WYKONANIE BUDŻETU GMINY RZĄŚNIK ZA 2008 ROK Prezentacja : Wójt Gminy Jan Kozon
DOCHODY ogółem WYDATKI 16. 539. 211 16. 986 DOCHODY ogółem WYDATKI 16.539.211 16.986.992 wykonanie 100% w stosunku do planu 96,71% deficyt w wysokości 447.780 pokryty obligacjami i nadwyżką z 2007 roku
16.539.211 16.986.992 w tym: 2.828.163 Zadania zlecone 2.828.163 44.794 Zadania powierzone 21.817 13.666.254 Zadania własne 14.137.012
A 2.828.163 Zadania zlecone ogółem w tym: 146.893 Zwrot podatku akcyzowego 61.107 Utrzymanie administracji publicznej (sprawy USC, dowodów osobistych, ewidencji działalności Gospodarczej) 840 Aktualizacja rejestru wyborców 400 Środki na obronę cywilną 2.618.923 Świadczenia rodzinne i fundusz alimentacyjny
B 44.794 Zadania powierzone 21.817 w tym: letnie utrzymanie dróg 22.977 dotacja do budowy chodnika __ dofinansowanie drogi w Porządziu
Dochody z zadań własnych 13.666.254 1. Opłata za korzystanie z wodociągu 422.406 2. Opłata za ścieki 140.135 3. Najem i sprzedaż majątku 70.823 4. Podatki 3.387.404 5. Subwencja 8.578.131 6. Dotacja z Samorządowego Instrumentu Wsparcia Zarządu Województwa Mazowieckiego 498.086 7. Dotacja z administracji Rządowej – Wojewoda 414.958 8. Dotacja dodatkowa 116.242 9. Inne dochody 38.069 Uwaga poz 1+2+3+4+9 = 4.058.837 = 29,7% 2.548.881 = 22,9% poz 5+6+7+8 = 9.607.417 = 70,3% 11.117.373 = 77,1% 13.666.254 = 100%
C.4 C.4 Podatki 3.387.404 1. od nieruchomości: 807.637 - od osób prawnych 207.172 - od osób indywidualnych 600.465 2. rolny 295.517 39.345 256.172 3. leśny 162.058 137.792 24.266 4. od posiadania środków transportu 274.439 5. od spadków i darowizn 7.911 6. od czynności ogólno prawnych 162.510 7. z działalności gospodarczej 12.018
C.4 8. opłata targowa 22.264 9. opłata skarbowa 33.368 10. odsetki 12.647 11. różne opłaty 5.047 12. opłata za sprzedaż alkoholu na terenie gminy 79.944 13. z CIT – podatek dochodowy od osób prawnych 3.929 14. z PIT – podatek dochodowy od osób fizycznych 1.508.115
C.5 C.5 Subwencja 8.578.131 1. subwencja oświatowa 5.262.065 2. subwencja wyrównawcza 3.202.678 3. subwencja równoważąca 113.388
Dotacja z Urzędu Marszałkowskiego 498.086 Dotacja na: 1. dofinansowanie budowy sieci wodociągowej Rząśnik 41.756 2. dofinansowanie modernizacji drogi gminnej w Wólce Lubielskiej, Ostrówku, Nowym Lubielu 200.000 3. dofinansowanie remontu szkoły w Komorowie 50.000 4. dofinansowanie modernizacji boiska w Rząśniku 5. dofinansowanie zakupu samochodu strażackiego dla OSP Rząśnik 97.226 6. dofinansowanie do wyposażenia dla OSP Ochudno, Komorowo, Dąbrowa 19.104 7. modernizacja drogi w Komorowie z Funduszu FOGR 40.000
Dotacja Wojewody na częściowe finansowanie zadań własnych 414.958 1. dopłata do zwiększenia ilości nauki języka angielskiego 32.900 2. na zwrot za koszty przyuczenia do zawodu 22.626 3. na zasiłki celowe i stałe 84.000 4. na dożywianie w szkołach 39.000 5. utrzymanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej 100.700 6. stypendia dla uczniów 122.282 7. zakup podręczników dla uczniów 13.450
C.8 C.8 Dotacje dodatkowe 116.242 1. na zakup nowości wydawniczych 8.000 2. Program Integracji Społecznej 61.691 3. Kapitał Ludzki 46.551
C.9 C.9 Inne dochody 38.069 1. dzierżawa terenów łowieckich 2.286 2. prowizja od lokat 13.555 3. opłaty administracyjne 10.076 4. inne opłaty 12.152
A A. Wydatki bieżące za 2008 rok 9.926.685 1. Utrzymanie wodociągów i kanalizacji 280.158 2. Opłata za izby rolnicze, utylizację zwierząt, opłata za zajęcie pasa drogowego 10.369 3. Drogi gminne i przystanki autobusowe 362.947 4. Gospodarka komunalna 10.041 5. Rada Gminy 92.796 6. Urząd Gminy 1.947.871 7. Ochotnicza Straż Pożarna 63.865 8. Prowizje i koszty rzeczowe dla sołtysów 63.719 9. Odsetki od kredytów i pożyczek 65.899 10. Obsługa bankowa 8.153 11. Oświata (5.262.065) 5.477.530 12. Wydatki wynikające z programu rozwiązywania problemów alkoholowych 72.389
A 13. Zasiłki celowe i okresowe 94.000 14. Opieka Społeczna 348.098 a) Utrzymanie GOPS (100.700) 168.447 b) Dożywianie (39.000) 65.000 c) Kapitał Ludzki (program) 52.960 d) Program Integracji Społecznej 61.691 15. Stypendia i zakup podręczników dla uczniów (135.732) 136.279 16. Gospodarka komunalna 619.948 a) kanalizacja 287.401 b) śmieci 55.077 c) oświetlenie uliczne w tym zużycie energii elektrycznej (203.770) 277.470 17. Biblioteka 272.624
10. 10. OŚWIATA – wydatki 5.477.530 1. Szkoły podstawowe w tym Dąbrowa (99.183) 3.095.925 2. Oddziały zerowe 290.820 w tym: a) Dąbrowa 20.491 b) dowóz niepełnosprawnych do Wyszkowa 9.797 3. Gimnazjum 1.600.872 4. Dowóz uczniów do szkół w tym zlecenie (153.675) 246.652 5. Zespół Ekonomiczno - Administracyjny Szkół 157.288 6. Pozostał 85.973 - zwrot za przyuczenie do zawodu 22.626 - stypendia dla nauczycieli 2.425 - odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych emerytów 37.292 - Centrum Kształcenia Na Odległość 23.630
Wydatki inwestycyjne za 2008 rok B. B. Wydatki inwestycyjne za 2008 rok 4.218.327 1. Budowa sieci wodociągowej, połączenie Gołystok – Rząśnik - Dąbrowa (41.756) 46.860 2. Modernizacja drogi w Wólce Lubielskiej – Ostrówek – Nowy Lubiel (200.000) 517.914 3. Remont szkoły w Komorowie (50.000) 155.248 4. Modernizacja boiska sportowego w Rząśniku (50.000) 270.857 5. Modernizacja drogi w Komorowie (FOGR - 40.000) 151.219 6. Kanalizacja ulicy Rataja – Rząśnik 43.936 7. Dokumentacja na oczyszczalnię ścieków w Wólce Folwark 18.800 8. Budowa chodników w Nowych Wielątkach i Nowym Lubielu 736.292 9. Zakup gruntów w Wielątkach pod drogę 38.800 10. Zakup samochodu dla OSP w Rząśniku 203.000
B 11. Dotacja na zakup samochodu dla Policji 7.000 12. Zakup urządzeń do Szkoły w Rząśniku 11.125 13. Zakup ksero i komputera do świadczeń rodzinnych 8.000 14. Zakup centrali telefonicznej i zegara dla Urzędu 17.629 15. Dofinansowanie dla powiatu droga w Porządziu 125.165 16. Gminne Centrum Kultury – budynek + urządzenia 1.014.463 17. Gminne Centrum Kultury – plac przyległy 852.019
Zadłużenie Gminy i perspektywa spłat kredytów i pożyczek Wg stanu na: 31.12.2008r 31.03.2009r. 31.12.2009r. Kredyt na budowę Szkoły w Rząśniku 1.200.000 96.000 48.000 ___ 2. Pożyczka z W.F.O.Sr.iG.W. Stacja uzdatniania w Starym Lubielu 892.418 333.750 312.350 jest decyzja na umorzenie (potrzebna umowa) ____ 3. Pożyczka na wodociąg ostatni etap 800.000 550.000 500.000 w 2010 roku podlega umorzeniu 270.000 350.000 4. Obligacje 1.500.000 1.300.000 700.000 Razem 2.479.750 2.160.350 1.050.000
Panie Przewodniczący, Szanowni Radni, Szanowni Sołtysi, Szanowni pracownicy i wszyscy obecni – bardzo serdecznie dziękuję za to, że Wy wszyscy, każdy na swój sposób, przyczyniliście się do tego, że budżet za 2008 rok wzbogacił naszą gminę o wiele nowych inwestycji oczekiwanych przez społeczeństwo. Bądźcie przekonani, że uwagi i spostrzeżenia nam przekazywane nie były dolegliwością. To też nam pomagało, by uwag od społeczeństwa było jak najmniej. Czy zrobiliśmy wszystko, chyba nie, ale zrobiliśmy kolejny krok, by w naszej gminie żyło się coraz lepiej.
Za przygotowane sprawozdanie za 2008 rok bardzo serdecznie dziękuję wszystkim pracownikom, a szczególnie dziękuję Pani Skarbnik – Bożenie Koch i Sekretarzowi Gminy – Karolowi Kołakowskiemu. Szanowni zebrani, Wasze odważne patrzenie w przyszłość daje szansę lepszego przygotowania naszej Gminy Rząśnik do jeszcze szybszego jej rozwoju. Wszystkim tym, których wymieniłem i nie tylko powiem – bardzo serdecznie dziękuję – czujcie się współautorami sukcesu naszej gminy.
Realizacje budżetu w całym roku jest żywym zjawiskiem Realizacje budżetu w całym roku jest żywym zjawiskiem. Czasami musicie dzielić to, co jest niepodzielne, czasami realizować nie to, co należałoby, a realizuje się to, co można. Tylko roztropność decydentów pozwala budżet realizować w taki sposób, który jest najbliższy oczekiwaniom społeczeństwa naszej Gminy.
17 x 17 +1=18 1 -> 1/2 = 2 -> 1/3 = 3 -> 1/9 = 9 6 2 Dla potwierdzenia tego faktu, żartobliwie proszę pozbyć się wszelkich insynuacji, przedstawiam poniżej zestawienie cyfr niepodzielnych, ale podzielnych. 17 x 17 +1=18 1 -> 1/2 = 2 -> 1/3 = 3 -> 1/9 = 9 6 2 1 -> 1/2 = ? 2 -> 1/3 = ? 3 -> 1/9 = ? 8.5 5.67 1.89 RAZEM 16.06 RAZEM 17
KONIEC Dziękuje za uwagę