dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Zasady odbywania praktyk
Standardy etyczne w pracy doradcy dr Anna Kienig Uniwersytet w Białymstoku Wydział Pedagogiki i Psychologii.
Indywidualne Plany Działania
Analiza ryzyka projektu
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Projekt realizowany dzięki dofinansowaniu ze środków Urzędu M. St. Warszawa.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Podsumowanie dyskusji w grupach i wnioski
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
REGIONALNY OŚRODEK POLITYKI SPOLECZNEJ W LUBLINIE
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
w praktyce pedagogicznej
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Szkoła Promująca Zdrowie
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Cel wykładu Podstawy zarządzania jakością (Elektronika) (prowadzący: prof.nadzw.dr hab.Zofia Zymonik) Zdobycie przez studenta podstawowych umiejętności.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
P RACA Z GRUPĄ JAKO ELEMENT PSYCHOTERAPII UZALEŻNIEŃ.
Rodzaje dokumentów biurowych
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
Standard świadczenia usług za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych
Mariola D. Wo ł oszyn. takie jak:  przemoc fizyczna  przemoc psychiczna/emocjonalna  zaniedbywanie  wykorzystywanie (wł. „nadużycie”, ang. abuse)
W ankiecie dotyczącej realizacji Szkolnego Programu Wychowawczego wzięło udział 59 rodziców uczniów Punktu Przedszkolnego, Oddziału Przedszkolnego oraz.
PORADNICTWO ZAWODOWE we FRANCJI
Zasady etyki prawniczej
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Karol Ważny Stowarzyszenie Forum Rad Dzielnic, Katedra Prawa Administracyjnego Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego Debata na temat funkcjonowania.
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Zatrudnienie wspomagane Spotkanie 2: Wspieranie klientów zatrudnienia wspomaganego.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Powiatowy Urząd Pracy Powiatowy Urząd Pracy w Zgorzelcu w Zgorzelcu Centrum Informacji i Aktywizacji Zawodowej i Aktywizacji Zawodowej.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Dziecko romskie w szkole
Programy wspierania rodziny
Etyka zawodowa prawników - wprowadzenie
Etyka zawodowa prawników - wprowadzenie
Etyka adwokacka i etyka radców prawnych
Dostęp do informacji niejawnych
Indywidualne Plany Działania
Konflikt interesów.
Zadania pedagoga szkolnego
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Doradca podatkowy nieodłączny partner Twojego biznesu
Zapis prezentacji:

dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska Zasady etyki w pracy psychologa klinicznego Inicjatywa Korczakowska 2013 dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska

Naczelne wartości w pracy klinicznej (diagnostycznej i przy udzielaniu pomocy) Dobro klienta jako nadrzędna wartość (odniesienie do celów osoby pomagającej, celów grup, instytucji); Uwzględnianie wartości autotelicznych – życia i zdrowia innych osób w sytuacjach kolizji wartości; Bezpieczeństwo klienta w relacji pomagania jako wartość instrumentalna w stosunku do procesu pomagania.

Warunki bezpieczeństwa relacji Wyłączność relacji pomagania - Nie wchodzimy w inne relacje niż relacja pomocy psychologicznej – tzn. towarzyskie, przyjacielskie, erotyczne, biznesowe. - Nie diagnozujemy i nie pomagamy osobom, z którymi jesteśmy związani. Omówienie znaczenia tych reguł i konsekwencji ich załamania.

Warunki bezpieczeństwa relacji Poufność informacji zdobytych w toku diagnozy i pomocy psychologicznej Zasada utrzymywania tajemnicy zawodowej a: Pisemne i ustne sprawozdania powinny zawierać tylko dane potrzebne do ustalenia diagnozy i planu oddziaływania. Sposoby przekazywania danych innym profesjonalistom. Omówienia, zebrania kliniczne, superwizje, szkolenia – omówienia tylko w celach zawodowych i wyłącznie z osobami upoważnionymi do zajmowania się daną sprawą. Zabezpieczanie dokumentacji, notatek, danych identyfikujących w formie pisanej i elektronicznej oraz ich przechowywanie.

Bezpieczeństwo relacji Stosunek do osoby diagnozowanej i wspomaganej: Szacunek Otwarty, nieoceniający sposób odnoszenia Uznanie znaczenia kontekstu i różnic wynikających z wieku, płci, pozycji socjoekonomicznej, pochodzenia etnicznego, orientacji seksualnej, ograniczeń fizycznych i umysłowych.

Bezpieczeństwo relacji i odpowiedzialność za użycie danych Zapobiegamy zafałszowaniu, wypaczeniu i niewłaściwemu wykorzystaniu informacji zdobytych w toku procesu diagnozy i pomagania. Nie podajemy informacji (instytucjom), które mogą być użyte przeciwko osobie diagnozowanej i wspomaganej.

Jasny kontrakt Jasne określenie celu diagnozy/pomocy i warunków. Elementy kontraktu: Czas, Miejsce, Częstotliwość spotkań; łączny przewidywany czas, Cel i oczekiwania osoby wspomaganej, Warunki zakończenia, Jednoznaczne określenie własnych kompetencji, orientacji teoretycznej, Określenie własnych zależności służbowych, podlegania kontroli i superwizji, Udzielanie informacji zwrotnych (dostępność dokumentacji) Stałość umowy

Dbałość o dobro osoby diagnozowanej lub wspomaganej Dokładne informowanie o celu i charakterze procedur diagnostycznych i terapeutycznych; Pozostawienie swobody decyzji co do udziału w tych procedurach; Szczególna troska o ochronę interesów takich osób, które nie są w stanie w pełni świadomie wyrazić dobrowolnej zgody na udział w procedurach diagnostycznych i terapeutycznych. Pracując z osobami niepełnoletnimi psycholog jest zobowiązany do uzyskania zgody rodziców na stosowanie procedur diagnostycznych i terapeutycznych.

Kompetencje zawodowe psychologa klinicznego Świadomość dotycząca znaczenia wysokich kompetencji w relacji z człowiekiem cierpiącym – zobowiązanie do stałego podwyższania kompetencji. Konieczność stałych szkoleń, osobistego rozwoju i korzystania z superwizji. Podejmowanie się takich oddziaływań wobec pojedynczych osób i grup, w których był szkolony. Refleksja nad zakresem własnych umiejętności, sposobem ich użycia w kontakcie z konkretnymi osobami. Niestosowanie procedur diagnostycznych, terapeutycznych poza relacją pomagania.

Kompetencje osobiste i standardy moralne Standardy moralne, których przestrzega psycholog w prywatnym życiu, nie są tylko jego sprawą osobistą, ponieważ mogą wpływać na wykonywanie zadań zawodowych. Powinny one być przedmiotem stałej refleksji. Osobiste problemy osoby pomagającej mogą prowadzić do nieadekwatnych działań lub nawet szkody. Postulat powstrzymania się od interwencji w sytuacjach – choroby, kryzysu emocjonalnego, szczególnie silnych emocji wobec osoby wspomaganej (problematyka przeciwprzeniesienia).