SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. BŁ. KAROLINY W ILKOWICACH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Program wychowawczy szkoły
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
PRAWA CZŁOWIEKA.
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 81 W WARSZAWIE
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
dr Elżbieta Męcina-Bednarek
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
WSPÓŁPRACA SZKOŁY I RODZICÓW
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY NA LATA
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
Koncepcja funkcjonowania Gimnazjum w Dziadowej Kłodzie
Koncepcja pracy szkoły
Szkoła Współpracy.
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
w praktyce pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY NA LATA
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 166 W ŁODZI
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
WIZJA Stworzenie dzięki odpowiedniemu programowi, metodom nauczania i środkom dydaktycznym, takich warunków nauczania i uczenia się, które umożliwią.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
STATUTSZKOŁYPODSTAWOWEJ NR 2 W ROGOŹNIE.. CO TO JEST STATUT SZKOŁY? Statut szkoły, dokument dotyczący organizacji i funkcjonowania szkoły. Statut szkoły.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
PROGRAM WYCHOWAWCZY KATOLICKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI W KIELCACH.
WITAMY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 51 z Oddziałami Integracyjnymi im. Fryderyka Chopina w Katowicach.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Marii Kownackiej w Łodzi w Łodzi Rok szkolny 2009/ Łódź, ul. Hufcowa 20A, tel
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Szkoła Podstawowa nr 2 w Plewiskach Nowoczesna szkoła, szkołą jutra. Szkoła jutra- szkołą obywatelskiego dialogu.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. BŁ. KAROLINY W ILKOWICACH PROGRAM WYCHOWAWCZY SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. BŁ. KAROLINY W ILKOWICACH

Program wychowawczy Szkoły Podstawowej Im. Bł. Karoliny w Ilkowicach Program Wychowawczy został opracowany przez zespół nauczycieli po wcześniejszym rozpoznaniu uczniów i oczekiwań rodziców. Opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym, których podejmuje się szkoła. Został oparty na misji i wizji szkoły. Jest otwarty i modyfikowany w trakcie realizacji.

PRIORYTETY SZKOŁY Szkoła organizuje proces rozwoju ucznia ukierunkowany na jego sukces. Atmosfera szkoły sprzyja efektywnej pracy. Realizację zadań szkoły zapewniają kwalifikacje i umiejętności kadry pedagogicznej. Szkoła integruje się ze środowiskiem lokalnym i promuje swoją działalność w tym środowisku. Szkoła uczy odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny oraz poszanowania dziedzictwa kulturowego.

CELE WYCHOWAWCZE Sprzyjanie wszechstronnemu rozwojowi ucznia, uwzględniającego jego predyspozycje intelektualne, emocjonalne i fizyczne, środowisko rodzinne i kulturowe. Budowanie pozytywnych więzi uczuciowych: przyjaźni, szacunku, tolerancji, empatii. Rozwijanie postaw społecznych i obywatelskich w duchu poszanowania dla tradycji narodowych, państwowych i lokalnych. Efektywna współpraca z domem oraz integracja ze środowiskiem lokalnym.

CELE WYCHOWAWCZE CD. Przygotowanie ucznia do dokonywania wyborów wartości i odpowiedzialnego podejmowania decyzji. Nabywanie umiejętności dbania o własne zdrowie. Dbanie o poczucie bezpieczeństwa dzieci.

Nasza szkoła to: placówka w której: panuje życzliwa i przyjazna atmosfera oparta na kulturze osobistej, wzajemnym szacunku i akceptacji, pomocy i współdziałaniu, w której nie ma agresji i braku tolerancji, uczniowie mogą wszechstronnie rozwijać zainteresowania, zdobywać wiedzę i umiejętności, które dobrze przygotowują ich do dalszego etapu kształcenia, rodzice aktywnie uczestniczą w procesie budowania systemu wartości u swoich dzieci, współdziałają i wspierają nauczycieli, współuczestniczą w rozwiązywaniu problemów i podejmowaniu decyzji, poprzez aktywność uczymy pracy na rzecz środowiska, kształtujemy postawy otwartości i kreatywności.

Nasza szkoła ma: stwarzać wszystkim uczniom takie same warunki i szanse na radosne dzieciństwo i rozwój, propagować Konwencję Praw Dziecka, budzić szacunek do polskiego dziedzictwa kulturowego oraz rozbudzać patriotyzm i dumę z dorobku pokoleń, przygotować młodzież do życia we współczesnym świecie przestrzegając przed zagrożeniami , przygotować ucznia do świadomego wyboru dalszej drogi kształcenia.

