiczna (wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego w terminie do dnia 31 sierpnia przedstawiane są na zebraniu z udziałem nauczycieli i osób niebędących nauczycielami, które realizują zadania statutowe szkoły lub placówki). Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Obszar funkcjonowania Szkoły ponadgimnazjalne KONTROLE DORAŹNE - wg obszarów funkcjonowania będących przedmiotem kontroli Lp. Obszar funkcjonowania Przedszkola Szkoły podstawowe Gimnazja Szkoły ponadgimnazjalne Razem 1. realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania 5 7 1 3 16 2. przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz prowadzenia egzaminów, a także przepisów dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki   4 8 3. przestrzeganie statutu szkoły/placówki 4. przestrzeganie praw dziecka i ucznia 6 5. zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. 2 6. przestrzeganie przez szkolę niepubliczną przepisów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty 7. wybór podręczników 14 8. inne 9. 29 22 64 Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

KONTROLE DORAŹNE – najczęściej wydawane zalecenia Lp. Obszar funkcjonowania będący przedmiotem kontroli Liczba zaleceń 1. realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania 2 2. przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz prowadzenia egzaminów, a także przepisów dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki 3 3. przestrzeganie statutu szkoły/placówki 4 4. przestrzeganie praw dziecka i ucznia 5. zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. 6. przestrzeganie przez szkolę niepubliczną przepisów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty 7. wybór podręczników 8. Inne 9. Razem 17 Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

KONTROLE DORAŹNE – wnioski Rozwiązywanie konfliktów czy problemów w szkole często wiąże się z brakiem umiejętności w zakresie mediacji i/lub negocjacji. Rodzice często nie są informowani o obowiązujących w szkole procedurach, uregulowaniach, organizacji, o podejmowanych działaniach, itp. Najczęściej stwierdzano nieprawidłowości dotyczące nieprzestrzegania prawa zewnętrznego i szkolnego, w szczególności statutu szkoły (nieprecyzyjność, nieaktualność) w części dotyczącej zasad klasyfikowania, oceniania i promowania. Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

KONTROLE DORAŹNE – wnioski Większej uwagi wymaga zapewnienie bezpieczeństwa uczniom na zajęciach i w czasie przerw. W celu zapobiegania nieprawidłowościom monitorować i kontrolować przestrzeganie w szkole przepisów prawa, dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły, np.: realizowanie treści programowych zgodnie z podstawą programową, określanie wymagań programowych wobec uczniów, organizacja zajęć podczas czasowej nieobecności nauczyciela (zastępstwa, zajęcia opiekuńcze), Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

WSPOMAGANIE – upowszechnianie dobrych praktyk Tematyka: Upowszechnianie wiedzy na temat praw i obowiązków uczniów w myśl filozofii Janusza Korczaka, rozwijanie samorządności wśród uczniów szkół (szkoły: podstawowa, gimnazjum i ponadgimnazjalna zaprezentowały osiągnięcia swoich samorządów uczniowskich, ich wpływ na działania i organizację pracy szkoły). Promowanie właściwych nawyków żywieniowych i kształtowanie kultury żywienia, promocji zdrowia wśród uczniów (Przedszkole nr 8 w Skierniewicach i Szkoła Podstawowa nr 2 w Rawie Maz. zaprezentowały swoje osiągnięcia w tym zakresie). Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

