KATOWICE, 19 LUTY 2009 R. RADA GOSPODARKI WODNEJ REGIONÓW WODNYCH MAŁEJ WISŁY I GÓRNEJ ODRY Roman Włodarz – Ś ląska I zba Rolnicza.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Advertisements

Reforma Wspólnej Polityki Rolnej (WPR)
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Joanna Jamka-Szymańska Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku
Ramowa Dyrektywa Wodna – cele, zadania, przeprowadzone prace
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
SYSTEMY WODNOGOSPODARCZE Wprowadzenie
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
RURAL DEVELOPMENT IN THE EUROPEAN UNION 15 CZERWCA 2011 DG ENV: water directives, agri-environmental programmes Dr inż. Agnieszka Romanowicz European Commission.
Przyjazna Kłodnica.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Mała retencja w lasach.
DYREKTYWA AZOTANOWA DZIAŁANIA DOTYCHCZASOWE I PRZYSZŁOŚCIOWE Alina Rynkiewicz - Radca Prezesa w Krajowym Zarządzie Gospodarki Wodnej Poznań 19 – 20.
dr Adriana Dembowska, Departament Planowania i Zasobów Wodnych
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
Priorytet 5 Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach: rolnym,
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
I Kongres Nauk Rolniczych ”Nauka –Praktyce” Puławy,
Gospodarka wodna wsi i rolnictwa
Ramowa Dyrektywa Wodna – skutki dla gospodarstw rybackich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
SPOTKANIE POTENCJENYCH BENEFICJENTÓW Priorytet Środowiskowy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Urząd Marszałkowski oraz Wojewódzki Fundusz.
Przyjazna Kłodnica.
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach
Rolnicze użytkowanie zlewni w świetle wdrażania Ramowej Dyrektywy Wodnej (2000/60/WE) oraz Dyrektywy Azotanowej (91/676/EWG) Inż. Katarzyna Banaszak.
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT POROZUMIENIE w Radzie UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa z 25 czerwca 2013 r. WPR na lata 2014 – 2020.
Małopolski Oddział ARiMR Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich
Zadania ochrony przeciwpowodziowej w Regionach Wodnych Małej Wisły, Czadeczki i Górnej Odry Opracowanie: Tomasz Cywiński.
„Analiza ekonomiczna jako element planowania gospodarowania wodami”
II Krajowe Forum Wodne 16 – 17 kwietnia 2008 r. GRUPA TEMATYCZNA 2A MORFOLOGIA WÓD NATURALNYCH I UŻYTKOWANIE ZLEWNI Obszar dorzecza Wisły wraz z mniejszymi.
ZANIECZYSZCZENIE GLEBY
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Bliskie naturze kształtowanie dolin rzecznych Kraków 5 – 7.VI.2006 WDRAŻANIE RAMOWEJ DYREKTYWY WODNEJ WDRAŻANIE RAMOWEJ.
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Plany Zarządzania Ryzykiem Powodziowym – cele i działania
Nadmierne rozdysponowanie zasobów wód powierzchniowych i podziemnych Zbyt zgeneralizowane mapy na poziomie obszaru dorzecza Nie wszystkie powierzchnie.
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
Inwestycje w aktualizacji planów gospodarowania wodami
Procedura oceny oddziaływania na środowisko pod kątem zapewnienia zgodności programów i przedsięwzięć z wymogami Ramowej Dyrektywy Wodnej.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Informacja na temat PROW 2014 – 2020 Płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami ONW Departament Płatności.
ZJAWISKA EKSTREMALNE WEZBRANIA POWODZIOWE I SUSZE HYDROLOGICZNE ODRA
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Aktualizacja planów gospodarowania wodami
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu został utworzony w 1993 r. Jest samorządową osobą prawną prowadzącą samodzielną gospodarkę.
PROW jako kontynuacja procesu modernizacji oraz rozwoju
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Potrzeba zwiększenia retencji poprzez odtworzenie istniejącej infrastruktury. Autor: Szymon Wiener Opole, r.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
Warszawa, 12 sierpnia 2016 r. Konsultacje społeczne projektów Planów przeciwdziałania skutkom suszy w regionach wodnych RZGW w Warszawie.
OSN, melioracje wodne, opłaty za usługi wodne, spółki wodne
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Negatywny wpływ rekompensat na ekonomikę gospodarstw karpiowych.
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

