Zarządzanie projektami

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TRADYCYJNE METODY PLANOWANIA I ORGANIZACJI PROCESÓW PRODUKCYJNYCH
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Analiza ryzyka projektu
6. Strategie zarządzania
Zarządzanie projektami – pojęcia
Zarządzanie projektami partnerskimi
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
KONCEPCJE ZARZĄDZANIA ORT
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Definicje operacji.
Czym jest zarządzanie operacyjne
SCHEMATY REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘĆ BUDOWLANYCH
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami
Adam Walicki - 30 września 2010
Organizacja i zarządzanie firmą
Zarządzanie projektami IT
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
GRC.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
PO KL: Diagnoza i rekomendacje Warsztat 2
Szkolenia, Coaching, PR.
Istota konkurencji w internecie …
PREZENTACJA ŚCIĄGNIĘTA ZE STRONY www. zygmunt. legutko. edu
Struktura Organizacyjna Gospodarki Naprawczej (remontowej)
Metodyki zarządzania projektami
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Zarządzanie projektami
Kluczowe czynniki sukcesu
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Planowanie przepływów materiałów
Jak robić to efektywnie?
Operacyjne sterowanie produkcją
Moduł III Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Pojęcie sterowania przepływem produkcji
Program „Bezpieczna Chemia” jako element służący poprawie bezpieczeństwa w polskim przemyśle chemicznym 1.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Biznes plan Biznes plan jest dokumentem planistycznym związanym z działalnością globalną przedsiębiorstwa, którego zadaniem jest wskazanie celów oraz sposobów.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Przygotowanie projektów unijnych
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zarządzanie przedsiębiorstwami
Piotr Jóśko Z-ca Dyrektora
Zapis prezentacji:

Zarządzanie projektami Wykład 1

PODSTAWOWE POJĘCIA

Przedsięwzięcie działanie złożone, wielopodmiotowe, przeprowadzane zgodnie z planem, który ze względu na skomplikowanie bywa sporządzany za pomocą specjalnych metod przedsięwzięcia są sposobem na zrealizowanie takich zamierzeń, których nie da się osiągnąć w trakcie normalnej działalności operacyjnej

projekt pewne unikatowe zamierzenie z określonym początkiem i końcem, przedsięwzięte przez ludzi dla spełnienia ustanowionych celów w granicach zdefiniowanych ograniczeń czasu, środków i jakości

Czynniki wywołujące projekty popyt rynkowy potrzeba związana z działalnością organizacji zlecenie klienta postęp technologiczny wymagania prawne

Cechy projektu tymczasowość – występowanie wyraźnie zdefiniowanego początku i końca projektu okazje rynkowe uzasadniające podejmowanie projektów mają zwykle charakter przejściowy zespół projektu jako jednostka organizacyjna rzadko funkcjonuje dłużej niż sam projekt unikatowość – wytworzonego produktu lub usługi, czyli ich odmienność od dotychczas tworzonych orientacja na cel a nie na działanie

Rodzaje projektów

Ze względu na pochodzenie Projekty zewnętrzne – zlecenie pochodzi z otoczenia organizacji, głównie w wyniku zamówienia klienta Projekty wewnętrzne – wynikają z potrzeb własnych; efektem takich projektów są zmiany organizacyjne, usprawnienia, nowe produkty, technologie lub usługi

Ze względu na orientację Projekty obiektowe – związane z wytwarzaniem konkretnych produktów materialnych Projekty procesowe – związane z zmianą obowiązujących procesów czy systemów; powodują trwałą zmianę organizacji

Ze względu na stopień nowości Projekty innowacyjne – wysoki stopień nowości, możliwość wysokiego oporu wobec zmian, podatne na kopiowanie, wysoka zyskowność ale też wysokie ryzyko Projekty o charakterze zmian stopniowych

