HOSPITACJA DIAGNOZUJĄCA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
Analiza potrzeb szkoleniowych nauczycieli na przykładzie III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie Adam Prus.
Zanim wejdziesz do klasy powinieneś wiedzieć:
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Opracowała E. Miłuch - Szewczyk Podstawowe pojęcia Mierzenie jakości Monitorowanie Pomiar Ewaluacja Diagnozowanie Kontrolowanie Wdrażanie zmiany Jakość.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Raport z ewaluacji wewn ę trznej w Zespole Szkó ł Ogólnokszta ł c ą cych w Pacynie rok szkolny 2011/2012r.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy.
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Planowanie programu działań rozwijających umiejętność pisania
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Ocenianie Kształtujące
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Idea oceniania kształtującego
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
Jak osiągnąć sukces?! Jak osiągnąć dobry wynik ze sprawdzianu, testu?! Na przykładzie małej szkoły wiejskiej, której wyszło!!!
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
Szkoła Podstawowa im. Józefa hr. Skarbka w Woli Skarbkowej www. spwolaskarbkowa.osieciny.pl tel. (0-54)
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Procedury doskonalenia uczenia się i nauczania
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
Co to jest spacer edukacyjny?
Metoda ćwiczeń praktycznych Scenariusz zajęć
HOSPITACJA DIAGNOZUJĄCA
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
SPRAWDZIAN W KLASIE VI. INFORMACJE DLA RODZICÓW Termin sprawdzianu Termin sprawdzianu 2 kwietnia 2009 roku (czwartek) godz godz Termin dodatkowy:
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Ocenianie Kształtujące
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Rok szkolny [wpisz rok] Nazwa szkoły Nazwisko nauczyciela Skala ocen
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W MIEJSKIM PRZEDSZKOLU INTEGRACYJNYM NR27 IM. ”WESOŁYCH KRASNALI” W ROKU SZKOLNYM 2018/2019 Dzieci nabywają wiadomości.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Zapis prezentacji:

HOSPITACJA DIAGNOZUJĄCA

"Charakter pracy nauczyciela jest taki, że nie ma fizycznej i technicznej możliwości, aby kontrolować go ciągle, trzeba mu zaufać, stawiając przed nim cele, jakie ma osiągnąć i te efekty jego pracy analizować i oceniać." - S. Wlazło -

TYPY HOSPITACJI doradczo-doskonaląca (diagnoza mocnych i słabych stron pracy nauczyciela oraz pomoc w doskonaleniu jego umiejętności metodycznych, prowadzona w stosunku do nauczycieli z krótkim stażem pracy, np. do 3 lat); diagnostyczno-oceniająca (diagnoza pracy nauczyciela prowadzona w stosunku do nauczycieli z 3-letnim i dłuższym stażem pracy; pozwala określić mocne i słabe strony tej pracy); kontrolno-oceniająca (kontrola organizacji i poprawności metodycznej prowadzonych zajęć edukacyjnych oraz ocena pracy nauczyciela); diagnozująca

PROCES HOSPITACYJNY CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA UCZEŃ postawy wiedza umiejętności Dominuje funkcja kontrolno-oceniająca Funkcja diagnostyczna Wytyczne odgórne (rozporządzenia)dotyczące np. ilości hospitacji, sposobu ich dokumentowania Hospitacja jako jedna z procedur mierzenia jakości ujęta w opracowanym przez dyrektora planie mierzenia

Hospitacja diagnozująca to: diagnozowanie osiągnięć i umiejętności uczniów, obserwacja procesu uczenia się uczniów, obserwacja aktywności uczniów na lekcji wywołanych określonymi działaniami nauczyciela, czas na refleksję nad tym, co uczniowie już potrafią, a co jeszcze muszą ćwiczyć, - jeden z przykładów monitoringu w szkole.

