Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Projekt systemowy Rynek Pracy pod Lupą - realizacja zadań w 2011 i I kwartale 2012 r. Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi za realizację.
Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Rodzic jako doradca zawodowy
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Rynek pracy globalny vs. regionalny / lokalny
Projekt Zachodniopomorskie Obserwatorium Rynku Pracy współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Poddziałania.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
1 1.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W ZSP NR 1 W ŁĘCZYCY A RYNEK PRACY REGIONU
Powiatowe zróżnicowanie sytuacji na podkarpackim rynku pracy w kontekście zawodów nadwyżkowych i deficytowych. Tomasz Soliński Zakład Public Relations.
Kształcenie zawodowe a kadra pedagogiczna
Kompetencje zawodowe uczniów w kontekście oczekiwań rynku pracy Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu listopad 2007.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE WOBEC OCZEKIWAŃ LOKALNEGO RYNKU PRACY – KLUCZBORK POWIATOWY URZĄD PRACY UL. SIENKIEWICZA 22, 46 – 200 KLUCZBORK
Innowacyjna i konkurencyjna gospodarka rozwija się dzięki wykształconym i otwartym na zmiany ludziom 25 kwietnia 2007 r.
Sytuacja na lokalnym rynku pracy
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wszystko co chcielibyście wiedzieć o pracodawcach.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
CELE PROWADZENIA BADAŃ
1 Sytuacja na małopolskim rynku pracy w kontekście dostosowania kompetencji mieszkańców do potrzeb pracodawców Kierunki rozwoju kształcenia i wychowania.
Monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych w powiecie radziejowskim – raport powiatowy za I półrocze 2010 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Problemy rynku pracy..
lecz dla życia się uczymy”
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Podstawy prawne polityki rynku pracy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
RYNEK PRACY I JEGO OCZEKIWANIA A SZKOLNICTWO ZAWODOWE mgr Mariusz Wacławek Dyrektor PCE w Chrzanowie.
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Program operacyjny Kapitał Ludzki Człowiek- najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
SZANSE I ZAGROŻENIA DLA ABSOLWENTÓW SZKÓŁ NASZEGO REGIONU
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Rynek pracy!.
Rekrutacja – 2010 Zespół Szkół Nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 54 ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 2 NAJLEPSZY WYBÓR ! Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy.
Bezrobocie Suwałki 24 luty 2014 rok.
Co dalej Gimnazjalisto ?
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
PRACOWNIE MARZEŃ Projekt finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX Rozwój Wykształcenia.
KIERUNKI KSZTAŁCENIA TECHNIK ŻYWIENIA I USŁUG GASTRONOMICZNYCH Technik żywienia i usług gastronomicznych jest przygotowany do wykonywania różnych zadań.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Analiza rynku pracy Stan faktyczny
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
PATRONAT PREZYDENT MIASTA CZĘSTOCHOWY DYREKTOR DELEGATURY KURATORIUM OŚWIATY W CZĘSTOCHOWIE CentrumInformacjiZawodowej Centrum Kształcenia Praktycznego.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Popyt Na rynku pracy reprezentowany jest przez pracodawców, którzy są gotowi do zatrudnienia pracowników. Podaż Kształtują osoby chętne do podjęcia pracy,
POWIATOWY URZĄD PRACY W KONINIE Konferencja „Po pierwsze praca …” Konin, 18 września 2014 r. Wiesława Matusiak Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Koninie.
Centrum Kształcenia Ustawicznego Liczba słuchaczy Rok szkolny Liczba słuchaczy Liczba oddz. 2010/ / / / / /179.
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Zapis prezentacji:

Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ TECHNICZNYCH W KOLE ID grupy: 97/78_P_G1 Kompetencja: przedsiębiorczość Temat projektowy: RYNEK PRACY- szanse i zagrożenia dla absolwentów szkół regionu i Polski Semestr/rok szkolny: drugi /rok szkolny 2009/2010

Plan prezentacji I. Cele projektu -slajd 4. II. Wstęp i podstawowe pojęcia - slajdy od 5 do 8. III. Wyniki przeprowadzonych ankiet -slajdy od 9 do 11. IV. Porównanie wyników ankiet z danymi WUP w Poznaniu -slajdy od 12 do 16. V. Mini poradnik dla absolwenta -slajdy od 17 do 19. VI. Wnioski -slajd 20

Cele projektu Cel główny: Analiza lokalnego rynku pracy ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji absolwentów. Cele szczegółowe: uzyskanie wiedzy na temat bezrobocia wśród absolwentów, jego przyczyn i struktury określenie dodatkowych umiejętności i kwalifikacji zwiększających szanse absolwentów na rynku pracy, wskazanie możliwości dalszego planowania ścieżki zawodowej.

