Dziecko na wagarach.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Procedury postępowania w stosunku do nieletnich
Advertisements

Elżbieta Powichrowska MOTiR Etap
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Policji, Straży Pożarnej, Pogotowia Ratunkowego
ZAGROŻENIA MŁODZIEŻY.
Nadużywanie alkoholu Przemysław Kowalik.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Absencja uczniów.
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Podstawy Pomocy Psychologicznej
WARSZTATY DLA GIMNAZJALISTÓW I UCZNIÓW SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Dynowie
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
Powody, dla których dzieci i młodzież sięgają po środki psychoaktywne.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
UŻYWANIE SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH JAKO PRZEJAW KRYZYSU DORASTANIA
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Wagarowanie młodzieży
Podstawy prowadzenia działań profilaktycznych- najważniejsze obszary i strategie Opr. w MOTiR ETAP w Białymstoku w ramach projektu „Szkoła dobrego wyboru”
realizacja VIII punktu
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Uzależnienia a rozwój dziecka
ABECADŁO ZDROWIA I BEZPIECZEŃSTWA W PLACÓWCE OŚWIATOWEJ
Zadanie konkursowe nr 9 „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Zamiast ucieczki. ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych - polska fundacja mająca status organizacja pożytku publicznego, zajmująca się problemem.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
WOLNOŚĆ OD ALKOHOLU.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
DZIAŁALNOŚĆ PROFILAKTYCZNA SZKOŁY
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Szkoła Promująca Zdrowie
Badanie frekwencji w klasach zasadniczych w ZSZ w Wieliczce.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Tydzień działań profilaktycznych
mgr Małgorzata Piasecka
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Szkoła Promująca Zdrowie
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
Opracowała: Katarzyna Płatek
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2017/
Prawa, które każdy uczeń powinien znać…
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Wychowanie do życia w rodzinie
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Dziecko na wagarach

Celem spotkania jest: ukazanie rodzicom przyczyn i skutków wagarowania, uzmysłowienie rodzicom współodpowiedzialności za wagarowanie ich dzieci, uświadomienie zagrożeń wynikających z wagarowania dzieci, zrozumienie (bliższych i dalszych) następstw wagarowania, zachęcenie rodziców do współpracy ze szkołą.

Dorastanie naszego dziecka U młodzieży w okresie dorastania (10-18 lat ) dokonuje się wiele intensywnych zmian, nie tylko fizycznych, ale także osobowościowych. Jest to więc czas podatny na zakłócenia i podejmowanie zachowań ryzykownych.

Dorastanie naszego dziecka Do najważniejszych zachowań ryzykownych w okresie dorastania zalicza się: wagary, używanie alkoholu, używanie innych środków psychoaktywnych, wczesną aktywność seksualną, zachowania agresywne i przestępcze, palenie tytoniu.

Zachowania ryzykowne w odczuciu młodzieży umożliwiają: zaspokojenie najważniejszych potrzeb psychologicznych (miłości, akceptacji, uznania, bezpieczeństwa, przynależności) realizację ważnych celów życiowych (np. określenie własnej tożsamości, uzyskanie niezależności od dorosłych) radzenie sobie z przeżywanymi trudnościami życiowymi (redukcja lęku i frustracji).

Dlaczego młodzi ludzie podejmują zachowania ryzykowne? z ciekawości, z przekory, w ten sposób manifestują dorosłość, z chęci bycia niezależnym, aby być modnym, jest to sposób na nudę, stres, lęk przed odrzuceniem, z chęci zaimponowania, itp.

samowolne przebywanie poza Wagary – czym są??? WAGARY samowolne przebywanie poza szkołą w czasie obowiązkowych lekcji

Dziecko wagaruje – gdzie leży przyczyna? Zjawisko wagarów należy postrzegać na płaszczyźnie naturalnych środowisk, w których żyje młody człowiek. Tworzą je: rodzina, szkoła i grupy rówieśnicze. Między tymi trzema kręgami zachodzi ścisły związek oraz wzajemny wpływ.

Dlaczego uczniowie wagarują? Wagary uwarunkowane są przeważnie niepomyślną sytuacją ucznia w szkole, jego niechęcią do szkoły, nauczycieli i obowiązku uczenia się. Przyczyna wagarów może tkwić poza szkołą – w szerszym środowisku społecznym, które pociąga swoją atrakcyjnością.

Dlaczego uczniowie wagarują? Wagary mające swoje źródło poza szkołą są mniej groźne niż wagary z powodu niechęci do nauki i szkoły. Pierwsze z nich są najczęściej organizowane w określonej intencji z myślą o odprężeniu, atrakcyjnej rozrywce, uczestnictwie w imprezach towarzyskich.

Dlaczego uczniowie wagarują? Natomiast wagary organizowane z powodu niechęci do szkoły uwarunkowane są najczęściej brakiem integracji ucznia ze szkołą, klasą, lękiem przed nauczycielami. Mają również związek z niedostatecznym współdziałaniem domu rodzinnego ze szkołą i brakiem kontroli ze strony rodziców.

