prof. zw. dr hab. Kazimierz Pająk Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wyzwania dla Polski w obszarze energii
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
WSPARCIE INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ PRZYJAZNEJ ŚRODOWISKU
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
Rejowiec Fabryczny Miasto przyjazne mieszkańcom i środowisku.
EFEKTYWNOŚĆ WYTWARZANIA ENERGII I Międzynarodowe Forum Efektywności Energetycznej Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 27 października 2009.
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Marian Babiuch Prezes PTEZ
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Polska – kraj na rozdrożu Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju.
UE wspiera odnawialne źródła energii
Instytut Paliw i Energii Odnawialnej Warszawa, I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program.
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Ministerstwo Gospodarki
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
Znaczenie efektywności energetycznej budynków w nowych państwach członkowskich UE A. Kiełbasa.
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
dr inż. Janusz Ryk Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
ENERGETYKA ODNAWIALNA NA MORZU - OFFSHORE SZANSĄ DLA POMORZA Gdynia 2013.
Dlaczego Polsce potrzebny jest biogaz?
Bałtycki klaster sEaNERGIA na rzecz rozwoju branży turystycznej i OZE
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
ŚWIATOWE GÓRNICTWO WĘGLA KAMIENNEGO. PERSPEKTYWY WĘGLA W EUROPIE
Termin realizacji Etapu r. ETAP nr 21 Określenie wpływu wykorzystania OZE na ocenę charakterystyki energetycznej budynku i przedsięwzięć
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Energetyka atomowa dla Polski
Izabela Grabowska Alicja Wróż
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
PAKIET KLIMATYCZNY UE SZANSA CZY ZAGROŻENIE
Programy ekologiczne w Powiecie Dzierżoniowskim Katarzyna Złotnicka Dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa.
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Wydział Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
DYLEMATY ROZWOJU ENERGETYKI GAZOWEJ W POLSCE
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
Polityka bezpieczeństwa energetycznego na przykładzie Polski i Niemiec
Specjalna Strefa Ekonomiczna Pustków - Gmina Dębica
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Biogaz Biogaz powstaje w procesie beztlenowej fermentacji odpadów organicznych, podczas której substancje organiczne rozkładane są przez bakterie na związki.
Rola gmin w kształtowaniu i realizacji polityki w obszarze efektywności energetycznej Ministerstwo Gospodarki Departament Energetyki Wrzesień 2009 r.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko 2.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Program Zrównoważonego Rozwoju Gminy Przesmyki Przyjęty uchwałą Rady Gminy Przesmyki nr XXVII/145/02 z dnia r.
Moc zainstalowana OZE Rodzaj OZE Moc zainstalowana [MW] wg stanu * MW Biogaz103,487131,247162,241188,549212,497217,996.
Złoże węgla brunatnego Złoczew
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Zapis prezentacji:

KORZYŚCI EKONOMICZNO-SPOŁECZNE DLA WSPÓLNOT SAMORZĄDOWYCH Z BUDOWY FARM WIATROWYCH prof. zw. dr hab. Kazimierz Pająk Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu Katedra Polityki Gospodarczej i Samorządowej Poznań-Warszawa, kwiecień 2012

Korzyści wynikające z regulacji prawnej Regulacje prawne Unii Europejskiej Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r.: kontrola zużycia energii w Europie, zwiększone stosowanie energii ze źródeł odnawialnych, oszczędność energii, Zwiększona efektywność energetyczna.

Korzyści wynikające z regulacji prawnej Biała Księga. Energia dla przyszłości – odnawialne źródła energii. Strategia i Plan Działania. Opracowanie z 1997 roku podstawowym dokumentem o charakterze politycznym, wskazującym cele i kierunki działań w zakresie rozwoju Odnawialnych Źródeł Energii. Pakiet klimatyczno-energetyczny, nazywany skrótowo pakietem „3 x 20%” przyjęty w marcu 2007 roku przez Parlament Europejski i przywódców krajów członkowskich UE. Zakłada: redukcję emisji gazów cieplarnianych o 20% w 2020 r. zwiększenie udziału energii ze źródeł odnawialnych do 20% w 2020 r. w bilansie energetycznym UE, podniesienie o 20% efektywności energetycznej do 2020 r.

