Tworzenie aplikacji graficznych na przykładzie programu GregEditor Uniwersytet Mikołaja Kopernika Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Podyplomowe Studium Programowania i Zastosowań Komputerów Grzegorz Majda Tworzenie aplikacji graficznych na przykładzie programu GregEditor Opiekun pracy dyplomowej dr Jacek Matulewski Zakład Mechaniki Kwantowej Toruń 2011
Cel pracy Głównym celem pracy było wykonanie prostej przeglądarki zdjęć w środowisku Borland C++ Builder wraz z instalatorem. Praca ma formę tutorialu pozwalającego w dużym stopniu odtworzyć proces tworzenia projektu wraz z instalatorem
Proces tworzenia aplikacji Windows a) Utworzenie projektu (nazwanie projektu, wskazanie katalogu w którym przechowywane będą wszystkie pliki składające się na projekt). Na tym etapie tworzone jest (automatycznie) główne okno aplikacji i główne pliki źródłowe aplikacji. b) Dodanie obiektów kontrolnych do głównego okna aplikacji (menu, napisy, pola tekstowe, przyciski itp.). c) Utworzenie okien dodatkowych posiadających również obiekty kontrolne, które należy zdefiniować. Okna dodatkowe najczęściej są aktywowane przez okno główne aplikacji (są aktywowane w metodach obsługi zdarzeń obiektów kontrolnych), np.: zdarzenie "kliknięcie na przycisku" w głównym oknie aplikacji spowoduje uruchomienie (aktywowanie) okna dodatkowego. d) Zdefiniowanie odpowiednich "zdarzeń" i przypisanie ich do obiektów kontrolnych, np. zdefiniowanie metody (funkcji, procedury), która zostanie wykonana po kliknięciu na przycisku. e) Skompilowanie i uruchomienie (jeżeli nie ma błędów) oraz przetestowanie działania aplikacji.
Środowisko Borland C++ Builder Borland C++ Builder jest zintegrowanym środowiskiem programistycznym (IDE – ang. Integrated Development Environment), stanowiącym zbiór niezbędnych narzędzi pomocnych w szybkim tworzeniu aplikacji.
Główne elementy środowiska Borland C++ Builder Object TreeView Object Inspector
Formularz
Okno edycji kodu Paleta komponentów
Kreator do tworzenia instalatora Interfejs programu Install Creator 2.0 build 38
Instalacja programu
Instalacja programu c.d.
Po instalacji
Okno programu GregEditor
Budowa programu - menu Menu ‘Plik’ – pozwala otworzyć obraz bmp, zapisać zmiany, opuścić program; Menu ‘Narzędzia’ –pozwala zastosować wybrane przekształcenia, efekty jak również zawiera możliwość uruchomienia histogramu obrazu; Menu ‘Pomoc-> O programie’ – zawiera informacje na temat autora programu;
Budowa programu – pasek narzędzi Pasek narzędzi zawiera wszystkie narzędzia dostępne w menu
Budowa programu – paleta pędzla Paleta pędzla umożliwia: określenie szerokości końcówki pędzla wybór koloru dla pędzla przy użyciu palety kolorów wybór koloru z użyciem trybu RGB pozwala usunąć obraz bmp
Narzędzia programu Otwórz Zapisz Zapisz jako Koniec Odbicie w pionie Odbicie w poziomie Obrót w lewo Obrót w prawo Odcienie szarości Kontrast Jasność Progowanie Negatyw Sepia Histogram Pędzel
Przykłady działania wybranych narzędzi Oryginalny obraz
Obrót obrazu W lewo W prawo
Odbicie obrazu W pionie W poziomie
Odcienie szarości
Kontrast
Jasność
Progowanie
Negatyw
Sepia
Histogram
Pędzel
O programie
Dziękuję za uwagę