Marek Wójcik Doradca Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KLĘSKI ŻYWIOŁOWE ZASIŁKI CELOWE DLA POSZKODOWANYCH
Advertisements

Najważniejsze zmiany w Ustawie o pożytku publicznym
„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.
Procedura budżetowa (cz. 1)
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
1. 2 Art. 2 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dodany nowelizacją z 2010 roku) definiuje inicjatywę lokalną jako formę
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Wynagrodzenie 1. Ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. Dz. U ze zm. 2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie Odnowa i rozwój wsi Czerwiec 2010.
„Narodowy program przebudowy dróg lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój edycja 2013 Małopolski Urząd Wojewódzki.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Klub Seniora jako zadanie realizowane przez samorząd Osiedla (uwarunkowania formalne) Wrocław, r.
Szansa dla polskiej wsi!
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Liczba zadań sfery pożytku publicznego obejmuje obecnie 33 pozycje Wszystkie dotychczasowe zadania zostały na liście Dodatkowo włączono m.in.: - Działalność
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Dofinansowanie z budżetu wojewody zadań samorządów powiatowych związanych z prowadzeniem domów pomocy społecznej w 2008 roku Listopad 2008 rok.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Mieszkania socjalne – uwarunkowania prawne
Dofinansowanie działalności Ośrodków Pomocy Społecznej – sposób podziału środków oraz rozliczanie dotacji Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu.
Rządowy program Pomoc państwa w zakresie dożywiania kryteria podziału środków z budżetu państwa Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Dodatek energetyczny Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984) wprowadzony.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 9 marca 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania.
Sołecka demokracja ze szwajcarską precyzją.
Fundusz Sołecki w Gminie Brodnica.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Sposób rejestracji CIS Opracował: Wojciech Zarzycki.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Fundusz sołecki Fundusz sołecki to środki zagwarantowane w budżecie gminy dla sołectwa na wykonanie przedsięwzięć służących poprawie warunków życia na.
Książki naszych marzeń
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
FUNDUSZ SOŁECKI krok po kroku
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
„Informacja dotycząca realizacji zadań w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej w 2015 r.” „Narodowy Program Przebudowy.
FUNDUSZ SOŁECKI - BUDŻET OBYWATELSKI
FUNDUSZ SOŁECKI.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
BUDŻET PROCEDURA - KAZUSY
Kalendarz Styczeń - luty Aktywne działania sołtysa i rady sołeckiej zmierzające do przekonania radę gminy do poparcia inicjatywy wyodrębniania funduszu.
Dr Katarzyna Kopyściańska.  Samorządowy zakład budżetowy otrzymał dotację celową na realizację zadania finansowanego z Funduszu Spójności w kwocie 1.
Rekrutacja do klas pierwszych gimnazjum. Weryfikacja dokumentów potwierdzających spełnianie przez kandydata warunków lub kryteriów branych pod uwagę w.
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
FUNDUSZ SOŁECKI. Najważniejsze fakty: fundusz sołecki to pieniądze w budżecie gminy zagwarantowane dla sołectwa na wykonanie przedsięwzięć służących poprawie.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Fundusz Sołecki w Gminie Brodnica. Co to jest fundusz sołecki?  Są to pieniądze w budżecie gminy zagwarantowane dla sołectwa na wykonanie przedsięwzięć.
Nowosolna, 29 sierpnia 2016 r. Fundusz sołecki w praktyce.
Fundusz Sołecki w Gminie Joniec.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Proces tworzenia i uchwalania budżetu gminy z uwzględnieniem roli mieszkańców!
BUDŻET MIASTA NA 2017 R..
Przykładowy model podziału środków
Książki naszych marzeń
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
„Fundusz Sołecki”.
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Marek Wójcik Doradca Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Projekt ustawy o funduszu sołeckim (wersja z dnia 2 października 2008r. skierowana na Stały Komitet Rady Ministrów) Marek Wójcik Doradca Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji

Idea tworzenia funduszu sołeckiego W chwili obecnej dysponowanie środkami finansowymi przez sołectwa uzależnione jest od dobrej woli gminy – czy też mówiąc inaczej – dobrej woli władz gmin; Są w kraju gminy, które przeznaczają znaczne kwoty do wyłącznej dyspozycji sołectw; są jednak i takie, które nie przyznają na ten cel żadnych środków; Uwzględniając istotną rolę społeczności wsi w zaspokajaniu podstawowych potrzeb społecznych, zasadnym wydaje się zapewnienie przyznania określonych środków finansowych na ten cel;

Idea tworzenia funduszu sołeckiego Oczekuje się, że dzięki uchwaleniu i wdrożeniu ustawy o funduszu sołeckim nastąpi istotny wzrost aktywności społecznej i inicjatyw obywatelskich; W konsekwencji, osiągnięte poprzez uchwalenie przedłożonej ustawy rezultaty, będą znacząco większe niż wynikające z prostej kalkulacji ekonomicznej przekazanych środków; Tym samym uchwalenie ustawy da duży bodziec prorozwojowy terenów wiejskich; Ustawa pozwoli także na uniezależnienie się społeczności wsi od lokalnych uwarunkowań politycznych;

Zasady tworzenia Funduszu Sołeckiego  Rada gminy może wyodrębnić w budżecie gminy środki stanowiące fundusz sołecki, zwany dalej „funduszem”; Rada gminy do dnia 31 marca podejmuje uchwałę wyrażającą zgodę na utworzenie funduszu w roku następnym (w 2009 r. rada gminy podejmuje tę uchwałę do dnia 31 maja); Fundusz nie jest funduszem celowym w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych;

