Edukacja ekologiczna z „EKOskrzatem”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PREZENTACJA PROJEKTU GMINY MIEJSKIEJ NOWA RUDA
Advertisements

PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka.
„W zdrowym świecie zdrowe dziecię”
Innowacja pedagogiczna
Klasa „0” Szkoła Podstawowa nr 192
Nadleśnictwo Góra Śląska Idea powstania ś cie ż ki Żadna z aktywności leśników nie ma takiego poparcia zrozumienia w społeczeństwie, jak edukacja i w.
Działania podejmowane w zakresie edukacji ekologicznej w ramach Programu „Szkoły dla Ekorozwoju” przez Zespół Kształcenia Specjalnego nr 1 w Gorzowie.
NASZE KONTAKTY Z PARTNERAMI W KRAJU SZKOŁA PODSTAWOWA NR 2 IM. MAJORA HENRYKA SUCHARSKIEGO W KWIDZYNIE.
Program aktywnej edukacji obywatelskiej promujący ochronę walorów przyrodniczo cennych regionów Polski Program aktywnej edukacji obywatelskiej promujący.
PROGRAM COMENIUS Dobre Szkoły dla Młodych Europejczyków/Edukacja Społeczna i Uczenie się Metodą Projektów Good Schools for European Juniors/Social.
Działania z zakresu edukacji ekologicznej Rok szkolny 2011/2012
Warsztaty ekologiczne Białowieża 2009
EDUKACJA EKOLOGICZNA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012
PROMOCJA ZDROWIA Szkoła Podstawowa nr 46.
KSZTAŁCENIE I DOSKONALENIE NAUCZYCIELI W ZAKRESIE EDUKACJI LEŚNEJ
Szkoła Odkrywania Talentów
Profilaktyka i promocja zdrowia w roku szkolnym 2012/2013
OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ
Współpraca z rodzicami w Przedszkolu Miejskim nr 4 w Lubinie
„Od kropelki do kropelki… sukces będzie wielki!”
Akademia Zdrowego Przedszkolaka
Halina Skorupska, SP4 Poznań
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
NOWE KOMPETENCJE – NOWE ŻYCIE. PROGRAM AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ I SPOŁECZNEJ OSÓB DŁUGOTRWALE POZOSTAJĄCYCH BEZ PRACY W GMINIE KLUCZBORK KLUB,,LUBIĘ BYĆ MAMĄ
Ośrodek Działań Ekologicznych Źródła
Mazowiecka Wojewódzka Komenda Ochotniczych Hufców Pracy Ochotniczych Hufców Pracy.
„Wrocławskie Dzieci Uczą Segregować Śmieci” 2011/12
SZKOŁA PODSTAWOWA W WITONI
Niepubliczne Przedszkole ,,Mały Europejczyk” w Chalinie
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
EDUKACJA BEZ GRANIC – KOŁO HISTORYCZNO - PRZYRODNICZE SZKOŁA PODSTAWOWA IM. TADEUSZA KOŚCIUSZKI W PRZEBIECZANACH.
Doświadczenia szkoły związane z realizacją podstawy programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
NAUCZYCIELE I PRACOWNICY SZKOŁY
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU EKOLOGICZNEGO „CZYSTA MAŁOPOLSKA”
„Nasz Zielony Zakątek przy Przedszkolu Samorządowym w Gorzkowicach”.
ZAKRĘCENI UŚWIADOMIENI PRZEBIEG PROJEKTU PL R3.
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
Promowanie zdrowego trybu życia. Publiczne Przedszkole im bł. Jana Pawła II w Szczepanowie.
W związku z postępującą degradacją środowiska naturalnego cała społeczność szkolna wraz z lokalnymi władzami włączyła się w wiele akcji, projektów i.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Kamil Kuczman.  Wycieczka do rezerwatu przyrody „Polanki”
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
„Mój ruch to czyste środowisko” Projekt edukacji ekologicznej współfinansowany przez WFOŚiGW.
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
Katarzyna Heród Miejska Biblioteka Publiczna GALERIA KSIĄŻKI w Oświęcimiu.
TYTUŁ DOBREJ PRAKTYKI Przedszkolaki z „EkoDolinki” – program ekologiczny.
Przedszkole nr 57"Mały Książę" we Wrocławiu Wrocław ul. Chorzowska
Zajęcia edukacji ekologicznej Prowadzący: Beata Rychlik.
Przedszkole Publiczne Nr 5 w Łomży
DEKORACJE SALI PRZESZKOLNEJ
DZIELNICOWA KAMPANIA „SZEŚCIOLATKI W PIERWSZEJ KLASIE”
Udział w konkursach ekologicznych. Ogólnopolski Konkurs Ekologiczny Eko - Planeta W konkursie wzięli udział uczniowie klas IV – VI szkoły podstawowej.
WYCIECZKI PRZYRODNICZE. Wycieczka do Centrum Nauki Kopernik Dzieci poznawały prawa przyrody poprzez samodzielne przeprowadzanie doświadczeń na interaktywnych.
EDUKACJA LEŚNA W NADLEŚNICTWIE SARBIA Jesteśmy uczniami Szkoły Podstawowej w Sarbi. Sarbia to niewielka miejscowość położna na Pojezierzu Wielkopolskim.
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
Innowacja pedagogiczna
Załącznik do protokółu Sesji nr XXII/12 Rady Gminy Unisław Funkcjonowanie punktu przedszkolnego „Radosne dzieciństwo przedszkolaka w Unisławiu” Rok szkolny.
PRZEDSZKOLE NR Lublin ul. Przyjaźni 3 tel.:
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Rok w Przedszkolu Borzęcin Duży 2016/2017.
Program Edukacji Ekologicznej „Człowiek i przyroda – jeden świat”
„Zielona edukacja – twórcze ogrody”
Prezentacja działań z zakresu promocji zdrowia podjętych przez Przedszkole nr 14 w Koninie w latach 2014/2017.
PUBLICZNE PRZEDSZKOLE NR 2
Zapis prezentacji:

Edukacja ekologiczna z „EKOskrzatem” To tytuł innowacji pedagogicznej, która realizowana jest w Przedszkolu Miejskim Nr 97 w Łodzi. Jej działania wspiera Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi

Organizacja sytuacji i zajęć edukacyjnych opiera się na: stosowaniu metod twórczych, problemowych i praktycznych, stosowaniu metod sprzyjających rozwojowi samodzielności poznawczej realizacji zadań otwartych w małych grupach warsztatach twórczych wyrabiających aktywną postawę wobec zagrożeń środowiskowych. zajęciach terenowych dotyczących określonego tematu według przygotowanych scenariuszy

Celami ogólnym i długofalowymi programu jest: kształtowanie mądrego i umiejętnego współżycia z przyrodą, rozwijanie troski i odpowiedzialności o obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi, rozwijanie świadomej aktywności na rzecz ochrony przyrody, dostrzeganie czynników sprzyjających i zagrażających rozwojowi środowiska.

Najważniejsze działania w ramach prowadzonej działalności innowacyjnej to: Zajęcia edukacyjne realizujące program autorski na dany rok szkolny Ścieżka edukacyjna w przedszkolu Zajęcia terenowe i wycieczki Sprzątanie świata – udział w akcji organizowanej przez Fundację „Nasza Ziemia” Organizacja konkursu plastycznego Święto Jabłoni – happening z udziałem rodziców Rajd z EKOskrzatem dla dzieci, laureatów konkursu plastycznego i zgłoszonych grup z przedszkoli Konkursy rodzinne promujące zachowania proekologiczne Wycieczka rodzinna na łono natury

Zajęcia edukacyjne realizujące program autorski Od kilku już lat nasze przedszkole realizuje programy autorskie, których działania wpisane są w cykl roku szkolnego. Były to: „Rok EKOskrzata” rok 2004/2005 „EKOskrzat nad wodą” rok 2005/2006 „EKOskrzat w lesie” rok 2006/2007 „EKOskrzat na łące” rok 2007/2008 „Edukacja leśna z EKOskrzatem” rok 2008/2009 w roku 2009/2010 planujemy realizacje programu „EKOskrzat poznaje zwierzęta” Postacią, która łączy programy w całość jest sympatyczny stworek – EKOskrzat. Każdego roku zapoznaje on dzieci z inną biocenozą. Zajęcia realizowane w ramach takiego programu mają charakter projektu edukacyjnego.

