Podsumowanie I etapu projektu przebieg prac i rezultaty Departament Współpracy Międzynarodowej Podsumowanie I etapu projektu przebieg prac i rezultaty Projekt: Opracowanie i pilotażowe wdrożenie innowacyjnych programów i materiałów nauczania dla uczniów polskich przebywających za granicą
Nasze zadanie w latach 2008 – 2010 Podstawa Programy Podręcznik ? podstawa programowa i ramy programowe Programy (6) szkolenia (162 nauczycieli) poradniki (3) podręcznik (ok.600 atomów)
Najważniejsze cele Ułatwienie uczniom – dzieciom obywateli polskich przebywających za granicą – podtrzymania kontaktów z ojczyzną, nauki języka ojczystego, historii, kultury i geografii Polski oraz ułatwienie ewentualnego powrotu do polskiego systemu edukacji
Opublikowany dokument
Opracowanie podstawy programowej wymagania językowe dla grup wiekowych od poziomu podstawowego języka polskiego, jako języka obcego, po biegłą znajomość polskiego zgodną z wymaganiami krajowymi wymagania kulturowe – wiedza o kulturze, historii, geografii, współczesnej Polsce
od przedszkolaka do trzecioklasisty (5-9) Podstawa - trzy etapy: od przedszkolaka do trzecioklasisty (5-9) od czwartoklasisty do gimnazjalisty (10-13) od gimnazjalisty do maturzysty (14+)
Jak pracowaliśmy? zespół odpowiedzialny za projekt zespół piszący podstawę zespół piszący programy zespół piszący podręcznik zespół recenzentów, konsultantów
Programy Polski Rok - program edukacji wczesnoszkolnej dla uczniów 5–9 lat Własną drogą - program dla uczniów 10-13 lat Wakacyjne wędrówki po Polsce - program nauczania geografii w grupie wiekowej 10-13 lat. Moja polska kulturoteka - pogram nauczania języka polskiego dla uczniów w wieku powyżej 14 lat Cztery pokolenia Polaków - program nauczania historii dla uczniów w wieku powyżej 14 lat Na mapie Polski - program nauczania geografii w grupie powyżej 14 roku życia
Wydana broszura informacyjna
Na stronie www.polska-szkola.pl - użytkowników w listopadzie (większość nauczycieli i dyrektorów szkół) 150 – średnia dzienna liczba odwiedzin na stronie nowych użytkowników bez logowania się 18 000 – maksymalna liczba odsłon strony głównej (koniec sierpnia 2010)
Na stronie wykonano 727 121 operacji Strona była odwiedzana z każdego kontynentu na świecie. Został też zapis o odwiedzinach z Grenlandii oraz z Antarktyki (Stacja Arctowski) Bardzo wiele odwiedzin jest z: Australii, Japonii, Nowej Zelandii oraz z Hawajów
Najwięcej szkół zarejestrowanych jest w: Wielkiej Brytanii - 79
Najdalej położone od Polski szkoły Comodoro Rivadavia (Argentyna) Szkoła Języka i Kultury Polskiej w Comodoro Rivadavia Huergo 831 9000 Comodoro Rivadavia, Argentyna telefon: 0054 297 4060831 e-mail: inespola@gmail.commmm http://dom-polski.blogspot.com szkoła uzupełniająca działająca przy polskich stowarzyszeniach, parafiach itp.
Szkoły w Australii (wschodnie wybrzeże oraz Nowej Zelandii – Welligton)
Odwiedziliśmy szkoły w: Wielkiej Brytanii (Szkocji, Irlandii Pół.) Szwecji Holandii Niemczech Francji USA Irlandii
Broszury i ulotki: poradnik metodyczny dla nauczycieli (5-9) poradnik: jak pracować z dzieckiem w domu poradnik dla organizatorów ulotka dla wyjeżdżających ulotka promująca podręcznik Włącz Polskę
Realizacja założeń programowych wymaga sporego zaangażowania nauczyciela, który musi dogłębnie przemyśleć plan każdej lekcji, rodzaj zadawanych pytań i aktywności uczniów. Lekcje zaproponowane przez autorów wymagają stosowania aktywnych metod nauczania
Materiał przedstawiony do recenzji zapowiada dzieło oryginalne i nowoczesne, które może stanowić silny impuls dla podjęcia podobnej inicjatywy w humanistycznej edukacji uczniów szkół w Polsce. http://195.136.199.250/wlaczpolske