Departament Zdrowia Publicznego,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WROCŁAWSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
Advertisements

Główne zagadnienia Dlaczego zajmujemy się wypadkami?
Profilaktyka otyłości w działaniach Ministra Zdrowia
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE WRK. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 41% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1949 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
Małopolski Program Kompleksowej Opieki Psychiatrycznej
Krzysztof Kłos Dyrektor Departamentu Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Gminne i powiatowe programy ochrony zdrowia.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Dr n. med. Lucyna Kapka Fakty wg WHO Źródło: dr n. med. Lucyna Kapka
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Lubuski Program Prewencji Pierwotnej Nowotworów
Trzymaj Formę! - wprowadzenie
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Joanna Skowron Kierownik Projektu Główny Inspektorat Sanitarny
Małopolskie Centrum Zdrowia Publicznego w Krakowie
WSPÓŁPRACA FINANSOWA I POZAFINANSOWA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI.
JAK DBAĆ O ZDROWIE czyli EUROPEJSKI KODEKS WALKI Z RAKIEM
FINANSOWANIE ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH Z BUDŻETÓW SAMORZĄDOWYCH
ROLA I ZADANIA POWIATU W SYSTEMIE OPIEKI ZDROWOTNEJ NA PRZYKŁADZIE POWIATU OLKUSKIEGO POWIAT OLKUSKI.
Przedmiot: Medycyna Rodzinna, Wydział LEkarski II UM Poznan, VI rok
NOWOTWORY ZŁOŚLIWE W POLSCE
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Cele szczegółowe dla Grupy Roboczej ds. Monitorowania do Pomorskiego Programu Profilaktyki i Leczenia Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego i Chorób Nowotworowych.
Program profilaktyki i promocji zdrowia dla miasta Krosna na 2010 r.
Program profilaktyki i wczesnego wykrywania nowotworów jelita grubego
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Stan zdrowia mieszkańców Warszawy
dr Elwira Gross-Gołacka Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
w praktyce pedagogicznej
Czym jest zdrowie?.
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
Szkoła Promująca Zdrowie
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
„Szkoła Cukrzycy” Porozumienie Zielonogórskie
Zalecenia żywieniowe w prewencji chorób układu krążenia. dr n. med
Piotr Wojcieszek.
Europejski Fundusz Społeczny Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: „Promocja integracji społecznej” Działanie 7.1: „Rozwój i upowszechnianie.
”Choroby układu krążenia jako problem zdrowia publicznego w woj
Nowa perspektywa finansowa – wyzwania i szanse dla wzmocnienia ochrony zdrowia w latach Ministerstwo Zdrowia 23 września 2015 r.
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
AHA Czy terapia grupowa może pomóc w promowaniu zdrowia w chorobach układu krążenia? Michał Chudzik
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Profilaktyka Działania profilaktyczne w pracy pielęgniarskiej Sn iż ana Dydy ń ska Svetlana Todorenko.
Otyłość -Jest stanem patologicznego zwiększenia ilości tkanki tłuszczowej u mężczyzn powyżej 25%, a u kobiet powyżej 30%masy ciała. -Do celów praktycznych.
Program Operacyjny PL13 – Ograniczenie społecznych nierówności w zdrowiu Tytuł projektu: „Równe szanse w zdrowiu – program profilaktyki i promocji zdrowia.
Znaczenie profilaktyki zdrowotnej w utrzymaniu sprawności do długowieczności Małgorzata Kaczmarczyk Kielce, 15 czerwca 2016 roku.
Ustawa o zdrowiu publicznym – co zmienia w funkcjonowaniu profilaktyki narkomanii i problemów alkoholowych? Dr n. med. Łukasz Balwicki.
