Danuta Umiastowska Uniwersytet Szczeciński Wydział Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia JAK REALIZOWAĆ TREŚCI EDUKACJI ZDROWOTNEJ NA ZAJĘCIACH WYCHOWANIA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Zdrowie największą wartością człowieka” Opracowanie: Alicja Krawczyk
Advertisements

Oferta zajęć sportowych w Szkole Podstawowej Nr 10
VII edycja programu edukacyjnego pt. „Trzymaj Formę!”
Osobisty model zdrowego stylu życia.
I SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Oferta zajęć sportowych w Gimnazjum Nr 7
Młodszy asystent Sekcji Promocji Zdrowia
ZAŁOŻENIA REALIZACJI IV EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO
PROGRAMU ROZWOJU KULTURY FIZYCZNEJ NA TERENIE GMINY KIWITY PROJEKT.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
Danuta Umiastowska Uniwersytet Szczeciński Wydział Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia JAK REALIZOWAĆ TREŚCI EDUKACJI ZDROWOTNEJ NA ZAJĘCIACH WYCHOWANIA.
Scenariusz lekcji pływania.
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
Dr doc. Krzysztof Skalik
PROJEKT DZIECI DLA DZIECI PREZENTACJA DOBREJ PRAKTYKI Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. KEN w Puławach.
GIMNASTYKA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNA
Szkoła promująca zdrowie!
SPORT DZIECI I MŁODZIEŻY
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Prezentacja działań z zakresu promocji zdrowia w Szkole Podstawowej nr 88 w Poznaniu w roku 2008 Poznań, styczeń 2009 r.
TRZYMAJ FORMĘ.
Danuta Umiastowska Uniwersytet Szczeciński Wydział Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia JAK REALIZOWAĆ TREŚCI EDUKACJI ZDROWOTNEJ NA ZAJĘCIACH WYCHOWANIA.
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Rok szkoły w ruchu - Ćwiczyć każdy może. Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich.
5 października 2013 r. zorganizowaliśmy VIII edycję Rajdu pieszego z udziałem pracowników szkoły, uczniów i rodziców. Impreza organizowana cyklicznie w.
Obszar nr 2. Wychowanie Fizyczne, alternatywne formy realizacji zajęć
Zespół Szkół w Słupnie Szkołą Promującą Zdrowie
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 w Opolu jest mocno zaangażowana w procesie edukacji zdrowotnej i w związku z powyższym przeprowadzone zostały liczne.
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
Podsumowanie realizacji Ogólnopolskiej Akcji Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może organizowanej w ramach Roku Szkoły w Ruchu Szkoła Podstawowa.
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
„Trzymaj Formę!” To program edukacyjny promujący zdrowy styl życia oparty na prawidłowym odżywianiu i aktywności fizycznej. Odżywianie jest jednym z istotniejszych.
w praktyce pedagogicznej
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Zarzeczu
Rok szkolny 2011/2012.
PODSUMOWANIE II EDYCJI PROGRAMU „TRZYMAJ FORMĘ” w powiecie giżyckim
Szkoła Promująca Zdrowie
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Dbamy o prawidłowe i zdrowe odżywianie oraz aktywność społeczną.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Szkoła Promująca Zdrowie
„WYBIERAM ZDROWIE ! ”. „WYBIERAM ZDROWIE ! ”
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
TENIS ZIEMNY – ZDROWY STYL ŻYCIA Innowacja pedagogiczna
Fotokronika Olimpiady Dobrej Formy Szkoła Podstawowa nr 5 w Tczewie.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
Szkoła Podstawowa nr 48 im. Józefa Piłsudskiego w Lublinie.
Znaczenie wychowania fizycznego w nowoczesnym procesie kształcenia Kielce, 2015.
Sportowy Okrągły Stół – debata na temat udoskonalania zajęć sportowych w szkole 12 listopada 2015.
Metodyka rekreacji ruchowej
Debata na temat wychowania fizycznego w szkole.  Program „Wf z klasą”  Co to jest wf?  Zalety i wady naszych lekcji  Oczekiwania uczniów – propozycje.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Trzymaj Formę!-II edycja Zofia LIPKA – koordynator programu “Trzymaj Formę!”
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Wł. Broniewskiego w Kościanie rok szkolny 2011/2012.
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 w Brzegu SZKOŁĄ PROMUJĄCĄ ZDROWIE
Szkoła Promująca Zdrowie
Dr Mirosława Śmiglewska Katedra Podstaw Kultury Fizycznej
Szkoła Sportowych Talentów
Otyłość jest jednym z większych wyzwań globalnych XXI wieku
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński
KLASA SPORTOWA ROK SZKOLNY 2018/2019 IV SP w DYWITACH.
Zapis prezentacji:

Danuta Umiastowska Uniwersytet Szczeciński Wydział Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia JAK REALIZOWAĆ TREŚCI EDUKACJI ZDROWOTNEJ NA ZAJĘCIACH WYCHOWANIA FIZYCZNEGO SZKOŁA PODSTAWOWA

Trochę teorii... ZDROWIE jak każda norma – jest szare, nieefektowne, niegodne uwagi lub wręcz niedostrzegalne. Jak wszystko co zwykle jest tylko tłem do niezwykłego. Maciej Demel

według Karty Ottawskiej W promocji zdrowia zwraca się szczególną uwagę na jednostkową i społeczną odpowiedzialność za zdrowie. Kształtowanie właściwych postaw jest efektem pracy wszystkich środowisk, w których funkcjonuje człowiek.

OSOBOWOŚĆ DBAJĄCA O ZDROWIE DBAŁOŚĆ O CIAŁO RADZENIE SOBIE ZE STRESEM KOREKTA BUDOWY CIAŁA NAWYK RUCHU HARTOWANIE ORGANIZMU SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA HIGIENA OSOBISTA UMIEJĘTNOŚCI RUCHOWE DBANIE O POPRAWNĄ POSTAWĘ OSOBOWOŚĆ DBAJĄCA O ZDROWIE

Edukacja prozdrowotna – w której głównym kreatorem jest nauczyciel – to ciągły, rytmicznie i planowo realizowany proces, w którym ludzie uczą się dbać o zdrowie własne i innych, z równą troską. Zofia Żukowska

WYCHOWANIA FIZYCZNEGO WYCHOWAWCY KLAS PEDAGOGICZNA RADA NAUCZYCIEL WYCHOWANIA FIZYCZNEGO UCZNIOWIE RODZICE

Kształtowanie postaw prozdrowotnych opiera się na dostarczeniu uczniowi wiedzy na temat funkcjonowania własnego organizmu i sposobów diagnozowania jego reakcji na różne sytuacje (np. zmęczenie, stres, wysiłek fizyczny, choroba itp.) w połączeniu z umiejętnością zastosowania tego w praktycznym działaniu.

diagnoza sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego Kształtowanie u ucznia prozdrowotnych postaw na zajęciach wychowania fizycznego wymaga wyposażenia go w następujące umiejętności: diagnoza sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego zasady układania treningu zdrowotnego dbałość o poprawną sylwetkę

DIAGNOZA SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ Zna różne próby testowe pozwalające ocenić poziom zdolności motorycznych Z pomocą nauczyciela interpretuje uzyskane wyniki Wie jakie ćwiczenia należy wykonać, by poprawić uzyskane wyniki

DIAGNOZA ROZWOJU FIZYCZNEGO Zna sposób oceny poprawnej sylwetki Zna ćwiczenia korygujące różne wady postawy Wie jaka jest poprawna w jego wieku masa ciała Wie jak należy dbać o zacho-wanie poprawnej sylwetki

ORGANIZACJA TRENINGU ZDROWOTNEGO Mierzy tętno w spoczynku i po wysiłku Zna zasady i metody hartowania organizmu Wie jak należy dobrać strój do miejsca ćwiczeń i temperatury

ORGANIZACJA TRENINGU ZDROWOTNEGO Zna zasób ćwiczeń, które może zastosować do samodzielnej aktywności ruchowej Wie jak dobrać ćwiczenia do swoich możliwości Zna zasady prawidłowego odżywiania się Czuje potrzebę podejmowania uczestnictwa w różnych formach ruchu

PROPOZYCJE PRAKTYCZNYCH ROZWIĄZAŃ Klasy I - III WYŚCIGI RZĘDÓW Z ZADANIEM DO ROZWIĄZANIA NA PÓŁMETKU: Ułożenie z dużych puzzli „piramidy żywności” Włożenie do obręczy obrazków z prawidłową pozycją ciała przy różnych czynnościach Połączenie dyscypliny sportowej z miejscem bezpiecznego jej uprawiania Połączenie produktów żywnościowych z posiłkami zgodnie z zasadami prawidłowego odżywiania się Pisanie pojedynczych liter lub wyrazów

PROPOZYCJE PRAKTYCZNYCH ROZWIĄZAŃ Klasy I - III ZMODYFIKOWANE ZABAWY RUCHOWE: „KOLORY” – zamiast wywoływania nazw kolorów wywołujemy hasła związane z prawidłowym odżywianiem, a produkt nieodpowiadający tej zasadzie to „kolor czarny” „POWÓDŹ” – zamiast hasła „powódź”, na które dzieci uciekają z podłoża na miejsce podwyższone wywołujemy nazwy niewłaściwych zachowań związanych ze zdrowym stylem życia np. „niewłaściwe odżywianie”, „brak ruchu” itp.

PROPOZYCJE PRAKTYCZNYCH ROZWIĄZAŃ Klasy I - III FORMA PRACY W ZESPOŁACH – TRYB ZMIENNY – NA JEDNYM ZE STANOWISK ZADANIE ZWIĄZANE Z EDUKACJĄ ZDROWOTNĄ Rozwiązywanie rebusów obrazkowych, które tworzą hasła o problematyce zdrowotnej Rozwiązywanie krzyżówek lub układanie krzyżówek o problematyce zdrowotnej

PROPOZYCJE PRAKTYCZNYCH ROZWIĄZAŃ Klasy I - III Ćwiczenia korygujące poprawną postawę – opis ćwiczenia – wykonaj – zaznacz na sylwetce człowieka na które mięśnie działają Wymyśl ćwiczenia, które będą odprężeniem po długotrwałej pracy w wymuszonej pozycji np. siedzenie w ławce szkolnej, oglądanie telewizji, siedzenie przed komputerem

PROPOZYCJE PRAKTYCZNYCH ROZWIĄZAŃ Klasy IV - VI WYŚCIGI RZĘDÓW Z ZADANIEM DO ROZWIĄZANIA NA PÓŁMETKU: Ułożenie poprawnego jadłospisu z obrazków (lub produktów) ułożonych w obręczy – śniadanie, obiad, kolacja Połączenie dyscypliny sportowej z miejscem bezpiecznego jej uprawiania Odrzucenie z koszyka produktów tych, które uznawane są za produkty charakteryzujące niewłaściwe odżywianie

PROPOZYCJE PRAKTYCZNYCH ROZWIĄZAŃ Klasy IV - VI FORMA PRACY W ZESPOŁACH – TRYB ZMIENNY – NA JEDNYM ZE STANOWISK ZADANIE ZWIĄZANE Z EDUKACJĄ ZDROWOTNĄ Wykonaj pomiar masy ciała i wysokości ciała i oblicz swój wskaźnik BMI – umieść swój wynik we właściwej kategorii Rozwiązywanie krzyżówek lub układanie krzyżówek o problematyce zdrowotnej

PROPOZYCJE PRAKTYCZNYCH ROZWIĄZAŃ Klasy IV - VI Wykonaj pomiar tętna w spoczynku i po wysiłku – np. po 5 przysiadach, po 10 przysiadach, po 15 przysiadach Zaproponuj formy aktywnego spędzania czasu wolnego w Twoim otoczeniu – dla siebie, dla rodziny i dla rówieśników

PRZYDATNE ADRESY STRON Z MATERIAŁAMI DO REALIZACJI EDUKACJI ZDROWOTNEJ wsse.szczecin.pl/docs/ozipz/tf/PORADNIK%20DLA%20 NAUCZYCIELI%20TF_2009_2010.pdf http://www.trzymajforme.pl/ http://www.wychowaniefizyczne.pl http://www.kondycjafizyczna.pl/

INNA KONCEPCJA BUDOWY TOKU LEKCYJNEGO WG DANUTY UMIASTOWSKIEJ Po dobrze przeprowadzonej lekcja wychowania fizycznego: na twarzach uczniów powinien gościć uśmiech ćwiczący są zmęczeni, ale zadowoleni

Czy dokładamy wszelkich starań, aby tym potrzebom sprostać? Czy tak jest rzeczywiście w naszych szkołach? zgodnie z którym prowadzimy Czy tok lekcyjny zajęcia nam to umożliwia? szkoła nie domaga się pewnych zmian w sposobie prowadzenia Czy współczesna lekcji?