KATOWICE, 19 LUTY 2009 R. RADA GOSPODARKI WODNEJ REGIONÓW WODNYCH MAŁEJ WISŁY I GÓRNEJ ODRY Roman Włodarz – Ś ląska I zba Rolnicza

W dyrektywie 2000/60 słowo rolnictwo zostało wymienione tylko 8 razy, czego w preambule tylko 1 raz – o konieczności integracji ochrony i zrównoważonego rozwoju, (p.16) oraz 2 razy w treści zasadniczej dokumentu - dotyczą zapewnienia udziału rolnictwa w kosztach wody (art. 9) oraz ustanowienia systemu kontroli jakości wód w ciągu 12 lat, w tym rolniczych źródeł azotu (art. 10),

Pozostałe wystąpienia słowa rolnictwo znajdziemy w załącznikach – o identyfikacji źródeł punktowych zanieczyszczeń z rolnictwa (str. 39, 40), oszacowanie użytkowania gruntów, w tym identyfikację głównych obszarów zabudowanych, przemysłowych i rolniczych (str. 40), zalecenie uprawy roślin o zmniejszonym zapotrzebowaniu na wodę na terenach narażonych na susze (str. 89)

Aktualnie trwają konsultacje, w ramach III, ostatniej tury, planów zagospodarowania dorzeczy. W projektach tych planów wystąpienia słowa rolnictwo i pochodnych są znacznie intensywniejsze – ok. 100 razy. Np. w projekcie PZD Odry znajdujemy 90 wystąpień, z czego 69 to wystąpienia o charakterze merytorycznym a 21 w nazwach własnych

W lipcu 2008 roku, Mariann Fischer Boel, komisarz do spraw rolnictwa i rozwoju wsi, zaprzeczyła jakoby rolnicy mieli wdrażać w ich działalności przepisy Ramowej Dyrektywy Wodnej, by uzyskać dopłaty. Faktycznie jednak były rozważane działania ograniczające dla rolnictwa unijnego: W ramach health check Komisja Europejska zaproponowała wiele poprawek do zasad przyznawania dopłat. Poprawki dotyczą między innymi dopłat bezpośrednich i zasady współzależności(cross-compliance), zgodnie z którą rolnicy muszą spełniać wymagania dotyczące środowiska, bezpieczeństwa żywności i zdrowia zwierząt. Celem nowych regulacji miało być oszczędzanie wody, jako że rolnictwo to sektor wykorzystujący w Unii europejskiej 69% wody. Jedna z poprawek zakłada rozszerzenie zasady współzależności, wprowadzając wymóg tworzenia pasów bezpieczeństwa między ziemią rolniczą a zbiornikami wodnymi a także uzyskania zgody na wykorzystywanie kanałów irygacyjnych. Europejscy rolnicy obawiali się, że w ramach cross-compliance znajdzie się także Ramowa Dyrektywa Wodna. Jednak ze względu na to, iż nie została ona jeszcze wdrożona we wszystkich państwach członkowskich, Komisja Europejska zrezygnowała z tego pomysłu. Pojawiają się jednak głosy, między innymi ze strony Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, że obecne przepisy powodują marnotrawstwo wody przez rolników, głównie poprzez dotowanie zużycia wody na cele rolnicze. Odpowiedzią na ten problem ma być modulacja, polegająca na ograniczaniu dopłat bezpośrednich wypłacanych gospodarstwom i przekazywaniu uzyskanych w ten sposób środków na działania dotyczące rozwoju obszarów wiejskich.

Obowiązująca ustawa prawo wodne w art. 2. określa następująco cele gospodarki wodnej: a) występujące w RDW Zarządzanie zasobami wodnymi służy zaspokajaniu potrzeb ludności, gospodarki, ochronie wód i środowiska związanego z tymi zasobami, w szczególności w zakresie: - zapewnienia odpowiedniej ilości i jakości wody dla ludności, - ochrony zasobów wodnych przed zanieczyszczeniem oraz niewłaściwą lub nadmierną eksploatacją, - utrzymywania lub poprawy stanu ekosystemów wodnych i od wody zależnych, - ochrony przed powodzią oraz suszą, b) nie występujące w RDW - zapewnienia wody na potrzeby rolnictwa oraz przemysłu, - zaspokojenia potrzeb związanych z turystyką, sportem oraz rekreacją, - tworzenia warunków dla energetycznego, transportowego oraz rybackiego wykorzystania wód.

