Praca z uczniem „zdolnym”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
METODYKA PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH
Advertisements

Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Poznawanie metody projektu
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
UCZEŃ ZDOLNY Metody identyfikacji: Jak rozpoznawać ucznia zdolnego?
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Nie wszyscy mamy te same zdolności, ale wszyscy powinniśmy mieć te same możliwości, aby swe zdolności rozwijać John. F. Kennedy.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„Nie wszyscy mamy te same zdolności, ale wszyscy powinniśmy mieć te same możliwości , aby swe zdolności rozwijać.” J.F Kennedy.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
WSPÓŁPRACA SZKOŁY I RODZICÓW
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Szkoła Współpracy.
Współpraca w naszej szkole
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Praca katechetyczna z uczniem zdolnym
Co chcieliśmy osiągnąć?
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Lekcje z ZUS – uwagi metodyczne Wodzisław Śląski, 18 lutego 2014 r. Marcin Kopczyński.
Talent jest darem uniwersalnym, ale potrzeba wielkiej odwagi, żeby go wykorzystać. Nie bój się być najlepszy.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Czyli co i jak.  wspólna praca na określony temat  sposób na rozwiązanie problemu  praca określona czasem Są jakieś rodzaje?  Przedmiotowe  Międzyprzedmiotowe.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Metoda projektu w projekcie spotkania i nauka z komputerem
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Szkoła Promująca Zdrowie
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Co chcieliśmy osiągnąć?
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Praca z uczniem „zdolnym” „Każdy kto jest twórczy, jest zdolny; nie każdy kto jest zdolny, jest twórczy”

Uczeń zdolny? Inteligentny? Bystry? Utalentowany? Ma osiągnięcia? Twórczy? Kreatywny? Kulturalny? Wzorowe zachowanie? Bardzo dobre, celujące oceny w szkole? Indywidualista?

Cechy utalentowanego dziecka patrzy na problem pod nieoczekiwanym kątem, generuje pomysły nowatorskie, jest pomysłowy w myśleniu i działaniu, stosuje powyższe umiejętności w rozwiązywaniu zadań i problemów, przeprowadza cały proces rozumowania w głowie, łącznie z uwzględnieniem rozwiązania.

Cechy zachowania Postrzegani jako „indywidualiści”, charakteryzują się pewnego rodzaju „nadpobudliwościami” Intelektualną Psychomotoryczną Zmysłowo-sensoryczną Wyobrażeniową Emocjonalną

Cechy intelektu: łatwość rozumienia złożonych i skomplikowanych treści, zdolność do logicznego i abstrakcyjnego myślenia, duży zakres uwagi, wnikliwość obserwacji, trafność formułowanych sugestii, ocen i sądów, szybkie tempo pracy długotrwała pamięć.

Cechy charakteru: poczucie obowiązku i pracowitość, silna motywacja i zapał do nauki, wewnętrzne zdyscyplinowanie, wytrwałość intelektualna, rezygnacja z przyjemnych propozycji na rzecz obowiązku

Inne cechy: silna determinacja, ambicja i upór w dążeniu do osiągnięcia postawionego celu, zgoda na wykonywanie zadań, które nie przynoszą od razu oczekiwanych wyników czy też wymiernych rezultatów w postaci gratyfikacji. skłonność do przeceniania swojej wiedzy, duża wrażliwość emocjonalna, twórcza postawa w kierowaniu własnym rozwojem poznawczym i moralnym.

Kategorie uczniów zdolnych mający wysokie osiągnięcia mający osiągnięcia poniżej możliwości. 1. Uczniowie będący pod presją grupy 2. Uczniowie przyjmujący postawę konformistyczną 3. Uczniowie nudzący się w szkole 4. Uczniowie świadomie ukrywający swoje zdolności

Naczelne hasło działań skierowanych do ucznia zdolnego: więcej szybciej oryginalnie na wyższym poziomie

W jaki sposób wspierać uczniów zdolnych? Poprzez: 1) wielość i różnorodność zadań, 2) komunikatywność i jasność poleceń wydawanych przez osobę wspomagającą rozwój dziecka, 3) dostęp do źródeł informacji, 4) zachętę do szukania nowych rozwiązań, nagradzanie wszystkich etapów dojścia do celu, 5) danie dziecku czasu na rozwiązanie problemu, weryfikowanie rozwiązań.

Indywidualizacja pracy z uczniem zdolnym: Krótkie, kilkuminutowe rozmowy nauczyciela z uczniem, (rozszerzenie wiedzy itp.), Przygotowanie przez ucznia referatów po przeczytaniu odpowiedniej literatury, Korygowanie błędów kolegów (szukanie błędów w rozumowaniu), Prowadzenie przez uczniów fragmentów lekcji (czasami przygotowanie całej lekcji), Zachęcanie do czytania fachowych czasopism, Zwiększanie wymagań, co do ścisłości i precyzji ich wypowiedzi, Stworzenie uczniom najzdolniejszym okazji do swobodnego wyboru zadań trudniejszych, swobodnej decyzji w podejmowaniu dodatkowych zadań, Organizowanie konkursów w rozwiązywaniu zadań trudniejszych.

Indywidualizacja pracy z uczniem zdolnym cd.: Utworzenie w klasie systemu popularyzacji dorobku dzieci zdolnych poprzez propagandę wizualną oraz imprezy, spotkania, podziękowania, dyplomy. Samodzielna praca ucznia nad zagadnieniami wykraczającymi poza program nauczania, wskazanymi przez nauczyciela. Uczeń pracuje w oparciu o specjalnie dla niego przygotowane listy zadań, karty prac, źródła itd. sporadycznie konsultując się z nauczycielem. Indywidualizacja nauki na lekcjach bez istotnego wykraczania poza nauczane treści, poprzez: asystenturę, rozwiązywanie trudniejszych problemów w ramach omawianego zagadnienia, dodatkowe prace domowe lub prace długoterminowe. Samodzielne opracowywanie zagadnień i prezentowanie ich na szerszym forum (koło, klasa, szkoła) Indywidualizacja nauczania poprzez realizację zadań o charakterze interdyscyplinarnym, np. wykonywanie prezentacji multimedialnych, tłumaczeń lub słowniczków przedmiotowych, prac z historii danej dziedziny wiedzy, prac literackich.

Oczekiwania ucznia zdolnego w stosunku do nauczyciela. uczyń szkołę miejscem fascynującej przygody ceń moją pracę zauważ moje zainteresowania, wskaż dodatkowe źródła wiedzy, nie lekceważ mnie i moich potrzeb ignorancja nie sprzyja rozwojowi oczekuj ode mnie więcej wspieraj mnie i wykorzystuj moje uzdolnienia inicjatywy podejmowane przeze mnie doceniaj elokwentnie i mądrze pokieruj moim rozwojem zaangażuj mnie do dodatkowych, ciekawych prac dostrzegaj moje pomysły i wskazuj nowe otocz mnie profesjonalną opieką licz się z moimi uczuciami nie zadawalaj się tym, co wiesz, bądź poszukiwaczem i mądrym przewodnikiem C Z N I O W I E Z D O L N I