Planowane zmiany w Ustawie o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Przewidywany wpływ na działania firm wobec problemu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

„Odświeżamy Nasze Miasta” TOB3CIT (Tobacco Free Cities)
JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Stanowisko Państwowej Inspekcji Sanitarnej wobec używania elektronicznych papierosów w miejscach objętych zakazem palenia wyrobów tytoniowych. Magdalena.
TAK, ale z zastrzeżeniem artykułu 6 ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów.
Jarosław Wróbel – Biuro Sprzedaży
SYSTEM LEGISLACYJNY W ZAKRESIE OGRANICZANIA UŻYWANIA TYTONIU W POLSCE
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
PAMIĘTASZ? TO JUŻ ROK OD WPROWADZENIA ZAKAZU PALENIA W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
SYSTEM LEGISLACYJNY W ZAKRESIE OGRANICZANIA UŻYWANIA TYTONIU W POLSCE.
Palenie tytoniu a prawo polskie
SYSTEM LEGISLACYJNY W ZAKRESIE OGRANICZANIA UŻYWANIA TYTONIU W MIEJSCACH PUBLICZNYCH W POLSCE Szczecin – 31 maja 2011 r.
Joanna Skowron Kierownik Projektu Główny Inspektorat Sanitarny
Światowy Dzień Bez Tytoniu 31 maja Ogólnopolska Kampania Społeczna pt
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
ZBYSZKO PRZYBYLSKI SZPITAL POWIATOWY WE WRZEŚNI SPÓŁKA Z O.O.
Przeniesienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Wynagrodzenie 1. Ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. Dz. U ze zm. 2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad.
Dr n. med. Lucyna Kapka Fakty wg WHO Źródło: dr n. med. Lucyna Kapka
SYTUACJA EPIDEMIOLOGICZNA dotycząca palenia tytoniu w Polsce
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Joanna Skowron Kierownik Projektu Główny Inspektorat Sanitarny
JAK DBAĆ O ZDROWIE czyli EUROPEJSKI KODEKS WALKI Z RAKIEM
Status SP ZOZ, a komercyjne usługi medyczne
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
BEZPIECZEŃSTWO PLACU ZABAW I GIER
Stypendium Marii Curie
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
ORGANIZATORZY IMPREZ wprowadzenie do regulaminów obiektów zapisów uniemożliwiających wejście na imprezy osobom, które w trakcie imprezy lub w trakcie zorganizowanego.
Ogólnopolska Kampania Społeczna w ramach obchodów Światowego Dnia bez Tytoniu 31 maj 2009 r obchodzona będzie pod hasłem Tytoniowe ostrzeżenie zdrowotne.
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w szkole i poza szkołą
Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych. Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
domów pomocy społecznej - koszty utrzymania mieszkańców domów
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004r. (Dz.U nr 22, poz. 169) w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w.
SYSTEM LEGISLACYJNY W ZAKRESIE OGRANICZANIA UŻYWANIA TYTONIU W POLSCE
Aktualne rozwiązania prawne dotyczące palenia tytoniu w miejscu pracy – stan i problemy interpretacyjne Eliza Iwanowicz Krajowe Centrum Promocji Zdrowia.
Eliza Iwanowicz Krajowe Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy
Promocja Zdrowia i Oświata Zdrowotna Ostróda
PROBLEM PALENIA TYTONIU W POLSCE
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Zgłaszanie prac geodezyjnych
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
LESZEK ZALEŚNY Zmiany w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty opublikowane po dniu 1 września 2015 r. Leszek.
PROGRAM OGRANICZANIA ZDROWOTNYCH NASTĘPSTW PALENIA TYTONIU W POLSCE
Program edukacji antytytoniowej „Nie pal przy mnie, proszę”
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
Nadzór nad wyrobami tytoniowymi Jarosław r.
bryg. mgr inż. Wiktor Mrozik
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Rada szkoleniowa „Cyfrowe bezpieczeństwo danych osobowych w szkole”
Doradztwo zawodowe w szkołach
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
PAMIĘTASZ? TO JUŻ ROK OD WPROWADZENIA ZAKAZU PALENIA W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Wymogi ochrony przeciwpożarowej w lokalu, w którym będzie odbywała się realizacja wychowania przedszkolnego.
Budownictwo kościelne i sakralne, cmentarze wyznaniowe
Kontrole okresowe przewodów kominowych.
„Czy palący pracownik to problem?” Omówienie wyników badania CATI.
DLA PRACODAWCÓW I OSÓB KIERUJĄCYCH PRACOWNIKAMI
PAMIĘTASZ? TO JUŻ ROK OD WPROWADZENIA ZAKAZU PALENIA W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
PAMIĘTASZ? TO JUŻ ROK OD WPROWADZENIA ZAKAZU PALENIA W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
Zapis prezentacji:

Planowane zmiany w Ustawie o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Przewidywany wpływ na działania firm wobec problemu palenia tytoniu. Eliza Iwanowicz Krajowe Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi Konferencja szkoleniowa WSSE w Olsztynie, r.

