Platforma MOODLE jako narzędzie zdalnej edukacji Opracował: Michał Wilk Sosnowiec, listopad 2007
Podstawowe informacje E-learning jest nowoczesną metodą nauczania umożliwiającą naukę w dowolnym miejscu, czasie i tempie Platformy LMS (Learning Management System) zarządzają systemem nauczania przez Internet Platforma może być uzupełnieniem tradycyjnych zajęć stacjonarnych 1
Podstawowe informacje Jedną z Platform jest pakiet oprogramowania MOODLE (ang.Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment ) Modularne Obiektowo Zorientowane Środowisko Nauczania 2
Podstawowe informacje Platforma jest dystrybuowana wraz z kodami źródłowymi jako oprogramowanie typu Open Source (DARMOWE) Platforma nieustannie ewoluując umożliwia kreatywne podejście do procesu edukacji zarówno przez ucznia, jak i nauczyciela Platforma wykorzystywana jest w 126 krajach, a liczba użytkowników sięga 2 mln. 3
Podstawowe informacje Moodle został zaprojektowany przez Martina Dougamaisa doktora nauk pedagogicznych z uwzględnieniem zasad społecznego konstrukcjonizmu. Konstrukcjonizm podkreśla, że uczenie się jest szczególnie efektywne, kiedy jest powiązane z konstruowaniem czegoś, czego mogą doświadczyć inni. Może to być wszystko; od wypowiedzianego zdania lub wypowiedzi na forum internetowym do bardziej skomplikowanych tworów jak obraz, dom lub program komputerowy. 4
Zalety Moodle’a Różnorodność zasobów edukacyjnych TEKSTY PISANE TEKSTY MÓWIONE ANIMACJE 5
Zalety Moodle’a Różnorodność zasobów edukacyjnych PREZENTACJE REBUSY HIPERŁĄCZA 6
Zalety Moodle’a Unikalna struktura platformy odpowiadająca specyficznym potrzebom szkół i uczelni Autorzy kursów decydują o ich specyfice Pozwala wnosić w porę niezbędne korekcje do działalności, zarówno uczącego się jak i nauczyciela. 7
Zarządzanie kursem Platforma daje różne możliwości zarządzania Głosowania Ankiety Zadania Lekcje Warsztaty 8
Zarządzanie kursem Platforma daje różne możliwości zarządzania Fora Czaty Opisy Testy Dzienniki 9
Uczestnicy kursu Umożliwia indywidualizację nauczania, można umieszczać dodatkowe materiały rozszerzające wiedzę można wielokrotnie powracać do konkretnych treści Umożliwia dzielenie uczniów na grupy 10
Uczestnicy kursu Wbudowany kalendarz pozwala przypominać o różnych zdarzeniach Można definiować własne skale ocen, które są dostępne dla poszczególnych uczniów 11
Uczestnicy kursu Pozwala śledzić każde działanie uczącego się i wykonywane operacje przy rozwiązaniu konkretnych zadań. Pozwala całkowicie adaptować zawartość, metody i tempo naukowej działalności uczącego się do jego poziomu i możliwości 12
Użytkownicy Moodle’a w Polsce Lista placówek korzystających z platformy jest coraz dłuższa i coraz bardziej zróżnicowana 13
Przydatne adresy Ważne informacje dotyczące platformy Moodle znajdują się pod poniższymi adresami: http://moodle.com/ http://moodle.org/ http://moodle.pl/ 14
Podsumowanie Moodle jest alternatywą dla komercyjnych platform e-learningu Jego modułowa budowa czyni łatwym tworzenie kursów i dodawanie nowych treści Liczba użytkowników Moodle’a rośnie w tempie 10% miesięcznie Warto, pomimo dużego nakładu pracy, przyłączyć się do społeczności Moodle’a 15
Dziękuję za uwagę