WSTĘP Polski rynek pracy zmienia się w bardzo szybkim tempie. Jest to przede wszystkim wynikiem adaptowania się naszej gospodarki do realiów panujących na globalnym rynku pracy. Dużym problemem w przypadku bezrobocia jest obecnie zatrudnianie młodzieży. Od kilku lat obserwuje się spadek zatrudnienia młodych ludzi (w wieku lat), co po części wydaje się być efektem wydłużania procesu edukacji i szkolenia młodzieży, ale można wskazać wiele innych przyczyn często leżących po stronie osób poszukujących pracy. Utrzymujący się od pewnego czasu wzrost gospodarczy kraju nie skutkuje w pełni wzrostem miejsc pracy, a w konsekwencji obniżeniem stopy bezrobocia, zwłaszcza wśród absolwentów. Podstawowym wyznacznikiem aktualnej sytuacji absolwentów na rynku pracy jest ich rosnący udział w ogólnej populacji bezrobotnych przy jednoczesnym niedostatku ofert pracy.

Podstawowe pojęcia Absolwent - osoba która ukończyła: - ponadpodstawową szkołę publiczną lub niepubliczną albo szkołę wyższą, studia podyplomowe lub doktoranckie (okres 6 m-cy od ukończenia uczelni wyższej), szkoły dla dorosłych, jeśli w ciągu ostatnich 12 m-cy nauki nie był nigdzie zatrudniony, co najmniej 12 miesięczne przygotowanie zawodowe w OHP, dzienne kursy zawodowe (trwające przynajmniej 12 m-cy jeśli w ciągu ostatnich 12 m-cy nie był nigdzie zatrudniony, szkołę specjalną lub jako osoba niepełnosprawna która uzyskała uprawienia do wykonywania zawodu. Idealny absolwent - kandydat do pracy, potrafi profesjonalnie przygotować dokumenty aplikacyjne, jest przygotowany do rozmowy z pracodawcą, zna swoje atuty i jest mobilny. Dyspozycyjność jest jednym z ważniejszych elementów przetargowych przy poszukiwaniu pracowników.

Rynek pracy, jeden z rynków czynników wytwórczych, na którym przedmiotem wymiany są usługi świadczone przez siłę roboczą czyli pracę. Rynek pracy w znaczeniu ogólnym składa się z pojedynczych rynków pracy, dotyczących siły roboczej o określonych kwalifikacjach. Popyt na rynku pracy tworzą pracodawcy którzy oferują zatrudnienie podaż tworzą natomiast ludzie poszukujący pracy. Popyt z podażą często nie jest zrównoważony.

Jak już wspomnieliśmy problem bezrobocia dotyczy w dużej mierze ludzi młodych (absolwentów szkół). W związku z tym przeprowadziliśmy ankiety których celem było uzyskanie od pracodawców z regionu kolskiego informacji o poszukiwanych zawodach, specjalnościach i umiejętnościach jakich oczekują od swoich pracowników. Dzięki przeprowadzonym ankietom zebraliśmy informacje od kilkunastu pracodawców naszego regionu co umożliwiło nam uzyskanie danych które obrazują poniższe wykresy:

Pracowników, jakich zawodów firma poszukuje i zatrudnia? Źródło :Opracowanie własne na podstawie wyników przeprowadzonych ankiet

Jakie kwalifikacje zawodowe i ponadzawodowe cenione są w Państwa firmie najbardziej? Źródło :Opracowanie własne na podstawie wyników przeprowadzonych ankiet

Analiza danych Na podstawie zebranych danych można stwierdzić,że pracodawcy cenią sobie u pracowników w szczególności: Lp. Najbardziej cenione kwalifikacje i umiejętności pracowników % 1. organizację pracy własnej 21,7 2. kwalifikacje robotnicze 18,5 3. umiejętność obsługi komputera znajomość języków obcych 15 Źródło :Opracowanie własne na podstawie wyników przeprowadzonych ankiet

W celu głębszej analizy problemu bezrobocia absolwentów szkół dokonaliśmy porównania z danymi statystycznymi z WUP w Poznaniu dotyczących subregionu konińskiego obejmującego następujące powiaty: słupecki, kolski, koniński, turecki. Źródło: Raport WUP w Poznaniu dotyczący oceny sytuacji absolwentów szkół województwa wielkopolskiego

Zapotrzebowanie na poszczególne zawody w subregionie konińskim Źródło: Raport WUP w Poznaniu dotyczący oceny sytuacji absolwentów szkół województwa wielkopolskiego

