1 SIWERM pomyślne wdrażanie projektów wiatrowych na poziomie lokalnym Znaczenie wyników projektu dla rozwoju energetyki wiatrowej na terenie Powiatu Suwalskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Polepszenie jakości powietrza
Advertisements

Identyfikacja projektów z zakresu ochrony klimatu i ochrony środowiska
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Arkadiusz Wojciechowski
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Rejowiec Fabryczny Miasto przyjazne mieszkańcom i środowisku.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Seminarium w ramach projektuPolepszenie jakości powietrza w regionie przygranicznym Czechy-Polska, Katowice, 30 czerwca, 2010 Program seminarium: powitanie.
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Skoro nie wiesz dokąd zmierzasz Nigdy tam nie dojdziesz Konwent zrzeszenia Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów Województwa Lubuskiego Pogorzelica
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
PRZEWODNIK WDRAŻANIA SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI
ENERGETYKA ODNAWIALNA NA MORZU - OFFSHORE SZANSĄ DLA POMORZA Gdynia 2013.
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Warunki i możliwości rozwoju odnawialnych źródeł energii (OZE) ze szczególnym uwzględnieniem farm wiatrowych (EW)
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Lokalna Strategia Rozwoju Obszarów Rybackich LGR Obra - Warta
Profesor dr hab. Andrzej Radecki – Prezes PIGEO
Serwis komunikacji miasta ze społeczeństwem Poznać się lepiej mgr inż. Mariusz Bogacki Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii ul. Wierzbowa.
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
Konferencja współfinansowana ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Konferencja.
Katarzyna Michałowska-Knap, Marcin Włodarski, Dawid Dietrich Instytut Energetyki Odnawialnej Contact:
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
PARTNERZY Konsorcja Fundusze inwestycyjne Partnerzy technologiczni Domy mediowe Agencje PR Społeczeństwo jako partner 1.
Zygmunt Ziobrowski Instytut Rozwoju Miast
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Budowa dwutorowej linii 400 kV Kozienice – Ołtarzew
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Spotkanie Informacyjne Kariera Zawodowa w Przemyśle Energetycznym. Poszukiwanie i Produkcja Gazu Ziemnego Powiatowe Centrum Edukacji w Lęborku 20 marzec.
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Specjalna Strefa Ekonomiczna Pustków - Gmina Dębica
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
Dolnośląski Klaster Energii Odnawialnej – jak praktycy pomagają gminom oszczędzać na energii Krzysztof Brzozowski Dolnośląski Klaster Energii Odnawialnej.
OGÓLNOPOLSKI SYSTEM WSPARCIA DORADCZEGO DLA SEKTORA PUBLICZNEGO, MIESZKANIOWEGO ORAZ PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ ORAZ OZE NA.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
ENERGIA WIATROWA Naukowcy obliczyli, że gdyby udało się wykorzystać tylko połowę siły wiatru wiejącego na Ziemi, to i tak można by wyprodukować 170 razy.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Witamy na I forum na rzecz budowy drogi S-74. Forum na rzecz budowy drogi S-74 Dlaczego powstało forum? Celem konferencji jest stworzenie forum wymiany.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Moc zainstalowana OZE Rodzaj OZE Moc zainstalowana [MW] wg stanu * MW Biogaz103,487131,247162,241188,549212,497217,996.
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
„Żywiecka Energia Przyszłości”
Złoże węgla brunatnego Złoczew
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Zapis prezentacji:

1 SIWERM pomyślne wdrażanie projektów wiatrowych na poziomie lokalnym Znaczenie wyników projektu dla rozwoju energetyki wiatrowej na terenie Powiatu Suwalskiego Tomasz Kapała Suwałki 26 maja 2004