Co można rozpoznać (zdiagnozować) - objawy zachowania uczniów w różnych sytuacjach i etapach toku lekcyjnego, ich reakcje na czynności kierownicze nauczyciela, jak: prezentacje celów, metody nauczania, polecenia, zachęty, ingerencje, oceny itd., oraz na zachowania, wypowiedzi kolegów, objawy pracy zespołowej (lub ich brak),

przejawy motywacji, zainteresowania treścią zajęć, środkami dydaktycznymi (warsztatem nauczyciela i uczniów),podręcznikiem, komputerem, poziom wypowiedzi uczniów, ich język od strony logicznej, poprawności gramatycznej i stylistycznej, staranności wymowy itp., przejawy pomysłowości, kreatywności uczniów, reakcje uczniów na formalne ocenianie nauczycielskie

dokumentacji itd. prowadzonej przez uczniów, jakość, poziom notatek, zeszytów, dokumentacji itd. prowadzonej przez uczniów, klimat kontaktów interpersonalnych w klasie, w zespole, partnerstwo lub urzędowa sztywność, wzajemny szacunek itd. - wiedzę i umiejętności uczniów

PROCES HOSPITACJI W CYKLU ORGANIZACYJNYM ETAP I PRZYGOTOWANIE HOSPITACJI ROZMOWA PRZED HOSPITACJĄ ETAP III ROZMOWA POHOSPITACYJNA ETAP II HOSPITACJA

Zestaw pytań do rozmowy przedhospitacyjnej 1. Dlaczego nauczyciel zdecydował się zaprosić dyrektora na lekcję ? 2. Jaką umiejętność wykształconą u uczniów chce pokazać ? 3. Jak wyglądało kształtowanie tej umiejętności w procesie lekcyjnym ? Jak długo trwała ta praca? 4. Jakimi narzędziami sprawdził opanowanie umiejętności ? 5. Jak nauczyciel ocenia stopień opanowania danej umiejętności przez uczniów? 6. Jaki jest zespół uczniowski, w którym będzie prezentowana umiejętność? 7. Czy realizowany program zadowala nauczyciela w zakresie wybranej umiejętności. 8. Przedstawienie arkusza hospitacji diagnozującej, omówienie go.

ARKUSZ HOSPITACJI DIAGNOZUJĄCEJ CEL HOSPITACJI: Zdiagnozowanie wiedzy i umiejętności uczniów kl. IV z zakresu fonetyki.

Standard Wskaźniki 100% wszyscy 70% większość 25% niewielu 0% nikt Uczeń opanował podstawowe wiadomości i umiejętności z fonetyki. Uczeń: 1. rozpoznaje różne rodzaje głosek (sam., spółgł., gł. dźw., bezdźw., ustne, nosowe, twarde, miękkie); 2. dzieli wyrazy na głoski; 3. poprawnie dzieli wyrazy na sylaby; 4. Zna odpowiedniki bezdźwięczne głosek dźwięcznych; 5. Wskazuje wyrazy, w których „i” nie jest znakiem samogłoski.

TEMAT: Nie taki diabeł straszny... – powtórzenie wiadomości z fonetyki. POMOCE DYDAKTYCZNE: ....................................... METODY I FORMY PRACY: ...................................... TOK LEKCJI: 1. Uczniowie przed lekcją wylosowali karteczki z różnymi literami alfabetu (tak dobranymi, aby utworzyły 4 grupy). W czterech kątach sali przyklejamy kartki z nazwami tych grup (np. Grupa samogłosek). Każdy uczeń głośno odczytuje wylosowaną literę i ustawia się w odpowiednim miejscu sali. WSKAŹNIK 1.

2. Uczniowie siadają w kręgu na krzesłach 2. Uczniowie siadają w kręgu na krzesłach. Zadaniem każdego z nich jest podanie jednego wyrazu zaczynającego się spółgłoską dźwięczną. Osoba, która nie wymyśli wyrazu lub popełni błąd, staje z boku. (Można zrobić kilka takich rundek i sprawdzić znajomość innych rodzajów głosek). WSKAŹNIK 1. 3. „Powiedz sześć” Wskazani przez nauczyciela uczniowie podają jak najszybciej sześć żądanych przez nauczyciela wyrazów (np. 6 wyrazów, w których wystąpi głoska nosowa, itp.).

