SPRAWNI - NIEPEŁNOSPRAWNI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rocznik 2003/2006 KLASY TRZECIE
Advertisements

Likwidacja barier funkcjonalnych jako alternatywa wobec umieszczania osób niepełnosprawnych w Domach Pomocy Społecznej.
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
Osoba niepełnosprawna w urzędzie pracy
Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie Kompleksowy model wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w.
Zgodnie z definicją sformułowaną przez Światową Organizację Zdrowia (WHO): Osoba niepełnosprawna to osoba, u której istotne uszkodzenia i obniżenie sprawności.
Osoby niepełnosprawne fizycznie
Miej oczy i uszy, serce i duszę szeroko otwarte.
Stowarzyszenie Sportowe Niepełnosprawnych „EUROINTEGRACJA”
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.
Dojrzałość szkolna dziecka
Szczęście.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
TRZYMAJ FORME.
Jarosław Malesza Fundacja Pomocy Chorym Na Zanik Mięśni
Pierwsza strona ?. Jakieś szczegóły? :D Jakby Pani zareagowała, jakby się pani dowiedziała, że pani córka jest w ciąży? Ciężko mi to sobie wyobrazić
Autor badań: Marta Mrowińska
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
TOLERANCJA Projekt edukacyjny:
J AK MOŻNA ZAANGAŻOWAĆ RODZICÓW Z R ADY R ODZICÓW DO PRACY S AMORZĄDU U CZNIOWSKIEGO ? Sylwia Michta Angelika Borowska.
WPŁYW HAŁASU NA CZŁOWIEKA
USTALANIE NORM WYDAJNOSCI PRACOWNIKÓW
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Drodzy rodzice rozważcie Projekt współfinansowany przez Unię
(dla realnie myślących)
Możesz nie wierzyć, ale te rady są naprawdę znakomite!
Złote myśli Jana Pawła II
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Ostrzegamy, że zaczął działać nowy wirus...
Dzień Bezpiecznego Internetu
BUDOWANIE RELACJI Materiał opracowali: Ewa Juszczyk, Paweł Borecki.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Epidemiologia upośledzenia umysłowego. Opracowała: Monika Haligowska
Stres przed sprawdzianem
Prawa dziecka.
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
Problemy współczesnej młodzieży
Aktywność i samowystarczalność osób niepełnosprawnych
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
Działanie PFRON’u Oddział Świętokrzyski PFRON w Kielcach.
„Mój (NIE) pełnosprawny brat”
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
Osoba niepełnosprawna
Self – adwokaci, czyli rzecznicy własnych praw
Będę obok JJ.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
PRAWA dziecka.
Zdrowie prezentacja.
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
Niepełnosprawność Władysław Sanocki „Człowiek niepełnosprawny jest pełnoprawnym członkiem ludzkiej wspólnoty”. Anna Zygmańska Grażyna Korczak Hanna Gleńska.
Aspekty prawne niepełnosprawności Lila Anna Micun Wydział Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Starostwo Powiatowe w Sokółce.
Ukrywanie się za czymś to nasza reakcja obronna
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Sposoby radzenia sobie ze stresem
AKTYWNI NA RZECZ TOLERANCJI
Po co ewangelizować?.
Spotkanie ze Słowem Mt 11, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.
SPRAWNI - NIEPEŁNOSPRAWNI
BLIŻEJ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI.
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE im. Jana Karskiego W WIŚNIOWEJ GÓRZE
(dla realnie myślących)
MAŁY RATOWNIK Projekt dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Prowadzące: Anna Rogowska Sonia Marcol.
Jarosław Malesza Fundacja Pomocy Chorym Na Zanik Mięśni
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Zapis prezentacji:

SPRAWNI - NIEPEŁNOSPRAWNI Projekt edukacyjny: „Sport to zdrowie – wczoraj, dziś, jutro”. Monika Zygarowicz, Aleksandra Fejkiel pod kierunkiem Iwony Janochy

Na początek zagadka. Odpowiedz jednym słowem na pytanie:

CO PRZEDSTAWIA ZDJĘCIE?

TAK, TO JEST OGÓREK. Ogórki różnią się od siebie, ale każdy osobno jest przecież… ogórkiem. TAK SAMO Z LUDŹMI – KAŻDY JEST INNY, ALE WSZYSCY SĄ SOBIE RÓWNI.

Są jednak wśród nas i tacy, których życie wygląda inaczej niż Twoje. Większość ludzi ma możliwość pełnego korzystania ze wszystkiego, co oferuje współczesny świat. Są jednak wśród nas i tacy, których życie wygląda inaczej niż Twoje.

NIEPEŁNOSPRAWNI – DOSTRZEGAJ ICH! Miej oczy i uszy, serce i duszę szeroko otwarte.

Historia osób niepełnosprawnych już od zarania była tragiczna. W starożytności na skutek istniejącego kultu ciała i fizyczności los dzieci upośledzonych umysłowo był z góry przesądzony, np. w Sparcie wszyscy rodzice mieli obowiązek pokazania nowonarodzonego dziecka. Chore lub w jakiś sposób inne - decyzją starszyzny - zrzucano w przepaść.

Historia osób niepełnosprawnych już od zarania była tragiczna W wiekach średnich przesądy i głupota przyczyniły się do powstania przekonania, iż osoby chore umysłowo to ludzie opętani przez siły nieczyste. Często wsadzano tego rodzaju ludzi w żelazne klatki, aby w niedziele i święta wystawiać te osoby na widok publiczny, gdzie widzowie za niewielką opłatą mogli drażnić nieszczęśników, których obronne ruchy wywoływały ogólny śmiech...

Historia osób niepełnosprawnych już od zarania była tragiczna Przez wieki osoby niepełnosprawne nie posiadały żadnych praw. Żyły w osamotnieniu, niezrozumieniu, pozbawione jakiegokolwiek zainteresowania zarówno ze strony społeczeństwa jak i państwa. Sytuacja taka trwała niezmiennie aż do XVII w., kiedy to ludzi niepełnosprawnych powoli zaczęto postrzegać jako osoby pełnowartościowe, niezwykle wrażliwe z ogromnym potencjałem intelektualnym.

Historia osób niepełnosprawnych już od zarania była tragiczna Zaczęto zastanawiać się nie tylko nad problemem, dlaczego rodzą się ludzie, którzy są na innym poziomie intelektualnym lub fizycznym, ale przede wszystkim rozpoczęto proces przełamywania niezliczonej ilości barier odgradzających ludzi sprawnych i niepełnosprawnych. Proces ten trwa nieprzerwanie do dnia dzisiejszego i zapewne nie zakończy się tak szybko.

Kiedy nazywamy kogoś osobą niepełnosprawną? Wówczas, gdy stwierdzono u niego obniżoną sprawność różnego typu, która ogranicza lub uniemożliwia mu życie codzienne.

PAMIĘTAJ! Osoby niepełnosprawne to osoby o niepełnej sprawności jednego lub kilku zmysłów (np. wzroku, słuchu), fizycznej (np. narządu ruchu), intelektualnej, lecz o równych prawach i obowiązkach w życiu społecznym.

Wśród niepełnosprawnych spotkasz: - niewidomych - niesłyszących - niepełnosprawnych ruchowo - niepełnosprawnych intelektualnie

A TY JAK ICH NAZYWASZ? - GŁUPI? - NIENORMALNY? -???

Takie określenia ranią godność osoby niepełnosprawnej! NIE WYŚMIEWAJ! Takie określenia ranią godność osoby niepełnosprawnej!

W wielu dziedzinach sprawni i niepełnosprawni funkcjonują na tych samych zasadach. W niektórych mogą być od Ciebie lepsi…

Od nas zależy, by dla wszystkich niepełnosprawność stała się czymś normalnym. Przemyśl to sobie. Ten problem może dotyczyć każdego z nas…

Dziękuję za uwagę. Na podstawie materiałów : Alina Bańkowska „Niepełnosprawni – czy naprawdę inni” http://www.bibliotekawszkole.pl/archiwum/2006/09/prezentacje.php