EDUKACJA HUMANISTYCZNA W DOBIE GLOBALIZACJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
im. Króla Jana III Sobieskiego
z ewaluacji zewnętrznej szkoły obrazem działań i efektów kształcenia
Teoria krytyczna.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Współpraca z innymi szkołami Gimnazjum nr 12 w Tychach.
EO/EPC w działaniu Szkoła demokracji – szkoła samorządności
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Małe dziecko w systemie edukacji
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Debata szkolna 6 grudnia 2012 r. 6 grudnia 2012 r.
W OBRONIE KRYTYCZNIE DEMOKRATYCZNEJ EDUKACJI MICHAEL W. APPLE JOHN BASCOM PROFESOR PROGRAMÓW I PROCESU NAUCZANIA ORAZ STUDIÓW NAD POLITYKĄ EDUKACYJNĄ UNIWERSYTET.
Dobra szkoła: uwarunkowania i mechanizmy Zakopane ( m.n.p.m.) Grzegorz Mazurkiewicz.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Wizyta studyjna w Finlandii w ramach projektu Coaching i Tutoring – w stronę nowoczesnej dydaktyki Anna Rudnicka-Ostrowska 2015.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
„WF z klasą” to nowy program Centrum Edukacji Obywatelskiej realizowany przy medialnym wsparciu Gazety Wyborczej i portalu sport.pl.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Nasz wpływ na kwestie globalne
Nasza szkoła - szkołą praktyk w innowacyjnym programie kształcenia przyszłych nauczycieli
Poszukujemy prawidłowości w nas i wokół nas
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Struktura szkolnictwa w Stanach Zjednoczonych
KLASA Społeczno-prawna
Wyzwania w zakresie przygotowania nowej organizacji kształcenia, dostosowanie infrastruktury szkół i placówek oświatowych oraz wpływ wprowadzanych.
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

EDUKACJA HUMANISTYCZNA W DOBIE GLOBALIZACJI WILLIAM GAUDELLI COLUMBIA UNIVERSITY (USA) WWW.GLOBALGUIDEGROUP.COM

Moje wystąpienie w skrócie Globalizacja wywiera ogromny wpływ na szkoły, zwłaszcza poprzez wymuszanie konkurencyjności gospodarki. [Konkurencyjność gospodarki] Ludzkość jest zagrożona, a szkoły straciły kontakt z rzeczywistością. [Zagrożenia dla ludzkości] Dążenia do powrotu do edukacji humanistycznej w Tajlandii i Kanadzie. [Odmienne praktyki] Wydaje mi się, że reforma szkolnictwa w Polsce, podobnie jak w innych krajach, uwzględnia lokalne uwarunkowania, ale nie bierze pod uwagę czynników zewnętrznych, jak globalizacja. W moim przemówieniu sugeruję, że zasady rynkowe stosowane w szkołach (liczenie, mierzenie, klasyfikowanie, ocenianie, nagradzanie) zastępują jakość, choć często wcale o niej nie świadczą. W tym szerokim kontekście wskazuję na alternatywne metody pracy (stosowane w Kanadzie i Tajlandii) ilustrujące tendencje odwrotne lub inny, nietypowy sposób myślenia. Na ich podstawie nauczyciele i liderzy szkół mogą zastanowić sięnad dostosowaniem programów nauczania do takich potrzeb.

Punkt wyjścia „ Po pierwsze, jeśli chcemy, żeby na świecie panował pokój, nasza lojalność musi być ekumeniczna, a nie klasowa. Nasza lojalność musi wykraczać poza naszą rasę, nasze plemię, naszą klasę i nasz naród, a to oznacza, że musimy wypracować perspektywę globalną. Nikt nie może żyć sam; żaden naród nie może istnieć sam, a im usilniej będziemy do tego dążyć, tym więcej będzie wojen. Bóg nas osądzi, musimy więc nauczyć się żyć ze sobą jak bracia, bo inaczej zginiemy razem jak głupcy.” Dr. Martin Luther King, Jr., Kazanie o pokoju wygłoszone z okazji Bożego Narodzenia 24 grudnia 1967 r.