Ze względu na rozmiar Projekty lokalne – niewielki koszt, dotyczy jednej organizacji lub komórki organizacyjnej Projekty średnie – duży koszt, zaangażowanie całej organizacji lub nawet kilku organizacji z jednej branży lub jednego obszaru Projekty międzynarodowe i globalne – przenikają poza granice państw, obejmują wiele organizacji różnego typu (publiczne i prywatne)

Parametry projektu

1. zakres Zakres projektu to dokument określający jego granice Zakres projektu jest w początkowej fazie bardzo elastyczny i ulega zmianom w trakcie realizacji

2. jakość Jakość produktu – jakość rezultatów dostarczanych w wyniku realizacji projektu Jakość procesu zarządzania procesem – ciągłe monitorowanie postępów prac nad projektem, dzięki któremu można w dowolnej chwili ustalić, czy projekt jest dobrą inwestycją

3. koszty Koszty są określone w budżecie projektu Kontrola kosztów jest szczególnie istotna, gdy projekt ma charakter dochodowy i ma przynieść zysk

4. czas Celem menedżera projektu jest możliwie najbardziej efektywne i produktywne zagospodarowanie czasu przeznaczonego na projekt Od chwili rozpoczęcia projektu celem staje się wykonanie pracy w ramach założonego harmonogramu

5. zasoby Kluczową kwestią jest wydajne gospodarowanie zasobami Istotne jest również pozyskanie niezbędnych zasobów, nie tylko kapitału i zasobów rzeczowych, ale także ludzkich i informacyjnych

Pojęcie zarządzania projektami

Zarządzanie projektami polega na zastosowaniu wiedzy, umiejętności, narzędzi i technik w działaniach projektu w celu spełnienia jego wymagań kierowanie projektem ma charakter integratywny; zarządzanie integracją projektu wymaga odpowiedniego dopasowania i połączenia ze sobą wszystkich procesów związanych z projektem i produktem, co ułatwia ich koordynację

Zarządzanie projektami Polega na definiowaniu celów i ich osiąganiu na czas i w ramach określonego budżetu, poprzez planowanie prac prowadzących do osiągnięcia tych celów, organizowanie zasobów i kierowanie niezbędnym personelem, kontrolę postępów prac i ich zakończenie

Porównanie zarządzania przedsiębiorstwem z zarządzaniem projektami

Kryteria Zarządzanie przedsiębiorstwem Zarządzanie projektem Zadania powtarzalne niepowtarzalne Struktura organizacyjna trwała nietrwała Złożoność zadań mała do średniej duża do bardzo dużej Czas realizacji długi krótki Nakłady, koszty stałe zmienne Ryzyko średnie wysokie Kompetencje fachowe Innowacyjność niewielka duża Standaryzacja wysoka niska

Technologie informacyjne w zarządzaniu projektami

Cechy it dla celów zarządzania projektami Ograniczona do minimum ilość pozyskiwanych informacji Dostosowanie rodzaju, ilości i częstotliwości informacji dostarczanej przez system do szczebla zarządzania Elastyczność systemu – umożliwianie użytkownikom dostosowanie systemu do własnych potrzeb Łatwość obsługi systemu

Zastosowanie it w planowaniu projektów Szybsze sporządzanie ofert Większa dokładność planowania Lepsza strukturyzacja projektu Jasne wytyczne dla realizatorów projektu Szybka dostępność danych projektowych Lepsza komunikacja uczestników projektu Kontrola postępów prac

Zastosowanie it w planowaniu terminów i zasobów projektu Określenie realnych terminów Skrócenie czasu realizacji dzięki dokładności planowania Określenie punktów kontrolnych (tzw. kamieni milowych) Lepsze wykorzystanie zasobów Określenie „wąskich gardeł” projektu

Zastosowanie it dla kontroli realizacji i sterowania Kontrola projektu w czasie rzeczywistym lub bliskim rzeczywistemu Szybka reakcja na zmiany przebiegu projektu Wydajny przegląd postępów projektu Wyznaczenie czynności wpływających na realizację projektu (tzw. ścieżki krytycznej)

Zapraszam na przerwę