Rola pedagoga szkolnego w organizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa i zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Analiza potrzeb szkoleniowych nauczycieli na przykładzie III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie Adam Prus.
Vademecum zawodu - „Nauczyciel”.
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Rodzic jako doradca zawodowy
Metody wyboru zawodu Cele zajęć:
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego na poziomie GIMNAZJUM
Doradztwo zawodowe w gimnazjum
Poradnictwo Zawodowe II
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Działania PPPP w Tarnowie
Opracowanie: Paulina Obijalska 2009/2010
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Jak wybrać zawód?.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Planowanie własnej przyszłości
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
CZYNNIKI TRAFNEGO WYBORU ZAWODU
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Ogólnopolski Tydzień Kariery 2015 r. „Poznaję siebie – poznaję zawody”- prowadzenie grupowych zajęć warsztatowych z uczniami klas drugich gimnazjum „Oferta.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Realizacja ścieżki turystyczno - regionalnej W ramach działań w zakresie realizacji ścieżki turystyczno - regionalnej przygotowaliśmy dla uczniów naszej.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Opracowała Izabela Suckiel W WCIES, marzec 2017
Doradztwo zawodowe w szkołach
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Doradzamy - wybieramy zawód
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Pomoc w dokonywaniu wyboru w zakresie edukacji,
Przykłady dobrych praktyk
Rola i zadania doradcy zawodowego w realizacji zadań edukacyjno-doradczych w szkole Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
„Poszerzamy Kadr” Projekt:
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Rola pedagoga szkolnego w organizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa i zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia mgr Anna Sitek

Podstawowe założenia: Cały proces edukacji służy kształtowaniu aspiracji życiowych ucznia, kształtuje samoocenę możliwości intelektualnych, zainteresowań, zdolności, cech charakteru itd., a są to niezbędne elementy trafnego wyboru zawodu i kształcenia

Orientacja zawodowa to zadanie dla każdego nauczyciela Podstawowe założenia Orientacja zawodowa to zadanie dla każdego nauczyciela (- przybliżenie uczniom zawodów i specjalności, które wiążą się z prowadzonym przez niego przedmiotem, gdyż w ramach każdego przedmiotu można znaleźć i wyeksponować treści związane z wyborem zawodu - kształtowanie umiejętności ponadzawodowych, czyli pożądanych niezależnie od stanowiska pracy, od dziedziny aktywności zawodowej, które warunkują atrakcyjność zawodową pracownika)

Podstawowe założenia Przy realizacji zadań z zakresu orientacji szkolnej i zawodowej niezbędna jest współpraca z rodzicami

Podstawowe założenia Działania z zakresu orientacji zawodowej powinny mieć charakter spójnych, skoordynowanych, długofalowych działań nauczycieli i szkoły jako całości niezależnie od przedmiotów czy poziomu nauczania

Umiejętności ponadzawodowe (tzw. kluczowe, uniwersalne) Komunikatywność (łatwość nawiązywania kontaktów) Kreatywność (umiejętność twórczego myślenia) Otwartość Umiejętność planowania i osiągania postawionych celów Umiejętność i śmiałość podejmowania decyzji Odpowiedzialność Samodzielność Umiejętność pracy w zespole i zdolności organizacyjne Odporność na stres

Warunek włączenia się nauczycieli w działania na rzecz orientacji zawodowej Aby przygotować uczniów do podejmowania racjonalnych decyzji edukacyjno - zawodowych nauczyciele powinni znać czynniki trafnego wyboru zawodu,czyli: Poznaj siebie Poznaj zawody Poznaj ścieżki edukacyjne

Czynniki trafnego wyboru zawodu Poznaj siebie Zainteresowania Uzdolnienia Temperament Umiejętności Cechy charakteru Stan zdrowia Wiedza szkolna „Ja” w zawodzie

Czynniki trafnego wyboru zawodu Poznaj zawody Podział zawodów Kwalifikacje zawodowe Zadania, czynności i narzędzia pracy Warunki pracy Predyspozycje psychofizyczne niezbędne do wykonywania danego zawodu Przeciwwskazania zdrowotne Rynek pracy (możliwości zatrudnienia)

Czynniki trafnego wyboru zawodu Poznaj ścieżki edukacji System szkolny Możliwości zdobycia kwalifikacji zawodowych Możliwości przekwalifikowania Możliwości podnoszenia kwalifikacji

Zadania pedagoga szkolnego Rozbudzenie w nauczycielach świadomości wagi problemu i konieczności prowadzenia działań z zakresu orientacji zawodowej Planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców, nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu Współpraca z nauczycielami, przede wszystkim z wychowawcami klas

Zadania wychowawców klas Aktualizowanie swojej wiedzy i umiejętności – szczególnie dobre przygotowanie do pełnienia roli doradczej (w tym znajomość struktury szkolnictwa, zasad rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych, adresów instytucji, jakie mogą być pomocne uczniom i ich rodzicom w wyborze szkoły) Pomoc w wyzwalaniu aktywności uczniów w kierunku samopoznania i samooceny

Zadania bibliotekarza Tworzenie i opieka nad bazą informacyjną, czyli zbieranie, opracowywanie i udostępnianie materiałów z zakresu informacji edukacyjno – zawodowej (ulotki o zawodach, informatory o szkołach, prezentacje multimedialne o zawodach, szkołach itp.) Zorganizowanie stanowisk umożliwiających korzystanie z komputera i Internetu Organizowanie spotkań z przedstawicielami różnych zawodów (pomoc w przygotowaniu się do takich spotkań)

Nauczyciele Przybliżanie uczniom zawodów i specjalności, które wiążą się z nauczanym przez nich przedmiotem

Propozycje ujęcia problematyki orientacji zawodowej Dobór zawodów do haseł programowych np. geografia hasło programowe: przykładowe zawody: 1. Ziemia jako część Wszechświata, - astronom strefy oświetlenia 2. Dzieje Ziemi - geolog, hydrolog, klimatolog 3. Usługi: m.in. turystyka - organizator usług ruchu turystycznego, pilot wycieczek, przewodnik turystyczny

Propozycje ujęcia problematyki orientacji zawodowej Zawody, które łączą się z przedmiotem nauczania (dowolne, według uznania, omawianie niektórych zawodów, w czasie realizowania swojego programu nauczania) np. historia archeolog, renowator zabytków architektury, historyk sztuki, antykwariusz, fotoreporter, politolog np. wychowanie fizyczne instruktor sportu, sędzia sportowy, nauczyciel wych. fiz., trener, specjalista odnowy biologicznej, specjalista rehabilitacji ruchowej

Propozycje ujęcia problematyki orientacji zawodowej Ważna jest atrakcyjna, mobilizująca uczniów do aktywności i samodzielności forma poznawania zawodów, m.in.: wywiad sesja plakatowa ulotki informacyjne prezentacja multimedialna spotkanie ze specjalistą Ważne, aby proponowane zawody prezentowały różne grupy zawodowe (np. człowiek – technika, człowiek – przyroda, człowiek – symbole i znaki)

Dyrektor szkoły Tworzy w szkole warunki niezbędne do realizacji zadań z zakresu orientacji szkolnej i zawodowej

Wewnątrzszkolny system doradztwa i organizacji zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia Cel: Przygotowanie uczniów gimnazjum do podjęcia trafnej decyzji zawodowej i szkolnej

Wewnątrzszkolny system doradztwa i organizacji zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia Zadania nauczycieli: Udzielanie pomocy uczniom w osiąganiu umiejętności podejmowania decyzji o wyborze zawodu i kierunku dalszego kształcenia, a zwłaszcza:

Wewnątrzszkolny system doradztwa i organizacji zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia Wyzwalanie aktywności uczniów w kierunku samopoznania i samooceny Modyfikacja samooceny w przypadku gdy odbiega ona od realnych możliwości (zawyżona lub zaniżona) Pomoc uczniom w pogłębianiu wiedzy o interesujących ich zawodach Kształtowanie potrzeby konfrontowania oceny swego zdrowia z wymaganiami wybieranego zawodu Zapoznanie ze strukturą szkolnictwa Współdziałanie z rodzicami w realizacji powyższych zadań

Osiągnięcia (umiejętności) uczniów to: Wewnątrzszkolny system doradztwa i organizacji zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia Osiągnięcia (umiejętności) uczniów to: - Znajomość czynników niezbędnych do podjęcia prawidłowej decyzji o wyborze zawodu (wiedza o zawodach, szkołach, własnych predyspozycjach, rynku pracy) - Możliwie najpełniejsza znajomość siebie, swoich upodobań, mocnych i słabych stron oraz predyspozycji do wykonywania zawodów - Rozeznanie w strukturze szkolnictwa ponadgimnazjalnego - Znajomość kryteriów przyjęć do szkół ponadgimnazjanlych

Treści orientacji szkolnej i zawodowej w gimnazjum Uczniowie - ……… Rodzice - ………. Treści do wypracowania przez szkołę.

Dziękuję za uwagę