Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
Projekt systemowy Zajęcia językowe wyrównujące szanse edukacyjne dla uczniów. Zajęcia dla lektorów języka angielskiego.
Plan wystąpienia Idea pedagogiczna programu Cele kształcenia i wychowania Treści kształcenia na wybranych przykładach Grupa docelowa – beneficjenci ostateczni Sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania Propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzających osiągnięcia ucznia
Idea pedagogiczna programu 1. Bloki zajęć. 2. Komunikacja językowa jako główny cel kształcenia umiejętności językowych. 3. Indywidualizacja procesu kształcenia.
Cele kształcenia i wychowania Umiejętności kluczowe. Kształtowanie postaw. Cele kształcenia – wymagania ogólne dla języka obcego.
Treści kształcenia, czyli wymagania szczegółowe na wybranych przykładach Blok 1: Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego Mój czas wolny i zainteresowania Uczeń: opisuje swoje hobby, przeprowadza ankietę klasową, udziela i uzyskuje informacja na temat czasu wolnego i zainteresowań, dokonuje samooceny Uczeń: wykazuje się postawą poznawczą, jest aktywny i współdziała w zespole, kształtuje swoja autonomiczność
Treści kształcenia, czyli wymagania szczegółowe na wybranych przykładach Blok 2: Zajęcia interpersonalne Kolega w sieci Uczeń: przy pomocy technik IT znajduje osobę, z którą chciałby korespondować w języku obcym, komunikuje się w języku obcym w celu wymiany informacji
Treści kształcenia, czyli wymagania szczegółowe na wybranych przykładach Blok 3: Zajęcia integracyjne na obozie Zajęcia plastyczne – wykonanie emblematów dla członków zespołu projektowego Uczeń: stosuje wybraną przez zespół technikę pracy, wyraża w pracy plastycznej cechę charakteryzującą zespół, wykonuje pracę plastyczną Uczeń: pracuje w zespole, komunikuje się, szanuje opinie innych osób
Treści kształcenia, czyli wymagania szczegółowe na wybranych przykładach Blok 4: Zajęcia realizowane na obozie metodą projektu „Organizacja podróży dookoła świata” Ewaluacja projektu przy pomocy metod ewaluacyjnych „Tarcza strzelnicza”, „Kosz i walizeczka” Uczeń: wie, że każda wykonana praca powinna być poddana ewaluacji, wyraża własne zdanie o projekcie, dokonuje samooceny Uczeń: kształtuje swoją asertywność, szanuje opinie innych osób, jest tolerancyjny, przyjmuje krytykę jako element służący doskonaleniu
Sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania na wybranych przykładach. Metoda refleksyjna. Podejście komunikacyjne. Metody aktywizujące. Metoda projektu. Różnorodne formy pracy na zajęciach. Różnorodne techniki pracy.
Propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzających osiągnięcia ucznia. Diagnoza umiejętności ucznia. Testy sprawdzające. Obserwacja ucznia (karta osiągnięć ucznia). Końcowy raport osiągnięć ucznia.
Zajęcia dla lektorów języka angielskiego. Równość szans. Wykorzystanie materiałów dydaktycznych i dostosowanie programu do potrzeb szkoły. Gimnastyka mózgu, preferencje sensoryczne i profile dominacji półkul mózgowych. Typy wielorakich inteligencji. Test diagnostyczny, przeprowadzenie oraz wykorzystanie wyników – diagnoza wstępna i końcowa. Metody aktywizujące pracę na lekcji języka obcego. Planowanie lekcji z wykorzystaniem różnych modeli. Wykorzystanie na zajęciach języka obcego technik IT. Praca na zajęciach językowych metodą projektu.
Kontakt Biuro projektu Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68 70-236 Szczecin tel. 91 435 06 29 e-mail: szkola@zcdn.edu.pl www.szkola.zcdn.edu.pl
Dziękuję za uwagę Iwona Szybowicz