Regionalny Program Zdrowotny Województwa Pomorskiego
Europejski Fundusz Społeczny -
Dr Anna Augustynowicz, Dr Aleksandra Czerw
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Program polityki zdrowotnej dotyczący prewencji cukrzycy typu 2
Zapis prezentacji:

Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Narodowy Program Zdrowia jako narzędzie realizacji polityki zdrowotnej Kraków, 25 maja 2011 r. Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Tylko zdrowe społeczeństwo Rozwój gospodarczy i społeczny społeczeństwa jest w znacznym stopniu uwarunkowany zdrowiem społeczeństwa. Tylko zdrowe społeczeństwo jest w stanie produkować dobra materialne i niematerialne. (prof. Jerzy Karski) Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Zdrowie jest to pozytywny stan fizyczny, umysłowy i społeczny, a nie tylko nieobecność choroby lub niepełnosprawności (śOZ -1946) Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Zdrowie człowieka zależy od wielu powiązanych ze sobą czynników, a wśród nich wyróżnia się cztery grupy główne: Styl życia (ok. 50% „udziału”) Środowisko fizyczne i społeczne życia, pracy, nauki (ok. 20%) Czynniki genetyczne (ok. 20%) Działania służby zdrowia (ok. 10%) (Marc Lalonde) Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Prewencja pierwotna I st. Są to starania zmierzające do zmniejszenia prawdopodobieństwa zachorowalności poprzez przeciw-działanie szkodliwym warunkom, zamiana szkodliwych, z punktu widzenia zdrowia, nawyków życiowych na korzystne, utrwalenie prawidłowych zachowań. Prewencja Wtórna II st. Stosowana jest gdy wykryte są pierwsze symptomy choroby (przesiewowe badania skriningowe). Pacjenci uczeni są zdrowego stylu życia i umiejętności pomagających w powrocie w zdrowia. Prewencja III st. Ma na celu zapobieganie skutkom, minimalizowanie powikłań choroby. oraz przeciwdziałanie jej nawrotom. Zainteresowani są uczeni takiego stylu życia, który pozwala im powrócić do funkcjonowania we wszystkich wymiarach życia, mimo choroby lub funkcjonować samodzielnie mimo niepełnosprawności. Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Amerykański naukowiec G.E. Alan Dever stwierdził, że 90% nakładów na system opieki zdrowotnej 10% redukcji umieralności 1,5% nakładów na zmianę stylu życia 40% redukcji umieralności 7% nakładów na ochronę środowiska 30% obniżenia umieralności Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Narodowy Program Zdrowia 2007-2015: Określa główne kierunki polityki zdrowotnej państwa Jest próbą zjednoczenia wysiłków różnych organów administracji rządowej, organizacji pozarządowych oraz społeczności lokalnych, w celu: Ochrony Utrzymania Poprawy zdrowia społeczeństwa polskiego Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Celem głównym NPZ jest „Poprawa zdrowia i związanej z nim jakości życia ludności oraz zmniejszenie nierówności w zdrowiu”. Cel ma być osiągany poprzez: kształtowanie prozdrowotnego stylu życia społeczeństwa tworzenie środowiska życia, pracy i nauki sprzyjającego zdrowiu aktywizowanie jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych do działań na rzecz zdrowia Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Cele strategiczne zapisane w Narodowym Programie Zdrowia: 1. Zmniejszenie zachorowalności i przedwczesnej umieralności z powodu chorób naczyniowo-sercowych, a w tym udarów mózgu Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Cele strategiczne zapisane w Narodowym Programie Zdrowia: 2. Zmniejszenie zachorowalności i przedwczesnej umieralności z powodu nowotworów złośliwych Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Cele strategiczne zapisane w Narodowym Programie Zdrowia: 3. Zmniejszenie częstości urazów powstałych w wyniku wypadków i ograniczenie ich skutków Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Cele strategiczne zapisane w Narodowym Programie Zdrowia: 4. Zapobieganie zaburzeniom psychicznym przez działania prewencyjno-promocyjne Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Cele strategiczne zapisane w Narodowym Programie Zdrowia: 5. Zmniejszenie przedwczesnej zachorowalności i ograniczenie negatywnych skutków przewlekłych schorzeń układu kostno-stawowego Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Cele strategiczne zapisane w Narodowym Programie Zdrowia: 6. Zmniejszenie zachorowalności i przedwczesnej umieralności z powodu przewlekłych chorób układu oddechowego Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Cele strategiczne zapisane w Narodowym Programie Zdrowia: 7. Zwiększenie skuteczności zapobiegania chorobom zakaźnym i zakażeniom Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Cele