Instytut Statystyki i Demografii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
BEZROBOCIE W GMINIE MSZCZONÓW
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Emerytury pomostowe Badanie SMG/KRC dla FOR i Projekt: Polska
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla użytkowników INTERNET A SZANSE ŻYCIOWE I NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia'
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Charakterystyka rynku pracy w Polsce
Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Bezrobocie w okresie transformacji w Polsce Mariola Bartnicka.
Długotrwałe bezrobocie w województwie podlaskim
Zdrowie Polaków – tendencje w czasie
1.
Warunki życia mieszkańców obszarów wiejskich
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Matematyka znajomość i ocena reklam zachęcających do nauki matematyki
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
System POMOST Dane statystyczne dla woj. podkarpackiego za rok 2001.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Sytuacja na lokalnym rynku pracy
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
1. DIAGNOZA 1.1 ZMIANY ILOŚCIOWE: “boom edukacyjny”, wzrost aspiracji edukacyjnych między 1995 a 2009 r. udział osób z wykształceniem wyższym w grupie.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt K apitał ludzki i społeczny jako czynniki rozwoju regionu łódzkiego" Dr Paweł Kubiak.
Sytuacja na Rynku Pracy na terenach wiejskich powiatu brodnickiego. Brodnica, 29 wrzesień 2010 roku.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Prognoza wpływu zmian demograficznych na liczbę
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
ATC Grupa. Lata PROJEKTY WSPÓŁFINANSOWANE ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ ORAZ BUDŻETU PAŃSTWA W RAMACH DZIAŁANIA ZPORR DZIAŁANIE 2.1. GRUPA ODBIORCÓW.
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla u ż ytkowników INTERNET A SZANSE Ż YCIOWE I NIERÓWNO Ś CI SPO Ł ECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia.
dr Elwira Gross-Gołacka Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Wyniki badań ankietowych uczestników projektu przed i po zakończeniu testowania modelu dr Marzenna Czerwińska Dojrzała przedsiębiorczość – innowacyjny.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
Badanie opinii uczestników IX Bałtyckiego Festiwalu Nauki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego Koło Naukowe Metod Ilościowych.
Biuro projektu: ul. Peryferyjna 15, Kielce tel./fax ; Projekt współfinansowany ze.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży Wyniki badań omnibusowych zrealizowanych dla Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów.
Obecne i prognozowane tendencje na polskim rynku pracy Diversity Index Głos Biznesu. Różnorodność Procentuje Łódź 25 stycznia 2012 r. dr Grzegorz Baczewski,
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Charakterystyka osób powyżej 50 roku życia zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Radziejowie w latach 2007 – 2009 Radziejów, 19 kwietnia 2010.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Niepełnosprawni w badaniach GUS Niepełnosprawni ogółem
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat płocki otrzymał ponad.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat przasnyski otrzymał
MODUŁ A.
mieszkańców pomorskiej wsi
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY RYNEK PRACY - BAEL.
Joanna Żurawska Opolskie Centrum Badań Regionalnych przy WSZIA w Opolu
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
Komenda Powiatowa Policji
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Aktualna informacja o rynku pracy w województwie zachodniopomorskim Szczecin, 01 luty 2011 r.
Zróżnicowanie demograficzne społeczeństw
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Kobiety na rynku pracy.
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY D E M O G R A F I A.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat mławski otrzymał ponad.
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011 Diagnoza Społeczna 2011 Irena E. Kotowska, Dorota Węziak-Białowolska, Piotr Białowolski, Izabela.
Cyfrowi Polacy 2015 Dominik Batorski. Internet, komputery i telefony komórkowe Przyrost nowych użytkowników komputerów, internetu i telefonów komórkowych.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Postawy altruistyczne dominują niemal we wszystkich grupach wyróżnionych ze względu na cechy społeczno- demograficzne. Z jednej strony nieco częściej wykazują.
Rynek pracy – metody analizy. Schemat analizy rynku pracy Ludność aktywna zawodowo - strona podażowa rynku pracy Pracujący - strona popytowa rynku pracy.
AKTYWNOŚĆ KOBIET Radosław Mołoń Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
POWIATOWY URZĄD PRACY W SKARŻYSKU-KAMIENNEJ
Zapis prezentacji:

Instytut Statystyki i Demografii Irena E.Kotowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła Główna Handlowa Uczenie się jako aktywność w przebiegu życia – potrzeba i fakty w świetle badań Promowanie nowego podejścia do uczenia się dorosłych opartego na uznawaniu efektów uczenia się Warszawa, 20.11.2013 1

Plan prezentacji POTRZEBY ocena poprzez poziom i zróżnicowanie kapitału ludzkiego według grup społeczno-ekonomicznych FAKTY aktywność edukacyjna Polaków doskonalenie zawodowe Dane Diagnozy Społecznej, analizy zespołu: dr Izabela Grabowska i dr Dorota Węziak-Białowolska

Definicja kapitału ludzkiego Do pomiaru kapitału ludzkiego posłużono się informacjami o: wykształceniu respondentów w wieku 16 lat i więcej, ich kompetencjach cywilizacyjnych (korzystanie z Internetu, znajomość języka angielskiego) oraz uczestnictwie w kształceniu ustawicznym i dokształcaniu w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub doskonalenia innych umiejętności.

Kapitał ludzki – różnice generacyjne, 2007 - 2013 Wzrost głównie wskutek rosnącego trendu korzystania z technologii informatycznych (regres w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych, postęp w znajomości jęz. ang.) Zmniejszają się różnice w grupie osób do 45 roku życia, wzrasta luka między osobami w wieku do 45 lat oraz 45 lat i więcej

Kapitał ludzki a wiek i płeć We wszystkich analizowanych latach wśród osób w wieku 15-34 lata i 35-44 lata to kobiety charakteryzowały się wyższym poziomem kapitału ludzkiego, natomiast wśród osób w wieku 45 lat i więcej – byli to mężczyźni.

Kapitał ludzki a status na rynku pracy i płeć Najwyższym poziomem kapitału ludzkiego charakteryzują się osoby pracujące, następnie bezrobotne, a na końcu – bierne zawodowo. Kobiety pracujące i bezrobotne są lepiej wyposażone w kapitał ludzki niż odpowiednio mężczyźni pracujący i bezrobotni

Kapitał ludzki a wielkość miejscowości zmieszkania Utrzymuje się wzorzec wyposażenia w kapitał ludzki według klasy miejscowości zamieszkania - maleje wyraźnie wraz ze zmniejszaniem się wielkości miejscowości. Niekorzystne dla mieszkańców wsi różnice w wyposażeniu w kapitał ludzki nieznacznie się zmniejszyły, choć nadal charakteryzują się oni najniższym poziomem tego kapitału. Rys.4.5.5

Aktywność edukacyjna osób dorosłych Profil według wieku 20-24 – blisko 58% korzysta z różnych form kształcenia, 69% K i 48% M, luka płci widoczna zwłaszcza na obszarach wiejskich 25-29 – około 13% (nieznaczny spadek), 15% K i 12% M, rosną dysproporcje terytorialne 30-39 – blisko 5% korzysta z różnych form kształcenia, 6% K i 4% M Struktura aktywnych edukacyjnie osób dorosłych (18+) wiek: 18-24 - 68% , 25-29 - 12%, 30-39 - 10% status na rynku pracy : 64 % bierni zawodowo (87% do 24 lat), 13% bezrobotni, 23%- pracujący wśród aktywnych zawodowo – częściej K

Doskonalenie zawodowe (1) Uczestnictwo osób w wieku powyżej 25 lat w jakiejkolwiek aktywności związanej z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych lub innych umiejętności w ciągu ostatnich 2 lat według wieku w latach 2011-2013 Wiek uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym według wieku w latach 2011-2013 nie uległo istotnej zmianie w porównaniu z poprzednią rundą badania; największą aktywnością edukacyjną charakteryzują się osoby w najmłodszej analizowanej grupie (25-29 lat), a najmniejszą osoby najstarsze (55 lat i więcej); aktywność spada stopniowo wraz z wiekiem od około 20-24 proc. dla osób w wieku 25- 29 lat do około 2-3 proc. dla osób w wieku 55 lat i więcej.

Doskonalenie zawodowe (2) Uczestnictwo osób w wieku powyżej 25 lat w jakiejkolwiek aktywności związanej z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych lub innych umiejętności w ciągu ostatnich 2 lat według miejsca zamieszkania oraz płci w latach 2011-2013 wraz ze wzrostem wielkości miejscowości aktywność związana z doskonaleniem zawodowym jest częściej podejmowana; - w latach 2011-2013 - spadek aktywności związanej z doskonaleniem zawodowym dla wszystkich typów klasy miejscowości zamieszkania za wyjątkiem kobiet w miastach największych i najmniejszych.

Doskonalenie zawodowe (3) Uczestnictwo osób w wieku powyżej 25 lat w jakiejkolwiek aktywności związanej z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych lub innych umiejętności w ciągu ostatnich 2 lat według wykształcenia oraz płci w latach 2011-2013 osoby lepiej wykształcone chętniej brały udział w różnych formach doskonalenia umiejętności zawodowych. Najczęściej dokształcały się osoby z wyższym wykształceniem i policealnym; - dla wykształcenia wyższego i policealnego częściej dokształcają się kobiety, w przypadku pozostałych kategorii wykształcenia – mężczyźni.

Doskonalenie zawodowe (4) Uczestnictwo osób w wieku powyżej 25 lat w jakiejkolwiek aktywności związanej z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych lub innych umiejętności w ciągu ostatnich 2 lat według wieku w latach 2011-2013 podsumowując, typowa osoba uczestnicząca w jakiejkolwiek aktywności związanej z podnoszeniem swoich kwalifikacji zawodowych czy innych umiejętności to wciąż osoba z wyższym wykształceniem, w wieku 25-34 lata, mieszkająca w dużym mieście, częściej kobieta niż mężczyzna; nadal więc proces doskonalenia kwalifikacji osób dorosłych jest selektywny z względu na wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie oraz status na rynku pracy.

Wnioski Porównanie potrzeb (poziom kapitału ludzkiego) z faktami: Utrzymująca się selektywność aktywności edukacyjnej osób dorosłych ze względu na wiek, miejsce zamieszkania i status na rynku pracy prowadzi do pogłębienia różnic kapitału w grupach społecznych Znaczenie zmian świadomości (motywacja) ale i struktury podaży usług edukacyjnych