WSPOMAGANIE – organizowanie narad i konferencji 4 narady z zakresu nadzoru pedagogicznego, bezpieczeństwa w szkole organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dyrektorów szkół i placówek (wzięło udział 305 dyrektorów). 4 konferencje nt.: a) efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek dla dyrektorów wszystkich typów szkół i placówek, b) szkolnictwa zawodowego dla dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych i przedsiębiorców lokalnych, c) działalności sklepików szkolnych dla dyrektorów szkół i placówek, ajentów, rodziców i przedstawicieli stacji sanitarno-epidemiologicznych, d) upowszechniania idei samorządności dla dyrektorów szkół i samorządów uczniowskich  (w konferencjach wzięło udział 430 osób). Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach WSPOMAGANIE Wspomaganie pracy szkół i placówek - bieżące przekazywanie dyrektorom informacji dotyczących zmian w systemie oświaty (np. sprawowania nadzoru pedagogicznego, kształcenia zawodowego) oraz wspieranie nowo powołanych dyrektorów w sprawowaniu nadzoru pedagogicznego, awansu zawodowego, dokonywaniu oceny pracy i w realizacji innych zadań wynikających z przepisów prawa oświatowego. Współpraca z ośrodkiem doskonalenia nauczycieli i poradniami psychologiczno-pedagogicznymi w organizacji wspomagania szkół i placówek. Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach INNE ZADANIA Oceny cząstkowe dyrektora szkoły – 28 Rejestracja zgłoszeń wypoczynku dzieci i młodzieży – 60 Kontrole wypoczynku dzieci i młodzieży – 22 Przydział miejsc na bezpłatne kolonie dla 97 dzieci. Nadzorowanie odjazdu i przyjazdu dzieci w miejscach podstawienia autokarów – 1 Udział w komisjach konkursowych na stanowisko dyrektora szkoły/placówki – 10 (x 2 wizytatorów) Wydanie opinii w sprawie przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora – 5 Przygotowanie opinii w sprawie likwidacji szkoły – 4 Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach INNE ZADANIA Obserwacja Wojewódzkich Konkursów Przedmiotowych – 13 Obserwacja egzaminów zewnętrznych – 40 w tym: sprawdzianów po szkole podstawowej - 6 egzaminów po gimnazjum - 18 egzaminu maturalnego - 16 Zorganizowanie wojewódzkiego podsumowanie XIX Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży – 1 Przygotowanie postanowień – 9 w tym: przygotowanie opinii w sprawie rozszerzenia kształcenia w zawodach - 1 przygotowanie opinii w sprawie spełniania przez szkołę art. 7 ust.3 ustawy o systemie oświaty – 8 Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach INNE ZADANIA Przygotowanie decyzji uchylającej zaskarżoną decyzję w sprawie skreślenia ucznia z listy – 1 Uchylenie uchwały rady pedagogicznej – 1 Rozpatrywanie skarg rodziców na pracę szkół – 3 Interwencje rodziców (tel., e-maile, anonimy) – 56 Inne: Analiza dokumentacji wycieczek zagranicznych – 24 Analiza dokumentacji innowacji pedagogicznych – 29 Postępowanie dyscyplinarne – 4 Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach INNE ZADANIA Monitorowanie liczby dzieci sześcioletnich, konkurs MEN „Mam 6 lat” – 1 Monitorowanie planowania i wykonania przez placówki doskonalenia nauczycieli organizowania i przeprowadzania doskonalenia m.in. w zakresie wynikającym z kierunków realizacji polityki oświatowej oraz w prowadzanych zmian w systemie oświaty. I i II etap – 1 Monitorowanie planowania i wykonania przez poradnie psychologiczno- pedagogiczne działań związanych z kierunkiem polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2012/2013 pn. Wspieranie rozwoju dziecka młodszego, w tym obniżanie wieku szkolnego do 6 lat. I i II etap – 1 Monitorowanie wdrażania podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych, punktach przedszkolnych, zespołach wychowania przedszkolnego, szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach ogólnokształcących – 1 Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach INNE ZADANIA Monitorowanie planowania i realizacji przez dyrektorów publicznych przedszkoli/szkół podstawowych działań mających na celu wspomaganie rodziców dzieci w wieku przedszkolnym, w podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu przez dzieci 6-letnie realizacji obowiązku szkolnego oraz