Modele rozwoju I fala – II fala – III fala

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

Związku Miast Polskich
Artur Radziwiłł Polska pomoc techniczna dla krajów WNP
dr Krzysztof B. Matusiak
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Innowacje w rozwoju regionu metropolitalnego
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
6. Strategie zarządzania
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Czynniki wzrostu gospodarczego w krajach Afryki
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
Dolnośląski rynek pracy w drodze do gospodarki w drodze do gospodarki opartej na wiedzy.
Grono branży informatycznej w województwie podkarpackim
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Metropolia Wiedzy jako „motor” konkurencyjności Pomorza
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Edukacja – perspektywy rozwoju Polski
1.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Sieciowość organizacji przedsiębiorstw w dobie Internetu
AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO W KATOWICACH
Makroekonomia I Ćwiczenia
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań 1964 i Siła robocza1Bliskość rynku zbytu 2Dogodne powiązania z rynkiem 2Wspieranie działalności 3Możliwości.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Konkurencyjność i przedsiębiorczość w rozwoju regionu i gminy
Jacek JETTMAR Główny Konsultant
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
WYZWANIA DLA BIZNESU. Przedsiębiorstwa w Europie Włączają się w proces globalizacji (integracja, konkurencyjność, regulacje wspólnotowe, polityka wobec.
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
System przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w aspekcie funkcjonowania sektora MŚP w województwie warmińsko-mazurskim dr hab. Dariusz Waldziński,
Wpływ lokalnej gospodarki na rozwój/innowacyjność przedsiębiorstw w aglomeracji konińskiej Dr Monika Matusiak Centrum Polityk Publicznych Uniwersytet Ekonomiczny.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
WYKŁAD 1 Globalizacja a regionalizacja 1. Plan wykładu 1. Umiędzynarodowienie działalności gospodarczej: perspektywa historyczna, etapy, uwarunkowania.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Tomasz Klajbor Kierownik Realizacji Projektu BW RIS-P Spotkanie grup branżowych Gdańsk, 5 i 7 lipca 2005 r. Regionalna Strategia Innowacji dla Województwa.
Problematyka Raportu Jakie mają być cele polityki surowcowej? Jakie powinny być jej podstawowe zasady? Jaki instytucjonalny model jest potrzebny do.
Ewolucja roli państwa w warunkach globalizacji 1.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Firmy globalne.
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Strategia Rozwoju Poznania’ 2030
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Modele rozwoju I fala – II fala – III fala Rolnictwo – przemysł – usługi (III, IV.. .sektor) Gospodarka przemysłowa – poprzemysłowa Fordyzm – postfordyzm Gospodarka przemysłowa – informacyjna Gospodarka zasobochłonna - wiedzochłonna Gospodarka zasobochłonna – „innowacjochłonna”

Współczesne mechanizmy rozwoju Globalizacja komputerowy kapitał deregulacja światowego rynku korporacje transnarodowe (gateways) możliwa dzięki innowacjom (sieci informatyczne) Innowacja tworzy dla siebie popyt służy do powstania nowych innowacji umożliwia globalizację (sieci informatyczne) jest płaszczyzną konkurencji Konkurencja zaostrza się staje się globalna (nowi aktorzy) objęła regiony/miasta wygrywają producenci innowacji utrwala segmentację

Globalizacja Więcej, niż internacjonalizacja, liberalizacja, uniwersalizacja czy westrnizacja Od współpracy firm do firm globalnych Korporacje transnarodowe: najwięksi aktorzy na gospodarczej mapie świata. Już nie producenci, ale organizatorzy produkcji. „Gateways” łączące sieci producentów i konsumentów Elektroniczny pieniądz – deregulacja światowych przepływów Supra-terytorilane, globalne więzi międzyludzkie Objęła także kraje, regiony i miasta

Największe korporacje transnarodowe

Innowacja Tworzy dla siebie popyt przez pojawienie się nowej potrzeby lub dążenie do zaspokojenia istniejącej w nowy sposób Służy do powstania nowych innowacji: nowe silne sprzężenie zwrotne, prowadzące do przyspieszenia procesu powstawania innowacji Umożliwia globalizację (światowe sieci informatyczne i telekomunikacyjne) Jest płaszczyzną konkurencji Od produktu zasobochłonnego do produktu wiedzochłonnego

Konkurencja Poszerza się w wyniku globalizacji: nowi aktorzy na globalnej scenie gospodarczej. Utrwala segmentację: segment wysoki: zdolny do tworzenie innowacji; segment niski: konkuruje ceną, a więc kosztem produkcji Objęła także kraje, regiony i miasta: region konkurencyjny

Konkurencyjność regionu Region jest konkurencyjny, jeżeli: Jest w stanie przyciągnąć kapitał, szczególnie kapitał innowacyjny. 2.  Stwarza takie warunki zlokalizowanym na jego terenie przedsiębiorstwom, że są one w stanie wygrać konkurencję. Dwie strony tego samego medalu: ·  region nie przyciągnie innowacyjnego kapitału, jeżeli nie stworzy mu dobrych warunków; ·  sam fakt przyciągnięcia innowacyjnego kapitału korzystnie oddziałuje na warunki prowadzenia działalności gospodarczej w tym regionie.