Dlaczego uczniowie wagarują? Chęć uniknięcia przykrości. Nieprawidłowy układ stosunków w szkole. Pożądanie przyjemności. Opóźnienia w nauce. Słabsza zdolność do systematycznej pracy. Zwiększenie wymagań w wyższych klasach.

W jakich miejscach i gdzie przebywa młodzież podczas wagarów? własny dom (rodzice są w pracy), dom koleżanek, kolegów (ich rodzice są w pracy), w swojej miejscowości, poza swoją miejscowością (wyjazdy), w kawiarniach, restauracjach, barach, pizzeriach, pubach, kino, sklepy (duże centra handlowe), dworce i poczekalnie autobusowe i kolejowe, skwery, parki, nad rzeką, ustronne, nieuczęszczane miejsca, targi, wystawy, kawiarenki internetowe.

Jakie zagrożenia mogą wyniknąć w czasie wagarowania? Wypadki Dwaj uczniowie z gimnazjum im. gen. Władysława Sikorskiego na Woli uciekli z zajęć przez okno na szkolnym korytarzu. Po skoku z czterech metrów obaj połamali sobie nogi.

Jakie zagrożenia mogą wyniknąć w czasie wagarowania? Kontakty z grupami przestępczymi grupy tzw. dresiarzy pijacy szajki złodziejskie pseudokibice gangi mafie terroryści

Jakie zagrożenia mogą wyniknąć w czasie wagarowania? Korzystanie z: alkoholu narkotyków nikotyny OŚWIĘCIM. Marihuana, amfetamina i ecstasy przy 18-latkach Dwaj 18-latkowie z Brzeszcz i Woli odpowiedzą przed sądem za posiadanie środków odurzających. Znaleziono przy nich tabletki ecstasy oraz amfetaminę i marihuanę. Mężczyźni wpadli w ręce policji w Oświęcimiu.

Jakie zagrożenia mogą wyniknąć w czasie wagarowania? Możliwość wejścia w konflikt z prawem Mają po 16 i 18 lat, twarze dzieci i śmierć bezbronnego chłopca na sumieniu. Trzej gimnazjaliści dopadli na plaży Jeziora Białego, nieopodal Okuninki (woj. lubelskie). Tłukli go tak długo, że chłopak skonał. Kaci i ofiara spotkali się nad wodą przypadkiem. Przyjechali tu na wagary.Chcieli zabić czas. Więc zabili Dominika.

Jakie zagrożenia mogą wyniknąć w czasie wagarowania? Ucieczki z domu Według statystyk policyjnych, każdego roku ucieka z domu rodzinnego ponad 4000 nastolatków. W 2011 roku z domu rodzinnego uciekło 4267 nastolatków… Do Fundacji ITAKA zgłaszanych jest ok.150-170 przypadków zaginięć osób w wieku12-17 lat. W 2011 roku zgłoszono166 Zaginięć nastolatków. Aż ¾ uciekinierów to dziewczęta.

Skutki (następstwa) wagarowania braki w wiedzy prawdopodobieństwo nie przejścia do następnej klasy, możliwość nie ukończenia szkoły, „uzależnienie” się od wagarowania – opuszczanie lekcji bez wyraźnej przyczyny, wyrobienie sobie lekceważącego stosunku do obowiązków.

Co w postępowaniu rodziców sprzyja wagarowaniu? niekontrolowanie przez rodziców opuszczanych zajęć lekcyjnych, bezkrytyczne usprawiedliwianie nieobecności własnego dziecka, posuwanie się do poświadczenia nieprawdy w celu usprawiedliwienia nieobecności dziecka w szkole, brak kontaktów rodziców ze szkołą (wychowawcą), nie interesowanie się sytuację dziecka w szkole,

Co w postępowaniu rodziców sprzyja wagarowaniu? rozpad rodziny, aktywny udział dziecka w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, stałe awantury, egoistyczna postawa rodziców zapewniających wysoki standard materialny, ale z bezkrytycznym eksponowaniem go na zewnątrz, postawy rodziców reprezentujących odmienne od proponowanych przez szkołę treści wychowawcze.

Konsekwencje wagarów dla rodziców utrata zaufania rodziców, trudniejsze relacje rodziców z wychowawcą i nauczycielami swojego dziecka, dodatkowe koszty związane z nadrobieniem braków w wiadomościach, pojawienie się niepokoju o dalszą edukację dziecka, wewnętrzne poczucie winy dotyczące błędów i zaniedbań wychowawczych.

Co rodzic zyska współpracując ze szkołą? lepiej zrozumie przyczyny wagarowania dziecka, pozna skutki i zagrożenia wynikające z wagarowania, uświadomi sobie współodpowiedzialność za powstanie tego zjawiska, nawiąże bardziej konstruktywną współpracę ze szkołą zacznie postrzegać własne dziecko jako osobę, która potrzebuje wsparcia, zrozumienia a czasem jednoznaczego postępowania.

Dziękuję za uwagę Przygotowała Małgorzata Zagożdżon