4. „Wirujące kartki” Po klasie krąży 6 kolorowych kartek z nagłówkami: „Robimy sałatkę dźwięczną” „Siejemy jarzyny bezdźwięczne” „Ubieramy się dźwięcznie” itp. Każdy uczeń wpisuje swoją propozycję i podaje kartkę dalej. Wyrazów nie wolno powtarzać. Nauczyciel głośno odczytuje wyrazy, uczniowie oceniają ich poprawność, podnosząc kolorowe kartki ( np. czarna - błąd, biała – poprawna odpowiedź). WSKAŹNIK 1.

5.Uczniowie siedzą w kręgu, jedna osoba – ta, która nie ma krzesła - głoskuje dowolny wyraz, wskazując palcem kolejne osoby w kręgu. Uczeń, na którego padnie ostatnia głoska, wstaje z krzesła i kontynuuje zabawę, z tym że kolejny wyraz musi się rozpoczynać ostatnią głoską poprzedniego. WSKAŹNIK 2. 6. „SYLABKA” Uczniowie recytują znany wszystkim wiersz, dzieląc go na sylaby. WSKAŹNIK 3.

7. „Prawda – fałsz” Uczniowie losują karteczki i oceniają ich prawdziwość, przyklejając je do plansz z napisami: „Prawda” „Fałsz”. (Tu można sprawdzić wszystkie wskaźniki albo jeden wybrany). 8. Uczniowie samodzielnie wypełniają puste miejsca tabeli, zestawiając parami głoski dźwięczne i bezdźwięczne. Po wykonaniu zadania wymieniają się kartkami; nauczyciel odczytuje poprawnie zestawione pary a uczniowie oceniają poprawność wykonania zadania stawiając znaki: „+” „-”. WSKAŹNIK 4.

CEL HOSPITACJI: Monitorowanie umiejętności posługiwania się edytorem tekstu. Standard Wskaźniki Wszyscy Większość Niewielu Nikt Uczeń posiadł umiejętność korzystania z edytora tekstów. Uczeń: 1. redaguje list; 2. umieszcza w tekście tabelę; 3. edytuje wzory matematyczne 4. ozdabia tekst grafiką.

CEL: Diagnoza umiejętności czytania ze zrozumieniem. STANDARD: Uczeń rozumie czytany tekst. Wskaźniki Obserwowane efekty Uwagi Uczniowie: 1. formułują myśl przewodnią czytanego tekstu; 2. wskazują elementy świata przedstawionego; 3. podają określoną informację na podstawie 4. rozumieją motywację postępowania bohatera. WNIOSKI: Co potrafimy Co powinniśmy doskonalić

Zestaw pytań do rozmowy pohospitacyjnej 1. Czy nauczyciel jest zadowolony z pracy uczniów? 2. Czy zadowalają go osiągnięte wyniki ? 3. Co było mocną, a co słabą stroną lekcji? 4. Jak planuje pracować, by wyeliminować słabe strony lekcji? 5. Pozyskanie opinii nauczyciela o nowej koncepcji sprawowania nadzoru pedagogicznego (ankieta, dyskusja).

* USTALENIE CELU HOSPITACJI HOSPITACJA DIAGNOZUJĄCA W PIGUŁCE * USTALENIE CELU HOSPITACJI * OKREŚLENIE UMIEJĘTNOŚCI PODDANYCH DIAGNOZIE * USTALENIE STANDARDÓW I WSKAŹNIKÓW OSIĄGNIĘCIA TYCH STANDARDÓW

* OBSERWACJA EFEKTÓW * OCENA STOPNIA OPANOWANIA UMIEJĘTNOŚCI * USTALENIE WNIOSKÓW DOTYCZĄCYCH DALSZEJ PRACY

Zalety hospitacji diagnozujących: ·   Obserwujący nie musi być specjalistą z danego przedmiotu, aby ocenić poziom umiejętności uczniów. ·   Po obserwacji podobnych umiejętności składowych i operacyjnych, dyrektor posiada sporo informacji o poziomie umiejętności uczniów i może stawiać diagnozy o pracy szkoły. ·   Taki sposób obserwacji bardziej mobilizuje nauczyciela, niż niepewność oceny jego działań ze strony dyrektora.