Rozpoznawanie predyspozycji zawodowych u uczniów gimnazjum

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Rodzic jako doradca zawodowy
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
PIELĘGNIARKA Opiekuje się chorymi i niesie pomoc cierpiącym. Na zlecenie lekarza wykonuje różnorodne zabiegi, które pozwalają określić stan zdrowia pacjentów.
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego na poziomie GIMNAZJUM
Doradztwo zawodowe w gimnazjum
Poradnictwo Zawodowe II
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Działania PPPP w Tarnowie
Opracowanie: Paulina Obijalska 2009/2010
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Szkolenie dla opiekunów Centów
„Zainteresowania i predyspozycje zawodowe”
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Jak wybrać zawód?.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
Przygotował szkolny doradca zawodowy Anna Kaczmarczyk
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Planowanie własnej przyszłości
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Doradztwo zawodowe dla młodzieży – aktywność zawodowa niepełnospraw nych SOSW dla Niesłyszących im. Janusz Korczaka w Krakowie.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Ogólnopolski Tydzień Kariery 2015 r. „Poznaję siebie – poznaję zawody”- prowadzenie grupowych zajęć warsztatowych z uczniami klas drugich gimnazjum „Oferta.
Poznaj swojego doradcę kariery Jak to robimy w Zespole Szkół Nr 14 we Wrocławiu.
DORADZTWO ZAWODOWE W ZESPOLE SZKÓŁ W GĘBICACH PUBLICZNYM GIMNAZJUM IM. LEŚNIKÓW POLSKICH rok szkolny 2015/2016.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
PORADNIA PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NR 3 W RADOMIU Rola doradztwa zawodowego w pracy Poradni Psychologiczno –Pedagogicznej Nr 3 w Radomiu Opracowanie:
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Przykłady dobrych praktyk
Rola i zadania doradcy zawodowego w realizacji zadań edukacyjno-doradczych w szkole Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Rozpoznawanie predyspozycji zawodowych u uczniów gimnazjum Wojciech Żywczok Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Bytomiu

dlaczego potrzebne jest poradnictwo zawodowe w gimnazjum wybór zawodu to jedna z najważniejszych decyzji w życiu człowieka to proces, który wymaga wiedzy o sobie, o zawodach, o rynku pracy gimnazjum - to wiek wyborów, w szkole uczeń spędza dużo czasu dlaczego potrzebne jest poradnictwo zawodowe w gimnazjum

doradcy mający wpływ na wybór doradcy profesjonalni doradca zawodowy pedagog psycholog nauczyciel wychowawca klasy doradcy nieprofesjonalni rodzice rodzina koledzy/koleżanki znajomi doradcy mający wpływ na wybór

Poznaj siebie Poznaj zawód dokonaj wyboru

determinanty wyboru zawodu co należy uwzględnić wybierając zawód

zainteresowania czym się interesuje uczeń ? jak spędza wolny ? czy uczęszcza na jakieś dodatkowe zajęcia pozaszkolne, pozalekcyjne ? czy coś zbiera, kolekcjonuje ? jakie przedmioty szkolne szczególnie go interesują ? które czynności domowe szczególnie lubi wykonywać ? zainteresowania

względnie trwała, obserwowalna dążność do poznawania otaczającego świata, przybierająca postać ukierunkowanej aktywności poznawczej o określonym nasileniu, przejawiającą się w selektywnym stosunku do otaczających zjawisk ( A. Gurycka) stan wzmożonej uwagi i skupienia na czymś zainteresowania

zamiłowanie – kierunek aktywności, jest wyznaczony przede wszystkim zaangażowaniem emocjonalnym hobby to szczególne zamiłowanie lub ulubione zajęcie, któremu poświęca się wolny czas zainteresowania

przykłady do wykorzystania w pracy z młodzieżą zainteresowania przykłady do wykorzystania w pracy z młodzieżą

kwestionariusz zainteresowań zawodowych (50) Typy zainteresowań kierownicze społeczne metodyczne innowacyjne przedmiotowe ( źródło: A. Paszkowska-Rogacz: Warsztat Europejskiego Doradcy Kariery Zawodowej) kwestionariusz zainteresowań zawodowych (50)

Ankieta skłonności zawodowych- J.Woronieckiej człowiek- człowiek człowiek- technika człowiek- natura człowiek- system znaków człowiek- obraz artystyczny Ankieta skłonności zawodowych- J.Woronieckiej

zdolności i umiejętności sprawność wykonywania określonych czynności przy niezbędnych warunkach zewnętrznych np. do uczenia się możliwość, dzięki której człowiek zdobywa wiadomości i sprawności cechy osobowości, które warunkują skuteczne wykonanie określonych rodzajów działania zdolności i umiejętności

zdolności i umiejętności Talent: najwyższy stopień rozwoju uzdolnień specjalnych. Jest połączeniem uzdolnień ze specjalnymi zainteresowaniami. Przejawia się w działalności twórczej o odtwórczej Genialność: wyjątkowo wysoki poziom uzdolnienia przejawiający się w twórczych i oryginalnych osiągnięciach ( w życiu genialnych ludzi objawy talentu ujawniają się bardzo wcześnie i wykraczają daleko poza swoją profesję ) zdolności i umiejętności

Test: czy znasz swoje zdolności ? uzdolnienia: językowe interpersonalne techniczne praktyczno-porządkowe artystyczne poznawcze Test: czy znasz swoje zdolności ?

stan zdrowia aktualny stan zdrowia przebyte choroby, pobyty w szpitalu, sanatoriach przeciwwskazania do wykonywania zawodu ( rola pielęgniarki szkolnej i służb medycyny pracy) szczególna rola szkoły w pomocy uczniom przewlekle chorym i niepełnosprawnym opinie ppp dla uczniów chorych stan zdrowia

stan zdrowia Przeciwwskazania wady wzroku, słuchu, wymowy choroby krążenia alergie, choroby układu oddechowego choroby neurologiczne nadpobudliwość skrzywienia kręgosłupa, płaskostopie stan zdrowia

świat wartości dziecka preferowane przez ucznia wartości wpływają na wybór zawodu znaczenie kontekstu społeczno- kulturowego oraz rodzinnego świat wartości dziecka

poznanie zawodu

zadania i czynności gdzie się najczęściej pracuje w tym zawodzie jakie zadania i czynności wykonuje pracownik w tym zawodzie czym się pracuje- materiały i narzędzia jakie są efekty, wytwory pracy z kim się kontaktuje wykonując dany zawód zadania i czynności

wymagania zawodu warunki fizyczne: ogólna sprawność, wytrzymałość wzrok, słuch, zmysł równowagi zręczność manualna umiejętność koncentracji brak wady wymowy brak alergii wymagania zawodu

cechy psychofizyczne: dokładność wyobraźnia przestrzenna pomysłowość umiejętność wysławiania się, pracy w grupie, przekonywania, empatii odporność na stres chęć pomagania samodzielność wymagania zawodu

kształcenie Jakie należy zdobyć wykształcenie Gdzie są miejsca nauki zawodu Jak długo trwa nauka Warunki wstępne przyjęcia do szkół Podnoszenie kwalifikacji i dokształcanie w danym zawodzie kształcenie

jakie są możliwości znalezienia pracy w danym zawodzie czy zawód mogą wykonywać osoby niepełnosprawne warunki pracy i płacy szanse zatrudnienia

wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) zespół skoordynowanych działań podejmowanych przez szkołę, skierowanych w stronę ucznia i jego rodziców, mających na celu przygotowanie młodego człowieka do podejmowania samodzielnych decyzji zawodowych oraz planowania dalszego własnego rozwoju wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ)

wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) odpowiedzialni za realizację- doradca zawodowy i wszyscy członkowie rady pedagogicznej musi uwzględniać specyfikę lokalnego i globalnego rynku edukacyjnego i rynku pracy musi być otwarty na współpracę z innymi instytucjami wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ)

wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) klasa I: poznaj siebie klasa II : poznaj zawody klasa III : dokonaj wyboru wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ)

Rodzaje poradnictwa zawodowego

poradnictwo indywidualne praca indywidualna z uczniem i jego rodziną poradnictwo grupowe zajęcia z grupą, klasą

treningi i warsztaty dla uczniów przygotowujące do samodzielnego wyboru zawodu i szkoły ponadgimnazjalnej dla klas I-III gimnazjum z elementami samopoznania warsztaty zawodoznawcze dla uczniów gimnazjum pozwalające rozszerzyć wiedzę o zawodach treningi pomagające dokonywać wyborów poradnictwo grupowe

wykłady, prelekcje i warsztaty dla rodziców- „jak pomóc dziecku wybrać zawód i szkołę” udział w Targach Edukacyjnych lekcje wychowawcze poradnictwo grupowe

nauczyciel jest tym, który pomaga przejść przez trudną drogę wyboru, wskazuje możliwości i zagrożenia ale to uczeń musi dokonać wyboru rola nauczyciela

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Bytomiu www.ppp.bytom.pl Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Bytomiu