CZYNNIKI HAMUJĄCE UCZENIE SIĘ
ROZWOJOWE BRAK STYMULACJI ZMYSŁOWEJ NIEDOSTATEK RUCHU BRAK DOTYKU BRAK INTERAKTYWNEJ, TWÓRCZEJ ZABAWY I KOMUNIKACJI PRZEMOC W RODZINIE
ELEKTRYCZNE NIEDOSTATECZNE SPOŻYCIE WODY NIEODPOWIEDNIE DOTLENIENIE ZBYT DŁUGIE PRZEBYWANIE W ZEWNĘTRZNIE DZIAŁAJACYCH POLACH ELEKTROMAGNETYCZNYCH
DIETETYCZNE NIEODPOWIEDNIA ILOŚĆ BIAŁKA BRAK NIEZBĘDNYCH AMINOKWASÓW I KWASÓW TŁUSZCZOWYCH DUŻO WĘGLOWODANÓW I CUKRÓW
MEDYCZNE MAŁA WAGA NOWORODKA CHRONICZNE INFEKCJE UCHA ŚRODKOWEGO ALERGIE, LEKI UŻYWKI PRZEROST DROŻDŻY NIEODPOWIEDNIA DIETA LUB SEN WYKORZYSTYWANIE DZIECKA SŁABY WZROK LUB SŁUCH
TELEWIZJA, KOMPUTERY, GRY TELEWIZYJNE PRZEMOC ZMNIEJSZONY ROZWÓJ WYOBRAŹNI MNIEJ INTERAKCYJNA KOMUNIKACJA BLOKADA WZROKU
RYWALIZACJA NIEODPOWIEDNIE OCZEKIWANIA (w domu, szkole, pracy i wobec samego siebie) RYWALIZACJA W SPORCIE I SZTUCE UCZENIE SIĘ W RELACJACH „ZWYCIĘZCA-PRZEGRANY”, A NIE W RAMACH WSPÓŁPRACY
SZKOLNE PROGRAMY NIEDOSTOSOWANE DO ROZWOJU NIEUSTANNE TESTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI NA NISKIM POZIOMIE FORMY WYKŁADU/PISANIA DLA CICHYCH KLAS NIEŚWIADOMOŚĆ LUB BRAK ZWRACANIA UWAGI NA STYLE UCZENIA (wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy)