CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa Koordynatorzy Merytoryczni Konferencji: Związek Pracodawców Business Centre Club, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Związków Zawodowych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 2 Co o społecznej odpowiedzialności firm sądzą dziś polscy konsumenci, przedsiębiorcy i pracownicy? WYNIKI BADAŃ Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 3 Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to sposób zarządzania firmą, który dobrowolnie łączy dążenie do osiągania celów ekonomicznych z dbałością o zrównoważony rozwój ekologiczny i społeczny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Co „Kowalski” sądzi o odpowiedzialnych firmach? CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 4 Co „Kowalski” sądzi o odpowiedzialnych firmach? Wyniki badania na reprezentatywnej próbie Polaków (n=1000), zrealizowanego w dniach 22-26 stycznia 2009r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 5 Odpowiedzialna firma = zadowolony pracownik zaufanie klienta dobry wizerunek Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Cechy firmy odpowiedzialnej: CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 6 Cechy firmy odpowiedzialnej: ZACHODNIOPOMORSKIE POLSKA PROCENT ODPOWIEDZI Oferowanie dobrej jakości produktów i usług Dobre traktowanie pracowników Postępowanie zgodnie z prawem Uczciwe płacenie podatków Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Odpowiedzialność względem pracowników CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 7 Odpowiedzialność względem pracowników ZACHODNIOPOMORSKIE POLSKA PROCENT ODPOWIEDZI Motywacyjny system wynagrodzeń Rozwój zawodowy Program ochrony zdrowia Przejrzyste kryteria awansu Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
województwa zachodniopomorskiego CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 8 Odpowiedzialność się opłaca! zdaniem 82% mieszkańców województwa zachodniopomorskiego Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Dlaczego odpowiedzialność się opłaca? CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 9 Dlaczego odpowiedzialność się opłaca? ZACHODNIOPOMORSKIE POLSKA PROCENT ODPOWIEDZI Zwiększa sprzedaż Poprawia wizerunek Media dobrze piszą o firmie Przyciąga najlepszych pracowników Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Nie kupię, jeśli firma: Łamie prawa człowieka CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 10 Nie kupię, jeśli firma: ZACHODNIOPOMORSKIE POLSKA PROCENT ODPOWIEDZI Łamie prawa człowieka Jest nieuczciwa wobec klientów Nie przestrzega norm jakości Zanieczyszcza środowisko naturalne Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Kupując zwracam uwagę na: CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 11 Kupując zwracam uwagę na: Jakość Informację o tym, że produkt jest przyjazny dla środowiska Uprzejmość i kompetencje sprzedawcy ZACHODNIOPOMORSKIE POLSKA PROCENT ODPOWIEDZI Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Komunikowanie o odpowiedzialności CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 12 Komunikowanie o odpowiedzialności 88% Polaków twierdzi, że firmy powinny komunikować o swojej odpowiedzialności Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Wiarygodne źródła informacji CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 13 Wiarygodne źródła informacji Media Pracownicy firmy Nagrody i wyróżnienia ZACHODNIOPOMORSKIE POLSKA PROCENT ODPOWIEDZI Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
O odpowiedzialności firm dowiaduję się: CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 14 O odpowiedzialności firm dowiaduję się: Z telewizji Z prasy Z radia ZACHODNIOPOMORSKIE POLSKA PROCENT ODPOWIEDZI Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Opinie przedsiębiorców o CSR CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 15 Opinie przedsiębiorców o CSR Wyniki badania jakościowego w grupie przedsiębiorców zrealizowanego w dniach 21-22 stycznia 2009r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Odpowiedzialna firma, czyli: CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 16 Odpowiedzialna firma, czyli: Rynek Miejsce pracy Społeczność lokalna Środowisko naturalne Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Motywacje do odpowiedzialnego prowadzenia firmy CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 17 Motywacje do odpowiedzialnego prowadzenia firmy Przewaga konkurencyjna i możliwość zwiększenia zysków Prestiż, reputacja, wizerunek Zadowolenie, lojalność i dobra jakość pracy pracowników Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Czynniki zachęcające do CSR CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 18 Czynniki zachęcające do CSR WEWNĘTRZNE ZEWNĘTRZNE Inicjatywy pracowników Korzyści finansowe Regulacje fiskalne Regulacje UE Trendy światowe Regulacje branżowe Inicjatywy instytucji społecznych i samorządowych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Czynniki zniechęcające do CSR CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 19 Czynniki zniechęcające do CSR WEWNĘTRZNE ZEWNĘTRZNE Brak wiedzy i pomysłów Obawa, że takie działania są tylko dla „dużych” Obawa przez brakiem akceptacji ze strony pracowników Polityka fiskalna Ograniczenia ustawowo- -prawne Brak nacisków rynkowych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Przekaz informacji: Działania samej firmy (PR) Media Beneficjenci CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 20 Przekaz informacji: Działania samej firmy (PR) Media Beneficjenci Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Wskazówki dla firm początkujących CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 21 Wskazówki dla firm początkujących Przekonanie zarządu Wplecenie działań CSR w cele biznesowe Powiązanie działań CSR z misją firmy Przyjrzenie się swoim dotychczasowym działaniom z punktu widzenia CSR Pokazywanie korzyści Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Wskazówki dla firm początkujących CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 22 Wskazówki dla firm początkujących Poszukiwanie działań niskokosztowych Aprobata i zaangażowanie pracowników Identyfikacja grup szczególnie istotnych dla firmy i skierowanie do nich działań Transparentność działań Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
CSR JAKO NARZĘDZIE BUDOWANIA POZYTYWNEGO WIZERUNKU PRZEDSIĘBIORSTWA 23 Dziękujemy za uwagę! Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego