Koncepcja modernizacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

Związku Miast Polskich
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.

Administracja publiczna
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania pomocą społeczną. moderator: Jacek Cerebież-Tarabicki Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Administracja publiczna
Centra Organizacji Pozarządowych
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Informacja nt. stanu realizacji konkursu
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001 w Urzędzie Miasta Bielsk Podlaski.
CZLOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA PROJEKT Pt.: NOWOCZESNY URZĄD GMINY W SADKACH. NR UDA-POKL /09-00 DZIAŁANIE 5.2 WZMOCNIENIENIE POTENCJAŁU.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
NARZĘDZIA PRZYGOTOWANIA PLANÓW ROZWOJU LOKALNEGO
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Strategia modernizacji przestrzeni sprawiedliwości w Polsce
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego INNOWACYJNY REGION Omar Saoudi Dyrektor Departamentu Gospodarki Poznań, 14 stycznia 2008.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki Monika Kos Departament Polityki.
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Wprowadzenie teoretyczne
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Strategia rozwoju PFWB Najważniejsze informacje Walne Zgromadzenie r.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
WDROŻENIE ZARZĄDZANIA PROJEKTOWEGO W AKADEMII LEONA KOŹMIŃSKIEGO Maciej Madziński Dyrektor Operacyjny Maciej Zadworny Oskar Kurlanc Mariusz Łopaciński.
Partnerstwo Nyskie 2020 Głubczyce, 21 października 2014 PARTNERSTWA SAMORZĄDÓW Razem dla rozwoju.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Wydział Zarządzania UŁtel. (42) ul. Matejki 22/26, Łódź SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia.
Menedżer finansowy Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych Katowice,
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Konferencja: Współczesne nurty badawcze w naukach o zarządzaniu Analiza skuteczności zarządzania jednostką samorządu terytorialnego na tle wyzwań stawianych.
ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJI Etymologicznie wyraz „administracja” oznacza służenie, czynność podporządkowaną rozkazom „ministrare” oznacza posługiwać,
Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych
Nowe zarządzanie publiczne budżet zadaniowy- dobre praktyki
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Specjalność Menedżer finansowy
Piotr Jóśko Z-ca Dyrektora
Zapis prezentacji:

Koncepcja modernizacji administracji publicznej

„Gdy tempo zmian na zewnątrz twojej organizacji jest większe od tempa zmian wewnątrz niej, to koniec jest bliski.” Jack Welch (General Electric)

Zgodnie z Nową Encyklopedią PWN – oznacza Administracja publiczna Zgodnie z Nową Encyklopedią PWN – oznacza „Władcze wykonywanie zadań przypisywanych przez porządek prawny państwu i jego organom lub innym podmiotom wykonującym funkcje władcze (np. samorządowi terytorialnemu)...” dalej czytamy: „...współczesna administracja państwowa i samorządowa realizują zadania wykraczające poza funkcję wykonywania prawa (zaspokajanie zbiorowych potrzeb społeczeństwa)”.

Pytanie Porządek prawny tworzą zarządzający państwem, więc wykonywanie wyłącznie nakazów prawa jest służbą politykom. Prowokuje to postawienie pytania, jakie są cele polityków? KP

Nie ma odwrotu od reform Wzrost krytycyzmu wobec władz publicznych i struktur biurokratycznych Każdy interesuje się działalnością na przykład Ministerstwa Zdrowia, bo każdy może być pacjentem… Wywoływanie oraz wzmacnianie zmian przez organizacje pozarządowe i ponadnarodowe.

Konieczność reform Stały wzrost wydatków publicznych powoduje zainteresowanie efektywnością administracji Rośnie presja obywateli na skuteczniejsze rozwiązywanie ich problemów – bezrobocia, przestępczości, ubóstwa, wykluczenia, następstw powodzi itd.

Pilne oczekiwania społeczne….. Skrócenie czasu załatwiania spraw, Przejrzystość procedur, Tworzenie telefonicznych/internetowych biur informacji o procedurach, Wzrost kompetencji urzędników.