Korzyści wynikające z regulacji prawnej Regulacje prawne w Polsce Ustawa z dnia 8 stycznia 2010 r. - definiuje źródła odnawialne i zakłada wzrost do 2010 roku udział energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych do 7,5%, a do 2020 roku osiągnięcie 15-procentowego udziału źródeł odnawialnych w produkcji energii elektrycznej, Polityka energetyczna Polski do 2030 r. przyjęta przez Radę Ministrów 20 listopada 2009 r., Program działań wykonawczych na lata 2009-2012 określający sposób realizacji każdego z działań określonych w Polityce energetycznej Polski do 2030 r.,

Korzyści wynikające z regulacji prawnej. Prognoza Oddziaływania na Środowisko dokumentu „Polityka energetyczna Polski do 2030 r.”; Polityka ekologiczna Państwa w latach 2009-2012 z perspektywą 2016 , przyjęta uchwałą Sejmu z 22 maja 2009 r.

Korzyści wynikające z regulacji prawnej. Dywersyfikacja energii Struktura zużycia energii pierwotnej

Korzyści wynikające z regulacji prawnej. Dywersyfikacja energii

Korzyści wynikające z regulacji prawnej. Ochrona środowiska Istotną determinantą wynikającą z korzyści dla Polski związanej z energią pochodzącą z farm wiatrowych jest produkcja i koszt emisji CO2 przez polską gospodarkę: do 2016 roku przeznaczono na inwestycje 7,7 mld € według analiz Forum Odbiorców Energii Elektrycznej i Gazu (FOEEiG) od 2013 roku objęte Europejskim Systemem Handlu Emisjami firmy zostały zobligowane do zakupu dużych ilości uprawnień do emisji CO2; w efekcie polskie firmy spoza branży energetycznej w latach 2013-2027 wydadzą około 77 mld PLN

Korzyści wynikające z regulacji prawnej. Ochrona środowiska wdrażanie unijnego pakietu klimatycznego zmusza do poszukiwania alternatywnych źródeł energii; w warunkach polskich są to: energia atomowa, gaz łupkowy, oraz energia odnawialna.

Korzyści wynikające z regulacji prawnej. Rynek pracy

Korzyści wynikające z regulacji prawnej. Rynek pracy

Korzyści Gmin 2010-2020 Dochody z tytułu podatku od nieruchomości liczonego od postawionych na terenie gminy farm wiatrowych (2% od całej inwestycji) - 212 mln/rok Teren gmin w którym średnia prędkość wiatru na wys. 100 m wynosi 7m/s (~ 17% dochodów własnych gmin) - 284 gminy Dodatkowe dochody rolników z tytułu dzierżawy terenu pod elektrownie wiatrowe (dopłaty rolnicze z tego tytułu ~ 166 tys.) - pow. 100 mln PLN/rok

Korzyści Gmin 2010-2020 Efekty na rynku pracy: Lokalni eksperci Miejscowi przedsiębiorcy /podwykonawcy/ (podatek PIT i CIT) Dodatkowe dochody z tytułu eksploatacji dróg przez inwestora Naprawa uszkodzonych dróg, Utrzymywanie przejezdności dróg, Dochody lokalnych firm budowlanych.

Korzyści Gmin 2010-2020 Uporządkowana gospodarka przestrzenna: Studium Mpzp Rozwój infrastruktury internetu szerokopasmowego Rozwój infrastruktury technicznej np. GPZ

Korzyści jednostkowe gmin Przykład 1. Gmina Wolin (woj. zachodniopomorskie, powiat kamieński) Budżet 2012 – 36 mln PLN Podatek od 32 siłowni wiatrowych – 2 mln PLN Rozwój inwestycji za prawie 3 mln PLN Oczyszczalnia ścieków Doprowadzenie wody do 2 miejscowości Środki uzyskane z farmy wiatrowej zapobiegły likwidacji 7 szkół Nieodpłatnie przekazany BUS o wartości 150 tys. PLN przeznaczony dla niepełnosprawnych

Korzyści jednostkowe gmin Przykład 2.Gmina Mściwojów (woj. dolnoślaskie, pow. jaworski) Budżet 2012 r. – 14 mln PLN Podatek od 23 siłowni wiatrowych – 2 mln PLN Modernizacja budynku szkoły Informatyzacja urzędu Budowa kanalizacji Budowa stacji uzdatniania wody

