Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Advertisements

KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY KAPITAŁU A DŹWIGNIA FINANSOWA
Finanse przedsiębiorstwa (3)
Rachunek dochodu narodowego
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
zarządzanie produkcją
Typologia podmiotów gospodarki turystycznej
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
Edyta Drążyk Alicja Drabarek WGiSR
Pomiar aktywności gospodarczej Produkt Krajowy Brutto (PKB)
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
NewConnect Growth Indicator (NCGIndicator) Wskaźnik koniunktury spółek z rynku NewConnect Zespół pod kierunkiem Prof. dr hab. Marii Sierpińskiej Wyższa.
P O P Y T , P O D A Ż.
Podstawy wyboru strategii marketingowej
Co się zmieniło? O raz dodatkowo: 10% dla średnich 20% dla mikro i małych przedsiębiorców ( z wyłączeniem sektora transportu drogowego)
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Konkurencja niedoskonała
Dr inż. Sebastian Saniuk
Finanse Zbigniew Kuryłek
Wykład 8 Dr Krzysztof Jonas
Charakterystyka bilansu
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Gospodarka rynkowa.
PODMIOTOWA KLASYFIKACJA ZJAWISK FINANSOWYCH
KONTA WYNIKOWE Konta wynikowe – powstają w wyniku pionowego podziału konta „Wynik finansowy”. Informują o przebiegu procesów kształtujących wynik finansowy.
Problemy rynku pracy..
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Charakterystyka zawodu
ZMIENNE OTOCZENIE EKONOMICZNE
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
PRODUCENT (PRZEDSIĘBIORSTWO) JAKO PODMIOT W GOSPODARCE.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleczewie ID grupy: 97_75_p_G2
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Zarządzanie majątkiem obrotowym i jego finansowanie
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Planowanie przepływów materiałów
Formuły cenowe.
Produkt Krajowy Brutto PKB:
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
ANALIZA PRODUKCJI I PRZYCHODÓW
ANALIZA BILANSU.
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Bezgotówkowe formy rozliczeń.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PRZEDSIĘBIORSTWO Przedsiębiorstwo jest wyodrębnioną pod względem ekonomicznym jednostką prowadzącą działalność produkcyjną, handlową lub usługową. Do.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Analiza zasobów kapitałowych
Bilans płatniczy Dr Monika Wyrzykowska-Antkiewicz
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Rachunkowość finansowa – wykład 2
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia) Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr 2 w Wałczu ID grupy: 97/25 Kompetencja: przedsiębiorczość Temat projektowy: Funkcjonowanie przedsiębiorstwa w warunkach gospodarki rynkowej Semestr/rok szkolny: 4/2011

PRzedsiębiorstwo Przedsiębiorstwo jest podmiotem gospodarczym prowadzącym na własny rachunek działalność produkcyjną lub usługową w celu osiągnięcia określonych korzyści. Korzyści te prowadzą do maksymalizacji zysku w długim okresie. W ujęciu przedmiotowym przedsiębiorstwo jest pojmowane jako kompleks majątkowy, zorganizowany w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Majątek będący w dyspozycji przedsiębiorstwa, wyrażony w ujęciu wartościowym, określa się jako aktywa.

Rodzaje przedsiębiorstw Wyróżnia się następujące kryteria, według których można podzielić przedsiębiorstwa: 1. Kryterium własności 2. Status prawny 3. Ilość zatrudnionych osób i dochód netto

Rodzaje przedsiębiorstw Przedsiębiorstwo publiczne prywatne państwowe fundacje samorządowe spółdzielcze komunalne Spółki nie posiadające osobowości prawnej stowarzyszenia

Rodzaje przedsiębiorstw Spółki osobowe kapitałowe jawna partnerska komandytowa z.o.o akcyjna komandytowo- akcyjna

Rodzaje przedsiębiorstw Małe Średnie Duże Zatrudnienie* < 50 osób 50-250 osób > 250 osób Dochód netto** < 7 mln € 7-40 mln € > 40 mln € Suma aktywów*** < 5 mln € 5-27 mln € > 27 mln € *- średnioroczne zatrudnienie **- dochód netto ze sprzedaży towarów i usług oraz operacji finansowych *** - suma aktywów bilansu sporządzanego na koniec minionego roku

Cel działalności przedsiębiorstwa Współczesna teoria przedsiębiorstwa stoi na stanowisku, że celem wszelkich decyzji podejmowanych w przedsiębiorstwie jest maksymalizacja jego wartości rynkowej. Wzrost wartości rynkowej przedsiębiorstwa prowadzi do zwiększenia stanu posiadania jego właścicieli. Zarządzanie finansami firmy jest więc jednym z głównych sposobów realizacji tak rozumianego celu przedsiębiorstwa.

Cel działalności przedsiębiorstwa Sformułowanie ogólnego celu zarządzania finansami firmy nie wyklucza wielu celów odcinkowych. Cele odcinkowe dotyczą różnych obszarów finansowych firmy. Tak więc można mówić o celach zarządzania kapitałem obrotowym, kształtowania wielkości i struktury kapitału, planowania finansowego czy celach dokonywanych analiz.

Cel działalności przedsiębiorstwa Formułowanie tych celów jest uzasadnione, gdyż zwykle dzięki temu w procesie zarządzania lepiej dostrzega się i realizuje cel główny. Oprócz ww. celów wyróżniamy: cele krótkookresowe i długookresowe. Zadania krótkookresowe - są to skonkretyzowane cele jakich osiągnięcia oczekuje przedsiębiorstwo w sukcesywnej realizacji celów długookresowych. Zadania krótkookresowe determinują tempo i moment realizacji celów długookresowych.

