Sztuka sprzedawania
GŁÓWNE CECHY ZAWODU SPRZEDAWCY duża różnorodność prac w sklepie ciągła ruchliwość wynikająca z zakresu wykonywania prac konieczność wykonywania kilku czynności równocześnie stały kontakt z różnymi ludźmi
Umiejętności jakimi musi wykazać się sprzedawca są następujące: umiejętności manualne : rozpakowywanie , układanie, pakowanie, konserwacja towarów umiejętności obliczeniowo -rachunkowe: obliczanie należności, obsługa kalkulatora ,szybkie liczenie pamięciowe , wydawanie reszty , umiejętności dekoracyjne : wymagające uzdolnień i umiejętności wystawiania towarów w sklepie np.wystawienie towarów w sali sprzedażowej lub w oknie wystawowym. umiejętności dydaktyczne np. Informacje o sposobie użycia towarów
CECHY PSYCHICZNE KANDYDATA NA SPRZEDAWCĘ spostrzegawczość i umiejętność obserwacji podzielność uwagi , umiejętność kojarzenia łatwość zapamiętania i odtwarzania w pamięci znanych wiadomości szybkość myślenia i podejmowania decyzji oraz łatwość wysuwania argumentów
W HANDLU DETALICZNYM ROZMOWY SPRZEDAŻOWE W czasie rozmowy sprzedażowej sprzedawca, zachęcając do kupna, powinien oddziaływać na wzrok (odpowiednio prezentując towar) i słuch nabywcy (przekazując interesujące nabywcę informacje), a także wykazać się także podzielnością uwagi, aby w trakcie realizacji zamówienia równocześnie reagować na wszystkie uwagi, odruchy i zachowania nabywcy.
SZTUKA SPRZADAWANIA OFEROWANEGO TOWARÓW W czasie prezentowania towaru sprzedawca winien przedstawić wszystkie jego zalety i zachęcić do kupna, posługując się rzetelną argumentacją. Prowadzenie rozmowy wymaga od sprzedawcy ogólnego przygotowania do wykonywania zawodu, z zakresu towaroznawstwa, reklamy i techniki sprzedaży, wysokiego poziomu kultury osobistej i umiejętności nawiązywania kontaktu z klientem. Każda informacja musi być rzetelna i rzeczowa, poparta doświadczeniem o jej słuszności.
CO POWINIEN WIEDZIEĆ SPRZEDAWCA rozpoznać potrzeby klienta wiedzieć dużo na temat danego towaru , którym jest zainteresowany klient rzetelnie udzielać informacji klientowi
SPRZEDAWCA MUSI ZNAĆ CECHY TOWARÓW ich smak wartość odżywczą trwałość opinie nabywców o towarach miejsce ich produkcji praktyczność towaru uzasadnić jego cenę łatwość eksploatacji i równocześnie operować argumentami emocjonalnymi (np. podkreślenie urody, wyszczuplenie ).
NA KULTURĘ OSOBISTĄ SPRZEDAWCY SKŁADAJĄ SIĘ: prawidłowa postawa prawidłowy sposób poruszania się sposób wyrażania się stosunek do klienta sposób obchodzenia się z towarem
SPRZEDAWCA POWINIEN POPRZEZ STAŁĄ OBSERWACJĘ NABYWCÓW umieć rozpoznać ich potrzeby i stopień pilności znać czynniki wywierające wpływ na dokonanie wyboru i zakupu towaru, np. wysokość dochodów, przyzwyczajenia
Decydują o tym następujące elementy POZIOM KULTURY OBSŁUGI NABYWCÓW POWINIEN STALE SIĘ PODNOSIĆ Decydują o tym następujące elementy warunki, w jakich odbywa się handel i w jakich pracują sprzedawcy kultura pracowników wzajemne stosunki pomiędzy pracownikami stosunek sprzedawców do nabywców
odpowiedni dobór towar ,który ma zaspokoić klienta OBOWIĄZKIEM SPRZEDAWCY WOBEC KLIENTA pomoc konsumentowi w zdecydowaniu, która z jego potrzeb jest najbardziej pilna i powinna być zaspokojona w pierwszej kolejności odpowiedni dobór towar ,który ma zaspokoić klienta
Dialog sprzedawcy z klientem Dzień Dobry Dzień Dobry Co Pani sobie życzy? Poproszę jedną świeżą makrelę Proszę mamy dzisiaj świeżą dostawę makreli i dorsza
Łososie . Zapraszam Panią Tak, będą o godz.10:30 świeże Łososie . Zapraszam Panią Czy będzie Pan miał świeże Łososie? Ile płacę za makrelę 5, 30zł Zapraszam ponownie.
Każdego klienta należy traktować w sposób indywidualny. Takie podejście do potrzeb klienta świadczy o trosce o niego, o kulturze obsługi i często przesądza o wyborze sklepu przez klienta.