Zabawy badawcze, obserwacje i hodowle Organizacja ich w przedszkolu, to jeden ze sposobów rozwijania aktywności twórczej dziecka. Dziecko ma okazję samodzielnie szukać odpowiedzi na nurtujący je problem. Pobudza to w nim aktywność poznawczą, która przejawia się w działaniach badawczych i w zadawaniu pytań. Natomiast nauczyciel ma za zadanie kierować jego aktywnością tak, aby mogło w pełni rozwijać swoją ciekawość przyrodniczą.

Ścieżka edukacyjna w przedszkolu W ogrodzie przedszkolnym dzięki środkom pozyskanym z WFOŚiGW w Łodzi ustawione są cztery edukacyjne tablice magnetyczne. Tablice te są wspaniałymi pomocami dydaktycznymi do realizowanych zajęć plenerowych z dziećmi.

Zajęcia terenowe i wycieczki W ramach programu dzieci mają corocznie możliwość uczestniczenia w wycieczkach autokarowych: Las Łagiewnicki – udział w cyklicznych zajęciach prowadzonych przez pracowników Leśnictwa Wycieczki do ZOO i ogrodu botanicznego Wycieczki do izby edukacyjnej w Nadleśnictwie Brzeziny i na ścieżkę edukacyjną w rezerwacie „Gałków”. Zwiedzanie przyrodniczej ścieżki dydaktycznej „Żródełko” w Załęczańskim Parku Krajobrazowym w czasie wyjazdów na zielone przedszkole do „Nadwarciańskiego Grodu”. Wycieczki autokarowe do alpinarium i arboretum w Rogowie Udział w zajęciach warsztatowych w Centrum Edukacji Przyrodniczo Leśnej Zwiedzanie gospodarstwa ekologicznego „Ziarno” w Grzybowie

Edukacja przyrodnicza - wspólnie z rodzicami Zawsze jesienią w naszym sadzie odbywa się rodzinny happening „Święto Jabłoni” jest to piknik w którym biorą udział całe rodziny naszych przedszkolaków. Jest on okazją do integracji środowiska rodzinnego, do spędzenia wspólnie czasu na łonie natury a także daje możliwość udziału w zabawach i konkursach zorganizowanych nie tylko dla dzieci. Wycieczki rodzinne są to coroczne wspólne wyprawy całodzienne do ciekawych miejsc w okolicach Łodzi. Na wycieczce zawsze jest czas na zwiedzanie, poznawanie przyrody, chwilę zabawy, wspólny posiłek na trawie a co najważniejsze lepsze poznanie.

Rajd z EKOskrzatem W kwietniowym rajdzie, który od kilku już lat rozpoczyna się w parku im A. Mickiewicza a kończy w ogrodzie przedszkolnym bierze udział około 250 dzieci. Przedszkolaki wędrując odnajdują na mapie swoją trasę i realizują na niej różnorodne ekologiczne zadania. Po dotarciu na metę czekają na nich nagrody i słodki poczęstunek

Działania twórcze z przyrodą w tle. Zachęcając dzieci do różnego rodzaju twórczości staramy się podejmować tematy związane z ochroną przyrody i organizować warsztaty plenerowe .

Efekt ekologiczny programu To zwiększenie świadomości ekologicznej dzieci i ich rodziców mieszkających w środowisku miejskim w pobliżu ciekawych przyrodniczo miejsc rekreacyjnych. Zachęcenie do bezpośredniego kontaktu z naturą. Uwrażliwienie na piękno otaczającej przyrody, nabycie nawyków jej szanowania. Dostrzeganie zagrożeń w naturalnym środowisku. Poznanie biocenoz omawianych w programie oraz charakterystycznej dla nich fauny i flory.