strategiczne zapisane w Narodowym Programie Zdrowia: 8. Zmniejszenie różnic społecznych i terytorialnych w stanie zdrowia populacji Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Cele operacyjne dotyczące czynników ryzyka i działań w zakresie promocji zdrowia: 1. Zmniejszenie rozpowszechnienia palenia tytoniu Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Cele operacyjne dotyczące czynników ryzyka i działań w zakresie promocji zdrowia: 2. Zmniejszenie i zmiana struktury spożycia alkoholu oraz zmniejszenie szkód społecznych spowodowanych alkoholem Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Cele operacyjne dotyczące czynników ryzyka i działań w zakresie promocji zdrowia: 3. Poprawa sposobu żywienia ludności i jakości zdrowotnej żywności oraz zmniejszenie występowania otyłości Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Cele operacyjne dotyczące czynników ryzyka i działań w zakresie promocji zdrowia: 4. Zwiększenie aktywności fizycznej ludności Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Cele operacyjne dotyczące czynników ryzyka i działań w zakresie promocji zdrowia: 5. Ograniczenie używania substancji psychoaktywnych i związanych z tym szkód zdrowotnych Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Cele operacyjne dotyczące czynników ryzyka i działań w zakresie promocji zdrowia: 6. Zmniejszenie narażenia na czynniki szkodliwe w środowisku życia oraz pracy oraz ich skutków zdrowotnych i poprawa stanu sanitarnego kraju Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Cele operacyjne dotyczące wybranych populacji 7. Poprawa opieki zdrowotnej nad matką, noworodkiem i małym dzieckiem Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Cele operacyjne dotyczące wybranych populacji 8. Wspieranie rozwoju i zdrowia fizycznego, psychospołecznego oraz zapobieganie najczęstszym problemom zdrowotnym i społecznym dzieci i młodzieży Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Cele operacyjne dotyczące wybranych populacji 9. Tworzenie warunków do zdrowego i aktywnego życia osób starszych Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Cele operacyjne dotyczące wybranych populacji 10. Tworzenie warunków dla aktywnego życia osób niepełnosprawnych Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Cele operacyjne dotyczące wybranych populacji 11. Intensyfikacja zapobiegania próchnicy zębów u dzieci i młodzieży Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Niezbędne działania ze strony ochrony zdrowia i samorządu terytorialnego 12. Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych do działań na rzecz zdrowia społeczeństwa Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Niezbędne działania ze strony ochrony zdrowia i samorządu terytorialnego 13. Poprawa jakości świadczeń zdrowotnych w zakresie skuteczności, bezpieczeństwa i akceptowalności społecznej, w tym przestrzegania praw pacjenta Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Niezbędne działania ze strony ochrony zdrowia i samorządu terytorialnego 14. Usprawnienie wczesnej diagnostyki i czynnej opieki nad osobami zagrożonymi chorobami układu krążenia, udarami mózgowymi, nowotworami, powikłaniami cukrzycy, chorobami układu oddechowego oraz chorobami reumatycznymi, szczególnie poprzez działania podstawowej opieki zdrowotnej Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Niezbędne działania ze strony ochrony zdrowia i samorządu terytorialnego 15. Zwiększenie i optymalne wykorzystanie systemu ochrony zdrowia oraz infrastruktury samorządowej dla potrzeb promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej. Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Realizacja NPZ przez jednostki samorządu terytorialnego

Departament Zdrowia Publicznego, Sprawozdanie z monitorowania realizacji NPZ przedkładane Premierowi Rzeczpospolitej Polski za rok 2009 Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Najważniejsze wnioski z monitoringu: Celami operacyjnymi NPZ w 2009 zostało objętych 19 400 000 osób, w 2008 – 19 600 000 osób, Cel operacyjny nr 2 „Przeciwdziałanie problemom alkoholowym” posiadał największy zasięg – 4 702 000 osób tj. 23,4% populacji objętej działaniami NPZ w 2009, w 2008 – 23,1% populacji, Cel nr 4 „Aktywność fizyczna ludności” – 17,8% w 2009 oraz 15,1% w 2008, Cel nr 5 „Walka z uzależnieniami od substancji psychoaktywnych” – 11,3% w 2009, 12,4% w 2008, Cel nr 1 „Walka z paleniem tytoniu” – 10.6% w 2009, 9,9% w 2008 roku. Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Najważniejsze wnioski z monitoringu: Cel nr 7 „Poprawa opieki nad matką i dzieckiem” – 0,5% w 2009 oraz 0,5% w 2008, Cel nr 14 „ Działania profilaktyczne z zakresu chorób przewlekłych” – 7,3% w 2009, a 11,4% w 2008. Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Wyniki monitorowania NPZ przez jednostki samorządu terytorialnego – procent populacji objętej działaniami celów operacyjnych Cel operacyjny NPZ 2008 2009 Zmiana w % 1. Zmniejszenie rozpowszechnienia palenia tytoniu 9,9% 10,6% 0,7% 2. Zmniejszenie i zmiana struktury spożycia alkoholu 23,1% 24,3% 1,2% 3. Poprawa żywienia ludności, zmniejszenie występowania otyłości 6,9% 6,1% - 0,8 % 4. Zwiększenie aktywności fizycznej 15,1% 17,8% 2,7% 5. Zmniejszenie spożywania substancji psychoaktywnych 12,4% 11,3% - 1,1% 6. Zmniejszenie narażenia na czynniki szkodliwe (praca, środowisk.) 7,7% 6,8% - 0,9 % 7. Poprawa opieki zdrowotnej nad matką, noworodkiem i dzieckiem 0,4% 0,5% 0,1% 8. Wspieranie rozwoju fizycznego i psychofizycznego młodzieży 5,2% 7,3% 2,1% 9. Tworzenie warunków do zdrowego i aktywnego życia starszych ludzi 0,8% 0,6% - 0,2% 10. Tworzenie warunków do zdrowego życia osób niepełnosprawnych 3,2% -0,5% 11.Intensywifkacja zapobiegania próchnicy zębów dzieci i młodzieży 3,9% 4,6% 13. Poprawa jakości świadczeń zdrowotnych (skuteczność, bezpieczeń.) 0,0% 14. Usprawnienie wczesnej diagnostyki i czynnej opieki nad osobami zagrożonymi ChUK, nowotworami, powikłaniami cukrzycy,ch.reumatycz. 11,4% -7,1% Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Badanie marketingowe „Realizacja zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia w wybranych gminach”. Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Najważniejsze wnioski z badania: słaba znajomość zagadnień z zakresu ochrony zdrowia, utożsamianych często z inwestycjami w infrastrukturę niskie nakłady na ochronę zdrowia i powtarzalność rodzaju wykonywanych zadań brak w gminach osób, które przedkładałyby wójtom i burmistrzom zagadnienia ochrony i promocji zdrowia Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, istnieje potrzeba organizowania szkoleń ogólnych dla wójtów, burmistrzów z zakresu ochrony zdrowia ważnym jest poznawanie potrzeb wójtów i burmistrzów oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów, dostarczanie informacji na temat problemów zdrowotnych mieszkańców kluczowym zdaje się być zatrudnienie przez gminy osób z przygotowaniem z zakresu zdrowia publicznego Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, pomocnym będzie pokazywanie przykładów „dobrych praktyk” programów zdrowotnych istotnym dla realizacji zadań z ochrony zdrowia będzie promowanie gmin dbających o zdrowie mieszkańców np. przez wymienianie takich gmin w czasie szkoleń, w materiałach szkoleniowych, informacyjnych, w mediach Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Badanie marketingowe „Badanie programów zdrowotnych przeprowadzone z uczestnikami programów zdrowotnych”. Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Najważniejsze wnioski z badania: Sposoby docierania z informacją o programach winny być zróżnicowane – osobiste polecanie i zapisanie przez znajomych/członka rodziny, informacja od lekarza, ogłoszenia w kościele, bezpłatna prasa, słupy ogłoszeniowe, internet Programy zdrowotne potrzebują pozytywnego, zachęcającego przesłania dla potencjalnych uczestników Przesłania winny być budowane na tym, co dzięki udziałowi w programie uczestnicy zyskają Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Departament Zdrowia Publicznego, Przesłania winny mieć zróżnicowaną treść w zależności od typu programu (krótkotrwałe, czy też wymagające większego zaangażowania), płci uczestników (kobiety – kontakt z innymi, utrzymanie zadbanej figury, mężczyźni – robienie czegoś wartościowego w życiu, oraz oferować inne typy aktywności dla kobiet i mężczyzn). Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Ministerstwo Zdrowia będzie kontynuować działania, mające na celu: Podniesienie rangi zagadnień zdrowia publicznego – w Ministerstwie Zdrowia prowadzone są prace nad założeniami do ustawy o zdrowiu publicznym Popularyzację zagadnień promocji zdrowia Określenie, we współpracy, ze środowiskiem naukowym, priorytetów zdrowotnych do realizacji w wybranych okresach czasu Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

Ministerstwo Zdrowia będzie kontynuować działania, mające na celu: Popularyzację programów zdrowotnych w ramach “dobrych praktyk” Przedkładanie kompetentnym organom potrzeb finansowych dotyczących realizacji programów zdrowotnych Wprowadzenie obowiązkowych formularzy sprawozdawczych z realizacji celów operacyjnych NPZ Departament Zdrowia Publicznego, Ministerstwo Zdrowia, Teresa Karwowska

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