zebranie min. informacji, jaki odsetek dzieci sześcioletnich rozpoczyna naukę w szkole podstawowej w roku szkolnym 2011/2012 i 2012/2013, a jaki kontynuuje edukację przedszkolną I i II etap – 1 Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI Prowadzenie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego Liczba wniosków o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego – 119 Liczba powołanych Komisji Kwalifikacyjnych na stopień nauczyciela dyplomowanego – 115 Udział w pracach komisji egzaminacyjnej na stopień nauczyciela mianowanego – 110 Obserwacja komisji kwalifikacyjnych na stopień nauczyciela kontraktowego – 61 Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI Najczęściej występujące w dokumentacji złożonej na stopień nauczyciela dyplomowanego Nieprawidłowości ze strony nauczycieli: brak dokumentu potwierdzającego posiadanie przygotowania pedagogicznego, brak dokumentu potwierdzającego zmianę nazwiska, posiadanie dwóch imion, załączanie kserokopii dokumentów potwierdzonych przez dyrektora szkoły za zgodność z oryginałem, brak złożenia własnoręcznego podpisu pod opisem i analizą poszczególnych wymagań, brak potwierdzenia kwalifikacji pedagogicznych nauczyciela. Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI Najczęściej występujące w dokumentacji złożonej na stopień nauczyciela dyplomowanego Nieprawidłowości ze strony dyrektorów szkół: nieprecyzyjne wskazywanie w zaświadczeniu informacji o nauczanym przez nauczyciela przedmiocie, co utrudnia ustalenie zgodności zatrudnienia z wymaganymi kwalifikacjami, nieprawidłowe przedłużanie stażu np. o okres urlopu wypoczynkowego lub uzupełniającego, przyjmowanie sprawozdania za okres stażu jeszcze w okresie trwania stażu. Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI Wnioski z przeprowadzonych postępowań kwalifikacyjnych na stopień nauczyciela dyplomowanego: dokumentacja składana przez wnioskodawcę zawiera informacje niewymagane rozporządzeniem ws. awansu zawodowego (ocena pracy, ocena dorobku zawodowego, sprawozdanie, dokumenty potwierdzające ukończone kursy doskonalące itp.), opisy i analizy realizacji różnych wymagań zwierają identyczne realizowane zadania, w opisach i analizach realizacji wymagań zdarzają się przypadki uwzględniania zadań podejmowanych przed dniem uzyskania stopnia awansu nauczyciela mianowanego, Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI - WNIOSKI Wnioski z udziału w pracach komisji egzaminacyjnej na stopień nauczyciela mianowanego: Nauczyciele przystępujący do egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego są coraz lepiej przygotowani. Zaświadczenia o zdaniu egzaminu wydawane są niezgodnie z zapisami rozporządzenia MEN w sprawie awansu zawodowego. Protokoły z przebiegu pracy komisji egzaminacyjnej nie zawierają wszystkich elementów określonych w rozporządzeniu MEN w sprawie awansu zawodowego, np. brak miejsca posiedzenia komisji, informacji o udzielonych przez nauczyciela odpowiedziach. Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI - WNIOSKI Wnioski z obserwacji komisji kwalifikacyjnych na stopień nauczyciela kontraktowego: Występują pojedyncze przypadki nieprowadzenia rejestru wydawanych zaświadczeń i aktów nadania stopnia awansu zawodowego. Wydawane zaświadczenia o uzyskaniu akceptacji komisji kwalifikacyjnej wydawane są niezgodnie z zapisami rozporządzenia MEN w sprawie awansu zawodowego. Protokoły z przebiegu pracy komisji kwalifikacyjnej nie zawierają wszystkich elementów określonych w rozporządzeniu MEN w sprawie awansu zawodowego, np. brak miejsca posiedzenia komisji, informacji o udzielonych przez nauczyciela odpowiedziach. Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Plan nadzoru pedagogicznego Kuratorium Oświaty w Łodzi na rok szkolny 2013/2014 Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych. PLAN NADZORU 2013/2014 - podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2013/2014 Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego. Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych. Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów. Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych. Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

