DZIAŁALNOŚĆ WYTWÓRCZA A DZIAŁALNOŚĆ USŁUGOWA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Advertisements

Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Analiza ryzyka projektu
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
JAKOŚĆ PRODUKTU - USŁUGI
PLANOWANIE I STEROWANIE DZIAŁALNOŚCIĄ PRZEDSIĘBIORSTWA
STRATEGIA LOKALIZACJI zarządzanie produkcją
zarządzanie produkcją
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Dla nas ważny jest TWÓJ potencjał…
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa Spółdzielnia Usługowo Produkcyjna Kółek Rolniczych „PROAGRO” ul. Polna Chrzypsko Wielkie.
Definicje operacji.
Czym jest zarządzanie operacyjne
WYKLUCZENIE POWIKŁAŃ WYNIKAJĄCYCH Z NIEPRAWIDŁOWEGO PRZYGOTOWANIA PACJENTA DO ZNIECZULENIA I ZABIEGU OPERACYJNEGO DOŚWIADCZENIA WŁASNE.
KOSZTY PRODUKCJI BUDOWLANEJ
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
P O P Y T , P O D A Ż.
FUNKCJA PERSONALNA.
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zajęcia nr 4 Tematyka: Sposoby kupowania usług przez konsumentów
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Potrzeby i ich zaspokajanie
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Rynek usług medycznych
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem
PREZENTACJA ŚCIĄGNIĘTA ZE STRONY www. zygmunt. legutko. edu
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Kluczowe czynniki sukcesu
Planowanie przepływów materiałów
Wprowadzanie do podstaw marketingu-mix
Operacyjne sterowanie produkcją
Model łańcucha wartości
Kształtowanie jakości w przedsiębiorstwie turystycznym
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
Wprowadzenie teoretyczne
Zarządzanie zagrożeniami
Ocena projektów inwestycyjnych
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Pojęcie sterowania przepływem produkcji
Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
LOGISTYKA W USŁUGACH prowadzenie: dr R. Piniecki kontakt: ryszard
Międzynarodowa integracja gospodarcza
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
PRODUKT.
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
MARKETING MIX mgr Agata Wiznerowicz.
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Logistyk.
Systemy logistyczne System – (gr. σύστημα systema – rzecz złożona) - obiekt fizyczny lub abstrakcyjny, w którym można wyróżnić wzajemnie powiązane dla.
A.M. Zarzycka. Wpływ ogólnych wyobrażeń i opinii o kraju na ocenę produktów lub/i marek pochodzących z danego kraju Stereotyp wizerunku danego kraju A.M.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
II stopień - Logistyka Specjalność: Zarządzanie Łańcuchem Dostaw.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Prof. dr hab. inż. Dorota Kuchta
Dr hab. Ewa Hellich, prof. SGH Instytut Rachunkowości
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Zarządzanie Łańcuchem Dostaw
Marketing w Firmie.
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Zapis prezentacji:

DZIAŁALNOŚĆ WYTWÓRCZA A DZIAŁALNOŚĆ USŁUGOWA KLASYFIKACJA PRODUKTÓW A - „czysty” produkt B - produkt z usługami towarzyszącymi C - hybryda – produkt składający się w równej części z towarów i usług D - usługa podstawowa z towarzyszącymi jej produktami lub usługami E - „czysta” usługa zachowania organizacyjne

zachowania organizacyjne Usługa to działalność służąca zaspokajaniu potrzeb ludzkich, która nie znajduje żadnego ucieleśnienia w nowych dobrach materialnych zachowania organizacyjne

Najważniejsze cechy usług 1, Niematerialność  Usługi nie mogą być magazynowane  Nie można chronić usług przez patenty  Nie można bezpośrednio pokazywać usług w ramach aktywizacji sprzedaży  Trudno znaleźć podstawę do kształtowania ceny inną niż ceny konkurencyjne  Trudno poddać próbie i wstępnej ocenie projekt usługi  Często wartość usługi jest niemożliwa do oceny przez konsumenta przed jej zakupem zachowania organizacyjne

Najważniejsze cechy usług zachowania organizacyjne 2, Nierozdzielność usługi z osobą wykonawcy  Wymagana jest obecność wykonawcy  Ograniczona skala działalności  Dominuje forma sprzedaży bezpośredniej  Ocena nabywanej usługi zależy od umiejętności i kwalifikacji usługodawcy zachowania organizacyjne

Najważniejsze cechy usług zachowania organizacyjne 3, Nierozdzielność procesów wytwarzania i konsumpcji 4, Różnorodność 5, Nietrwałość 6, Niemożność nabycia praw własności zachowania organizacyjne

POSTRZEGANIE USŁUG zachowania organizacyjne Nabywca wprowadza siebie bądź obiekt do procesu (czynnik zewnętrzny) Usługodawca utrzymuje określoną zdolność usługową poprzez kombinację wewnętrznych czynników produkcji Usługa jako niematerialny produkt (jego użyteczność konkretyzuje się u nabywcy bądź w obiekcie) Gotowość do świadczenia jest kombinowana z czynnikiem zewnętrznym Definicje usług zorientowane na potencjał Definicje usług zorientowane na proces Definicje usług zorientowane na wynik zachowania organizacyjne

Transformacja czynników produkcji zachowania organizacyjne PROCES TRANSFORMACJI INPUT OUTPUT środki produkcji Uczestnicy procesu transformują „input” w „output” tzn., że uczestnicy wykonują określone czynności, które poprzez kombinacje z obiektami prowadzą do określonego „output” dobra materialne ludzie informacja dobra niematerialne energia zachowania organizacyjne

Model produkcji usług WYNIK Wewnętrzne czynniki produkcji Wstępna faza kombinacji czynników Gotowość do świadczenia usług Inne wewnętrzne czyn. prod. Końcowa faza kombinacji czynników Zewnętrzny czynnik produkcji WYNIK zachowania organizacyjne

Jak określić jakość usług ? Jakość techniczna CO? Jakość funkcjonalna JAK? zachowania organizacyjne

CO ? JAK ? Główne wyznaczniki jakości usług Jakość potencjału Wyposażenie budynków i pomieszczeń, wyposażenie techniczne, wykształcenie, znaki jakości Ukształtowanie materialnych czynników produkcji, profesjonalność, wygląd i kultura personelu, referencje Jakość potencjału (oczekiwana jakość) Techniczne wykończenie, formalny przebieg procesu usługowego, czas trwania procesu Atmosfera, klimat, zachowanie personelu w kontaktach z usługobiorcami, kultura obsługi Jakość procesu (doświadczana jakość) Zadowolenie, komunikatywna opieka i zainteresowanie po wykonaniu usługi, rozpatrywanie zażaleń Jakość wyniku (otrzymana jakość) Funkcje, czas trwania, następstwa zachowania organizacyjne

Postrzeganie jakości Jakość nieakceptowana Jakość zadowalająca Jakość Oczekiwania niezaspo - kojone Jakość nieakceptowana Jakość oczekiwana przed zakupem Postrzegana jakość procesu Postrzegana jakość wyniku Jakość zadowalająca Oczekiwania zaspokojone Oczekiwana przekro - czone Jakość idealna zachowania organizacyjne

Marketing produktów materialnych zachowania organizacyjne a marketing usług PRODUKCJA PRODUKCJA MARKE- TING MARKETING KONSUMPCJA KONSUMPCJA marketing interaktywny zachowania organizacyjne

Postrzeganie jakości usług Postrzegana jakość usług Oczekiwania Doświadczenia Działania przedsiębiorstwa Wyobraźnia, Przekaz ustny, Potrzeby nabywców, „Uczenie się” nabywców Wyobrażenia WYNIKI Jakość techniczna Co? PROCES Jakość funkcjonalna Jak? zachowania organizacyjne

Niektóre kryteria oceny jakości usług zachowania organizacyjne  Potencjał produkcyjny – budynki, maszyny, urządzenia, liczba i kwalifikacje zatrudnionych  Czas oczekiwania i czas wykonywania usługi  Dostępność usług (lokalizacja, czas otwarcia przedsiębiorstwa)  Informacja o usługach  Kompetencje i uprzejmość personelu świadczącego usługi  Zaufanie i rzetelność (wiarygodność)  Odpowiedzialność  Bezpieczeństwo zachowania organizacyjne

Produkcja dóbr materialnych i usług podobieństwa i różnice Podobieństwa w sferze zarządzania procesami wytwórczymi produktów materialnych i usług (zapasy, maszyny urządzenia). Należy przewidzieć potrzeby i przyjąć odpowiednią strategię zarządzania zapasami materiałowymi Należy zaplanować i pokierować zasobami ludzkimi. Należy zarządzać zasobami fizycznymi (wyposażeniem) Im bardziej niematerialny staje się produkt, tym mniej występuje podobieństw z powodu szczególnych cech środowiska usługowego?? zachowania organizacyjne

Produkcja dóbr materialnych i usług podobieństwa i różnice Zarówno o procesach produkcji wyrobów jak i usług można powiedzieć, że mają szczególne cechy, zależne od czynników zewnętrznych i wewnętrznych. Jednym z wyzwań funkcji zarządzania działalnością podstawową jest dostosowanie ogólnych założeń produkcyjnych do konkretnych sytuacji zewnętrznych i wewnętrznych. zachowania organizacyjne

Produkcja dóbr materialnych i usług podobieństwa i różnice Różnice pomiędzy „czystym wytwarzaniem" a „czystym świadczeniem usług". KONCEPCJA „PIERWSZA LINIA / ZAPLECZE" Struktura bardzo często spotykana w działalności usługowej. Obecność klienta „na pierwszej linii" jest akceptowana (w niektórych wypadkach wręcz wymagana) ale „na zapleczu" klient pojawia się bardzo rzadko. Z punktu widzenia planowania obecność klienta na pierwszej linii jest uważana za „niszczącą". Zaplecze przypomina bardziej „fabrykę" ponieważ jest to bardziej stabilne i łatwe do przewidzenia środowisko, łatwiej można przygotowywać plany działalności, korzystając z metod planowania. zachowania organizacyjne

Produkcja dóbr materialnych i usług podobieństwa i różnice Obecność klienta podczas świadczenia usługi ma swoje złe i dobre strony. Klient może wspomagać proces świadczenia usług, na przykład wypełniając odpowiednie formularze w banku albo korzystając ze sklepów samoobsługowych. Z drugiej strony, istnieją również negatywne skutki obecności klienta. Będąc na miejscu, klient może bezpośrednio kontrolować jakość świadczonej usługi i jej przebieg. W procesie wytwarzania dużo łatwiej jest ustalić zakres odpowiedzialności. W procesie świadczenia usług często występuje połączenie z funkcjami marketingowymi. Tak na przykład, podczas wykonywania jednej operacji w banku, wyjmowania pieniędzy z konta, można zainteresować klienta innymi formami usług świadczonymi przez bank. zachowania organizacyjne