MODEL ABSOLWENTA Działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze prowadzone przy udziale wychowawców, rodziców i organizacji współpracujących ze szkołą, mają zmierzać do ukształtowania osobowości i sylwetki ucznia ... ... absolwenta Szkoły Podstawowej Im. Bł. Karoliny który będzie:

MODEL ABSOLWENTA ... absolwenta, który będzie: akceptował siebie, mając świadomość swoich mocnych i słabych stron, pracował nad swoim własnym rozwojem, budując swój system wartości, posiadał szerokie zainteresowania i pasje poznawcze, umiał szanować pracę innych, a umiał rzetelnie pracować, umiał komunikować się z innymi ludźmi i współdziałać w grupie, potrafił wiadomości teoretyczne zastosować w praktyce, wrażliwy na potrzeby i krzywdę innych, aktywny i twórczy, obowiązkowy, zaradny i odpowiedzialny, wolny od uzależnień, tolerancyjny,

ZASADY REALIZACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO: Pierwotne i największe prawa wychowawcze w stosunku do swoich dzieci posiadają rodzice. Nauczyciele wspierają rodziców w dziedzinie wychowania, a tym samym nie ponoszą wyłącznej i całkowitej odpowiedzialności za efekty wychowania. Wszyscy członkowie społeczności szkolnej znają program wychowawczy i są jego współtwórcami w kolejnych etapach realizacji. Wszyscy pracownicy szkoły biorą udział w realizacji programu wychowawczego, wspomagając się wzajemnie w rozwiązywaniu, problemów, podejmując współodpowiedzialność za efekty jego realizacji. Nauczyciele wspomagają rozwój osobowy ucznia we wszystkich wymiarach: intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym.

ZASADY REALIZACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO cd Uczniowie mają możliwość dociekania do prawdy, szkoła ułatwi im osiągnięcie świadomości życiowej. W szkole kładzie się nacisk na budzenie wrażliwości moralnej, na wspomaganie uczniów w ich dążeniu do samodzielności osądów, rozwijanie wrażliwości na dobro. Szkoła dąży do kształtowania w uczniach szacunku dla dobra wspólnego, rodziny, społeczności lokalnej, a także do rozwijania patriotyzmu jako wartości o podstawowym znaczeniu. Uczniowie otrzymują w szkole pomoc w rozpoznawaniu wartości moralnych, w dokonywaniu wyborów i hierarchizacji tych wartości.

POWINNOŚCI WYCHOWAWCÓW KLASOWYCH Rzetelne, coroczne, zapoznanie uczniów w czasie godzin wychowawczych i ich rodziców podczas zebrań z rodzicami z podstawowymi dokumentami regulującymi życie szkoły: Statutem szkoły, Programem wychowawczym, programem profilaktyki, Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania. Zapewnienie uczniom i ich rodzicom wszechstronnych informacji dotyczących postępów uczniów w nauce i zachowaniu oraz wymagań edukacyjnych stawianych przez szkolę. Rozpoznanie sytuacji wychowawczej uczniów i poinformowanie uczących nauczycieli o trudnych przypadkach w tym zakresie. Koordynowanie działań zespołu klasowego, wspieranie rozwoju uczniów. Podejmowanie systematycznych wysiłków zmierzających do wytworzenia prawidłowej atmosfery w zespole klasowym.

POWINNOŚCI WYCHOWAWCÓW KLASOWYCH cd. Dbanie o rozwój samorządności w klasie. Uczestniczenie we wszystkich sytuacjach ważnych dla klasy ujętych w planie wychowawczym, np.: imprezach, wycieczkach, w których uczestniczą wychowankowie. Rozwiązywanie bieżących problemów dydaktycznych i wychowawczych we współpracy z rodzicami, nauczycielami. Czuwanie nad przestrzeganiem obowiązującego w szkole prawa zarówno przez uczniów jak nauczycieli uczących w klasie. Prawidłowe i systematyczne prowadzenie dokumentacji szkolnej.

ZASADY WSPÓŁPRACY WYCHOWAWCZEJ Z RODZICAMI Rodzice mają obowiązek uczestniczyć w zebraniach z rodzicami organizowanych przez wychowawcę klasy lub dyrektora szkoły oraz prelekcjach poświęconych zagadnieniom wychowawczym. Rodzice mają obowiązek zawiadamiania wychowawcy o nieobecności ucznia, stałego kontaktu z wychowawcą w trudnych sytuacjach wychowawczych. Rodzice mają obowiązek dbać o odpowiedni strój i wygląd dziecka. Rodzice mają prawo do informacji o postępach dziecka w nauce i zachowaniu, w związku z tym powinni utrzymywać stały kontakt z wychowawcą klasy i nauczycielami. Rodzice mają prawo zgłaszania uwag i propozycji, które mogą usprawnić pracę szkoły. Rodzice winni czynnie uczestniczyć w pracach, imprezach i uroczystościach na rzecz klasy i szkoły.

