GIMNAZJUM NR 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zjednoczonej Europy w Lesznie Nous sommes autant d'hommes que de langues que nous connaissons Ile języków znasz, tyle razy jesteś człowiekiem J. W. Goethe
Dwujęzyczność (bilingwizm) to umiejętność posługiwania się dwoma różnymi językami jako językami ojczystymi to nie nauka dwóch języków obcych, tylko nauczanie w dwóch językach: w języku polskim i języku obcym nowożytnym, będącym drugim językiem nauczania
W naszej szkole elementy nauczania dwujęzycznego realizowane są w zakresie obowiązkowych zajęć edukacyjnych: na fizyce z astronomią, matematyce i biologii z ekologią. To właśnie na nich uczniowie nabywają specjalistyczną terminologią anglojęzyczną. Język angielski jest nauczany w niewielkich grupach w rozszerzonym wymiarze godzin- co najmniej 6 tygodniowo, z podziałem na grupy.
Stosowane są najnowsze metody nauczania. W tym: o metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, inscenizacja, gry dydaktyczne: symulacyjne, decyzyjne), o metody eksponujące (film, sztuka teatralna, pokaz połączony z przeżyciem), o metody programowane z użyciem komputera, o metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne, metoda projektów. Ponadto uczniowie mogą korzystać z międzynarodowego księgozbioru liczącego blisko 100 pozycji.
Główne założenia dwujęzyczności w naszym gimnazjum realizacja programu zatwierdzonego przez MEN praca z uczniami w oparciu o standardy międzynarodowego programu edukacyjnego International Baccalaureate. przygotowanie bazy dla klas językowych w szkołach średnich i klasy pre-ibe (klasy wstępnej matury międzynarodowej w II Liceum Ogólnokształcącym w Lesznie) kształcenie zintegrowane w systemie dwujęzycznym w języku polskim i angielskim zajęcia w języku polskim i angielskim stanowią spójny program i uzupełniają się wzajemnie kształtowanie umiejętności samodzielnej pracy poprzez stosowanie metod pracy z uczniem kształtowanie postaw, poszerzanie horyzontów
Cele dwujęzyczności w naszym gimnazjum Zależy nam szczególnie na tym, aby wykształcić w dzieciach: dwujęzyczność, łączącą w sobie umiejętność pracy w języku polskim i angielskim otwartość i ciekawość świata, otwartość na różnorodność kultury, religii umiejętność współpracy, pracy w grupie umiejętność i stosowanie samodzielnego i twórczego myślenia większe szanse rozwoju intelektualnego, pewność siebie w nawiązywaniu kontaktów, większe poczucie własnej wartości a w przyszłości… dwujęzyczność w dorosłym życiu daje nieporównywalną szansę rozwoju zawodowego na arenie światowej
Jak zostać uczniem klasy dwujęzycznej naszego gimnazjum? Nabór do klas dwujęzycznych jest pozarejonowy. Przy rekrutacji brane są pod uwagę: oceny ze świadectwa ukończenia klasy V oceny z I półrocza klasy VI wyniki Testu Predyspozycji (test bada ucznia w zakresie jego pamięci, sprawdza umiejętność selekcji informacji i stawianie hipotez)
Z życia klas dwujęzycznych współpraca z Zespołem Szkół Dwujęzycznych w Poznaniu współpraca międzynarodowa ze szkołą w Turcji komfortowe warunki nauczania uczniowie aktywnie uczestniczą w życiu kulturalnym miasta i regionu
Naszym przesłaniem jest: umożliwienie uczniom wszechstronnego opanowania języka angielskiego na poziomie znacznie wyższym niż jest to możliwe w tradycyjnym nauczaniu wykreowanie absolwenta o wszechstronnie wykształconej osobowości, swobodnie porozumiewającego się w języku angielskim, umiejącego wykorzystać swoje umiejętności w dalszej edukacj i Serdecznie zapraszamy!