ŚRODKI DYDAKTYCZNE OPRACOWAŁA PATRYCJA FRANCZAK
Środki dydaktyczne zgodnie z definicją podaną w Nowym Słowniku Pedagogicznym W. Okonia to przedmioty materialne umożliwiające usprawnienie procesu nauczania, uczenia się i uzyskania optymalnych osiągnięć szkolnych. Znaczenie tych środków odnosi się do takiej organizacji procesu nauczania i uczenia się, który będzie gwarantował jak najlepsze wyposażenie w kompetencje, niezbędne na danym etapie edukacyjnym.
SŁOWNE czyli udostępniające teksty drukowane lub pisane Środki dydaktyczne, w zależności od formy, w której występują zostały podzielone na: SŁOWNE czyli udostępniające teksty drukowane lub pisane
WZROKOWE PROSTE tzw. pomoce naukowe, jak np WZROKOWE PROSTE tzw. pomoce naukowe, jak np. modele, oryginalne przedmioty, obrazy, wykresy, mapy, foliogramy, fazogramy
TECHNICZNE ŚRODKI WZROKOWE pomoce typu grafoskop, mikroskop, diaskop, teleskop
TECHNICZNE ŚRODKI SŁUCHOWE pomoce naukowe typy radio, magnetofon, gramofon, adapter
ŚRODKI SŁUCHOWO-WZROKOWE pomoce dydaktyczne typu filmy dźwiękowe, wideofony, telewizja, telewizja kasetowa
ŚRODKI AUTOMATYZUJĄCE PROCES DYDAKTYCZNY maszyny dydaktyczne, wyposażenie pracowni językowych, urządzenia symulacyjne, komputery, laptopy
Stosowane powyżej przedstawione środki dydaktyczne, a także materiały medialne spełniają różne zadania – funkcje. Do najważniejszych zaliczyć należy: 1. Funkcja poznawcza. 2. Funkcja aktywizująca. 3. Funkcja wychowawcza. 4. Funkcja motywacyjna. 5. Funkcja informacyjna. 6. Funkcja wdrożeniowa. Przybliżenie tych podstawowych środków dydaktycznych jest nieodzowne i bardzo istotne, aby uświadomić ważność tego problemu. Zastosowanie odpowiednio dobranych środków stwarzać ma w czasie zajęć dydaktyczno-wychowawczych takie sytuacje, które będą sprzyjać uczniom w rozpoznawaniu, akceptowaniu i przeżywaniu określonych wartości, w rozwijaniu ich aktywności w trakcie zdobywania wiedzy i kształceniu umiejętności.
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