Restrukturyzacja szkolnictwa w stanie Maine studium przypadku wrzesień 2011.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Kształcenie zawodowe pielęgniarek i położnych w ramach studiów pomostowych” w ramach Priorytetu II, Działania 2.3, Poddziałania Programu Operacyjnego.
Advertisements

Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Województwo Podkarpackie
Identyfikacja projektów z zakresu ochrony klimatu i ochrony środowiska
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Grupy producentów rolnych
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Nowelizacja Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów Informatycznych.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Charakterystyka mechanizmu
Informacja dotycząca pierwszych miesięcy wdrażania Priorytetu VII Promocja integracji społecznej. Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
XXI Sesja Rady Gminy 18 styczeń 2005r.. Budżet Gminy Oleśnica na 2005 rok.
Informacja nt. stanu realizacji konkursu
Wykonanie dochodów i wydatków Województwa Dolnośląskiego w latach 1999 – 2011, przewidywane wykonanie 2012 r. oraz projekt uchwały budżetowej na 2013 r.
POLITYKA RZĄDU WOBEC SAMORZĄDÓW. SAMORZĄDNOŚĆ największy sukces 20 lat wolnej Polski! źródło cywilizacyjnego rozwoju kraju gwarancja racjonalnego wydatkowania.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
WSPARCIE ROZWOJU POLSKICH PRZEDSIĘBIORC Ó W Część II Finansowanie MŚP Katowice, 15 maja 2012.
ZARZĄD OBSŁUGI JEDNOSTEK MIEJSKICH WSPÓŁPRACA Z SAMORZĄDAMI OSIEDLI
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Dotacje działalność pożytku publicznego
dr Elwira Gross-Gołacka Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
PROGNOZA WPŁYWÓW I WYDATKÓW FUNDUSZU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
Województwo Zachodniopomorskie Urząd Miejski w Koszalinie
Grudziądzki Pilotażowy Budżet Partycypacyjny. Podstawowe założenia Kwota nie większa niż 2 mln zł Podział środków finansowych 50% po równo na każdy z.
Uchwała nr 7/14 Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strzelcach Krajeńskich z dnia 15 kwietna 2014r. W sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi.
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Kazimierz Dolny, 29 października 2014 r. III K ONWENT M ARSZAŁKÓW W OJEWÓDZTW RP INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KONWENTU MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP W LATACH
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Wystąpienie Prezydenta m.st. Warszawy Warszawa, 10 grudnia 2016 r. PROJEKT BUDŻETU M.ST. WARSZAWY NA 2016 R. ORAZ PROJEKT WPF M.ST. WARSZAWY NA LATA
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty - Targówek m.st. Warszawy INFORMACJE DOTYCZĄCE SPECJALNEJ ORGANIZACJI NAUKI I METOD PRACY DLA DZIECI I MŁODZIEŻY Z ORZECZENIEM.
Gdańska Rada Oświatowa r.. „Wysoka jakość gdańskiej edukacji odpowiadająca na wyzwanie uczenia się przez całe życie” Misja programu Gdańszczanin.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
- wsparcie pracodawców i ich pracowników Kielce, 28 czerwca 2016 r.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
1 16 września 2013 r..
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Funkcjonowania placówek w roku szkolnym 2017/2018
Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
CENTRALIZACJA ZARZĄDZANIA
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Polska bez smogu. Propozycja ustawy
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Struktura szkolnictwa w Stanach Zjednoczonych
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Restrukturyzacja szkolnictwa w stanie Maine studium przypadku wrzesień 2011

Page 2 Public Consulting Group Porządek prezentacji Kilka słów o Gubernatorze Baldacci Dlaczego przypadek Maine jest ważny? Od pomysłu do ustawy Wdrażanie z zachowaniem konsensusu Pierwsze efekty Trwałe efekty

Page 3 Public Consulting Group Kilka słów o Gubernatorze Baldacci 12 lat zasiadał w Senacie stanu Maine. 8 lat był reprezentantem w Izbie Reprezentantów. 8 lat był Gubernatorem stanu Maine - do 2010 r. (maksymalny czas pełnienia funkcji gubernatora to dwie czteroletnie kadencje).

Page 4 Public Consulting Group Kilka słów o Gubernatorze Baldacci (cd)

Page 5 Public Consulting Group Kilka słów o Gubernatorze Baldacci (cd) źródło: Maine.gov Rekomendowany plan dystrybucji funduszy na lata Podstawowe programy i usługi Oświata łącznie Szkolnictwo wyższe Emerytury nauczycieli Edukacja-pozostałe Zdrowie i pomoc socjalna łącznie Zdrowie i p. socj - pozostałe Opieka zdrowotna Medicaid Sądownictwo Ustawodawstwo Obsługa zadłużenia Preferencje podatkowe Departament Rybołówstwa i Przyrody Inne Departamenty i Jednostki Inne

Page 6 Public Consulting Group Dlaczego Maine jest dobrym przykładem? Polska zmaga się z problemem dużej ilości szkół. W Maine funkcjonuje kilka typów szkolnych jednostek administracyjnych: oddzielne miasta z nadzorem indywidualnym (76) regionalne jednostki szkolne (RSUs) / szkolne okręgi administracyjne (SADs) (88) samorządowe okręgi szkolne(5) alternatywne jednostki organizacyjne(AOSs) (17) zrzeszenia miast (7) obszary niezorganizowane(obszary wiejskie) / rezerwaty Indian

Page 7 Public Consulting Group Dlaczego Maine jest dobrym przykładem? (cd) zielony – regionalne okręgi szkolne różowy – alternatywne jednostki organizacyjne niebieski – oddzielne miasta pomarańczowy – rezerwaty szary – obszary niezorganizowane

Page 8 Public Consulting Group Dlaczego Maine jest dobrym przykładem? (cd) Model finansowania oświaty w Maine obejmuje połączenie finansowania stanowego i lokalnego Drugim dużym źródłem finansowania są podatki lokalne, głownie od nieruchomości Samorządy mają swobodę w zakresie decydowania o wydatkach z puli finansów stanowych – wybór przedmiotów, ilość uczniów na klasę

Page 9 Public Consulting Group Od inicjatywy do ustawy Dalekosiężne cele przedstawione w mowie inauguracyjnej (styczeń 2007): Cel 1: zamiana 300 okręgów szkolnych w 26 ośrodków regionalnych.