Tabela obrazuje najliczniejsze zawody wychodzące na rynek w latach oraz zapotrzebowanie na zawody na podstawie ofert pracy jakimi w I półroczu 2007r. dysponowały urzędy pracy w subregionie konińskim. Zestawienie pokazuje wyraźne dysproporcje w niektórych zawodach, np. - technicy mechanicy: absolwentów 1 861, zapotrzebowanie 32; - organizatorzy turystyki: absolwentów 1 138, zapotrzebowanie 4; - dietetycy i żywieniowcy: absolwentów 978, zapotrzebowanie 33; - murarze: absolwentów 87, zapotrzebowanie 447, - robotnicy budowy dróg: absolwentów 0, zapotrzebowanie 244; - monterzy instalacji i urządzeń sanitarnych: absolwentów 91, zapotrzebowanie 233. Źródło: Raport WUP w Poznaniu dotyczący oceny sytuacji absolwentów szkół województwa wielkopolskiego

W subregionie konińskim są obszary kształcenia, w których dostosowanie oferty edukacyjnej do zapotrzebowania na specjalistów poszczególnych branż jest niedostateczne. Wymienić tu należy zawody budowlane, kucharzy, elektryków. Największą liczbę absolwentów w perspektywie do 2011 roku przewiduje się w takich zawodach jak: technik elektronik, technik informatyk, technik mechanik, technik ekonomista oraz kucharz małej gastronomii czy technik żywienia i gospodarstwa domowego. Z naszej analizy wynika, że największe zapotrzebowanie jest na następujące zawody: sprzedawca, spawacz, stolarz oraz inne zawody, w których najczęściej wymieniano monter instalacji i urządzeń sanitarnych oraz robotników dróg.

Z deklaracji pracodawców wynika, że do 2011 roku zatrudnienie wzrośnie w zawodach: - rozbieracz-wykrawacz, - spawacz, - sprzedawca, - stolarz, - pielęgniarka, - pracownik biurowy, - pracownik administracyjny, - kierowca, - informatyk. Na lokalnym rynku pracy powiatu konińskiego zauważa się niewystarczającą ilość absolwentów, którzy kończą kierunki kształcenia związane z dominującymi w regionie branżami: przemysłem ciężkim i kompleksem paliwowo-energetycznym. Źródło: Raport WUP w Poznaniu dotyczący oceny sytuacji absolwentów szkół województwa wielkopolskiego

Mini poradnik dla absolwenta Myśl o przyszłości Wytyczaj sobie cele Określaj środki potrzebne do realizacji tych celów Wybierz techniki umożliwiające optymalne dochodzenie do celów

Musisz odpowiedzieć sobie na pytania: 1. W jakim zawodzie możesz odnieść sukces? 2. Gdzie dalej się kształcić aby zdobyć najlepsze kwalifikacje? 3. Jakie zawody zwiększają szanse na zdobycie przez Ciebie pracy? 4. Jak zaplanować przyszłość, aby wykorzystać w pełni swoje możliwości? Kim być?

Wybierając zawód lub decydując się na dalszą edukację nie kieruj się następującymi sugestiami : gdzie kolega/koleżanka gdzie jest najmniej kandydatów gdzie od dawna pchali nas rodzice gdzie nie ma egzaminów gdzie najbliżej, najtaniej, najłatwiej...

Wnioski Podstawowym wyznacznikiem aktualnej sytuacji absolwentów na rynku pracy jest ich rosnący udział w ogólnej populacji bezrobotnych przy jednoczesnym niedostatku ofert pracy, przykładowo w powiecie kolskim absolwenci stanowią wśród wszystkich bezrobotnych 9,4%. Bezrobotni absolwenci znajdują się w sytuacji szczególnej, wchodzą bowiem na rynek z wiedzą teoretyczną natomiast ich przygotowanie zawodowe nie odpowiada często wymaganiom stawianym przez rynek pracy. Trudności w zdobyciu pracy są często wynikiem błędnych decyzji podejmowanych przez młodzież już na poziomie wyboru szkoły a potem przy planowaniu dalszej ścieżki zawodowej. Pracodawcy oczekują od absolwentów konkretnych umiejętności i kwalifikacji których absolwentom niestety brakuje. Brak współpracy szkół z przedsiębiorstwami. Nieumiejętność wykorzystania środków finansowych przeznaczonych dla młodych przedsiębiorców, często wynikająca z niedoinformowania. Brak umiejętności przedsiębiorczych i kreatywności wśród absolwentów.