Podejmowane dotychczas działania w zakresie wdrażania RDW ograniczają się głównie do ochrony jakości wód przed zanieczyszczeniami rolniczymi. Działania te są w znacznej części sprzeczne z krótkookresowym interesem ekonomicznym naszego rolnictwa. w interesie rolnictwa jest podjęcie działań nad wdrożeniem pozostałych celów RDW. Dotyczy to szczególnie zapewnienia dobrego stanu hydromorfologicznego cieków, ochrony ekosystemów od wód zależnych, efektywnego korzystania z wody. Zgodnie z zaleceniami Unii Europejskiej, w PROW tym przewiduje się odpłatności dla rolników za utrudnienia wynikłe przy wdrażaniu RDW.

1) niepogarszanie stanu części wód **** 2) osiągnięcie dobrego stan wód: dobry stan ekologiczny i chemiczny dla wód powierzchniowych, dobry stan chemiczny i ilościowy dla wód podziemnych ** 3) spełnienie wymagań specjalnych, zawartych w innych unijnych aktach prawnych i polskim prawie, w odniesieniu do obszarów chronionych (w tym wrażliwych na eutrofizację wywołaną zanieczyszczeniami pochodzącymi ze źródeł komunalnych, narażonych na zanieczyszczenia związkami azotu pochodzącymi ze źródeł rolniczych, przeznaczonych do celów rekreacyjnych, do poboru wody dla zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia, przeznaczonych do ochrony gatunków zwierząt wodnych o znaczeniu gospodarczym, do ochrony siedlisk lub gatunków, dla których utrzymanie stanu wód jest ważnym czynnikiem w ich ochronie) ********* 4) zaprzestanie lub stopniowe wyeliminowanie zrzutu substancji priorytetowych do środowiska lub ograniczone zrzuty tych substancji ***** Gwiazdkami oznaczono poglądowo ocenę znaczenia dla produkcji rolnej

Główne problemy związane z realizacja celów RDW, wymagające doprecyzowania w PZD, z punktu widzenia przyszłych interesów rolnictwa - stosowanie i przechowywanie nawozów naturalnych, organicznych i mineralnych – postuluje się budowę płyt i zbiorników, nie odnosząc się do aktualnego prawa w tym zakresie – jeśli ten pomysł miałby być realizowany poza ONW i OSN i w gospodarstwach nie zobowiązanych do uzyskania pozwolenia zintegrowanego, to pojawi się problem prawny i finansowy, znany m.in. z niechlubnej realizacji starego PROW i SPO w tym zakresie

Główne problemy związane z realizacja celów RDW, wymagające doprecyzowania w PZD, z punktu widzenia przyszłych interesów rolnictwa - sposób gospodarowania na użytkach rolnych – np. ograniczenia okresów stosowania nawozów, narzucenie ograniczeń w dawkach i sposobach nawożenia, problem przechowywania nawozów, ograniczenia nawożenia w pobliżu cieków i zbiorników wodnych narzucenie zasad użytkowania gruntów i organizacji produkcji rolnej narzucenie sposobu gospodarowania na gruntach przyległych do rzek, jezior i zbiorników,narzucenie stref buforowych wokół jezior wraz z ograniczeniami dla produkcji rolnej - restrykcyjne przestrzeganie przez użytkowników korzystających z wód dla celów rolniczych warunków nałożonych pozwoleniem wodnoprawnym.

Główne problemy związane z realizacja celów RDW, wymagające doprecyzowania w PZD, z punktu widzenia przyszłych interesów rolnictwa narzucenie sposobu gospodarowania na gruntach przyległych do rzek, jezior i zbiorników, narzucenie stref buforowych wokół jezior wraz z ograniczeniami dla produkcji rolnej - restrykcje dla użytkowników korzystających z wód dla celów rolniczych w zakresie warunków nałożonych pozwoleniem wodnoprawnym aż do weryfikacji i odebrania tych pozwoleń.

Główne problemy związane z realizacja celów RDW, wymagające doprecyzowania w PZD, z punktu widzenia przyszłych interesów rolnictwa zanieczyszczenia ze stawów rybnych – określenie restrykcji jakościowych wód odprowadzanych ze stawów – coraz częściej lansuje się pogląd o szczególnym zagrożeniu zanieczyszczeniem wód z tego źródła, nie dokonując w istocie rozróżnienia na stawy karpiowe i pstrągowe, Obecnie nie ma lobby stawowego w naszym województwie, które chroniłoby interesy tego sektora rolnictwa, w sytuacji zagrożenia bytu ekonomicznego produkcji stawowej spowodowanej obiektywnymi zjawiskami przyrodniczymi a jeszcze bardziej pseudoekologicznymi pomysłami eliminacji jakoby obcej fauny wodnej (karp), Zagrożeniem dla sektora mogą być zapisy w PZD dotyczące weryfikacji pozwoleń wodnoprawnych dla gospodarki stawowej

Główne problemy związane z realizacja celów RDW, wymagające doprecyzowania w PZD, z punktu widzenia przyszłych interesów rolnictwa Warunki korzystania z wód dorzecza Przed zakończeniem konsultacji PZD należy podać założenia do przyszłego rozporządzenia w sprawie warunków korzystania z wód dorzecza pod kątem rolnictwa, w szczególności w zakresie ograniczenia w korzystaniu z wód dla celów rolniczych, Problem ten powinien też stać się przedmiotem pilnego zainteresowania samorządów terytorialnych, ponieważ ustalenia zatwierdzonych warunków są wiążące dla miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz dla wydawanych pozwoleń wodno- prawnych.

Główne problemy związane z realizacja celów RDW, wymagające doprecyzowania w PZD, z punktu widzenia przyszłych interesów rolnictwa przeciwdziałanie skutkom suszy oraz ochrona przed powodzią Rolnictwo (właściwie – tereny użytkowane rolniczo) będzie głównym przedmiotem realizacji tych celów i poniesie konsekwencje ekonomiczne i organizacyjne Przeciwdziałanie suszy w zakresie małej retencji będzie pozytywne dla rolnictwa pod warunkiem dopuszczenia do poboru wody z tych źródeł, co jest w sprzeczności z celami ekologicznymi – pojawiają się głosy o zachowaniu (narzuceniu) autonomiczności zadań w zakresie małej retencji i konieczności odcięcia rolnictwa od tych wód na wielu obszarach, pomija się przy tym problem zajęcia terenów rolniczych pod urządzenia małej retencji oraz wymuszenia zmiany sposobu użytkowania gruntów w otoczeniu na skutek podniesienia poziomu wód gruntowych (problem własności dna zbiorników małej retencji ?)

Główne problemy związane z realizacja celów RDW, wymagające doprecyzowania w PZD, z punktu widzenia przyszłych interesów rolnictwa przeciwdziałanie skutkom suszy oraz ochrona przed powodzią Zmienia się doktryna zabezpieczenia przeciwpowodziowego (Dyrektywa Powodziowa) z dotychczasowej, opartej o zawężanie przekroju przepływy (obwałowania) na retencję powierzchniową, co nieuchronnie wiąże się z zajęciem znacznej powierzchni wysokiej jakości gruntów rolnych na poldery zalewowe i obszary restytucji naturalnych biocenoz łęgowych i grądowych. Czy w ramach Programu Rolno-środowiskowego Kraju znajdą się środki na rekompensaty dla rolników, którzy w związku z ochroną przeciwpowodziową stracą grunty albo gospodarstwa lub zostaną zmuszenie do zmiany organizacji gospodarstwa?

Główne problemy związane z realizacja celów RDW, wymagające doprecyzowania w PZD, z punktu widzenia przyszłych interesów rolnictwa Weryfikacja pozwoleń wodnoprawnych – ograniczenie poboru wód dla rolnictwa Należy określić, na etapie konsultacji społecznych PZD, jakie kryteria szczegółowe będą brane pod uwagę, w danym fragmencie zlewni, przy weryfikacji PWP, Czy są zidentyfikowane (wyartykułowane na etapie konsultacji) interesy pozostałych użytkowników wód w zlewni konkurujących o wodę z rolnictwem?. Z analizy projektów PZD wynika, że problem ten jest dostrzeżony ale nie mówi się nic o działaniach pozaadministracyjnych zainteresowanych stron

Główne problemy związane z realizacja celów RDW, wymagające doprecyzowania w PZD, z punktu widzenia przyszłych interesów rolnictwa wspieranie rolnictwa ekologicznego i rolnictwa zrównoważonego oraz prowadzenia właściwej techniki gospodarowania w zakresie uprawy roślin i hodowli zwierząt, ograniczającej straty związków azotowych do wód, tj.: stosowanie międzyplonów i wsiewek poplonowych, przechowywanie nawozów naturalnych w odpowiednich warunkach Obecne rozwiązania wspierające określone w PROW będą obowiązywać do końca 2013, a poprzez zobowiązania ciągłe, teoretycznie do 2018 roku. Oznacza to, że od 2014 roku, a więc praktycznie w okresie wejścia w życie rozwiązań RDW, powinny się pojawić rozwiązania wspierające dla następnego okresu. Jakie to będą rozwiązania ? – jaki to będzie miało wpływ na zapisy PZD, które będą obowiązywać przez wiele lat?

