„Możliwości prawne działań proekologicznych”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1. Podstawy prawne: - ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r.  Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U j. t. z późn. zm.) - ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r.
Advertisements

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
Zadania Głównego Inspektora Ochrony Środowiska związane z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym Małgorzata Tomczak Główny Inspektorat.
Warszawa, 25 października 2011 r.
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
MAŁOPOLSKI WOJEWÓDZKI INSPEKTOR OCHRONY ŚRODOWISKA
Grupy producentów rolnych
KOMPETENCJE KONTROLNE W ZAKRESIE GOSPODARKI ODPADAMI
Polityka społeczna m.st. Warszawy Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy 2011r.
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
WEEE PricewaterhouseCoopers Strona 1 Luty 2006 CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Obowiązki wynikające z ustawy o WEEE i rozporządzeń wykonawczych.
Seminarium CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Wprowadzenie do problematyki ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz proces.
Ochrona środowiska naturalnego
Nowe regulacje prawne w gospodarce odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego 2010 Wojciech Kozak Członek Zarządu Województwa Małopolskiego Kraków 24 lutego 2009 r. Departament Środowiska.
Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
Wymagania ustawy o bateriach i akumulatorach
Ogólne zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi
Obowiązki przedsiębiorców wynikające z ustawy z dnia 29 lipca 2005r
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Obowiązki gminy, rady gminy, wójta, burmistrza oraz prezydenta miasta w świetle znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE ORNONTOWICE OD 1 LIPCA 2013 r.
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Podstawowe wymagania dla wytwórcy odpadów i posiadacza odpadów
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Krok po kroku… …do WŁASNEJ FIRMY Zakładanie działalności gospodarczej
1. UTWORZENIE ZESPOŁU Powołanie Zespołu do przygotowania oraz wprowadzenia nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (Zarządzenie Nr
System Monitorowania Odpadów Komunalnych Dolnośląska Izba Gospodarcza Wrocław,
GOSPODARUJ ODPADAMI RAZEM Z NAMI !!!
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ZABÓR 1 LIPCA 2013 r.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
GOSPODARUJ ODPADAMI RAZEM Z NAMI !!!
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
NADZÓR STAROSTY NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW POWIAT GRODZKI TORUŃ
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
ODPADY I ICH PRODUCENCI.
Obowiązki przedsiębiorców w zakresie gospodarowania odpadami
Procedury związane z zatrudnianiem cudzoziemców
Obowiązki przedsiębiorców w zakresie gospodarowania odpadami
Zapis prezentacji:

„Możliwości prawne działań proekologicznych” Urząd Miasta Stołecznego Warszawy Biuro Ochrony Środowiska pl. Sokratesa Starynkiewicza 7/9, 02-015 Warszawa, tel. 022 257 91 11, fax. 022 257 92 70 www.um.warszawa.pl; www.bip.warszawa.pl/Menu_podmiotowe/Biura_Urzedu/OS/default.htm

Postępowanie ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym, w sposób zapewniający ochronę zdrowia i życia ludzi oraz ochronę środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju – określa ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. 2005 nr 180 poz. 1495 z późn. zm.), której głównym celem jest stworzenie systemu gospodarowania ww. odpadów. Za odpady w postaci zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r., Nr 39, poz. 251 z późn. zm.), uważane są przedmioty należące do jednej z kategorii, określonych w załączniku nr 1 do ustawy, których posiadacz pozbywa się, zamierza pozbyć się lub do ich pozbycia się jest obowiązany.

Obowiązki przedsiębiorców wytwarzających odpady: Przez wytwórcę odpadów rozumie się każdego, którego działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów, oraz każdego, kto przeprowadza wstępne przetwarzanie, mieszanie lub inne działania powodujące zmianę charakteru lub składu tych odpadów. Wytwórca odpadów zobowiązany jest do: uzyskania pozwolenia na wytwarzanie odpadów, zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy o odpadach, które powstają w związku z eksploatacją instalacji, jeżeli wytwarza powyżej 1 Mg odpadów niebezpiecznych rocznie lub powyżej 5 tysięcy Mg rocznie odpadów innych niż niebezpieczne. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska jest organem właściwym do wydania pozwolenia na wytwarzanie odpadów dla terenów zamkniętych, dla pozostałych przedsięwzięć Prezydent m.st. Warszawy. uzyskania decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, jeżeli wytwarza odpady niebezpieczne w ilości powyżej 0,1 Mg rocznie. Prezydent m.st. Warszawy jest organem właściwym do wydania decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi.

Obowiązki przedsiębiorców wytwarzających odpady: c.d. - przedłożenia na 30 dni przed rozpoczęciem działalności powodującej powstawanie odpadów lub zmiany tej działalności wpływającej na rodzaj lub ilość wytwarzanych odpadów lub sposób gospodarowania nimi informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami, jeżeli wytwarza odpady niebezpieczne w ilości do 0,1 Mg rocznie, albo powyżej 5 Mg rocznie odpadów innych niż niebezpieczne, zgonie z art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o odpadach. Prezydent m.st. Warszawy jest organem właściwym do przyjęcia informacji o wytwarzanych odpadach niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne. - przekazywania kolejnemu posiadaczowi odpadów, legitymującemu się zezwoleniem na prowadzenie działalności w zakresie zbierania i/lub transportu, odzysku odpadów. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest organem właściwym do wydania zezwolenia na odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. prowadzenia ilościowej i jakościowej ewidencji odpadów; sporządzania zbiorczego zestawienia danych o rodzajach i ilościach odpadów i przekazywania do Marszałka Województwa Mazowieckiego, w terminie do końca pierwszego kwartału za poprzedni rok kalendarzowy.

Obowiązki gospodarujących odpadami: Przedsiębiorca prowadzący działalność w zakresie gospodarowania odpadami, zobowiązany jest do: uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania i/lub transportu odpadów, zgodnie z art.. 28 ust. 1 ustawy o odpadach; Organem właściwym do wydania zezwolenia na zbieranie odpadów jest starosta właściwy ze względu na miejsce zbierania odpadów, a w przypadku zezwolenia na transport –starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania posiadacza odpadów. - uzyskania zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odzysku/unieszkodliwiania odpadów; W przypadku zakładów przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, organem właściwym do wydania zezwolenia jest Marszałek Województwa Mazowieckiego, dla pozostałych przedsięwzięć Prezydent m.st. Warszawy. - uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i selektywnego odbierania tych odpadów.

Obowiązki gospodarujących odpadami: c.d. - uzyskania wpisu do rejestru posiadaczy odpadów zwolnionych z obowiązku uzyskiwania zezwoleń w zakresie zbierania i/lub transportu odpadów; Realizacja przez sprzedawców detalicznych i hurtowych obowiązku nieodpłatnego przyjęcia zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego nie będzie związana z koniecznością uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania lub transportu odpadów, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o odpadach. Podstawę prawną zwolnienia z obowiązku uzyskania powyższego zezwolenia stanowi rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie rodzajów odpadów, których zbieranie lub transport nie wymagają zezwolenia na prowadzenie działalności (Dz. U. z 2004 r. Nr 16, poz. 154). - prowadzenia ilościowej i jakościowej ewidencji odpadów.

Prezydent m.st. Warszawy prowadzi dwa rejestry: Tak więc, zgodnie z art. 33 ust. 5 ustawy o odpadach, sprzedawca detaliczny i hurtowy w momencie rozpoczęcia działalności w zakresie zbierania i transportu będzie w tym zakresie podlegał obowiązkowi wpisu do rejestru prowadzonego przez starostę właściwego ze względu na miejsce prowadzenia zbierania, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów lub ze względu na miejsce siedziby lub zamieszkania posiadacza odpadów w przypadku transportu odpadów. Prezydent m.st. Warszawy prowadzi dwa rejestry: zgodnie z art. 33 ust. 5 ustawy o odpadach – rejestr posiadaczy odpadów zwolnionych z obowiązku uzyskiwania zezwoleń na zbieranie i/lub transport odpadów; zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym – rejestr zbierających zużyty sprzęt, zawierający adresy punktów zbierania zużytego sprzętu, w tym punktów sprzedaży sprzętu. Obowiązkiem prowadzącego punkt zbierania sprzętu elektrycznego i elektronicznego jest również złożenie do Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska wniosku o wpis do rejestru oraz sporządzanie i przekazywanie sprawozdania o masie zebranego i przekazanego do prowadzącego zakład przetwarzania zużytego sprzętu.   .

Co mieszkaniec powinien z nimi zrobić? ELEKTROŚMIECI! Co mieszkaniec powinien z nimi zrobić? oddać w sklepie – mieszkaniec przy zakupie nowego sprzętu może oddać stary na zasadzie „1 za 1” (bez względu na jego markę i wielkość); mieszkaniec może oddać bezpłatnie do punktu zbiórki Zużytego Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego – pełną listę punktów prowadzonych na terenie m.st.Warszawy można znaleźć na stronie: http://bip.warszawa.pl/Menu_podmiotowe/Biura_Urzedu/OS/Odpady/Punkty_zbiorki/default.htm

PUNKTY ZBIERANIA ELEKTROŚMIECI Miasto Stołeczne Warszawa podpisało porozumienie z firmą ElektroEko Organizacja Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego SA, która prowadzi system bezpłatnej zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego od 14 kwietnia 2007 r., w każdą sobotę w godzinach 10-16 (jesień – zima godzina 10-14). Na dzień dzisiejszy na terenie m.st. Warszawy istnieje 19 punktów. Co tydzień zbieranych jest obecnie około 20 ton zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Dodatkowo na stronie Urzędu m.st. Warszawy można znaleźć punkty zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego prowadzone przez firmy wywozowe otwarte od poniedziałku do piątku: http://bip.warszawa.pl/NR/rdonlyres/4BA436AB-C6AB-4E1E-B172-C542279FFE24/533823/firmy.doc

Dziękuję za uwagę Urząd Miasta Stołecznego Warszawy Biuro Ochrony Środowiska pl. Sokratesa Starynkiewicza 7/9, 02-015 Warszawa, tel. 022 257 91 11, fax. 022 257 92 70 www.um.warszawa.pl; www.bip.warszawa.pl/Menu_podmiotowe/Biura_Urzedu/OS/default.htm