Cel działalności przedsiębirstwa Cele długookresowe: 1. Poziomowy przyrost sprzedaży - cele marketingowe, 2. Nowoczesność produktu - cele innowacyjne, 3. Zyskowność - cele finansowe, 4. Właściwe wykorzystanie zasobów naturalnych, ludzkich, kapitału - cele zaopatrzenia przedsiębiorstwa w zasoby. 5. Zwiększenie płacy. Cele krótkookresowe: 1. Przyrost udziału w rynku, 2. Wprowadzenie jednej modyfikacji produktu rocznie, 3. Poprawa zyskowności o 10% rocznie, 4. Zmniejszenie zakupu surowców, pracowników, 5. Zwiększenie płacy.

OTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA Makrootoczenie: to zjawiska, które wpływają na przedsiębiorstwo a ono nie może ich zmienić otoczenie ekonomiczne otoczenie polityczne i prawne otoczenie społeczne otoczenie demograficzne otoczenie technologiczne otoczenie międzynarodowe

OTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA CD. Otoczenie konkurencyjne (mikrootoczenie): tworzą podmioty, które wpływają na przedsiębiorstwo ale przedsiębiorstwo nie może na nie oddziaływać. klienci dostawcy konkurenci istniejący konkurenci potencjalni producenci substytutów instytucje finansowe

OTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA

zasady rozliczeń finansowych Rozliczenia gotówkowe to zapłata gotówką lub czekiem gotówkowym (stosowane są w małych firmach oraz przez partnerów nie mających do siebie zaufania). Wpłata gotówki Czek gotówkowy

zasady rozliczeń finansowych CD Rozliczenia bezgotówkowe : Polecenie przelewu – przedsiębiorca zobowiązany do zapłaty wydaje bankowi dyspozycje przekazania określonej kwoty ze swojego rachunku bankowego na wskazany rachunek w dowolnym banku. Akredytywa – polega na wyodrębnieniu przez bank, na wniosek dłużnika, środków pieniężnych na jego rachunku bankowym i przekazaniu tych środków do banku wierzyciela w celu dokonania zapłaty za określone świadczenia. Karta płatnicza – polega na tym że przedsiębiorstwo otrzymuje kartę do swojego rachunku bieżącego bądź bank otwiera specjalny rachunek, na którym ewidencjonuje płatności dokonywane kartą. Czek rozrachunkowy – za pomocą tego dokumentu wystawca rozporządza środkami pieniężnymi na swoim rachunku bankowym.

Proces produkcji Proces produkcyjny to całokształt zjawisk i celowo podejmowanych działań, które sprawiają, że w przedmiocie pracy poddanym ich oddziaływaniu stopniowo zachodzą pożądane zmiany. Kumulując się, powodują one sukcesywne nabieranie przez przedmiot cech przybliżających go i upodabniających do zamierzonego wyrobu. Koniec procesu produkcyjnego występuję, kiedy wszystkie konieczne elementy zostały osiągnięte.

Proces produkcji Klasyfikacja procesów cząstkowych w zależności od charakteru działań wykonywanych w stosunku do przedmiotu pracy: procesy technologiczne, procesy bezpośredniego oddziaływania, procesy naturalne procesy pomiarowo-kontrolne, procesy transportowe transport zewnętrzny transport wewnętrzny procesy składowania

Struktury Rynkowe Struktury rynkowe, formy (modele) rynków pojedynczych produktów lub pokrewnych ich grup, kształtujące się w wyniku walki konkurencyjnej lub umowy producentów. Wyróżnia się cztery modele struktur rynkowych: czystą (doskonałą, wolną) konkurencję, konkurencję monopolistyczną, oligopol i monopol pełny. Różnią się one między sobą liczbą producentów występujących na danym rynku, sposobem kształtowania cen, charakterem produktów będących przedmiotem obrotu, formami konkurencji między producentami oraz stopniem swobody wejścia na rynek nowych producentów.

monopol Monopol to sytuacja rynkowa, której istnieje tylko jeden dostawca danego towaru lub usługi. Dysponuje on pełną władzą rynkową i może wpływać na cenę przez manipulowanie wielkością podaży.

Oligopol Oligopol to sytuacja na rynku, w której występuje tylko kilku dużych producentów danego dobra czy też dostawców usługi.

Holding Holding to organizacja która grupuje różne, samodzielne pod względem prawnym, podmioty gospodarcze w sposób mniej lub bardziej wyraźny powiązane ze sobą, przy czym jeden z podmiotów ma w tym powiązaniu pozycję dominującą i podporządkowuje sobie pozostałe.

Inflacja Inflacja, proces wzrostu poziomu cen, powodujący niekontrolowane i nieakceptowane społecznie zmiany proporcji podziału dochodu narodowego.

Miernik ekonomiczny Miernik ekonomiczny jest miernikiem wartościowym, skonstruowanym w oparciu o rachunek PKB. produkt krajowy brutto – całkowita wartość dóbr i usług wytworzonych przez społeczeństwo w ciągu danego roku na terenie danego kraju (kiedy rośnie PKB społeczeństwo staje się bogatsze), produkt narodowy brutto – całkowita wartość wyrobów i usług wytworzonych przez obywateli danego kraju w ciągu jednego roku, PNB uwzględnia również dochody krajowych firm uzyskane za granicą, nie uwzględnia dochodów obcych firm działających w kraju,

źródła www.logistyka.net.pl www.e-logistyka.pl www.sciaga.pl http://mfiles.pl/pl/index.php/Procesy_produkcyjne www.edukateria.pl Podręczniki oraz własna wiedza.