Przeznaczenie Funduszu Sołeckiego Środki funduszu przeznacza się na realizację przez sołectwa przedsięwzięć, które zgłoszone jako inicjatywa mieszkańców sołectwa, są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy; Środki funduszu mogą być przeznaczone na pokrycie kosztów działań zmierzających do usunięcia skutków klęski żywiołowej; Finansowanie ze środków funduszu przedsięwzięć realizowanych przez sołectwa nie wyłącza innych form finansowania sołectw na podstawie innych przepisów;

Wysokość funduszu sołeckiego  W ramach funduszu wydziela się części przeznaczone dla poszczególnych sołectw; Wysokość środków przypadających na dane sołectwo wynosi – 2 x kwota bazowa ( uzależniona od dochodów bieżących na mieszkańca danej gminy) oraz „pogłównego” uzależnionego od liczby mieszkańców sołectwa (1 mieszkaniec = 1% dochodów bieżących na mieszkańca danej gminy); Wysokość środków przeznaczonych na dane sołectwo, nie może być wyższa od dziesięciokrotność dochodów bieżących na mieszkańca danej gminy);

Wysokość środków funduszu sołeckiego Nawet małe sołectwa winny otrzymać środki większe niż symboliczne. Warunek ten przekłada się na przyjęcie stałej kwoty funduszu przyznawanej na każde sołectwo w danej gminie, niezależnie od jego wielkości; Wysokość środków przekazywanych sołectwom nie może zagrażać realizacji gminnych programów infrastrukturalnych. Odpowiedzią na ten wymóg jest przyjęcie maksymalnej wysokości funduszu sołeckiego. Pozwala to jednocześnie uniknąć sytuacji, w których środki funduszu sołeckiego będą rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych (bez tego ograniczenia najwyższa wysokość funduszu sołeckiego wyniosłaby 90,4 tys. zł);

Średnia wysokości funduszu sołeckiego Średnia wysokość funduszu sołeckiego w skali kraju wyniesie 10,3 tys. zł.; Występuje przy tym zróżnicowanie w odniesieniu do poszczególnych województw, będące w szczególności konsekwencją innych tradycji co do struktury i wielości sołectw; Średnia wysokość funduszu sołeckiego wyniesie: - na Podlasiu – 6,6 tys. zł, - na Mazowszu – 8,8 tys. zł, - w Małopolsce - 15,3 tys. zł.. - na Podkarpaciu – 15,7 tys. zł,

Łączne nakłady na fundusz sołecki w skali kraju i gminy Łączna kwota środków przekazywanych na fundusze sołeckie nie przekroczyłaby w skali kraju 417 mln zł., gdyby wnioski złożyły wszystkie 44 tysiące sołectw; W żadnej z gmin nie odnotowano, by fundusz sołecki przekroczył próg 3,5% dochodów bieżących ogółem (w 86% nie przekroczyłby 2% tego typu dochodów);

Zasady korzystania z funduszu sołeckiego  Wójt (burmistrz, prezydent miasta) w terminie do dnia 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy przekazuje sołtysom informację o wysokości środków przypadających na sołectwo; Środki funduszu niewykorzystane w roku budżetowym, nie przechodzą na kolejny rok;

Zwrot części środków funduszu sołeckiego z budżetu państwa Gmina otrzymuje z budżetu państwa zwrot części wydatków poniesionych w ramach funduszu w formie dotacji celowej; Zwrot dotyczy wydatków poniesionych w roku poprzedzającym rok otrzymania zwrotu; Wysokość zwrotu wynosi od 10 do 30 % wydatków poniesianych w ramch funduszu (w zalezności od zasobności gminy);

Zwrot części środków funduszu sołeckiego z budżetu państwa Minister właściwy do spraw finansów publicznych określa corocznie w terminie do dnia 30 czerwca na rok następny, w drodze rozporządzenia, wysokość zwrotu wydatków poniesionych w ramach funduszu sołeckiego; Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, tryb zwrotu części wydatków poniesionych w ramach funduszu przez gminy, mając na względzie sprawne przekazywanie gminom środków finansowych z tego tytułu;

Warunki przyznawania sołectwu środków z funduszu Warunkiem przyznania sołectwu w danym roku budżetowym środków z funduszu, jest złożenie przez nie wniosku do wójta (burmistrza, prezydenta miasta); Wniosek danego sołectwa uchwala zebranie wiejskie z inicjatywy sołtysa lub rady sołeckiej lub co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa; Wniosek powinien zawierać wskazanie zadań przewidzianych do realizacji na obszarze sołectwa w ramach środków przeznaczonych na dane sołectwo wraz z oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem;

Warunki przyznawania sołectwu środków z funduszu W terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy wniosek, sołtys przekazuje wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) wniosek celem uwzględnienia go w projekcie budżetu gminy; Wójt (burmistrz, prezydent miasta) odrzuca wniosek niespełniający warunków formalnych, informując jednocześnie o tym fakcie sołtysa; W przypadku podtrzymania wniosku przez sołtysa, rada gminy rozpatruje ten wniosek w terminie 30 dni. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) związany jest rozstrzygnięciem rady gminy w tym zakresie; Uchwalając budżet rada gminy odrzuca wniosek sołectwa w przypadku, gdy zamierzone zadania nie spełniają wymogów formalnych;

Dziękuję za uwagę Marek Wójcik mw@zpp.pl