Szkoła Promująca Zdrowie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Szkoła Promująca Zdrowie
Advertisements

Jak tworzyć Szkołę Promującą Zdrowie
Prezentacja wyników ewaluacji Szkoły Promującej Zdrowie
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
w nowej podstawie programowej
ZAŁOŻENIA I REALIZACJA PROGRAMU SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Posumowanie projektu Szkoła Promująca Zdrowie
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Szkoła Podstawowa nr 139, im
PROMOCJA ZDROWIA Szkoła Podstawowa nr 46.
MAMO, tato NIE PAL PRZY MNIE
Zdrowie samo w sobie jest bogactwem. Wyniki autoewaluacji w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2011/2012 Zespół Szkół Publicznych.
ZAŁOŻENIA I REALIZACJA PROGRAMU SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
W YNIKI AUTOEWALUACJI W S ZKOLE P ROMUJĄCEJ Z DROWIE PRZEPROWADZONEJ W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Szkoła Podstawowa Nr 22 im. Marii Dąbrowskiej w Olsztynie,
Szkoła Promująca Zdrowie
Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie
ZAŁOŻENIA I REALIZACJA PROJEKTU SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Szkoła Podstawowa Nr 22 im. Marii Dąbrowskiej w Olsztynie.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Zespół Szkół w Słupnie Szkołą Promującą Zdrowie
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
w praktyce pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Czym jest zdrowie?.
Szkoła Promująca Zdrowie
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
AUTOEWALUACJA PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI W DNIU 27 MAJA 2013 ROKU W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. WŁADYSŁAWA ŁOKIETKA W SKALE.
Dbamy o prawidłowe i zdrowe odżywianie oraz aktywność społeczną.
Idea Szkół Promujących Zdrowie. Szkoła Promująca Zdrowie: tworząca warunki (fizyczne i społeczne) sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiająca.
Szkoła Podstawowa nr 29 w Sosnowcu
Zdrowe odżywianie – kondycji wzrastanie
„Dziewięć dziesiątych naszego szczęścia polega na zdrowiu. Zdrowy żebrak jest szczęśliwszy niż chory król” Arthur Schopenhauer Szkoła Promująca Zdrowie!
Krajowy Certyfikat Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła Podstawowa nr 5 w Chojnicach otrzymała
Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie. KONCEPCJA SZKO Ł Y Koncepcja szkoły promującej zdrowie wynika bezpośrednio z założeń promocji zdrowia. Ze względu na bardzo.
Szkoła promująca zdrowie
Nasze przedszkole jest znane z dokonań w zakresie promocji zdrowia. *od 1999 roku realizujemy projekt Szkoły Promującej Zdrowie * latach 2003 i 2006 w.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE W dniu 23 listopada 2000 podpisano Porozumienie o współpracy między Ministrem Edukacji Narodowej, Ministrem Zdrowia i Ministrem.
PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI 27 MAJA 2014 Szkoła Podstawowa Nr 149 z klasami integracyjnymi im. Obrońców Westerplatte W Łodzi.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
Szkoła Podstawowa nr 48 im. Józefa Piłsudskiego w Lublinie.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Prezentacja wyników autoewaluacji Szkoły Podstawowej nr 3 im. Orła Białego w Ciechanowie ubiegającej się o nadanie Krajowego Certyfikatu „Szkoła Promująca.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
„ SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”. Nadrzędnym celem Szkoły Promującej Zdrowie jest zdrowy styl życia całej społeczności szkolnej.
II Społeczne Liceum Ogólnokształcące im. Toniego Halika w Ostrołęce Prezentacja wyników autoewaluacji II Społecznego Liceum Ogólnokształcącego w Ostrołęce.
Sieć Szkół Promujących Zdrowie. W styczniu 2015 roku przystąpiliśmy do programu Lubelskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Nasza szkoła od wielu lat.
Szkoła Promująca Zdrowie.
Szkoła Promująca Zdrowie
Witamy w Szkole Promującej Zdrowie ZSO nr 13 w Sosnowcu
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 w Brzegu SZKOŁĄ PROMUJĄCĄ ZDROWIE
Szkoła Podstawowa nr 59 im. gen. J.H. Dąbrowskiego
7 Nawyków – mapa wdrożenia
PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Szkoła Promująca Zdrowie
Przedszkole promujące zdrowie to takie, które tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: - zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności.
PROGRAM SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Szkoła Promująca Zdrowie opracowała: mgr K. Dziugan, mgr D. Olszewska-Brandt

definicja ZDROWIA Wg ŚOZ: „ ZDROWIE” to nie tylko brak choroby lub niepełnosprawność, lecz stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego.

definicja ZDROWIA c.d. Nowe podejście do zdrowia i choroby zaproponował wybitny socjolog medycyny A. Antonowsky. Jego koncepcja zakłada, że zdrowie i choroba są krańcami kontinuum. Każdy człowiek zajmuje pewną pozycję między biegunami „absolutnego zdrowia” i „całkowitej choroby”. Gdy buduje własne zasoby dla zdrowia i potrafi skutecznie radzić sobie ze stresorami, przesuwa się w kierunku bieguna zdrowia.

Holistyczna koncepcja ZDROWIA Koncepcja ta traktuje człowieka jako „całość” i „część całości”. Na tę całość składają się cztery aspekty zdrowia, wzajemnie ze sobą powiązane: zdrowie fizyczne zdrowie psychiczne: umysłowe emocjonalne zdrowie społeczne zdrowie duchowe

Czynniki wpływające na zdrowie

„GDYBYŚMY MOGLI DAĆ KAŻDEMU WŁAŚCIWĄ ILOŚĆ POŻYWIENIA I ĆWICZEŃ FIZYCZNYCH NIE ZA DUŻO, NIE ZA MAŁO, TO BYLIBYŚMY NA BEZPIECZNEJ DRODZE DO ZDROWIA”. Hipokrates

Szkoła Promująca Zdrowie – co to oznacza? Jest to siedlisko (miejsce, gdzie ludzie żyją, pracują, uczą się, korzystają z pewnych świadczeń), w którym członkowie społeczności szkolnej – pracownicy i uczniowie : podejmują starania, aby poprawić swoje samopoczucie i zdrowie, uczą się jak zdrowiej żyć i tworzyć zdrowe środowisko, zachęcają ludzi w innych siedliskach w swoim otoczeniu, zwłaszcza rodziców, do podjęcia podobnych starań.

Cechy Szkoły Promującej Zdrowie Edukacja zdrowotna jako nieodłączny element programu nauczania Etos zdrowia w szkole (czyli jej ukryty program) – środowisko fizyczne i społeczne, atmosfera oraz polityka i organizacja sprzyjają zdrowemu stylowi życia oraz dobremu samopoczuciu członków społeczności szkolnej Współdziałanie z rodzicami i społecznością lokalną

Cele Szkoły Promującej Zdrowie Nadrzędnym celem SZPZ jest zdrowy styl życia społeczności lokalnej, tzn. pracowników i uczniów.

Cele Szkoły Promującej Zdrowie Nadrzędnym celem SZPZ jest zdrowy styl życia społeczności lokalnej, tzn. pracowników i uczniów.

Cele Szkoły Promującej Zdrowie Aby to osiągnąć społeczność szkolna powinna starać się m.in.: kształtować poczucie odpowiedzialności za zdrowie u każdej osoby, w rodzinie i w społeczności lokalnej, zachęcać do zdrowego stylu życia oraz stwarzać uczniom i pracownikom realne i atrakcyjne możliwości dokonywania zdrowych wyborów,

Cele Szkoły Promującej Zdrowie zapewnić sprzyjające zdrowiu środowisko fizyczne pracy i nauki, włączyć edukację zdrowotną uczniów do programu nauczania szkoły z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania, umożliwiać uczniom rozwój ich potencjału fizycznego, psychicznego i społecznego oraz wzmacniać ich poczucie własnej wartości,

Cele Szkoły Promującej Zdrowie wyposażać uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz tworzenia zdrowego i bezpiecznego środowiska fizycznego, włączyć do działań szkoły służbę zdrowia zwłaszcza do edukacji zdrowotnej oraz do pomocy uczniom we wchodzeniu w rolę aktywnego konsumenta opieki zdrowotnej.

Historia Projektu SzPZ Koncepcja szkoły promującej zdrowie ma 20 lat i narodziła się w Europie.

Historia Projektu SzPZ 1986 – Międzynarodowa konferencja „Szkoła Promująca Zdrowie” w Peebles (Szkocja), dojrzewanie koncepcji; wiodąca rola Anglików i T. Williamsa; 1989 - Raport „Zdrowa Szkoła” opracowany przez WHO, pierwszy oficjalny dokument programowy; 1991 - Rozpoczęcie projektu w Polsce, Czechach, Słowacji i na Węgrzech, w czterech krajach dokonujących transformacji ustrojowej; 1992 – utworzenie Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie (ESSzPZ); 2006 – do Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie należą 43 kraje.

Nasza Szkoła w Projekcie Do uczestnictwa zgłosiliśmy się we wrześniu 1991 roku jako jedna z 382 szkół. Zostaliśmy wybrani razem z 13 innymi placówkami rozsianymi po całej Polsce.

Należymy do sieci 13 szkół, które zainicjowały ideę Szkoły Promujących Zdrowie w Polsce

Zasady SzPZ - jak chcemy osiągnąć cel?

a nie „Co my możemy zrobić dla zdrowia ludzi ?” Strategia SzPZ Podejście siedliskowe - obiektem działań w promocji zdrowia są systemy społeczne, a nie jednostki. Jest to podejście uczestniczące „Co ludzie sami mogą zrobić dla swojego zdrowia?" „W czym możemy im pomóc?” a nie „Co my możemy zrobić dla zdrowia ludzi ?”

Osoby z zewnątrz („ważne”) nie narzucają swoich programów i pomysłów Strategia SzPZ Podejście „od ludzi do problemu” – zakłada, że społeczność sama identyfikuje własne problemy, ma własne pomysły na ich rozwiązanie i podejmuje działania prowadzące do ich rozwiązania. Osoby z zewnątrz („ważne”) nie narzucają swoich programów i pomysłów

Strategia SzPZ Uczestnictwo społeczności szkolnej – wszyscy pytani są o zdanie, informowani o wynikach, decyzjach, zapraszani do współpracy

Strategia SzPZ Strategia dokonywania zmian – nie jest sumą kilku pojedynczych innowacji (np. programów autorskich). Wprowadzane zmiany mają charakter systemowy, tzn. dotyczą wszystkich sfer funkcjonowania szkoły.

Krajowa Sieć Szkół Promujących Zdrowie krajowy certyfikat jakości rok 2007/08 – co nas czeka? Krajowa Sieć Szkół Promujących Zdrowie  krajowy certyfikat jakości

5 STANDARDÓW SzPZ pomaga członkom społeczności szkolnej (w tym rodzicom) zrozumieć i zaakceptować koncepcję szkoły promującej zdrowie. SzPZ zarządza projektami promocji zdrowia w sposób sprzyjający: uczestnictwu, partnerstwu, współdziałaniu społeczności szkolnej, w tym rodziców i społeczności lokalnej, skuteczności i długofalowości działań. SzPZ prowadzi edukację zdrowotną uczniów i pracowników oraz dąży do zwiększenia jej jakości i skuteczności. SzPZ tworzy klimat społeczny sprzyjający: satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u uczniów i pracowników, zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników, uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców i osób ze społeczności lokalnej. SzPZ tworzy środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników.

opracowała: mgr K. Dziugan, mgr D. Olszewska-Brandt dziękuję za uwagę  opracowała: mgr K. Dziugan, mgr D. Olszewska-Brandt