Stereotypy: „Zarządzać można tylko firmą” „Zarządzania nie można odnosić do państwa, województwa, gminy” „Sferą publiczną trzeba administrować i rządzić” „Zarządzanie publiczne niczym się nie różni od zarządzania w ogóle”.

Jednak się różni… Działanie w imieniu i na rachunek państwa, Działanie tylko na podstawie prawa i w jego granicach, Działanie w ramach przyznanej prawem kompetencji, Szczególne powiązanie z polityką.

Inaczej niż w sferze komercyjnej jest to: Działanie w interesie publicznym, rozumianym jako dobro wspólne, Ciągłość i stabilność działań, Powierzanie realizacji zadań zawodowemu, fachowemu personelowi urzędniczemu…

Inne cechy administracji Bezosobowy charakter działań Hierarchiczny charakter podporządkowania organów różnych szczebli.

Czy cechy te wykluczają możliwość zarządzania administracją publiczną?

Dominujące w administracji kryteria zarządcze Dominuje nastawienie na działanie, a nie na rezultat Działanie zgodnie z przepisami, bez odniesienia do otoczenia, Tradycyjny sposób realizacji zadań: własne podmioty - własne zasoby; więcej zadań – więcej etatów;

Kryteria zarządcze Kontrola nastawiona na „punktowe” sprawdzanie „czy jest realizowane zadanie ?” Nie ma systemu stałej obserwacji i analiz – czyli monitoringu realizacji zadań publicznych.

Menedżeryzm – nowa filozofia świadczenia usług publicznych Tworzenie stref zarządzania, ograniczanie obszarów polityki, Decentralizacja zarządzania (Avis), Zlecanie wykonywania zadań publicznych komercyjnym firmom.

Menedżeryzm – nowa filozofia Wdrażanie praktyk sektora prywatnego w zakresie zarządzania – misja, strategia, plany, jakość, marketing, procesy, Oszczędność, wydajność, efektywność.

Zarządzanie publiczne New Public Management – perspektywa Zwiększenie efektywności sektora publicznego poprzez: Nacisk na zarządzanie finansami, Wyznaczanie celów i monitorowanie wyników, Wdrożenie polityk jakości.

New Public Management – miary na codzień Zwiększenie efektywności sektora publicznego poprzez: Wyznaczanie standardów usług, Nacisk na jakość usług.

Model menedżerskiego zarządzania publicznego Działania podporządkowane realizacji wyznaczonych standardów, Kontrola wyników (poprzez ustalone wskaźniki), a nie samych procedur.

Model menedżerski Oddzielenie funkcji strategicznych od operacyjnych, Zlecanie na zewnątrz usług publicznych i działalności.

Wyzwanie – osiągać cele systemu zarządzania Dostrzegać zmiany w otoczeniu i podejmować skuteczne decyzje zarządcze, dostosowujące funkcjonowanie instytucji do zmian, Eliminować bariery i przeszkody, utrudniające skuteczne jej funkcjonowanie.

Narzędzia zarządzania managerów administracji Strategie, WPF, WPI, kodeksy, PDCA, Zarządzanie i budżetowanie procesowe i projektowe, ISO 9001, CAF, TQM, Zarządzanie przez odpowiedzialności.

Systemy i Modele zarządzania jakością – narzędzie zmian Diagnoza stanu organizacji i wymagań otoczenia, Polityka jakości – strategiczne cele organizacji.

Systemy i Modele zarządzania jakością – narzędzie zmian Audity: wbudowany system monitoringu działań, Rozwój systemu komunikacji wewnątrz organizacji i sposobów komunikowania się z otoczeniem.

Jakość w urzędzie administracji Jasne przywództwo, wizja i strategia urzędu, Sprawny obieg informacji, Efektywna kontrola wewnętrzna. Jakość = sprawne zarządzanie

Celem zarządzania nie jest stabilizacja, lecz zmiana i innowacja