Szkoła Promująca Zdrowie opracowała: mgr K. Dziugan, mgr D. Olszewska-Brandt
definicja ZDROWIA Wg ŚOZ: „ ZDROWIE” to nie tylko brak choroby lub niepełnosprawność, lecz stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego.
definicja ZDROWIA c.d. Nowe podejście do zdrowia i choroby zaproponował wybitny socjolog medycyny A. Antonowsky. Jego koncepcja zakłada, że zdrowie i choroba są krańcami kontinuum. Każdy człowiek zajmuje pewną pozycję między biegunami „absolutnego zdrowia” i „całkowitej choroby”. Gdy buduje własne zasoby dla zdrowia i potrafi skutecznie radzić sobie ze stresorami, przesuwa się w kierunku bieguna zdrowia.
Holistyczna koncepcja ZDROWIA Koncepcja ta traktuje człowieka jako „całość” i „część całości”. Na tę całość składają się cztery aspekty zdrowia, wzajemnie ze sobą powiązane: zdrowie fizyczne zdrowie psychiczne: umysłowe emocjonalne zdrowie społeczne zdrowie duchowe
Czynniki wpływające na zdrowie
„GDYBYŚMY MOGLI DAĆ KAŻDEMU WŁAŚCIWĄ ILOŚĆ POŻYWIENIA I ĆWICZEŃ FIZYCZNYCH NIE ZA DUŻO, NIE ZA MAŁO, TO BYLIBYŚMY NA BEZPIECZNEJ DRODZE DO ZDROWIA”. Hipokrates
Szkoła Promująca Zdrowie – co to oznacza? Jest to siedlisko (miejsce, gdzie ludzie żyją, pracują, uczą się, korzystają z pewnych świadczeń), w którym członkowie społeczności szkolnej – pracownicy i uczniowie : podejmują starania, aby poprawić swoje samopoczucie i zdrowie, uczą się jak zdrowiej żyć i tworzyć zdrowe środowisko, zachęcają ludzi w innych siedliskach w swoim otoczeniu, zwłaszcza rodziców, do podjęcia podobnych starań.
Cechy Szkoły Promującej Zdrowie Edukacja zdrowotna jako nieodłączny element programu nauczania Etos zdrowia w szkole (czyli jej ukryty program) – środowisko fizyczne i społeczne, atmosfera oraz polityka i organizacja sprzyjają zdrowemu stylowi życia oraz dobremu samopoczuciu członków społeczności szkolnej Współdziałanie z rodzicami i społecznością lokalną
Cele Szkoły Promującej Zdrowie Nadrzędnym celem SZPZ jest zdrowy styl życia społeczności lokalnej, tzn. pracowników i uczniów.
Cele Szkoły Promującej Zdrowie Nadrzędnym celem SZPZ jest zdrowy styl życia społeczności lokalnej, tzn. pracowników i uczniów.
Cele Szkoły Promującej Zdrowie Aby to osiągnąć społeczność szkolna powinna starać się m.in.: kształtować poczucie odpowiedzialności za zdrowie u każdej osoby, w rodzinie i w społeczności lokalnej, zachęcać do zdrowego stylu życia oraz stwarzać uczniom i pracownikom realne i atrakcyjne możliwości dokonywania zdrowych wyborów,
Cele Szkoły Promującej Zdrowie zapewnić sprzyjające zdrowiu środowisko fizyczne pracy i nauki, włączyć edukację zdrowotną uczniów do programu nauczania szkoły z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania, umożliwiać uczniom rozwój ich potencjału fizycznego, psychicznego i społecznego oraz wzmacniać ich poczucie własnej wartości,
Cele Szkoły Promującej Zdrowie wyposażać uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz tworzenia zdrowego i bezpiecznego środowiska fizycznego, włączyć do działań szkoły służbę zdrowia zwłaszcza do edukacji zdrowotnej oraz do pomocy uczniom we wchodzeniu w rolę aktywnego konsumenta opieki zdrowotnej.
Historia Projektu SzPZ Koncepcja szkoły promującej zdrowie ma 20 lat i narodziła się w Europie.
Historia Projektu SzPZ 1986 – Międzynarodowa konferencja „Szkoła Promująca Zdrowie” w Peebles (Szkocja), dojrzewanie koncepcji; wiodąca rola Anglików i T. Williamsa; 1989 - Raport „Zdrowa Szkoła” opracowany przez WHO, pierwszy oficjalny dokument programowy; 1991 - Rozpoczęcie projektu w Polsce, Czechach, Słowacji i na Węgrzech, w czterech krajach dokonujących transformacji ustrojowej; 1992 – utworzenie Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie (ESSzPZ); 2006 – do Europejskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie należą 43 kraje.
Nasza Szkoła w Projekcie Do uczestnictwa zgłosiliśmy się we wrześniu 1991 roku jako jedna z 382 szkół. Zostaliśmy wybrani razem z 13 innymi placówkami rozsianymi po całej Polsce.
Należymy do sieci 13 szkół, które zainicjowały ideę Szkoły Promujących Zdrowie w Polsce
Zasady SzPZ - jak chcemy osiągnąć cel?
a nie „Co my możemy zrobić dla zdrowia ludzi ?” Strategia SzPZ Podejście siedliskowe - obiektem działań w promocji zdrowia są systemy społeczne, a nie jednostki. Jest to podejście uczestniczące „Co ludzie sami mogą zrobić dla swojego zdrowia?" „W czym możemy im pomóc?” a nie „Co my możemy zrobić dla zdrowia ludzi ?”
Osoby z zewnątrz („ważne”) nie narzucają swoich programów i pomysłów Strategia SzPZ Podejście „od ludzi do problemu” – zakłada, że społeczność sama identyfikuje własne problemy, ma własne pomysły na ich rozwiązanie i podejmuje działania prowadzące do ich rozwiązania. Osoby z zewnątrz („ważne”) nie narzucają swoich programów i pomysłów
Strategia SzPZ Uczestnictwo społeczności szkolnej – wszyscy pytani są o zdanie, informowani o wynikach, decyzjach, zapraszani do współpracy
Strategia SzPZ Strategia dokonywania zmian – nie jest sumą kilku pojedynczych innowacji (np. programów autorskich). Wprowadzane zmiany mają charakter systemowy, tzn. dotyczą wszystkich sfer funkcjonowania szkoły.
Krajowa Sieć Szkół Promujących Zdrowie krajowy certyfikat jakości rok 2007/08 – co nas czeka? Krajowa Sieć Szkół Promujących Zdrowie krajowy certyfikat jakości
5 STANDARDÓW SzPZ pomaga członkom społeczności szkolnej (w tym rodzicom) zrozumieć i zaakceptować koncepcję szkoły promującej zdrowie. SzPZ zarządza projektami promocji zdrowia w sposób sprzyjający: uczestnictwu, partnerstwu, współdziałaniu społeczności szkolnej, w tym rodziców i społeczności lokalnej, skuteczności i długofalowości działań. SzPZ prowadzi edukację zdrowotną uczniów i pracowników oraz dąży do zwiększenia jej jakości i skuteczności. SzPZ tworzy klimat społeczny sprzyjający: satysfakcji z nauki i pracy w szkole, osiąganiu sukcesów oraz wzmacnianiu poczucia własnej wartości u uczniów i pracowników, zdrowiu i rozwojowi uczniów i pracowników, uczestnictwu, partnerstwu i współdziałaniu członków społeczności szkolnej, rodziców i osób ze społeczności lokalnej. SzPZ tworzy środowisko fizyczne sprzyjające zdrowiu, bezpieczeństwu i dobremu samopoczuciu uczniów i pracowników.
opracowała: mgr K. Dziugan, mgr D. Olszewska-Brandt dziękuję za uwagę opracowała: mgr K. Dziugan, mgr D. Olszewska-Brandt