Psychologiczne umiejętności nauczyciela a profilaktyka zachowań ryzykownych Przygotowały: Anita Konkol, Ewa Littwin Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMUNIKACJA INTERŚRODOWISKOWA
Advertisements

ocenianie, które pomaga się uczyć
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Demokracja w szkole.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Podstawy Pomocy Psychologicznej
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Dojrzałość szkolna dziecka
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Opracował J. Stryjkowski
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Indywidualny plan resocjalizacji
Praca z dzieckiem agresywnym
Jak pomóc dziecku i rodzinie. 1
Konflikt – analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach. mgr Anna Szyszkowska.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Motywacja do nauki.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
PEDAGOG SZKOLNY.
w praktyce pedagogicznej
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Co chcieliśmy osiągnąć?
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
 brak czasu dla dzieci  niewłaściwa komunikacja interpersonalna  brak umiejętności radzenia sobie w sytuacji konfliktu,  brak rozpoznawania i interpretowania.
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Pilotażowy model doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół i przedszkoli w powiecie jaworskim Projekt współfinansowany ze środków Unii.
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
Małgorzata Bogdanowicz
Wychowanie dziecka zaczyna się w chwili urodzenia i trwa całe życie. Kończy się gdy śmierć przerywa ten proces.
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Bariery komunikacyjne w rozmowie z dziećmi Jest ich aż 12 – cały tuzin!!! Irena Dzierzgowska Mirela Nawrot Warszawa 2007.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
To nie konflikt jest źródłem nieporozumień i walki między ludźmi, lecz sposób jego rozstrzygnięcia...
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Metody komunikowania się.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
The Leader in Me.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Nowe trendy - planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Psychologiczne umiejętności nauczyciela a profilaktyka zachowań ryzykownych Przygotowały: Anita Konkol, Ewa Littwin Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007

TRIADA W NAUCZANIU: Trzy główne zadania edukacji : nauczanie kształcenie umiejętności wychowanie Dzięki triadzie obowiązków - nauczyciel jest jednocześnie dydaktykiem, trenerem i wychowawcą. Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007

Nauczyciel – Uczeń – Rodzic UKŁAD TRÓJKOWY POMIĘDZY POSZCZEGÓLNYMI PODMIOTAMI MUSI BYĆ W SZKOLE ZACHOWANY Nauczyciel – Uczeń – Rodzic (Problem ucznia jest także problemem nauczyciela i rodzica) Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007

Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007 KONFLIKT: Większość konfliktów to wynik braku lub nieprawidłowej komunikacji interpersonalnej. Zachowania ryzykowne nie pojawiają się, jeśli lekcja zaczyna się od sytuacji zaciekawienia. Profilaktyką jest zaciekawienie ucznia (konflikty poznawcze). Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007

Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007 REAKCJE KONFLIKTOWE: Unikanie (ucieczka w chorobę, samobójstwo, napady pseudopadaczkowe) Przyciąganie (reorientacja, deprecjonowanie, eskalacja, dążenie do rozwiązania konfliktu) Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007

Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007 POZORNE ROZWIĄZANIA: Ignorowanie Odwlekanie Pokojowe współistnienie Deprecjonowanie Reorientacja Separacja Kompromis Eskalacja Walka Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007

PRZYCZYNY NIEWŁAŚCIWYCH ZACHOWAŃ UCZNIÓW: niejasne wymagania, brak konsekwencji, ogólniki, ocena, pejoratywne określenia, motywacja negatywna, niewłaściwe kontakty z rodzicami, rozbieżności między wartościami, brak rozmowy. Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007

UCZNIOWIE NADPOBUDLIWI wykazują: niepokój ruchowy, trudności w zachowaniu, trudności w nauczaniu Uczeń z zaburzeniami w zachowaniu ma ogromne trudności w funkcjonowaniu w szkole jest źle postrzegany. W stanie stresu objawy się nasilają. U tych dzieci system motywacyjny działa dobrze, nie ma jednak momentu zatrzymania myślenia o konsekwencjach (oni przepraszają szczerze) trzeba uczyć ich samokontroli. Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007

Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007 Impulsywność (to również charakterystyczna cecha dziecka z nadpobudliwością) często ono udziela odpowiedzi zanim pytanie jest dokończone, często nie umie czekać w kolejce lub doczekać swojej rundy gry, często przeszkadza innym ( wytrąca się do rozmów lub gier innych osób), często wypowiadają się nadmiernie bez uwzględnienia ograniczeń społecznych. Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007

Jak pracować z dzieckiem nadpobudliwym? Takie dziecko ma również prawo osiągać sukcesy. Jego zachowanie ma podłoże przeważnie genetyczne Nie ma sposobu aby objawy nadpobudliwości znikły możemy je jedynie łagodzić. Wytyczamy jasne granice i zasady. Indywidualizujemy sposób działania. Zmieniamy metody - pracujemy na pozytywnych wzmocnieniach. Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007

Ćwiczenie 1 Mam dwa zegarki, jeden nie chodzi w ogóle, a drugi spóźnia się 1 minutę na dzień. Który jest dokładniejszy? Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007

Ćwiczenie 2 Jak zmieścić 16 gwoździ na łebku jednego gwoździa? (gwoździe są jednakowej długości) Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007

Model myślenia o interwencji w sytuacjach trudnych (umiejętność analizowania kontekstu i rozpoznawanie problemów uczniów przejawiających zachowania ryzykowne) Rodzaj zachowania ryzykownego Sposób postępowania (doraźny) 1 2 3 4 5 6 Odkrywanie przyczyn, identyfikacja źródeł ryzykownych zachowań Analiza faktów intencji Podjęcie działań Dopuszczenie innego, alternatywnego rozwiązania Przewidywane skutki interwencji Określenie osób wspomagających osłabiających eliminujących Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007

UDZIELANIE INDYWIDUALNEJ POMOCY: Należy zadbać o to, aby: udzielać jej możliwe wcześnie, a nie dopiero wówczas, gdy uczeń znajduje się w sytuacji niejako bez wyjścia, nie rozpoczynać jej od utyskiwania na ucznia, lecz od wyrażenia uznania czy zadowolenia z racji choćby bardzo minimalnych przejawów zachować pozytywnych, starać się pomagać w sprawach mało kłopotliwych dla ucznia, a następnie ogarnąć pomocą sprawy trudne i bardzo trudne, nie szczędzić pochwał pod adresem ucznia w miarę czynionych przez niego postępów, nawet tych nieznacznych, nie przedłużać udzielania pomocy, gdy uczeń jest w stanie poradzić sobie sam. Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007

(czego nie wolno robić) Ostrzeganie, groźba Osądzanie, krytykowanie, Dezaprobata, potępienie Doradzanie, Sugerowanie, Proponowanie rozwiązań Odwracanie uwagi, Sarkazm,zabawianie, dowcipkowanie Uspakajanie, okazywanie współczucia pocieszanie, Podnoszenie na duchu Rozmowa negatywna - (czego nie wolno robić) Chwalenie, Aprobowanie, Wydawanie ocen pozytywnych Obrzucanie wyzwiskami, wyśmiewanie, ośmieszanie Pouczanie, Robienie wykładu, Dostarczanie logicznych, argumentów Wypytywanie, indagowanie, krzyżowy ogień pytań Moralizowanie, Głoszenie kazań Nakazywanie, komenderowanie, polecanie Interpretowanie, Analizowanie, diagnozowanie Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007

Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007 Legenda do schematu: - jeśli ktoś podaje komunikaty w tym kolorze, to znaczy, że nie akceptuje danej osoby - komunikaty te maja na celu manipulowanie nastrojem - ocena: „ty się nie znasz, jesteś glupi, niekompetentny” - stwarzanie dystansu - pytania Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007

Redukcja rozbieżności Milczenie Redukcja rozbieżności (wymiana wizerunków - obie strony konfliktu sporządzają wizerunki swoje i partnera, a następnie wymieniają je między sobą) Aktywne słuchanie (kontakt wzrokowy, pochylenie się do rozmówcy, odwzorowanie reakcji, nie przerywanie) Rozmowa + pozytywna Otwieracze (wyrazy i wyrażenie, które otwierają rozmowę) Odpowiedzi potakujące Wywiad ze skłóconą stroną (pozwala na odnalezienie w partnerze dobrych stron) Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007

TECHNIKI STOSOWANE PRZY ROZWIAZYWANIU KONFLIKTÓW Redukcja rozbieżności (wymiana wizerunków) obie strony konfliktu sporządzają wizerunki swoje i partnera, a następnie wymieniają je między sobą. Postaw się w jego sytuacji – umiejętność dokonania symbolicznej wymiany ról. WHY NOT – umiejętność rezygnacji w odpowiednim czasie ze swoich roszczeń. Burza mózgów Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007

SYLWETKA OSOBOWO-ZAWODOWA NAUCZYCIELA podmiotowość - jako efekt rozwoju zawodowego, wielostronny rozwój, w tym dobre przygotowanie merytoryczne, kwalifikacje i umiejętności pedagogiczno - psychologiczne, głęboka wiedza na temat osobowości ucznia, jego rozwoju, mechanizmów, chęć poznawania i rozwiązywania sprzeczności i konfliktów, demokratyczny i partnerski układ stosunków między podmiotami edukacji, twórczy stosunek do rzeczywistości szkolnej, otwartość na szanse i zagrożenia w wychowaniu młodzieży i dorosłych, chęć działania przeobrażającego. Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007

Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007 Rola nauczyciela i stosowanie następujących strategii działania w klasie: jasne przedstawienie celów lekcji, ścisłe określenie zakresu nauki, umieszczenie uczniów w grupach pracy, zanim rozpocznie się lekcja, śledzenie skuteczności pracy w grupach, udzielanie pomocy, odpowiadając na pytania, dbanie o poszerzenie umiejętności podtrzymania kontaktów interpersonalnych przez uczniów, czy też pogłębianie umiejętności pracy w grupie, ocenianie osiągnięć uczniów ze zwróceniem uwagi na charakter wzajemnych kontaktów w czasie trwania pracy grupowej. Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007

Optimus est magister, qui docendo animos. Najlepszy jest ten nauczyciel, który ucząc potrafi tchnąć przyjemność w dusze uczniów. Szkoleniowa Rada Pedagogiczna 20.04.2007