Punkt wyjścia „Jesteśmy globalnymi obywatelami o plemiennych duszach.” Piet Hein, duński naukowiec

Punkt wyjścia „Niewiedza tutaj jest zapracowana, ciągle coś liczy, porównuje, mierzy, wyciąga z tego wnioski i pierwiastki”. Wisława Szymborska

Konkurencyjność gospodarki Podstawowym uzasadnieniem edukacji są korzyści gospodarcze. Od lat 80. ubiegłego wieku względy gospodarcze mają znaczący wpływ na reformę szkolnictwa... wspólne standardy odnośnie podstawy programowej, gotowość do podjęcia edukacji wyższej lub pracy (nawet nie gotowość „obywatelska”, to pojęcie zostało wycofane), szkoły społeczne napędzają reformy, są inkubatorami zasad rynkowych.

Konkurencyjność gospodarki Przesłanie jest jasne: szkoły średnie znajdują się obecnie na linii frontu w amerykańskiej bitwie o zachowanie konkurencyjności gospodarki na arenie międzynarodowej. Szkoły i placówki edukacyjne tracą umiejętność wypracowywania własnych metod pracy stosownie do potrzeb lokalnej społeczności. Przeważa podejście neoliberalane.

Konkurencyjność gospodarki Rozwój BRIC (Brazylia, Rosja, Indie i Kanada) spowodował nowy podział sił w światowej gospodarce.

Konkurencyjność gospodarki Konkurencja gospodarcza oznacza porównania w edukacji, np. : PISA [program międzynarodowej oceny umiejętności uczniów]. Szkół ani uczniów nie można zredukować do łącznych wyników, należy zatem: przyglądanie się kulturze uczenia się, współpraca wśród nauczycieli, wywiązywanie się rodziców ze swojej roli, uczestniczenie szkoły i pracowników w krytycznej refleksji na temat pedagogiki.

Konkurencyjność gospodarki Wartość dodana w edukacji: Nasuwa się skojarzenie z linią montażową do produkcji dzieci, gdzie nauczyciele są poszczególnymi „stanowiskami”. Każdy ponosi odpowiedzialność za własny element. Ale... Wielu nauczycieli, którzy jednego roku osiąga dobre wyniki, w kolejnych latach spada na dno. Nauczyciele, potrafiący szczególnie dobrze pracować ze słabszymi uczniami, dostają ich coraz więcej, w wyniku czego wyniki ich pracy pogarszają się. Zmienne niepowiązane (Salzman, 2012 cytat za Carl Bialik, WSJ).

Konkurencyjność gospodarki Problem sumy zerowej

Konkurencyjność gospodarki Ewaluatorzy odwiedzający szkołę zadają sobie pytanie: Czy powinienem wierzyć w to, co widzę? Wiarygodność „obrazu” szkoły ma kluczowe znaczenie zarówno dla sprawiedliwej oceny jak i zrozumienia tego, co naprawdę tam się dzieje, jak wygląda życie w tej szkole. W miarę wzrostu znaczenia ewaluacji w skali międzynarodowej: decyzje dotyczące wartości i procesów są podejmowane daleko od szkół, wyniki osiągane przez szkoły wzrastają, ale czy rośnie jakość ich pracy?

A tak wygląda rzeczywistość...

Zagrożenia dla ludzkości

Zagrożenia dla ludzkości Maplewood, NJ Huragan Sandy, 30.10.2012 Metro w Nowym Jorku Huragan Sandy, 30.10.2012 Tuckerton, NJ Huragan Sandy, 30.10.2012

Zagrożenia dla ludzkości a edukacja Edukacja w XX w. Edukacja w XXI w. - dominacja jednego państwa, - rozproszone siły globalne, - hegemonia, - porównywalna pozycja różnych państw, - brak świadomości godności ludzkiej, - wzrost świadomości, - autorytarność, - dialog, informacje z wielu źródeł, konkurencja państw, - wspólnota i współpraca, Edukacja humanistyczna/globalna (Parker): nadzieja - dzieci nauczą się troszczyć się o świat, strach lub obawa, że Ziemia zostanie zniwelowana lub "spłaszczona” , hiperbola lub przesadne twierdzenie, że gospodarkę napędza jedynie system edukacyjny.

Odmienne praktyki Nie stanowi utopii ani nie jest „wielką ucieczką” demistyfikacji, a jedynie odkrywa inną konstelację mocy/wiedzy.” (507) Alternatywa dla tego, co jest w stanie- wyobrazić sobie, jak mogłoby być inaczej i jak wprowadzić to w życie. Odmienne praktyki są przykładem na to, co jest inne od oczekiwań.

Odmienne praktyki w Tajlandii „Szkoła globalna” Co się za tym kryje? określanie się instytucją międzynarodową, nastawienie na klasę światową (pojmowaną jako wysoka jakość), elitarni, osiągający wysokie wyniki uczniowie, którzy pewnego dnia będą „rządzić światem”, tym wysiłkom może towarzyszyć alienacja, koncentrowanie się jedynie na ewaluacji, pominięciem wewnętrznej oceny nauczycieli

Odmienne praktyki w Tajlandii Szkoła Marjoon parkowy układ budynków „wrośniętych” w krajobraz, budynki szkoły podstawowej, średniej, kolegiów nauczycielskich i wydziału architektury, skupiska uczniów i grupy nauczycieli (stosunek 30:5), nastawienie na dociekanie.

Odmienne praktyki w Tajlandii Szkoła Marjoon praktyka medytacji, uprawa ryżu, uczniowie zajmują się gospodarstwem, od gotowania przez recykling po stolarnię.

Odmienne praktyki w Kanadzie „Kształcenie nauczycieli” Co się za tym kryje? Lokalne, odgrodzone od globalnych dyskusji o edukacji, czyli: przygotowywanie przyszłych nauczycieli do pracy z „typowymi” uczniami przez normatywny dyskurs w zakresie „najlepszych praktyk”, atrakcyjne dla osób niechętnych do podejmowania ryzyka, które szukają spokojnej posady państwowej, lubią dzieci i środowisko lokalne.

Odmienne praktyki w Kanadzie Uniwersytet Torg rozwijanie myślenia krytycznego w przyszłych nauczycielach poprzez analizę tego, w jaki sposób globalność jest odgrywana w społeczności, współpraca ze szkołami nastawionymi na globalizację, które jednocześnie dbają o sprawiedliwość społeczną, poszukiwanie kontaktów i możliwości międzynarodowych dla grona 60-80 studentów.

Odmienne praktyki w Kanadzie Me to We: Przedstawienie dzieciom w wieku szkolnym zmieniany świata, z muzyką i udziałem sławnych osób, sponsorowane przez organizację pozarządową

Odmienne praktyki w Kanadzie Krytyka Komu służą kampanie „Me to We”? Jak pomóc uczniom zrozumieć przedstawienie? Jak zburzyć stosunek hegemonii pomiędzy wizytowanym a wizytatorem? Jaką rolę w tym projekcie odgrywa konsumpcjonizm?

Podsumowanie Globalizacja wywiera ogromny wpływ na szkoły, zwłaszcza poprzez wymuszanie konkurencyjności gospodarki. [Konkurencyjność gospodarki] Ludzkość jest zagrożona, a szkoły straciły kontakt z rzeczywistością. [Zagrożenia dla ludzkości] Dążenia do powrotu do edukacji humanistycznej w Tajlandii i Kanadzie. [Odmienne praktyki]

Kilka myśli na zakończenie... Edukacja humanistyczna ? Moje skojarzenie z edukacją (np. globalna, międzynarodowa, międzygrupowa, wewnątrzgrupowa, sprawiedliwość społeczna itp.) Doświadczenie estetyczne lub to coś więcej, - co daje edukacja?

Pytania i dyskusja.... Dziękuję za uwagę!! Śledź mnie na blogu/twitterze: www.globalguidegroup.com