Page 10 Public Consulting Group Od inicjatywy do ustawy (cd) Dalekosiężne cele przedstawione w mowie inauguracyjnej (styczeń 2007): Cel 2: Wnioskodawcy wskazywali, że ustawa mogłaby zmniejszyć koszty administracyjne o 250 mln USD w 3 lata. Zbyt wysokie koszty administracyjne w porównaniu z liczbą uczniów. Kwoty w mld USD Wydatki na edukację Wszystkie pozostałe wydatki przed po

Page 11 Public Consulting Group Od inicjatywy do ustawy (cd) Dalekosiężne cele przedstawione w mowie inauguracyjnej (styczeń 2007): Cel 3: Wnioskodawcy przekonywali, że uproszczenie struktur w administracji w całym stanie pozwoli skupić się na osiągnięciach uczniów.

Page 12 Public Consulting Group Od inicjatywy do ustawy (cd) Dalekosiężne cele przedstawione w mowie inauguracyjnej (styczeń 2007): Bezpodstawna krytyka, że zmiana spowoduje ograniczenie lokalnej autonomii, zwolnienia pracowników administracyjnych oraz zamknięcia szkół.

Page 13 Public Consulting Group Od inicjatywy do ustawy (cd) Ustalanie w jakiej formie projekt może zostać przyjęty (wiosna 2007): Sprawdzanie reakcji społecznej – przeprowadzono spotkania, by zapoznać się z obawami oraz udzielić odpowiedzi w związku z propozycją. Włożenie kija w mrowisko – zmiana dotychczasowego porządku; powstało ponad pół tuzina alternatywnych projektów restrukturyzacji. Znalezienie konsensusu – współpraca z reprezentantami i senatorami nad uzgodnieniem takiego projektu, który ma szansę zostać podpisany a równocześnie będzie w duchu oryginalnej propozycji.

Page 14 Public Consulting Group Od inicjatywy do ustawy (cd) Podpisanie projektu (czerwiec 2007): Po zatwierdzeniu budżetu stanowego rozpoczął się proces konsolidacji w szkolnictwie Poprawki wprowadzono dwukrotnie: w kwietniu 2008 i kwietniu Rozpoczęto proces wdrażania z zachowaniem elastyczności w razie potrzeb. W ustawie nie znalazły się wcześniej postulowane stypendia, laptopy itp. ; w zakresie reorganizacji postawiono cel ograniczenia o 30% liczby jednostek administracyjnych i zrezygnowano z planu 26 ośrodków regionalnych. Ustawa została uchwalona – co dalej?

Page 15 Public Consulting Group Wdrażanie w drodze konsensusu Spotkania regionalne przez całe lato 2007 roku prowadzone przez Komisarza Departamentu Oświaty. Lokalnie utworzone komisje ds. planowania reorganizacji miały składać do władz stanowych zawiadomienia o podjęciu reorganizacji wraz z jej planem. Początkowo przyjęto okres 6 miesięcy na znalezienie oszczędności poprzez partnerstwo. Stan wydał zalecenie, by zmiany dotyczyły obszarów niezwiązanych z samym nauczaniem: Administracja Kształcenie specjalne Transport Zaplecza i utrzymanie.

Page 16 Public Consulting Group Wdrażanie w drodze konsensusu (cd) Okręgi spełniające wymóg minimalnej wielkości nie musiały się łączyć, pod warunkiem przedstawienia planu możliwości utrzymania i efektywności. Próg liczby uczniów na okręg został ustalony w wyniku kompromisu i wielu sesji legislacyjnych. Z danych wynikało, że największą efektywność uzyskują okręgi obejmujące 2500 – 3500 uczniów. Ostatecznie przyjęto próg 2500 uczniów Plan dopuszczał elastyczność (1000 – 2000 uczniów) dla okręgów spełniających określone warunki. Komisarz wydał opracowanie wzór reorganizacji i przeznaczył fundusze na udzielenie wsparcia w procesie.

Page 17 Public Consulting Group Pierwsze wyniki Liczba szkolnych jednostek administracyjnych spadła prawie natychmiast o ponad 1/3. Okręgi poszerzyły programy nauczania dzięki połączeniom. Programy poszerzone, zajęcia z muzyki, aktorstwa, artystyczne uruchomiono w okręgach, gdzie wcześniej ich nie było. Zwiększona siła nabywcza w wyniku konsolidacji okręgów umożliwiła obniżenie cen dostawców. Redukcja rocznych zobowiązań stanu o 36 mln USD. Redukcja rocznych zobowiązań samorządowych o 30 mln USD. Wszystkie okręgi wskazały, że oszczędności wynikły z nowych przepisów.

Page 18 Public Consulting Group Wnioski 1: Żadne prawo nie będzie dobre, jeśli nie zostanie poprawnie wdrożone. uchwała zabezpieczone środki partnerstwo wsparte elastycznością dostarczenie informacji

Page 19 Public Consulting Group Wnioski (cd) 2: Konsensus kluczem do udanego wdrożenia. informacja elastyczność kampania wysłuchanie opinii

Page 20 Public Consulting Group Wnioski (cd) 3: Najważniejsi są uczniowie.