Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: 643 - planowych 448 - doraźnych - 81 – na wniosek MEN, - 367 –

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Wnioski z kontroli doraźnych
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
przeprowadzonych w szkołach/placówkach województwa wielkopolskiego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Prawa i obowiązki rodziców w świetle ustawy o systemie oświaty
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Kuratorium Oświaty w Gdańsku
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy WNIOSKI Z REALIZACJI NADZORU PEDAGOGICZNEGO W POSZCZEGÓLNYCH TYPACH SZKÓŁ I PLACÓWEK KONTROLA PLANOWA.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
Indywidualne nauczanie
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Ewaluacja zewnętrzna w roku szkolnym 2010/2011
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
Kontrole doraźne W roku szkolnym 2013/2014 (od 1 września 2013 r. do 30 czerwca 2014 r.) przeprowadzono 839 kontroli doraźnych. Obszary funkcjonowania.
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Wydział Nadzoru Pedagogicznego Nadzór pedagogiczny w roku szkolnym 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Wydział Nadzoru Pedagogicznego Nadzór pedagogiczny w roku szkolnym 2014/2015.
PODSUMOWANIE EWALUACJI ZEWNĘTRZNYCH PRZEPROWADZONYCH NA TERENIE DELEGATURY W SIEDLCACH W ROKU SZKOLNYM 2014/ Delegatura w Siedlcach.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY ( )
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 29 SIERPNIA 2014 R
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zapis prezentacji:

Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, – inne

Nadzór pedagogiczny kontrole planowe Zakres kontroliLiczba kontroli Spełnianie warunków określonych w art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty przez niepubliczną szkołę podstawową o uprawnieniach szkoły publicznej. 4 Przestrzeganie przez dyrektora szkoły przepisów dotyczących obowiązku szkolnego. 122 Zapewnienie uczniom przez publiczną szkołę podstawową możliwości korzystania ze świetlicy szkolnej. 83 Zgodność organizacji zajęć edukacyjnych z informatyki z ramowymi planami nauczania w publicznych liceach ogólnokształcących i technikach. 26 Prawidłowość organizacji oddziału przedszkolnego. 66 Zgodność organizacji zajęć edukacyjnych z języków obcych z ramowymi planami nauczania w publicznych gimnazjach. 39

Nadzór pedagogiczny kontrole planowe Zakres kontroliLiczba kontroli Prawidłowość organizacji działania publicznej biblioteki pedagogicznej i realizacji jej zadań oraz zgodność zatrudnienia nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami. 4 Organizacja zajęć rewalidacyjnych w szkole ogólnodostępnej, w tym liczby godzin i rodzaju tych zajęć oraz ich zgodności z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność. 77 Zgodność organizacji i realizacji zajęć rewalidacyjno- wychowawczych z przepisami prawa w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach oraz publicznych i niepublicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych i ośrodkach rewalidacyjno – wychowawczych. 142 Prawidłowość nadzorowania realizacji przez dzieci pięcioletnie i sześcioletnie rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego. 83

Nadzór pedagogiczny kontrole planowe Zakres kontroliLiczba kontroli Spełnianie warunków określonych w art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty przez niepubliczną szkołę podstawową o uprawnieniach szkoły publicznej. 4 Wszystkie kontrolowane szkoły posiadały wpis do ewidencji szkół niepublicznych, zmian w danych zawartych w zgłoszeniu powstałych po wpisie szkoły do ewidencji dokonywano zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wszystkie kontrolowane szkoły posiadają statut, realizują programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego, realizują zajęcia w wymaganym wymiarze. W jednym przypadku stwierdzono nieprawidłowości w zakresie: a/ prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania ustalonej dla szkół publicznych, zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, b/ zatrudniania nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych, posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół publicznych, zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Nadzór pedagogiczny kontrole planowe Zakres kontroliLiczba kontroli Przestrzeganie przez dyrektora szkoły przepisów dotyczących obowiązku szkolnego (SP, G) 122 Dyrektorzy wszystkich kontrolowanych szkół prowadzą księgę ewidencji dzieci/księgę ewidencji dzieci i młodzieży oraz księgę uczniów. Dyrektorzy kontrolowanych szkół podstawowych lub gimnazjum, dla których ustalono obwód, kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego, o którym mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, przez dzieci zamieszkałe w obwodzie tych szkół. Tylko w jednym przypadku dyrektor nie podjął działań w celu ustalenia, czy dziecko realizuje obowiązek szkolny. Niewielki odsetek kontrolowanych szkół prowadzi księgę ewidencji dzieci/księgę ewidencji dzieci i młodzieży lub księgę uczniów z naruszeniem przepisów prawa. Nieprawidłowości najczęściej dotyczyły nie umieszczania wszystkich wymaganych przepisami prawa informacji np. numeru pesel, adresu zamieszkania rodziców, informacji o spełnianiu przez dziecko obowiązku szkolnego za granicą oraz dokonywania zmian w dokumentacji przebiegu nauczania.