ZASADY WSPÓŁPRACY WYCHOWAWCZEJ Z RODZICAMI Rodzice i nauczyciele współpracują z sobą w sprawach kształcenia. Rola szkoły sprowadza się do wspierania rodziców w procesie wychowania ich dzieci. Mając na względzie wspomagającą rolę szkoły względem rodziców oczekujemy od nich następujących postaw: Zaufania do szkoły, Zainteresowania sprawami własnego dziecka, Bycia rodzicem, a nie kolegą dla własnego dziecka, Uczestniczenia w wypracowaniu wspólnej płaszczyzny porozumienia rodziców i nauczycieli, Wiary w dobre intencje wychowawcze nauczycieli.

Rola rodziców i nauczycieli w procesie edukacji Edukacja dzieci i młodzieży jest wspólną sprawą rodziców i nauczycieli. Rodzice rozpoczynają proces edukacji, wpajają wartości, rozbudzają uczucia i kształtują wyobraźnię. Szkoła kontynuując edukację, rozwija i pogłębia treści wyniesione z domu. W szkole i w nauczycielach rodzice znajdować powinni sojuszników, a ich współdziałanie powinno opierać się na zaufaniu, życzliwości i wzajemnym szacunku.

Rodzice oczekują od szkoły… budowania autorytetu rodziców w oczach dziecka, zapewnienia dzieciom poczucia bezpieczeństwa w szkole, zapewnienia wszechstronnego rozwoju dziecka i wysokiego poziomu edukacji, dostosowania wymagań do możliwości dziecka, dobrych relacji nauczycieli z uczniami, udzielania rzetelnych informacji o dziecku, przedstawiania ofert programowych oraz informowania o wydarzeniach z życia klasy i szkoły, dobrego wyposażenia placówki.

Nauczyciele oczekują od rodziców… otwartej i szczerej komunikacji w sprawach problemów dziecka w szkole, systematycznego kontaktowania się ze szkołą oraz stałego zainteresowania tym, co dzieje się w życiu dziecka w szkole, a także w domu, akceptacji osoby nauczyciela przez dziecko i rodziców oraz aprobaty dla nauczyciela w roli dydaktyka i wychowawcy, pomocy w organizowaniu funkcjonowania dziecka w szkole, obserwowania, wspierania i doceniania postępów dziecka w nauce oraz pozytywnego komentowania jego sukcesów, wspólnego wraz z nauczycielami ponoszenia odpowiedzialności za dziecko i jego rozwój.

Na czym polega partnerstwo w szkole? Partnerstwo w szkole to: otwartość i właściwy przepływ informacji między nauczycielami a rodzicami oraz wzajemne wsparcie i szacunek, wspólna odpowiedzialność za edukację dzieci i realizację wyznaczonych celów, włączanie rodziców w tworzenie i realizację projektów szkolnych, aby wspólnie rozwijać talenty uczniów, wspólne tworzenie atmosfery bezpieczeństwa, zaufania i wzajemnego polegania na sobie. Partnerskie współdziałanie da ogromną satysfakcję całej społeczności szkolnej i zwiększy zaangażowanie rodziców.

WARTOŚCI WYCHOWAWCZE: Kształtowanie zainteresowań i wrażliwości poznawczej na przejawy prawdy, dobra i piękna w świecie Rozbudzenie wewnętrznej potrzeby uczenia się, odkrywania świata, badania relacji między różnymi zjawiskami i dziedzinami działalności człowieka Kształtowanie umiejętności komunikowania się w relacji uczeń – uczeń, uczeń – nauczyciel Wyrabianie umiejętności określania swoich mocnych i słabych stron oraz dokonania samooceny swoich osiągnięć Uczenie samodzielności, odpowiedzialności za siebie i innych, szacunku wobec drugiego człowieka oraz tolerancji Uczenie szacunku do tradycji, dóbr kultury i kształtowanie postaw patriotycznych Wspieranie w osiąganiu własnych celów życiowych poprzez rzetelną pracę Rozwijanie aktywności społecznej

Zadania szkoły jako środowiska wychowawczego: Opieka wychowawców nad psycho - fizycznym rozwojem dziecka Wspieranie dziecka w przyswajaniu wiedzy i umiejętności umożliwiających funkcjonowanie w społeczności (w grupie rówieśniczej, szkole, środowisku itp.) Przygotowanie dziecka do samodzielnego życia Stwarzanie warunków sprzyjających współpracy wychowawczej - domu, szkoły, środowiska

Metody pracy: Gry i zabawy. Dyskusje w grupie. Drama. Twórczość dzieci. Symulacje. Wycieczki tematyczne, turystyczne, turystyczno-krajoznawcze. Warsztaty poznawczo-doskonalące.

Formy pracy: Praca w grupach Praca indywidualna

☺ PODSUMUJMY ☺ Jesteśmy szkołą, której celem jest, aby: Nasi uczniowie byli należycie wyedukowani, to znaczy: Byli przygotowani do kontynuowania z powodzeniem nauki w gimnazjum Umieli samodzielnie myśleć i sprawnie działać Realizowali swoje talenty i zainteresowania Przestrzegali norm etycznych i byli otwarci na potrzeby drugiego człowieka Rodzice naszych uczniów dobrze czuli się w szkole, znaleźli tu swoje miejsce, tworzyli grupę ludzi wspierających szkołę i siebie nawzajem, to znaczy: Mieli możliwość wypowiadania opinii na temat pracy szkoły Znali programy nauczania i system oceniania stosowany w szkole Znaleźli pomoc w trudnych sytuacjach rodzinnych i problemach wychowawczych Pracownicy szkoły byli zadowoleni i usatysfakcjonowani efektami własnej pracy. Mieli możliwość ciągłego rozwoju i dokształcania się. Czuli, że ich praca jest doceniana i zauważana.

OSIĄGAMY TO PRZEZ: Nowoczesne programy nauczania integrujące wiedzę, przyczyniające się do zrozumienia otaczającego świata Stosowanie takich metod nauczania, które uczą samodzielności, pozwalają zdobyć umiejętności potrzebne w dalszej nauce i dorosłym życiu Jasny system oceniania, znany uczniom i rodzicom Bogaty wybór zajęć pozalekcyjnych: Koła przedmiotowe rozszerzające wiedzę np. matematyczne, polonistyczne, przyrodnicze Koła zainteresowań pozwalające realizować swoje pasje i rozwijać talenty np. chór, taneczne Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze umożliwiające korygowanie i usuwanie niepowodzeń szkolnych

OSIĄGAMY TO PRZEZ cd. Program wychowawczy oparty na ogólnie akceptowanych normach etycznych, uczący wspólnego działania, odpowiedzialności, przygotowujący do pełnienia ważnych ról społecznych i zawodowych przez: Działalność samorządową Realizacje szkolnego programu profilaktyki ( przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej, uzależnieniom) Tworzenie tradycji szkoły (uroczyste ślubowanie klas pierwszych, gazetka szkolna, stałe imprezy szkolne: dzień patrona szkoły, święto Ziemi oraz imprezy klasowe) Realizację ścieżek międzyprzedmiotowych: edukacji prozdrowotnej, ekologicznej, czytelniczej i multimedialnej i innych

OSIĄGAMY TO PRZEZ cd. Dobre wyposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne, sprzęt audiowizualny, pracownie komputerową i pracownie przedmiotowe Stałą współpracę z rodzicami: zebrania klasowe, uroczystości szkolne, konsultacje nauczycieli

Przesłanie wychowawcze szkoły Wszystko czego doświadcza dziecko zależy od środowiska, w którym żyje. Toteż: Dzieci otrzymujące dość zachęty, uczą się śmiałości. Dzieci, którym się nie szczędzi pochwał, uczą się uznawać wartości. Dzieci w pełni aprobowane, uczą się lubić samych siebie. Dzieci akceptowane, uczą się odnajdować w świecie miłość. Dzieci, które często słyszą słowa uznania, uczą się stawiać sobie cele. Dzieci wzrastające w atmosferze wspólnoty, uczą się hojności. Dzieci otaczane rzetelnością i uczciwością, uczą się, czym jest prawda i sprawiedliwość.

Przesłanie wychowawcze szkoły cd. Dzieci wychowane w poczuciu bezpieczeństwa, uczą się ufać sobie i innym Dzieci dorastające w klimacie przyjaźni, uczą się, jak wspaniale jest żyć. Dzieci otoczone łagodnością, uczą się spokoju ducha. Chcemy być szkołą, która kształcić będzie uczniów na miarę XXI wieku tak, aby zapewnić uczniom wszechstronny rozwój, by potrafili radzić sobie w dynamicznie zmieniającym się świecie i stawić czoła coraz bardziej wymagającej rzeczywistości.

Dziękuję