WAŻNE!!! Stanisław Strzyżewski 7 zadań pedagogicznych 3 zasady budowy lekcji: wszechstronności, zmienności pracy stopniowego natężenia wysiłku Władysław Pańczyk 5 efektów lekcji: psychomotoryczny, utylitarny, zdrowotny, psychospołeczny i wychowawczo-aksjologiczny

BUDOWA TOKU LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO (PROPOZYCJA WŁASNA) CZĘŚĆ LEKCJI OGNIWO LEKCJI Część wstępna (10 minut) 1.Ćwiczenia porządkowo-wychowawcze 2.Ćwiczenia, zabawa lub gra o charakterze ożywia-jącym 3.Ćwiczenia kształtujące wolne Część główna (28 minut) 1.Ćwiczenia wprowadzające do danej dyscypliny 2.Ćwiczenia nauczane 3.Ćwiczenia doskonalone 4.Zastosowanie poznanych elementów w praktycz-nym działaniu (gra drużynowa, pokonanie toru przeszkód, konkurs skoków lub rzutów) Część końcowa (7 minut) 1.Ćwiczenie o charakterze uspokajającym 2.Ćwiczenia porządkowe i podsumowanie lekcji

1. Ćwiczenia wprowadzające do danej dyscypliny 2. Ćwiczenia nauczane GIMNASTYKA GRY ZESPOŁOWE OGNIWA LEKCJI 1. Ćwiczenia wprowadzające do danej dyscypliny 2. Ćwiczenia nauczane 3. Ćwiczenia doskonalone 4. Zastosowanie poznanych elementów w praktycznym działaniu GRY I ZABAWY LEKKA ATLETYKA

Ćwiczenia kształtujące według Jezierskiego, Szota, Młokosiewicz GIMNASTYKA Ćwiczenia kształtujące według Jezierskiego, Szota, Młokosiewicz Ćwiczenia stosowane: równoważne, zwinnościowe, podpory, zwisy, skoki Zastosowanie poznanych elementów w praktycznym działaniu: układ ćwiczeń wolnych, zwinnościowy tor przeszkód, piramidy dwójkowe i trójkowe

Ćwiczenia kształtujące w formie zabaw dla dzieci młodszych GRY I ZABAWY Ćwiczenia kształtujące w formie zabaw dla dzieci młodszych Zabawy i gry ruchowe orientacyjno-porządkowe, na czworakach, z mocowaniem, bieżne, skoczne, rzutne, kopne (stosownie do wieku uczniów) Zastosowanie poznanych elementów w praktycznym działaniu: gry drużynowe, wyścigi rzędów z przy-borami konwencjonalnymi i niekonwencjonalnymi

Ćwiczenia kształtujące z piłkami GRY ZESPOŁOWE Ćwiczenia kształtujące z piłkami Elementy techniki wykorzystywane w grze Elementy taktyki gry Zastosowanie poznanych elementów w praktycznym działaniu: gra ruchowa, wyścigi rzędów (z kozłowa-niem, prowadzeniem piłki nogą itp.), małe gry, gra szkolna, gra uproszczona, gra właściwa

LEKKA ATLETYKA Bieg Skok Rzut Zastosowanie poznanych elementów w praktycznym działaniu: konkurs skoku w dal, konkurs skoku wzwyż, mała zabawa biegowa, duża zabawa biegowa, gra w palanta, gra w kwadranta, wyścigi rzędów, sztafety wahadłowe

PROBLEM - przezwyciężenie niechęci uczniów do ćwiczeń Najczęściej popełniane błędy w szkole: przysłowiowe „lekcje na macie” niezauważanie mniej sprawnych wspólne zajęcia dziewcząt i chłopców w starszych klasach lekceważenie zainteresowań wychowanków brak prawdziwych zajęć ruchowych w nauczaniu zintegrowanym

PROBLEM - przezwyciężenie niechęci uczniów do ćwiczeń Najczęściej popełniane błędy rodzicielskie: wygórowane ambicje – MÓJ NAJLEPSZY! nadopiekuńczość – BEZPIECZNIEJ W DOMU PRZED MONITOREM NIŻ GRAJĄC W PIŁKĘ NA PODWÓRKU zwolnienie na życzenie – NIE ĆWICZ, BO SIĘ SPOCISZ I ZMĘCZYSZ!

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!