PLAN NADZORU 2013/2014 - monitorowanie Proces wdrażania podstawy programowej kształcenia ogólnego i w zawodach. Wspieranie szkół przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne i placówki doskonalenia nauczycieli w realizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych. Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Promowana jest wartość wychowania przedszkolnego. PLAN NADZORU 2013/2014 - ewaluacje problemowe w zakresie wybranym przez Łódzkiego Kuratora Oświaty Przedszkola Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych. Promowana jest wartość wychowania przedszkolnego. Szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne, placówki kształcenia ustawicznego, ośrodki doskonalenia zawodowego Uczniowie są aktywni. Rodzice są partnerami szkoły. Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Placówki oświatowo-wychowawcze PLAN NADZORU 2013/2014 - ewaluacje problemowe w zakresie wybranym przez Łódzkiego Kuratora Oświaty Placówki oświatowo-wychowawcze Wykorzystywane są zasoby placówki i środowiska na rzecz rozwoju. Placówki doskonalenia nauczycieli, poradnie psychologiczno- pedagogiczne, biblioteki pedagogiczne Procesy edukacyjne są efektem współpracy nauczycieli i innych osób realizujących zadania placówki. Zarządzanie placówką służy jej rozwojowi. Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

PLAN NADZORU 2013/2014 - EWALUACJA Ewaluacja całościowa Ewaluacja problemowa w zakresie wybranym przez MEN Ewaluacja problemowa w zakresie wybranym przez ŁKO Razem Przedszkola 3 10 16 Szkoły podstawowe 1 6 17 Gimnazja 7 11 Szkoły ponadgimnazjalne 4 5 Inne Razem: 35 58 Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Szkoły ponadgimnazjalne Inne (np. szkoły pomaturalne, ODN) KONTROLE Lp. Zakres Przedszkola Szkoły podstawowe Gimnazja Szkoły ponadgimnazjalne Inne (np. szkoły pomaturalne, ODN) Razem 1. Zgodność kształcenia w szkołach zawodowych z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego 2 4 2. Zgodność szkolnego planu nauczania technikum z ramowym planem nauczania dla ww. szkoły 3. Wybór podręczników szkolnych 8 6 14 4. Zgodność realizacji wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum 5. Zgodność realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w klasach I – III publicznej szkoły podstawowej 9 6. Zgodność z przepisami prawa organizacji pracy świetlicy szkolnej zorganizowanej w publicznej szkole podstawowej Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Szkoły ponadgimnazjalne Inne (np. szkoły pomaturalne, ODN) KONTROLE Lp. Zakres Przedszkola Szkoły podstawowe Gimnazja Szkoły ponadgimnazjalne Inne (np. szkoły pomaturalne, ODN) Razem 7. Organizacja kształcenia uczniów niepełnosprawnych w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych 3 9 6 18 8. Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa w czasie pobytu w szkole 5 8 9. Spełnianie warunków określonych w art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty przez szkołę niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej 1 2 10. Realizacja przez publiczne placówki doskonalenia nauczycieli zadań polegających na informowaniu szkół i placówek o kierunkach polityki oświatowej państwa ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, zgodnie z art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty 41 22 4 76 Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach Komunikaty Projekt „Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” realizowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w partnerstwie z Fundacją Rozwoju demokracji Lokalnej Cel: zwiększenie zaangażowania rodziców i uczniów w życie szkół i przedszkoli Bezpośrednie wsparcie we wdrożeniu ich własnych modeli współpracy w trójkącie rodzice, uczniowie, nauczyciele otrzyma 1034 placówek oświatowych Szkolenia dla przedstawicieli szkół i przedszkoli, którzy opracują szkolne i przedszkolne programy współpracy Obecnie trwa rekrutacja do projektu. Bieżące informacje na temat projektu na stronie www.szkolawspolpracy.pl Kuratorium Oświaty w Łodzi Delegatura w Skierniewicach

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