Korzyści jednostkowe gmin Gmina Margonin

Korzyści jednostkowe gmin Opodatkowanie gruntu przeznaczonego pod działalność gospodarczą – 40 000 tys. PLN Polepszenie infrastruktury komunikacyjnej drogi na odcinku 20 km – 1 600 000 PLN Dofinansowanie klubu sportowego Doposażenie w sprzęt elektroniczny

Korzyści jednostkowe gmin Ufundowane 6 stypendiów (2 x 500€; 2 x 100€; 2 x 2000€) Partycypacja w budowie krytego lodowiska (namiotu o pow. 500m2) Dofinansowanie instytucji pożytku publicznego (np. kościół, straż pożarna) Partycypacja przy budowie na jeziorze margonińskim elektrycznego wyciągu dla narciarzy wodnych

Korzyści dla Rolnika Bezpośrednie Wynajem gruntu pod siłownię – 15000 ~ 25000 /1 siłownia obszar ~ 0,25 ha Fundamenty Plac manewrowy Droga dojazdowa – 1 szt./rocznie Możliwość uprawy pozostałej części 1 ha + dopłaty unijne (nie traci dopłaty paliwowej)

Korzyści dla Rolnika Pośrednie Lepsze korzyści dla edukacji dzieci Korzystne warunki do przemieszczania się ze względu na jakość dróg, w tym na pole Wzrost zamożności mieszkańców gminy Zakupy usług Zakupy towarów Poprawa jakości sprzętu rolniczego Wzrost liczebności samochodów osobowych i użytkowych

Korzyści społeczne i ekologiczne z energetyki wiatrowej Rozwój Energetyki wiatrowej przyczynia się do tworzenia nowych miejsc pracy Obecnie, w Europie sektor ten zapewnia ponad 150 tys. pełno-etatowych stanowisk pracy (średnio, piętnaście pełno-etatowych miejsc pracy przypada na 1 MW mocy zainstalowanej w ciągu roku). Według prognozy EWEA zatrudnienie w sektorze energetyki wiatrowej w UE w 2020 roku wzrośnie do ponad 350 tys. miejsc pracy. W Polsce, w sektorze energetyki wiatrowej według szacunków PSEW z końcem 2008 roku zatrudnionych było ponad 2000 osób, Rozwój nowych sektorów gospodarki i co za tym idzie generowanie przychodów dla państwa, samorządów lokalnych i przedsiębiorstw. Wpływ na rozwój i aktywizację regionów, w tym morskich,

Korzyści społeczne i ekologiczne z energetyki wiatrowej Rozwój energetyki wiatrowej niesie również korzyści dla budżetu państwa – są to dochody z tytułu redukcji emisji dwutlenku węgla do atmosfery w ramach mechanizmów handlu emisjami, Korzyścią dla gminy z inwestycji w OZE są wpływy z podatków od nieruchomości. Podatek nalicza się według 2% stawki od wartości części budowlanych, na którym znajduje się elektrownia wiatrowa, Kolejna korzyść dla gminy to dochody z tytułu dzierżawy gruntów komunalnych oraz wpływy z tytułu udziału gminy w podatku PIT i CIT. Instalacje elektrowni wiatrowych przynoszą dochody z tytułu dzierżawy gruntów rolnych, co z kolei wpływa na stabilizację dochodów rolników, a pośrednio ma wpływ na płatność podatku rolnego

Korzyści społeczne i ekologiczne z energetyki wiatrowej Rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, Rozwój nowych technologii i innowacji, Dywersyfikacja źródeł energii i zmniejszenie uzależnienia od importu energii, w szczególności od importu surowców, a przez to wzrost bezpieczeństwa energetycznego, Rozwój infrastruktury przesyłowej, Rozbudowa infrastruktury komunikacyjnej, Elektrownie wiatrowe zajmują niewiele miejsca i mogą współistnieć z innymi rodzajami aktywności takimi jak rolnictwo czy ogrodnictwo, Możliwość szybkiej instalacji dużych mocy wytwórczych, wpływ na zrównoważony rozwój.