2 ALTENER Program ten trwa od 1997 r. i jest częścią programu KE Inteligentna Energia dla Europy (Inteligent Energy for Europe, IEE, zarządzany przez DG TREN), kładącą nacisk na rozwój Odnawialnych Źródeł Energii (OZE). Jest silnie zakorzeniony w unijnej strategii rozwoju popartej Białą Księgą – Energia dla przyszłości: Odnawialne Źródła Energii. Cele programu: Redukcja emisji CO 2 Wzrost bezpieczeństwa energetycznego Wzrost konkurencyjności OZE Rozwój gospodarczy i społeczny szczególnie w obszarach słabo uprzemysłowionych

3 SIWERM – og ó lnie Projekt SIWERM jest to międzynarodowe przedsięwzięcie realizowane w ramach programu ALTENER przez : CEA (Rotterdam, NL) – konsultant do spraw energii i środowiska – koordynator EC BREC IEO (Warszawa, PL) – Europejskie Centrum Energii Odnawialnej, ETA (Florencja, I) – konsultant ds. OZE, Network Consolting Group Ltd (Ateny, GR) - konsultant ds. Odnawialnych Źróde ł Energii.

4 SIWERM - zadania Przełamanie barier w rozwoju energetyki wiatrowej w Polsce, Grecji i Włoszech. W oparciu o holenderskie doświadczenia opracowanie ujednoliconej metody pomyślnego wdrażania inwestycji wiatrowych na poziomie gminy i powiatu. Przybliżenie sprawdzonych rozwiązań we wdrażaniu energetyki wiatrowej na przykładzie konkretnych regionów Proponowane doświadczenie najlepszych konsultantów dla regionów rozpoczynających projekty wiatrowe.

5 Cele długoterminowe: Łatwiejsze i szybsze wdrażanie projektów wiatrowych w Europie Zwiększenie akceptacji dla energetyki wiatrowej wśród lokalnych społeczności Określanie zakresu problemów w odniesieniu do warunków poszczególnych krajów Cele krótkoterminowe: Rozwój standardowych, ale elastycznych lokalnych rozwiązań Wykonywanie projektów pilotażowych w czterech różnych sytuacjach krajowych Upowszechnianie i eksploatowanie optymalnych rozwiązań

6 Dlaczego Powiat Suwalski? Bardzo dobra dotychczasowa współpraca z powiatem Suwalskim Powiat posiada cenne informacje służące rozwojowi energetyki wiatrowej na tym terenie (grant US TDA)

7 W ramach projektu SIWERM przygotowano 1.Raport dot. korzyści dla społeczności lokalnej wynikających z rozwoju energetyki wiatrowej. 2.Kampanię informacyjną i sondaże opinii publicznej.

8 Korzyści z rozwoju energetyki wiatrowej na Suwalszczyźnie Tworzenie nowych miejsc pracy na różnych etapach łańcucha przedsięwzięć prowadzących do inwestycji poprzez usługi lokalnych podmiotów przy pracach geodezyjnych, budowlanych, finansowych, transportowych...). Liczbę nowych etatów szacuje się na 1,06/MW w trakcie budowy i eksploatacji elektrowni wiatrowej. Poprawa warunków życia mieszkańców poprzez modernizację lub rozbudowę istniejących sieci energetycznych, (szacuje się na 40 km linii 20 kV, co średnio kosztuje ok zł/km) oraz polepszenie jakości dostaw prądu. Podniesienie standardu lokalnych dróg, np. z szutrowych na asfaltowe (koszt modernizacji wg danych z 2002r. wynosi ok zł/km).

9 Korzyści z rozwoju energetyki wiatrowej na Suwalszczyźnie c.d. Promocja i poprawa wizerunku gmin (dbałość lokalnych władz o ochronę środowiska i wdrażanie idei zrównoważonego rozwoju gospodarczego). Korzyści środowiskowe z rozwoju energetyki wiatrowej na Suwalszczyźnie, np. farma wiatrowa o mocy 54 MW pozwoli na redukcję emisji o 109 tyś. ton CO2, 800 ton SO2,340 tony NOx rocznie, mniej kwaśnych deszczy, mniejsza degradacja środowiska. Redukcja negatywnych skutków zewnętrznych towarzyszących produkcji energii (zdrowie, choroby zawodowe, wypadki, pogorszenie odbioru wizualnego, hałas, infrastruktura techniczna zmiany klimatyczne, pogorszenie warunków bytowania flory i fauny).

10 Korzyści z rozwoju energetyki wiatrowej na Suwalszczyźnie c.d. Przychody dla samorządów lokalnych z tytułu poboru podatku od nieruchomości od wielkości gruntów i wartości budowli to ok. 0,5 mln zł / 5 MW / rok (czas eksploatacji farmy wiatrowej to 20 – 30 lat). Przychody dla inwestora lub konsorcjum inwestorów, w tym lokalnych,np. z udziałem samorządu lokalnego. Przychody właścicieli ziemi za dzierżawę lub sprzedaż gruntu. Pozostałe korzyści gospodarcze dla sektora publicznego (Mapa zasobów energii wiatru, mapa stref wykluczających budowę ).

11 Świadomość społeczna Obserwuje się wzrost świadomości lokalnej społeczności na temat OZE. Energia z wiatru postrzegana jest jako czysta, tania i ekologiczna, a jej negatywny wpływ na środowisko jest minimalny. Urzędnicy widzą korzyści dla gminy związane z nowymi miejscami pracy, napływem kapitału, zyskiem z podatków i dzierżawy gruntów. Ludność jest nastawiona przychylnie do planowanej inwestycji bo liczy na korzyści związane z dzierżawą gruntów, stworzeniem nowych miejsc pracy, poprawą jakości dróg i dostaw prądu. Pracownicy Wigierskiego Parku Narodowego i Suwalskiego Parku Krajobrazowego wskazują na możliwe oddziaływanie elektrowni wiatrowych na środowisko i sugerują przeprowadzenie badań ornitologicznych, hałasu i studium krajobrazu. Istotne też jest informowanie społeczeństwa o pozytywnych skutkach inwestycji. Jednak dominują korzyści z planowanej inwestycji.

12 Plany a rzeczywistość. Mimo sporej wiedzy i poparcia lokalnych władz i społeczności oraz dużego zainteresowania ze strony inwestorów rzeczywisty rozwój energetyki wiatrowej jest znikomy. Choć powstała farma wiatrowa w Wiżajnach i kilka małych elektrowni wiatrowych budowanych metodami chałupniczymi ciągle istnieją problemy z realizacją większych projektów wiatrowych. Główne przeszkody nie leżą w obrębie działań gminy, która poprzez rozwój OZE może zwiększyć swoją atrakcyjność.

13 1.Wydawanie zezwoleń i opinii dotyczących lokalnych inwestycji 2.Planowanie zagospodarowania przestrzennego 3.Ustalenie i realizowanie celów związanych z wykorzystaniem OZE W praktyce w przypadku inwestycji wiatrowych większość gmin nie posiada wymaganej specjalistycznej wiedzy oraz niezbędnych środków finansowych. Jaki jest udział gmin w rozwoju energetyki wiatrowej ?

14 Wypracowanie najlepszych rozwiązań, procedur i kryteriów ułatwiających realizację projektów wiatrowych na terenie gmin suwalskich. Wykorzystanie dorobku projektu finansowanego przez US TDA. Określenie kryteriów i według nich wytyczenie stref wykluczeń z rozwoju energetyki wiatrowej oraz naniesienie ich na mapy. Przygotowanie odpowiedniej procedury dla władz lokalnych i inwestora. SIWERM z pomocą dla gmin

15 Nawiązanie współpracy ze stronami wpływającymi na przebieg inwestycji wiatrowych w regionie. Udostępnienie informacji na temat struktury własności, planów rozwoju gospodarczego i społecznego gminy, planów zagospodarowania przestrzennego, rozwoju infrastruktury itd. Wyjaśnianie wszelkich niejasności i dzielenie się doświadczeniami z przeprowadzonych już działań. SIWERM współpraca z gminami

16 Zapraszamy do współpracy na rzecz lepszej przyszłości regionu

17

18

19

20