Segmentacja gospodarki światowej

Potencjał innowacyjny regionów USA

Finalne przesłanie Innovate – or die! tylko innowacyjni mogą być zamożni – konkurujący ceną muszą być tani, a więc biedni Polska nie ma strategii konkurencyjności

Dawny i nowy model rozwoju I Fordyzm Postfordyzm Proces produkcji Wielkoskalowa produkcja masowa Duże zapasy Badania jakości ex-post Produkcja zależna od czynników produkcji i zasobów Elastyczna produkcja małoseryjna Brak zapasów Kontrola jakość w trakcie produkcji Produkcja zależna od popytu Nauka, praca Edukacja w wyspecjalizowanym zawodzie Robotnik wykonuje proste czynność Ograniczone szkolenia w miejscu pracy Edukacja możliwie ogólna Wielość zadań pracowników Długie szkolenie w miejscu pracy

Dawny i nowy model rozwoju II Fordyzm Postfordyzm Przestrzeń Hierarchia przestrzenna oparta na funkcjach Homogenizacja regionalnych rynków pracy Globalne sieci dostawców i podwykonawców Organizacja przestrzeni konsumpcji w formie suburbanizacji Powstawanie skupisk i aglomeracja Dywersyfikacja regionalnych rynków pracy Terytorializacja więzi między firmami Organizacja przestrzeni konsumpcji przez miejskie centrum

Dawny i nowy model rozwoju III Fordyzm Postfordyzm Państwo Uspołecznienie bogactwa (państwo dobrobytu) Centralizacja Państwo lub miasto subsydiujące Krajowa polityka regionalna Prywatyzacja potrzeb zbiorowych oraz zabezpieczenia społecznego; pomoc charytatywna Decentralizacja Państwo lub miasto przedsiębiorcze Terytorialne (sub-krajowe) polityki regionalne Ideologia Masowa konsumpcja Modernizm Państwo narodowe Uspołecznienie Konsumpcja zindywidualizowana Postmodernizm Lokalizm i regionalizm Indywidualizacja

Dawne i współczesne kryteria lokalizacji Gospodarka zasobochłonna Gospodarka wiedzochłonna Zasoby siły roboczej Kwalifikacje siły roboczej Koszty robocizny Koszty robocizny Łatwość nabycia surowców Koszty transportu Jakość transportu, niezawodność: autostrada, lotnisko międzynarodowe, szybka kolej Dostatek mocy Specjalizacja lokalnego przemysłu Różnorodność dostawców Niskie podatki Jakość administracji lokalnej; opłaty lokalne; banki, instytucje wspierania biznesu Klimat Szkoły wyższe, zaplecze B&R, Warunki życia Wizerunek miasta, regionu

Welcome to the Research Triangle Region! Doskonałe miejsce do życia Niskie koszty utrzymania. Doskonałe urządzenia dla sportu amatorskiego i profesjonalnego. Dwie godziny jazdy do morza, trzy do gór. Możliwość mieszkania w małym mieście, albo szybko rosnącym większym Wspaniale wydarzenia kulturalne i artystyczne. Świetne miejsce dla businessu Wspaniale miejsce dla kształcenia Dobrze wykształcona siła robocza o wysokich umiejętnościach. Świetne stosunki pracy (brak związków). Niższe koszty działalności gospodarczej. Dużo wolnych terenów, powierzchni biurowej i magazynowej, dostępnej po rozsądnych cenach. Doskonale szkoły podstawowe i średnie, zarówno publiczne, jak i prywatne Trzy liczące się uniwersytety, często nagradzane i wyróżniane Wiele doskonałych college’ów Dobre warunki dla prowadzenia szkoleń i badań na potrzeby busienessu

Dystanse a rodzaje współpracy międzyregionalnej Dystans geograficzny duży mały Dystans instytu- cjonalny I. Handel międzynarodowy izolacja barter wyspecjalizowana wymiana II. Międzyregionalna integracja przemysłowa sieci podwykonawców współpraca klienta i producenta handel wewnątrzbranżowy III. Międzynarodowa integracja usługowa alianse strategiczne i joint-ventures rozprzestrzenianie się technologii integracja międzysektorowa IV. Wewnętrzna integracja terytorialna sieci firm okręgi przemysłowe regiony uczące się Źródło: R.Cappellin

Krzywa cyklu życia produktu q t innowacja wzrost stablizacja schyłek

Krzywa cyklu życia produktu 2 q t innowacja wzrost stablizacja schyłek