Nadzór pedagogiczny kontrole planowe Zakres kontroliLiczba kontroli Zapewnienie uczniom przez publiczną szkołę podstawową możliwości korzystania ze świetlicy szkolnej. 83 W zdecydowanej większości kontrolowanych szkół (91,6%) funkcjonują świetlice szkolne. Wszystkie te szkoły prowadzą dzienniki zajęć świetlicowych, jednak w pięciu z nich (6,6%) nie odnotowuje się obecności uczniów na poszczególnych godzinach zajęć w świetlicy. W 11 kontrolowanych szkołach liczba uczniów na zajęciach prowadzonych przez jednego wychowawcę w świetlicy była niezgodna z przepisami prawa (powyżej 25 uczniów). Najczęściej, jako przyczynę dyrektorzy podawali nie wyrażenie zgody przez organ prowadzący na zwiększenie ilości etatów wychowawców świetlicy.

Nadzór pedagogiczny kontrole planowe Zakres kontroliLiczba kontroli Prawidłowość organizacji oddziału przedszkolnego. (PM, SP) 66 We wszystkich kontrolowanych szkołach podstawowych, oddziały przedszkolne działają na podstawie zapisów zawartych w statucie szkoły. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego. W kontrolowanych oddziałach przedszkolnych, zwłaszcza w publicznych przedszkolach zdarzają się grupy liczące powyżej 25 dzieci. Nie zawsze czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci. Statuty publicznych szkół podstawowych i przedszkoli nie zawierają wszystkich zapisów wynikających z przepisów prawa.

Nadzór pedagogiczny kontrole planowe Zakres kontroliLiczba kontroli Organizacja zajęć rewalidacyjnych w szkole ogólnodostępnej, w tym liczby godzin i rodzaju tych zajęć oraz ich zgodności z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność (SP, G, LO, ZSZ) 75 Większość dyrektorów kontrolowanych szkół (78,6%) uwzględniła w arkuszu organizacji pracy szkoły godziny na zajęcia rewalidacyjne dla uczniów. Nie zawsze w arkuszu organizacyjnym zaplanowano po 2 godziny zajęć rewalidacyjnych na każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawność. Nie zawsze zajęcia rewalidacyjne zorganizowano zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu. W niektórych szkołach zajęcia rewalidacyjne odbywają się w ramach godzin wynikających z art. 42 ustawy Karta Nauczyciela. W niektórych szkołach brak potwierdzenia realizacji zajęć w dzienniku zajęć rewalidacyjnych.

Nadzór pedagogiczny kontrole planowe Zakres kontroliLiczba kontroli Zgodność organizacji i realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z przepisami prawa w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach oraz publicznych i niepublicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych i ośrodkach rewalidacyjno – wychowawczych (PM, SP, G, OR-W). 141 We wszystkich kontrolowanych szkołach/placówkach zajęcia: a/ zostały uwzględnione w arkuszu organizacji szkoły, b/ prowadzone były przez okres wskazany w orzeczeniu, c/ zgodnie z formą wskazaną w orzeczeniu, d/ są dokumentowane w dzienniku zajęć rewalidacyjnych. Wydane zalecenia dotyczyły: wymiaru indywidualnych zajęć rewalidacyjno- wychowawczych dla każdego uczestnika (2 godz. dziennie), opracowywania indywidualnego programu zajęć przez nauczyciela prowadzącego te zajęcia we współpracy z psychologiem, sprawowania opieki niezbędnej w czasie prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych przez pomoc nauczyciela. Stwierdzono, że w 12 szkołach (wykazanych w SIO) nie ma uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim.

Nadzór pedagogiczny kontrole planowe Zakres kontroliLiczba kontroli Prawidłowość nadzorowania realizacji przez dzieci pięcioletnie i sześcioletnie rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego. 83 We wszystkich kontrolowanych szkołach prowadzone są księgi ewidencji, w kilku szkołach występowały nieprawidłowości w ich prowadzeniu (dane osobowe dziecka oraz rodziców, informacji o miejscu spełniania przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego). Duża liczba dzieci pięcioletnich (144/3455, ok. 4,2%) i sześcioletnich (59/3211, ok. 1,8%) nie realizuje obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego (obowiązku szkolnego). Dyrektorzy podejmują liczne działania w przypadkach niespełniania przez dzieci pięcio- i sześcioletnie rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, ale działania te nie są w pełni skuteczne.