Główne problemy związane z realizacja celów RDW, wymagające doprecyzowania w PZD, z punktu widzenia przyszłych interesów rolnictwa zagospodarowanie osadów ściekowych W woj. śląskim problem ten narasta ze względu na koncentrację ludności ale także na rozwój sanitacji wsi. Już obecnie narasta opór społeczności lokalnych przeciw wprowadzaniu osadów do gleby W projekcie PZD proponuje się wyznaczenie obszarów prewencji i kontroli gospodarki ściekami, osadami ściekowymi, nawozami naturalnymi i organicznymi jednak bez szczegółów – jak w tej sytuacji mają wyglądać końcowe konsultacje społeczne?

Główne problemy związane z realizacja celów RDW, wymagające doprecyzowania w PZD, z punktu widzenia przyszłych interesów rolnictwa Jakie będą formy pomocy dla rolników, którzy powinni (w ramach zapisów PZD) ograniczać nawożenie ze względu na zagrożenie zanieczyszczenia zlewni? Ograniczenie nawożenia nieuchronnie prowadzi do spadku plonów i do spadku opłacalności produkcji. Jest to zjawisko adekwatne do implementacji rolnictwa ekologicznego. Bez wsparcia (pomocy) dla rolników, których to ograniczenie dotknie, w szybkim tempie nastąpi recesja produkcji rolniczej na danym obszarze, co może wręcz spowodować odwrotne od zamierzonych skutków środowiskowych. O ile problem ten jest teoretycznie rozwiązany na obszarach NATURA 2000 oraz w ramach programów rolno-środowiskowych PROW, o tyle nie wiadomo, kto i na jakich zasadach wypłacałby taką pomoc. Istnieje niebezpieczeństwo obciążenia tymi kosztami samorządów terytorialnych, poprzez powiązanie PZD z planami zagospodarowania przestrzennego

Główne problemy związane z realizacja celów RDW, wymagające doprecyzowania w PZD, z punktu widzenia przyszłych interesów rolnictwa Rozwój sieci melioracyjnej na obszarach wiejskich w celu zwiększenia retencji gruntów rolnych oraz skutecznie przeciwdziałanie występowaniu zjawiska suszy hydrologicznej Kto i na jakich zasadach miałby realizować te zamierzenia, kto będzie ponosił koszty utrzymania tych urządzeń, zakładając, że tylko część z nich byłaby umiejscowiona na gruntach prywatnych? Dotychczasowe doświadczenia z utrzymaniem sieci melioracyjnej (odwodnieniowej) wskazują na konieczność wprowadzenia jednoznacznych rozwiązań prawnych i organizacyjnych, tym bardziej, że w perspektywie mamy problem nałożenia na rolników opłat z tytułu korzystania z wody.

Główne problemy związane z realizacja celów RDW, wymagające doprecyzowania w PZD, z punktu widzenia przyszłych interesów rolnictwa Monitoring zanieczyszczeń pochodzących z rolnictwa Czy będzie to powiązane z zasadami cross- compliance w segmencie A ?

Główne problemy związane z realizacja celów RDW, wymagające doprecyzowania w PZD, z punktu widzenia przyszłych interesów rolnictwa PZD a konieczność rozwiązania nadmiernej i rosnącej populacji bobrów W projektach PZD nie można znaleźć konkretnych zapisów (oprócz ogólnego postulatu zrównoważonego rozwoju) natomiast problem narasta i już wykroczył poza problem środowiskowy, stając się dotkliwym problemem ekonomicznym dla rolnictwa i leśnictwa.

Główne problemy związane z realizacja celów RDW, wymagające doprecyzowania w PZD, z punktu widzenia przyszłych interesów rolnictwa Postulat promowanie odpowiednio dostosowanej produkcji rolnej, takiej jak uprawa roślin o zmniejszonym zapotrzebowaniu na wodę Czy ten postulat jest zgodny z obecnymi zasadami WPR – na jakiej zasadzie miałaby funkcjonować owa promocja – faktycznie należy wskazać sposób finansowania kreacji popytu na produkty z takich roślin w sytuacji obiektywnej nadprodukcji na europejskich rynkach rolnych.