Tło europejskie… Planowana nowelizacja Ustawy antytytoniowej wpisuje się w ogólnoeuropejski trend wprowadzania restrykcji palenia tytoniu w miejscach publicznych, w tym w zakładach pracy Dotychczas całkowity zakaz palenia w miejscach publicznych wprowadziło już wiele krajów UE (prekursorami w tym zakresie są m.in. Irlandia i Szkocja). Planowane zmiany w przepisach Ustawy idą w parze z realizacją postanowień m.in. Europejskiej strategii na rzecz ograniczania palenia tytoniu (ESTC) [1].

Opinie Polaków o zakazie palenia w miejscach publicznych [2]

Opinie Polaków o przebywaniu wśród osób palących [2] Większość osób dorosłych nie aprobuje przebywania w środowisku, w którym mogą być narażeni na dym tytoniowy (na bierne palenie). Odsetek osób zgadzających się ze stwierdzeniem: Nie lubię przebywać w obecności palących Ogół społeczeństwa: 56% Nigdy niepalący: 80% Byli palacze: 61% Palący okazjonalnie: 45% Palący regularnie: 13%

Planowana nowelizacja Ustawy antytytoniowej [3] Planuje się następujące zmiany w pkt. 1 art. 5 Ustawy antytytoniowej: Zabrania się palenia wyrobów tytoniowych 1) na terenie zakładów opieki zdrowotnej, 2) na terenie szkół, w tym szkół wyższych, oraz placówek oświatowo – wychowawczych, niezależnie od wieku uczniów i rodzaju działalności edukacyjnej, 3) w pomieszczeniach zakładów pracy innych niż wymienione w p. 1 i 2, 4) w pomieszczeniach obiektów kultury i wypoczynku i innych dostępnych do użytku publicznego, 5) w środkach pasażerskiego transportu publicznego i związanych z nimi obiektach (stacje, dworce kolejowe i autobusowe, porty lotnicze, a w granicach miejscowości – także przystanki) 6) w obiektach sportowych 7) w prywatnych środkach transportu samochodowego: a) w związku z wykonywaniem zarobkowym przewozu osób, b) gdy pasażerami są dzieci do lat 13, 8) w odległości mniejszej niż 10 metrów od wejścia do obiektów, o których mowa w pkt. 1–6

Właściwe oznakowanie miejsc, w których nie można palić tytoniu Właściciel lub zarządzający obiektem bądź środkiem transportu, o których mowa w ust. 1 pkt. 1-5 i 7 (tak więc również pracodawca) zobowiązany jest do odpowiedniego oznakowania miejsc, w których palenie jest zabronione, poprzez umieszczenie międzynarodowego znaku zakaz palenia, a także wskazanie miejsca i sposobu zgłaszania ewentualnych naruszeń tego zakazu. Minister właściwy do spraw zdrowia określi w drodze rozporządzenia szczegółowe wymagania dotyczące oznaczników zakazu palenia i ich rozmieszczania

Wyjątki Właściciel lub zarządzający może wyłączyć spod zakazu określonego w art. 5.: indywidualne pokoje w obiektach służących celom mieszkalnym (hotelach, schroniskach, domach studenckich, domach zakonnych); wyodrębnione i odpowiednio przystosowane pomieszczenia (palarnie) w szpitalach psychiatrycznych, hospicjach, domach spokojnej starości; wyodrębnione i odpowiednio przystosowane pomieszczenia (palarnie) w zakładach pracy innych niż szkoły (i inne placówki edukacyjne) i zakłady opieki zdrowotnej; wyodrębnione wagony w pociągach dalekobieżnych; indywidualne cele i pokoje mieszkalne w obiektach podległych ministrowi właściwemu do spraw obrony narodowej, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz ministrowi właściwemu do spraw sprawiedliwości W szczególnych przypadkach lekarz prowadzący leczenie może zezwolić pacjentowi przebywającemu w zakładzie opieki zdrowotnej na odstępstwo od zakazu palenia wyrobów tytoniowych. W lokalach gastronomiczno-rozrywkowych dopuszczalne jest odstępstwo od zakazu palenia wyrobów tytoniowych jedynie w odrębnych pomieszczeniach, służących wyłącznie jako palarnie, spełniających wymogi, o których mowa w załączniku nr 1 do ustawy. Palarnie oraz pozostałe pomieszczenia, o których mowa w ust. 1 wyłączone zgodnie z obowiązującymi przepisami spod zakazu palenia oznacza się w sposób widoczny międzynarodowym znakiem zezwalającym na palenie

Obowiązki pracodawcy wg planowanych zmian Ustawy antytytoniowej Pracodawca będzie musiał wdrożyć całkowity zakaz palenia: – w pomieszczeniach zakładów pracy – oraz w odległości 10m. od wejścia do siedziby firmy. Siedzibę firmy oraz obszar 10m. wokół wejścia do niej pracodawca będzie musiał oznaczyć w sposób widoczny międzynarodowym znakiem zakazującym palenie tytoniu. Ustawa daje jednak prawo pracodawcy do utworzenia paleni (będzie to całkowicie zależne od pracodawcy, ale już niezależne od liczby zatrudnianych pracowników). Jeśli pracodawca zdecyduje się na utworzenie/ pozostawienie palarni, to będzie ona musiała spełniać zaostrzone w stosunku do obecnie obowiązujących wymagania. Palarnie, które nie będą spełniały nowych, zaostrzonych przepisów będą musiały być zlikwidowane w ciągu miesiąca od wejścia w życie Ustawy.