Nadzór pedagogiczny kontrole planowe Zakres kontroliLiczba kontroli Prawidłowość organizacji działania publicznej biblioteki pedagogicznej i realizacji jej zadań oraz zgodność zatrudnienia nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami. 4 Wszystkie kontrolowane biblioteki działają na podstawie statutów, posiadały opracowane, zgodnie z przepisami i zatwierdzone przez organ prowadzący arkusze organizacji biblioteki, realizują zadania statutowe. Osoby zatrudnione na stanowisku nauczyciela bibliotekarza posiadały wymagane kwalifikacje. W wyniku przeprowadzonych kontroli nie wydano zaleceń.

Nadzór pedagogiczny kontrole doraźne na wniosek MEN Zakres kontroliLiczba kontroli Prawidłowość wyboru podręczników szkolnych – szkoły podstawowe 45 Prawidłowość wyboru podręczników szkolnych – gimnazja 23 Prawidłowość wyboru podręczników szkolnych – szkoły ponadgimnazjalne 13 Ogółem 81

Nadzór pedagogiczny kontrole doraźne na wniosek MEN Zakres kontroliLiczba kontroli Prawidłowość wyboru podręczników szkolnych 81 We wszystkich kontrolowanych szkołach nauczyciele, którzy wybrali podręczniki do obowiązkowych zajęć edukacyjnych dokonali wyboru z zachowaniem prawa, o którym mowa w art. 12. ust. 2 ustawy Karta Nauczyciela oraz art. 22a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, Jako przesłanki wyboru przez nauczycieli podręczników wskazywano: zgodność z podstawą programową, zawartość merytoryczną, przejrzystość, logiczny układ podręcznika, dodatkowe materiały załączone do podręcznika, możliwość indywidualizacji kształcenia, zawiera propozycje działań motywujących i aktywizujących uczniów.

Nadzór pedagogiczny kontrole doraźne na wniosek MEN Zakres kontroliLiczba kontroli Prawidłowość wyboru podręczników szkolnych 81 W 80 skontrolowanych szkołach dokonano wyboru podręczników z wykazu podręczników przeznaczonych do kształcenia ogólnego, prowadzonego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Liczba szkół, w których wydano zalecenia – 1 W nielicznych szkołach dyrektorzy podjęli wiążące zobowiązania (np. umowa) z wydawnictwami w zakresie korzystania z podręcznika danego wydawnictwa, lub wydawnictwo przekazało szkole/nauczycielom korzyści w zamian za wybór konkretnego podręcznika – pisma do organów prowadzących.

Nadzór pedagogiczny kontrole doraźne - inne Ogółem w województwie przeprowadzono 367 kontroli doraźnych, najczęściej w zakresie: przestrzegania zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz prowadzenia egzaminów. przestrzegania statutu szkoły lub placówki. przestrzegania praw dziecka. zapewnienia uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. realizacji podstaw programowych i ramowych planów nauczania. zgodności zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami.

Nadzór pedagogiczny - wnioski Szczegółowa analiza działań wynikających z nadzoru pedagogicznego wraz z wnioskami jest opublikowana na stronie Kuratorium.

Nadzór pedagogiczny – 2013/2014 Zgodność kształcenia w szkołach zawodowych z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego - w publicznych i niepublicznych zasadniczych szkołach zawodowych, technikach (z wyłączeniem techników uzupełniających) i szkołach policealnych. Zgodność szkolnego planu nauczania technikum z ramowym planem nauczania dla ww. szkoły - w publicznych technikach. Wybór podręczników szkolnych - w publicznych szkołach podstawowych i gimnazjach. Zgodność realizacji wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum. Zgodność realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w klasach I – III publicznej szkoły podstawowej. Zgodność z przepisami prawa organizacji pracy świetlicy szkolnej zorganizowanej w publicznej szkole podstawowej.

Nadzór pedagogiczny – 2013/2014 c.d. Organizacja kształcenia uczniów niepełnosprawnych w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych - w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, oddziałach ogólnodostępnych lub/i integracyjnych Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa w czasie pobytu w szkole - w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych i gimnazjach. Spełnianie warunków określonych w art. 7 ust. 3 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty przez niepubliczną szkołę o uprawnieniach szkoły publicznej - w szkołach niepublicznych. Realizacja przez publiczne placówki doskonalenia nauczycieli zadań polegających na informowaniu szkół i placówek o kierunkach polityki oświatowej państwa ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, zgodnie z art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy o systemie oświaty

Dziękuję za uwagę