KRYTERIUM OCENIANIA UCZNIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH NR 8 im. Stanisława Staszica KRYTERIUM OCENIANIA UCZNIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Zgodnie z rozporządzeniem MENiS z dnia 7 września 2004 w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (...) z późniejszymi zmianami I. Postawa (stosunek) ucznia wobec przedmiotu II. Aktywność III. Frekwencja (uczestnictwo w zajęciach) IV. Postęp sprawności V. Poziom umiejętności ruchowych
DWIE PROPOZYCJE OCENY ZA POSTAWĘ UCZNIA WOBEC PRZEDMIOTU
I. OCENA ZA POSTAWĘ UCZNIA WOBEC PRZEDMIOTU (OBOWIĄZUJĄCY STRÓJ) CELUJĄCY(6) uczeń jest przygotowany do wszystkich zajęć BARDZO DOBRY(5) uczeń 3 razy w semestrze może być nieprzygotowany DOBRY(4) uczeń 6 razy może być nieprzygotowany DOSTATECZNY(3) uczeń 9 razy w semestrze może być nieprzygotowany DOPUSZCZAJĄCY(2) uczeń 12 razy w semestrze może być nieprzygotowany NIEDOSTATECZNY(1) uczeń nie uczestniczy aktywnie w większości zajęć
Przedstawienie zaświadczeń lekarskich zwalniających z pewnych ćwiczeń uniemożliwia uzyskanie oceny: celujący i bardzo dobry Jeżeli uczeń zgłasza swoje złe samopoczucie, nauczyciel może zwolnić z ćwiczeń podczas zajęć W szczególnych, losowych przypadkach uczeń jest traktowany indywidualnie
II. OCENA ZA POSTAWĘ UCZNIA WOBEC PRZEDMIOTU (OBOWIĄZUJĄCY STRÓJ) Uczeń może być dwa razy nieprzygotowany do lekcji. Trzecie i każde następne nieprzygotowanie do lekcji jest oceniane oceną: niedostateczny
Na ocenę za aktywność uczeń pracuje przez cały semestr. OCENA ZA AKTYWNOŚĆ Na ocenę za aktywność uczeń pracuje przez cały semestr. Przy ocenianiu aktywności ucznia brane są pod uwagę następujące kryteria: zaangażowanie ucznia w pracę: pomoc przy organizacji zajęć inwencja twórcza aktywny udział w zajęciach zdyscyplinowanie wykonywanie dodatkowych prac i zadań zaproponowanych przez nauczyciela
ocena z wychowania fizycznego może ulec podwyższeniu o stopień wyżej, jeżeli uczeń brał udział w zawodach międzyszkolnych jako reprezentant szkoły i odniósł znaczący sukces sportowy (medal, miejsce wysoko punktowane) za udział w zawodach międzyszkolnych bez odniesienia sukcesu, uczeń otrzymuje cząstkową ocenę celujący uczeń, który nie stawi się na zawody, rozgrywki itp. z powodów innych niż losowe, mimo wcześniejszych deklaracji, może mieć ocenę obniżoną o jeden stopień
OCENA ZA FREKWENCJĘ CELUJĄCY(6) uczeń 0–4 razy w semestrze może być nieobecny (100%-91% obecności) BARDZO DOBRY(5) uczeń 5–9 razy w semestrze może być nieobecny (90%-81% obecności) DOBRY(4) uczeń 10-14 razy w semestrze może być nieobecny (80%-71% obecności) DOSTATECZNY(3) uczeń 15-19 razy w semestrze może być nieobecny (70%-61% obecności) DOPUSZCZAJĄCY(2) uczeń 20-24 razy w semestrze może być nieobecny (60%-51% obecności) NIEDOSTATECZNY(1) uczeń 25 razy w semestrze może być nieobecny (50% obecności)
NIEKLASYFIKOWANY uczeń ma 26 nieobecności na zajęciach (49% obecności) w przypadku zwolnień lekarskich półrocznych i rocznych niezbędna jest decyzja dyrektora szkoły o zwolnieniu ucznia po wcześniejszym wypełnieniu pobranej z sekretariatu szkoły decyzji (wypełniają rodzice), z dołączonym zwolnieniem lekarskim w wypadkach losowych uczeń po odbyciu zwolnienia lekarskiego oraz rehabilitacji ma możliwość nadrobienia zaległości Nauczyciel przeznacza dodatkowy czas uczniom w celu uzupełnienia przez nich zaległego materiału
OCENA ZA SPRAWNOŚĆ KONDYCYJNO-KOORDYNACYJNĄ Ocenę za sprawność kondycyjno-koordynacyjną otrzymuje uczeń, który uczestniczy w sprawdzianach pozwalających określić poziom cech motorycznych: sprawność kondycyjna siła szybkość wytrzymałość sprawność koordynacyjna szybkość reakcji zwinność równowaga
Bierze się pod uwagę postęp sprawności ucznia (porównanie wyników określonego testu, badającego zdolności motoryczne). Sprawdziany kondycyjno-koordynacyjne przeprowadza się dwa razy w semestrze.
OCENA ZA SPRWANOŚĆ KONDYCYJNO-KOORDYNACYJNĄ CELUJĄCY(6) uczeń poprawił wynik znacząco BARDZO DOBRY(5) uczeń poprawił wynik nieznacznie DOBRY(4) uczeń nie poprawił wyniku DOSTATECZNY(3) uczeń pogorszył poprzednie wyniki
W przypadku nie przystąpienia do testu z powodu nieobecności lub zwolnienia lekarskiego – zaległości należy uzupełnić w przeciągu 2 tygodni od momentu powrotu do czynnego udziału w zajęciach. Jeżeli uczeń nie dopełni powyższego obowiązku ma w to miejsce wstawioną ocenę niedostateczny (1).
OCENA ZA UMIEJĘTNOŚCI RUCHOWE CELUJĄCY(6) umiejętności ucznia przewyższają poziom ponadpodstawowy BARDZO DOBRY(5) uczeń wykonuje ćwiczenia z właściwą techniką, pewnie, dokładnie i w odpowiednim tempie DOBRY(4) uczeń wykonuje ćwiczenia prawidłowo z niewielkimi błędami technicznymi DOSTATECZNY(3) uczeń wykonuje ćwiczenia z błędami technicznymi DOPUSZCZAJĄCY(2) uczeń popełnia bardzo duże błędy techniczne w wykonywanych ćwiczeniach NIEDOSTATECZNY(1) uczeń nie przystępuje do wykonania ćwiczenia
SPRAWDZIANY DOTYCZYĆ BĘDĄ: UMIEJĘTNOŚCI Z: lekkiej atletyki atletyki terenowej gimnastyki podstawowej gier zespołowych ćwiczeń przy muzyce tańca ludowego i towarzyskiego rekreacji ruchowej
WARTO WIEDZIEĆ, ŻE: Istnieje możliwość zmiany sprawdzianu, jeżeli jest zalecenie lekarskie ograniczające możliwości ucznia W szczególnych przypadkach istnieje możliwość odstępstwa od regulaminu oceniania (po uzgodnieniu z nauczycielem) Uczeń jest nieklasyfikowany z wychowania fizycznego, jeżeli liczba godzin nieobecności na lekcji wynosi 51% W szczególnych przypadkach np. ciągłej, usprawiedliwionej nieobecności (trwającej miesiąc lub dłużej) możliwe jest odstępstwo od regulaminu i zastosowanie innej oceny
Życzymy samych pozytywnych ocen!!! Opracowanie: Teresa Libiszewska – Gozdan Ewa Żebrowska-Zych Ewa Buchowicz Realizują: nauczyciele wychowania fizycznego