Wymaganie jakie będzie musiała spełniać palarnia wg planowanych zmian Palarnia powinna : – być oznaczona międzynarodowym znakiem zezwalającym na palenie – posiadać tabliczkę o wymiarach nie mniejszych niż 40 cm na 20 cm, zawierającą napis Palarnia oraz informację o dopuszczalnej liczbie osób mogących jednorazowo przebywać w jej pomieszczeniu, stosownie do wymagań dotyczących zagęszczenia i wentylacji pomieszczenia palarni – być pomieszczeniem uniemożliwiającym przedostawanie się substancji powstałych ze spalania tytoniu do innych pomieszczeń lokalu, trwale oddzielonym od pozostałych pomieszczeń, zamkniętym, wyposażonym w drzwi zamykane automatycznie – mieć powierzchnię nie mniejszą niż 10 m2. – mieć szerokość w świetle ścian nie mniejszą niż 200 cm i wysokość w świetle co najmniej 250 cm

– być wyposażona w wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną, zapewniająca co najmniej 25-krotną wymianę powietrza w pomieszczeniu w ciągu godziny – być wyposażona w urządzenia filtrujące i oczyszczające wywiewane powietrze uniemożliwiające przedostawanie się do atmosfery przynajmniej 80% substancji pochodzących z palenia tytoniu – spełniać wszelkie wymagania przeciwpożarowe określone innymi przepisami, a nadto: jej podłoga powinna być wykończona materiałem niezapalnym jej wyposażenie powinno być wykonane z materiałów niezapalnych lub trudnozapalnych powinna być wyposażona w przenośne gaśnice spełniającą wymagania Polskich Norm, będących odpowiednikami norm europejskich (EN) miejsca do gaszenia papierosów (popielniczki) powinny być wykonane z materiałów niezapalnych oraz utrudniać przenoszenie się ognia na inne części pomieszczenia palarni

W przypadku lokali o więcej niż jednej kondygnacji przynajmniej jedna palarnia powinna znajdować się na tej kondygnacji, na której znajduje się wejście do lokalu. Co najmniej jedna palarnia powinna być przystosowana dla osób niepełnosprawnych poprzez: – zapewnienie przestrzeni manewrowej o wymiarach 1,5 na 1,5 metra – stosowanie na trasie do palarni oraz w pomieszczeniu palarni drzwi bez progów

Kary za nieprzestrzeganie przepisów znowelizowanej Ustawy antytytoniowej Jeśli pracodawca : – będzie dopuszczał na podległym mu terenie do palenia wyrobów tytoniowych wbrew zakazom określonym w art. 5 – nie będzie oznaczał miejsc, objętych zgodnie z przepisami ustawy zakazem palenia oraz zwolnionych z tego zakazu – będzie dopuszczał na podległym mu terenie do palenia wyrobów tytoniowych bez zachowania wymagań określonych niniejszą ustawą, to będzie podlegał karze grzywny do zł. Jeśli pracownik będzie: – palił wyroby tytoniowe w miejscach objętych zakazem palenia, to będzie podlegał karze grzywny do 100 zł.

Pozytywny wpływ wprowadzenia całkowitego zakazu palenia tytoniu na terenie firmy Jeśli przepisy są egzekwowane, może to przyczynić się do całkowitego wyeliminowania zjawiska biernego palenia w zakładzie pracy. Ograniczenia tego typu mogą mieć wpływ na wzrost odsetka palących pracowników rozważających wyjście z nałogu i podejmujących tego typu próby. – PRZYKŁADOWO: Fichtenberg i Glantz [4] wyliczyli (na podstawie analizy wyników 26 badań nad wpływem zakładowych ograniczeń swobody palenia tytoniu na poziom tego zjawiska), iż w firmach na terenie których w ogóle nie można palić: jest średnio o 4% niższe rozpowszechnienie tego nałogu, natomiast pracownicy tkwiący w uzależnieniu konsumują średnio o 3 papierosy mniej na dobę w porównaniu z pozostałymi przedsiębiorstwami.

Literatura 1.European strategy for tobacco control, WHO Centrum Badania Opinii Społecznej, Raport BS/46/ Komisyjny projekt Ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych ( - Druk nr 1030, z dn r..- 1.Fichtenberg C.M., Glantz S.A.: Effect of smoke- free workplaces on smoking behaviour: systematic review. BMJ 2002; 325: